Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Jeg har et barn som kjører midlertidig buss til og fra skolen om dagen. Barnet sa selv at selene på bussen bare var sånn enkeltsele som gikk over livet/beina. Men i dag skjønte jeg at det faktisk var snakk om vanlige setebelter. Grensen for å kjøre bil uten stol/pute er vel 135 cm om jeg ikke tar feil? Dette gjelder førsteklasse, og de fleste er under 135. Mitt barn er kun 107 cm. Vi kjører buss på fritiden hver dag da vi ikke har bil, så å sitte på buss uten "sikring" er ikke et problem, problemet er at "alle må ha på setebelte". Et setebelte på en liten kropp på 107 cm kan jo være livsfarlig?! Anonymkode: c34b2...ce1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Ja, du har helt rett. Mye bedre at han fyker som et prosjektil inn i frontruta. Anonymkode: 1885b...828
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du har helt rett. Mye bedre at han fyker som et prosjektil inn i frontruta. Anonymkode: 1885b...828 Jaha? Så du mener barn over et par år ikke skal bruke stol i det hele tatt da? For det er jo derfor stol og puter er til i det hele tatt, for at barnet skal matche høyden til setebeltet? Og hvordan kommer man seg gjennom frontruta når man sitter på en buss? Må være en veldig svingete krasj i tilfelle. Forventer muligens et mer seriøst svar av nestemann Anonymkode: c34b2...ce1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 Ta det opp ned fau. Anonymkode: 4246c...3fd
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ta det opp ned fau. Anonymkode: 4246c...3fd Med, ikke ned. Anonymkode: 4246c...3fd
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 Busser har vel en atskillig lavere skadefrekvens enn biler. Men herregud, bare send pute med barnet. Det er jo bare mer å huske på for ham/henne. Anonymkode: 49231...620
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaha? Så du mener barn over et par år ikke skal bruke stol i det hele tatt da? For det er jo derfor stol og puter er til i det hele tatt, for at barnet skal matche høyden til setebeltet? Og hvordan kommer man seg gjennom frontruta når man sitter på en buss? Må være en veldig svingete krasj i tilfelle. Forventer muligens et mer seriøst svar av nestemann Anonymkode: c34b2...ce1 Du får be han sette seg der hvor det er trepunktssele da, og send med han bilstol. Evt kjør selv eller betal taxi selv. Mulig jeg ikke skjønner innlegget ditt. Men skjønner ikke at du ikke skjønte at det er to-punktsseler i bussene. Alle plasser bortsett fra fremst og bak sjåføren og de som sitter fremst av den andre halvdelen på bussen. Der er det 3-punkts. Hvertfall dem går her jeg bor. Bybussene har ikke seler i det hele tatt. Anonymkode: 1885b...828
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får be han sette seg der hvor det er trepunktssele da, og send med han bilstol. Evt kjør selv eller betal taxi selv. Mulig jeg ikke skjønner innlegget ditt. Men skjønner ikke at du ikke skjønte at det er to-punktsseler i bussene. Alle plasser bortsett fra fremst og bak sjåføren og de som sitter fremst av den andre halvdelen på bussen. Der er det 3-punkts. Hvertfall dem går her jeg bor. Bybussene har ikke seler i det hele tatt. Anonymkode: 1885b...828 Det er en turbuss som er leid inn. Og i mange turbusser jeg har kjørt har det kun vært sele over beina, så hadde ikke noe problemer med å tro på det nei. Poenget er jo at det er mer skadelig for et lite barn å ha på setebelte enn å ikke ha det på? Da stroppen går rett over halsen, i en eventuell krasj eller bråstopp. Anonymkode: c34b2...ce1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 Det er jo ikke verre enn at du sender med barnet pute? Det går faktisk an å løse problemene sine selv. Anonymkode: f2bf6...447
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #10 Skrevet 31. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke verre enn at du sender med barnet pute? Det går faktisk an å løse problemene sine selv. Anonymkode: f2bf6...447 Joda, ikke like kult for ungen å bære på det setet frem og tilbake til bussen hver dag da (15 min hver vei). * Jeg har sagt til skolen at hun ikke skal ha på belte. Så jeg har i grunn løst problemet selv. Jeg bare lurte på hva folk tenkte her. Jeg trodde ærlig talt jeg skulle bli møtt med et annet publikum her, da DB er kjent for å være ganske "nazi" på bilsikring. At unger på 107 cm(som faktisk er størrelsen på mange både 2 og 3 åringer) blir satt på vanlig belte i en buss er helt OK, hadde jeg ikke trodd her inne Anonymkode: c34b2...ce1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 Tenker at det er større risiko for at barnet ramler ut av setet pga humping og svinging, evt slengt ut av setet/inn i vinduet, forran eller bak i busse og stygt skadet pga alvorlig ulykke enn at det blir skadet av å bruke magebelte ved en ulykke. Men for all del, si fra, og hør hvilke løsninger buss-selskapet, fau eller andre har på problemet. Anonymkode: 4f898...d08
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #12 Skrevet 31. mai 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, ikke like kult for ungen å bære på det setet frem og tilbake til bussen hver dag da (15 min hver vei). * Jeg har sagt til skolen at hun ikke skal ha på belte. Så jeg har i grunn løst problemet selv. Jeg bare lurte på hva folk tenkte her. Jeg trodde ærlig talt jeg skulle bli møtt med et annet publikum her, da DB er kjent for å være ganske "nazi" på bilsikring. At unger på 107 cm(som faktisk er størrelsen på mange både 2 og 3 åringer) blir satt på vanlig belte i en buss er helt OK, hadde jeg ikke trodd her inne Anonymkode: c34b2...ce1 Det er såklart tryggest å bruke belte, hvor tar du det fra at det er tryggere uten? Det som oftest skjer med busser er jo utforkjøring, folk kastes rundt og ut uten belte. Bruk belte, det er påbudt! Har du et uvanlig lite barn, send med pute! Men for Guds skyld ikke la være å bruke beltet! https://www.tryggtrafikk.no/bilbelte-og-sikring/belte-buss/ Anonymkode: c1d2e...f12
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er såklart tryggest å bruke belte, hvor tar du det fra at det er tryggere uten? Det som oftest skjer med busser er jo utforkjøring, folk kastes rundt og ut uten belte. Bruk belte, det er påbudt! Har du et uvanlig lite barn, send med pute! Men for Guds skyld ikke la være å bruke beltet! https://www.tryggtrafikk.no/bilbelte-og-sikring/belte-buss/ Anonymkode: c1d2e...f12 Ja nei hvor jeg har lest det husker jeg ikke. Men kan huske å ha lest at det er livsfarlig for unger med belte når de ikke er høye nok, og at selen da kan ta livet av dem . Mulig jeg har hengt meg opp i noe gammelt. Men igjen, det er jo en grunn til at det anbefales sete til 135 cm. ? Anonymkode: c34b2...ce1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #14 Skrevet 31. mai 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker at det er større risiko for at barnet ramler ut av setet pga humping og svinging, evt slengt ut av setet/inn i vinduet, forran eller bak i busse og stygt skadet pga alvorlig ulykke enn at det blir skadet av å bruke magebelte ved en ulykke. Men for all del, si fra, og hør hvilke løsninger buss-selskapet, fau eller andre har på problemet. Anonymkode: 4f898...d08 Bruke magebelte er helt ok. Her er det snakk om at de krever 3 punktsbelter på førsteklassinger som ikke er i riktig høyde. Anonymkode: c34b2...ce1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #15 Skrevet 31. mai 2019 Og med tanke på utforkjøring/velt. Jeg var en gang blant de første på et ulykkessted der en minibuss hadde veltet. Dette var kun voksne folk, og alle satt i belter heldigvis. Ulykken foregikk i 30 km/t, altså veldig lav fart. Måtte hjelpe til å løsne folk fra beltene, da minibussen lå på siden. Alle ble undersøkt av ambulansepersonell, og de fleste hadde noen blåmerker og skrubbsår. Tør ikke tenke på hvordan dette hadde sett ut dersom en eller flere av personene ikke hadde hatt belte på seg. Denne personen som ikke hadde belte på hadde jo blitt slengt muligens til andre siden av bussen, litt avhengig av hvilken siden bussen veltet til. Personen kan jo treffe andre og skade både seg selv og andre stygt. Husk at ditt barn som ikke får lov å ha belte på i bussen utgjør en risiko for de andre som faktisk sitter fastspent, i tillegg til at det er en risiko for han selv. Og somsagt, dette som jeg var vitne til var en ulykke i 30 km/t hvor minibussen tippet over på siden. Jeg kan ikke forestille meg hvordan dette kunne vært hvis det hadde vært større fart, jeg går utfra at det da hadde blitt mer alvorlige skader selv om de hadde velte på seg. Anonymkode: 4f898...d08
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #16 Skrevet 31. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Joda, ikke like kult for ungen å bære på det setet frem og tilbake til bussen hver dag da (15 min hver vei). * Jeg har sagt til skolen at hun ikke skal ha på belte. Så jeg har i grunn løst problemet selv. Jeg bare lurte på hva folk tenkte her. Jeg trodde ærlig talt jeg skulle bli møtt med et annet publikum her, da DB er kjent for å være ganske "nazi" på bilsikring. At unger på 107 cm(som faktisk er størrelsen på mange både 2 og 3 åringer) blir satt på vanlig belte i en buss er helt OK, hadde jeg ikke trodd her inne Anonymkode: c34b2...ce1 Bedre å ikke ha på belte? 🤦🏼♀️ Anonymkode: 8184b...8f8
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #17 Skrevet 31. mai 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja nei hvor jeg har lest det husker jeg ikke. Men kan huske å ha lest at det er livsfarlig for unger med belte når de ikke er høye nok, og at selen da kan ta livet av dem . Mulig jeg har hengt meg opp i noe gammelt. Men igjen, det er jo en grunn til at det anbefales sete til 135 cm. ? Anonymkode: c34b2...ce1 Såklart det er best med beltestol eller i det minste pute til lavere barn. Men belte er uansett bedre enn ikke belte. Send med pute eller hør om det kan løses på en annen måte enn å kjøre usikret, det er jo galskap. Anonymkode: c1d2e...f12
Leverpostei Skrevet 31. mai 2019 #18 Skrevet 31. mai 2019 Han må selvsagt ha på belte! Det er både ulovlig og farlig å kjøre uten. Jeg syns likevel absolutt du skal si i fra, og kreve sikring for 1. klassingen. Dersom det er samme turbuss hver dag kan puten trolig bare ligge fast i bussen. Foreslår ellers at du kjøper en boostapack som han kan bære selv.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #19 Skrevet 31. mai 2019 Bare ta overkroppsdelen av trepunktsele bak kroppen. Da blir det som en to-punkt. Ja, det var annet trafikkbilde da vi gikk på skolen. Men da fantes det ikke seler i busser. Det gikk bra. Men la nå ungen slippe å bære en bilpute til og fra hver dag 😱 Anonymkode: e862f...3b7
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #20 Skrevet 31. mai 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare ta overkroppsdelen av trepunktsele bak kroppen. Da blir det som en to-punkt. Ja, det var annet trafikkbilde da vi gikk på skolen. Men da fantes det ikke seler i busser. Det gikk bra. Men la nå ungen slippe å bære en bilpute til og fra hver dag 😱 Anonymkode: e862f...3b7 Nei nei nei🤦🏼♀️ Anonymkode: c1d2e...f12
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #21 Skrevet 31. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, ikke like kult for ungen å bære på det setet frem og tilbake til bussen hver dag da (15 min hver vei). * Jeg har sagt til skolen at hun ikke skal ha på belte. Så jeg har i grunn løst problemet selv. Jeg bare lurte på hva folk tenkte her. Jeg trodde ærlig talt jeg skulle bli møtt med et annet publikum her, da DB er kjent for å være ganske "nazi" på bilsikring. At unger på 107 cm(som faktisk er størrelsen på mange både 2 og 3 åringer) blir satt på vanlig belte i en buss er helt OK, hadde jeg ikke trodd her inne Anonymkode: c34b2...ce1 Hva ønsker du egentlig at vi skal svare? "Flink pike"? Anonymkode: 49231...620
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #22 Skrevet 31. mai 2019 Du må ta det opp, HI, og kreve en form for sikring. I verste fall ville jeg gjort som en over foreslo, legge skrådelen av selen bak, men beholde hoftebeltet. Det vil sikre noe, i hvert fall. Men det er jo ikke bra det heller. Dette minner meg om da vi tok buss i skoletiden til/fra svømming - sånn ca. i middelalderen. Ingen sikkerhetsbelter, selvfølgelig. Og på vinteren stoppet bussen før den skulle opp en bratt bakke, alle elevene måtte gå bak i bussen, for bussen måtte ha mer vekt bak for å komme seg opp på glatta. Så stod vi der, elever og lærer, og syntes det var stas. Anonymkode: 20b46...bae
Toneelise Skrevet 1. juni 2019 #23 Skrevet 1. juni 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har et barn som kjører midlertidig buss til og fra skolen om dagen. Barnet sa selv at selene på bussen bare var sånn enkeltsele som gikk over livet/beina. Men i dag skjønte jeg at det faktisk var snakk om vanlige setebelter. Grensen for å kjøre bil uten stol/pute er vel 135 cm om jeg ikke tar feil? Dette gjelder førsteklasse, og de fleste er under 135. Mitt barn er kun 107 cm. Vi kjører buss på fritiden hver dag da vi ikke har bil, så å sitte på buss uten "sikring" er ikke et problem, problemet er at "alle må ha på setebelte". Et setebelte på en liten kropp på 107 cm kan jo være livsfarlig?! Anonymkode: c34b2...ce1 Da snakker du med busssjåføren og han sørger for rett sikring til barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #24 Skrevet 1. juni 2019 4 timer siden, Toneelise skrev: Da snakker du med busssjåføren og han sørger for rett sikring til barnet ditt. Ja. Busselskapet må vel være ansvarlig for sikkerheten i bussen, og at alle passasjerene kan sikres forskriftsmessig. Dette er helt sikkert et krav i anbudsprosessen også, når det skal kjøpes inn skoletransport til barn. Be selskapet om å sørge for at riktig sikring er tilgjengelig:) Anonymkode: b23c0...2c3
Leverpostei Skrevet 1. juni 2019 #25 Skrevet 1. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja. Busselskapet må vel være ansvarlig for sikkerheten i bussen, og at alle passasjerene kan sikres forskriftsmessig. Dette er helt sikkert et krav i anbudsprosessen også, når det skal kjøpes inn skoletransport til barn. Be selskapet om å sørge for at riktig sikring er tilgjengelig:) Anonymkode: b23c0...2c3 Det er ikke krav til sikring av barn i bybuss. I turbuss skal det være belter, men det er ikke påbudt med seter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå