Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Jeg og barnas far gikk fra hverandre i fjor. Det var ikke knirkefritt, og han har trenert det meste på sin vei. Men er nå omsider i mål med alt, og har nylig fått vedtak om både barnebidrag og utvidet barnetrygd. På grunn av hans historie med masse pengerot, konkurser, inkassosaker, varsel om tvangssalg og jeg vet ikke hva, ønsket jeg at begge barna skulle ha fast adresse hos meg, men samvær 50/50. Dette gikk han med på, og jeg tror fullt og fast på at dette er det beste både for barna, meg og han. Da slipper han å ha noe med regninger og kostnader som har med barna å gjøre, og vi slipper at for eksempel regninger for aktiviteter går til inkasso. Siden de har fast bosted hos meg, er det jeg som får all barnetrygd, altså barnetrygd x 3. Jeg søkte også om at nav skulle fastsette bidrag, noe som endte med at han skal betale 1200 kr i mnd, altså under minstebidraget. Dermed får jeg bidragsforskudd fra nav, og bidrag på totalt 1600 kr i mnd. Grunnen til at hans bidrag er fastsatt såpass lavt, er fordi han har ganske liten oppgitt inntekt, og har jobbet MYE svart. Og det tror jeg er litt bevisst fra hans side også. Nå får jeg innimellom litt dårlig samvittighet for at jeg får alle tilskudd, og han faktisk må betale. Men så tenker jeg at, nei, jeg betaler jo ALT av aktiviteter osv. for ungene. De går på til sammen 5 ulike fritidsaktiviteter, jeg betaler også mobiltelefon, barneforsikring, klær, utstyr, div turer/leire i forbindelse med aktivitetene, treningstøy mm. I dag regnet jeg ut at bare nå i mai har jeg betalt godt over 5000 til sammen for slike ting, inkl en sum inn på hver sin BSU-konto. Betaler nok ikke så mye hver måned, men det vet jeg ikke helt enda, siden I tillegg til dette har begge tannreguleringer, og det koster ganske så mye. Dette er jo noe jeg kan søke via nav om at han skal være med å dele på. Men er jeg urettferdig om jeg gjør det? Synes ikke han bidrar særlig mye økonomisk, og tenker at jeg kanskje bør gjøre det. Hva tenker dere rundt dette? Er jeg urettferdig mot han, eller ser dette greit ut synes dere? Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Har han psyket deg ned siden du mener du er urettferdig mot ham? Han bidrar med lite eller ingenting - og du lurer på om det er du som er urettferdig? Jeg hadde meldt ham anonymt for svart arbeid, det bør du også gjøre! Anonymkode: 6c1f8...709
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva synes han? Anonymkode: 1bd07...f87 Vet ikke. Virker stort sett som det er greit for han. Han er ute og handler med dem når han har penger. Da går det i dyre merkeklær... Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har han psyket deg ned siden du mener du er urettferdig mot ham? Han bidrar med lite eller ingenting - og du lurer på om det er du som er urettferdig? Jeg hadde meldt ham anonymt for svart arbeid, det bør du også gjøre! Anonymkode: 6c1f8...709 Ja dette har jo vært en sak forsåvidt i mange år. Jeg betalte alt når vi bodde sammen også. Han bidro med lite da også. Så klart at på en måte så har han psyket meg ut. Jeg tenker å fortsette å regne på hva jeg betaler hver mnd, og jeg tror faktisk ikke jeg bør ha dårlig samvittighet. Men du vet, fra å ha betalt alt før også, til nå å få mer inn når de faktisk bor mindre med meg, så er deg jo en bedring for meg. Så det er vel der det ligger kanskje. 😲 Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har han psyket deg ned siden du mener du er urettferdig mot ham? Han bidrar med lite eller ingenting - og du lurer på om det er du som er urettferdig? Jeg hadde meldt ham anonymt for svart arbeid, det bør du også gjøre! Anonymkode: 6c1f8...709 Og jeg har faktisk meldt fra om svart arbeid. Men vet ikke om det skjer noe med det. Meldte via en side på nett. Har også meldt til nav om svart jobbing under sykemelding. Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja dette har jo vært en sak forsåvidt i mange år. Jeg betalte alt når vi bodde sammen også. Han bidro med lite da også. Så klart at på en måte så har han psyket meg ut. Jeg tenker å fortsette å regne på hva jeg betaler hver mnd, og jeg tror faktisk ikke jeg bør ha dårlig samvittighet. Men du vet, fra å ha betalt alt før også, til nå å få mer inn når de faktisk bor mindre med meg, så er deg jo en bedring for meg. Så det er vel der det ligger kanskje. 😲 Anonymkode: 11511...b61 Vil tro det er der det ligger. Ikke ha dårlig samvittighet! 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og jeg har faktisk meldt fra om svart arbeid. Men vet ikke om det skjer noe med det. Meldte via en side på nett. Har også meldt til nav om svart jobbing under sykemelding. Anonymkode: 11511...b61 Veldig bra!!! Håper han blir tatt for det. Anonymkode: 6c1f8...709
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og jeg har faktisk meldt fra om svart arbeid. Anonymkode: 11511...b61 Det er nokså vanlig at skattesvik ender med fengselsstraff. Selv om han eller barna deres aldri finner ut at det var du som sendte han i fengsel, blir du sittende igjen med litt av en hemmelighet. Jeg er imot skattesvik, men å bli angitt av sine egne barns mor er spesielt. Vil ikke dette bare slå tilbake på barna dine, og er det din plikt å angi? Eller forsøker du bare å skade hans mulighet til å være far midt i ditt opplegg med barna? Anonymkode: 66bdb...b41
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nokså vanlig at skattesvik ender med fengselsstraff. Selv om han eller barna deres aldri finner ut at det var du som sendte han i fengsel, blir du sittende igjen med litt av en hemmelighet. Jeg er imot skattesvik, men å bli angitt av sine egne barns mor er spesielt. Vil ikke dette bare slå tilbake på barna dine, og er det din plikt å angi? Eller forsøker du bare å skade hans mulighet til å være far midt i ditt opplegg med barna? Anonymkode: 66bdb...b41 Synes ikke det er greit at han jobber svart. Noen lang fengselsstraff har jeg ikke tro på uansett. Han har blitt tatt for dette før. Da måtte han betale tilbake skyldig skatt. Ca 400 000. Ingen fengselsstraff. Han har påført familien sin så mye dritt over lang tid, at jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet om ham skulle måtte sone en dom. Han er voksen, og må selv ta konsekvensene av sine handlinger og valg. Ham vet at det han driver med er straffbart, og han legget ikke skjul på at han jobber svart. Så nei jeg har ingen problemer med å måtte leve med den «hemmeligheten» som du sier. Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #10 Skrevet 31. mai 2019 Oi shit som du hater dine barns far! Det virker som du har passert punktet for hvor det er mulig å føre en saklig diskusjon til barnas beste for lenge siden. Du gjør som du vil, men hvordan han jobber burde du ikke bry deg om. -Ingen grunn av det du skriver over for deg å anmelde. Har også vanskelig for å tro deg når du skriver: "Jeg betalte alt når vi bodde sammen ". Slo han ned pengene han tjente i do da eller, og tror du han ikke er glad i sine barn? Hvorfor vil han ha 50/50 da? Anonymkode: 66bdb...b41
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg og barnas far gikk fra hverandre i fjor. Det var ikke knirkefritt, og han har trenert det meste på sin vei. Men er nå omsider i mål med alt, og har nylig fått vedtak om både barnebidrag og utvidet barnetrygd. På grunn av hans historie med masse pengerot, konkurser, inkassosaker, varsel om tvangssalg og jeg vet ikke hva, ønsket jeg at begge barna skulle ha fast adresse hos meg, men samvær 50/50. Dette gikk han med på, og jeg tror fullt og fast på at dette er det beste både for barna, meg og han. Da slipper han å ha noe med regninger og kostnader som har med barna å gjøre, og vi slipper at for eksempel regninger for aktiviteter går til inkasso. Siden de har fast bosted hos meg, er det jeg som får all barnetrygd, altså barnetrygd x 3. Jeg søkte også om at nav skulle fastsette bidrag, noe som endte med at han skal betale 1200 kr i mnd, altså under minstebidraget. Dermed får jeg bidragsforskudd fra nav, og bidrag på totalt 1600 kr i mnd. Grunnen til at hans bidrag er fastsatt såpass lavt, er fordi han har ganske liten oppgitt inntekt, og har jobbet MYE svart. Og det tror jeg er litt bevisst fra hans side også. Nå får jeg innimellom litt dårlig samvittighet for at jeg får alle tilskudd, og han faktisk må betale. Men så tenker jeg at, nei, jeg betaler jo ALT av aktiviteter osv. for ungene. De går på til sammen 5 ulike fritidsaktiviteter, jeg betaler også mobiltelefon, barneforsikring, klær, utstyr, div turer/leire i forbindelse med aktivitetene, treningstøy mm. I dag regnet jeg ut at bare nå i mai har jeg betalt godt over 5000 til sammen for slike ting, inkl en sum inn på hver sin BSU-konto. Betaler nok ikke så mye hver måned, men det vet jeg ikke helt enda, siden I tillegg til dette har begge tannreguleringer, og det koster ganske så mye. Dette er jo noe jeg kan søke via nav om at han skal være med å dele på. Men er jeg urettferdig om jeg gjør det? Synes ikke han bidrar særlig mye økonomisk, og tenker at jeg kanskje bør gjøre det. Hva tenker dere rundt dette? Er jeg urettferdig mot han, eller ser dette greit ut synes dere? Anonymkode: 11511...b61 Du tuller nå? Later du som om du er dum eller trenger du virkelig bekreftelse på at 1200 kr er mindre enn det du bruker på barna i måneden? Anonymkode: f25a5...18f
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #12 Skrevet 31. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tuller nå? Later du som om du er dum eller trenger du virkelig bekreftelse på at 1200 kr er mindre enn det du bruker på barna i måneden? Anonymkode: f25a5...18f Beklager da. Men det gikk jo på det at jeg får inn over 4700 i mnd. Anser meg ikke som dum egentlig. Men er sikkert det da. Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi shit som du hater dine barns far! Det virker som du har passert punktet for hvor det er mulig å føre en saklig diskusjon til barnas beste for lenge siden. Du gjør som du vil, men hvordan han jobber burde du ikke bry deg om. -Ingen grunn av det du skriver over for deg å anmelde. Har også vanskelig for å tro deg når du skriver: "Jeg betalte alt når vi bodde sammen ". Slo han ned pengene han tjente i do da eller, og tror du han ikke er glad i sine barn? Hvorfor vil han ha 50/50 da? Anonymkode: 66bdb...b41 Jo tror absolutt han er glad i sine barn. Men jeg betalte faktisk alle regninger. Alt han tjente hadde han ekstremt dårlig styring over. Ham ble trekt mye i tvangstrekk fra kreditorer. Så hadde han jo bil og høyt forbruk. Han måtte jo bidra, men det måtte jeg omtrent tigge om. Forøvrig så har det noe å si for meg hvordan han jobbet. Hadde han jobbet alt hvitt, hadde jeg fått MYE høyere barnebidrag. Og det har aldri vært snakk om å anmelde noen. Det er snakk om å tipse feks næringslivsforeningen, og da er det først og fremst firmaet de sjekker ut. Og jo da, vi samarbeidet bra om barna. Jeg går ikle rundt å gnager på det med jobbinga hans. Absolutt ikke. Ber han ikke om noe. Så lenge jeg får bidragsforskudd, så driter jeg i hvor mye han skylder nav. Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #14 Skrevet 31. mai 2019 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi shit som du hater dine barns far! Det virker som du har passert punktet for hvor det er mulig å føre en saklig diskusjon til barnas beste for lenge siden. Du gjør som du vil, men hvordan han jobber burde du ikke bry deg om. -Ingen grunn av det du skriver over for deg å anmelde. Har også vanskelig for å tro deg når du skriver: "Jeg betalte alt når vi bodde sammen ". Slo han ned pengene han tjente i do da eller, og tror du han ikke er glad i sine barn? Hvorfor vil han ha 50/50 da? Anonymkode: 66bdb...b41 Trenger ikke hate mannen for å gjøre det som er riktig både for samfunnet OG for hennes barn. Det er i barnas interessse at faren jobber hvitt slik at far betaler det han skal i barnebidrag og for at far på sikt ikke setter seg selv i langt større problemer fordi han ikke vil ha rettigheter mtp. sykdom, pensjon osv. Det vil bli en belastning for barna, ikke fordi de ikke "får nok" (det greier jo Hi selv å gi), men fordi det er belastende å vokse opp og å være voksen barn av en forelder som har soset bort livet sitt. Anonymkode: 6c1f8...709
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #15 Skrevet 31. mai 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger ikke hate mannen for å gjøre det som er riktig både for samfunnet OG for hennes barn. Det er i barnas interessse at faren jobber hvitt slik at far betaler det han skal i barnebidrag og for at far på sikt ikke setter seg selv i langt større problemer fordi han ikke vil ha rettigheter mtp. sykdom, pensjon osv. Det vil bli en belastning for barna, ikke fordi de ikke "får nok" (det greier jo Hi selv å gi), men fordi det er belastende å vokse opp og å være voksen barn av en forelder som har soset bort livet sitt. Anonymkode: 6c1f8...709 Hi her. Takk, ja det er jo faktisk noe av det jeg tenker på. Jeg har glattet over mye i årenes løp, men ungene er så store nå, at det blir vanskeligere. Og dessuten så er jo det jeg har skrevet om her bare en brøkdel av all den sosingen ham har drevet med. Ønsker for både ham og ungenes del at han fører et mer ryddig liv. Det har jeg jo ønsket i alle år. Har alltid ønsket at han skulle ha en vanlig fast jobb, og ikke drive for seg selv. Han er en av de som ikke bør gjøre det. Det blir vare rot. Anonymkode: 11511...b61
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #16 Skrevet 31. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Har han psyket deg ned siden du mener du er urettferdig mot ham? Han bidrar med lite eller ingenting - og du lurer på om det er du som er urettferdig? Jeg hadde meldt ham anonymt for svart arbeid, det bør du også gjøre! Anonymkode: 6c1f8...709 Dette. Han er jo en snylter. Nå betaler samfunnet hans andel av bidraget. Anonymkode: 4080c...981
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå