Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Hvordan er reglene, må studenten reise hjem etter studiene? På universitet. Er det noen måte de kan oppholde seg i Norge på uten å gifte seg med en nordmann? Anonymkode: 94656...2bc
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Det spørs vel hvilket land de kommer fra? En kamerat av mannen ble forelsket i ei som var her som au-pair, hun fikk seg jobb her i Norge og har etterhvert tatt mer utdanning her også. De endte med å gifte seg da, men da hadde hun vært her i flere år allerede. Vil tro det var avgjørende at hun jobbet og forsørget seg selv, og at hun kom fra et land som det er en del arbeidsinnvandring fra. Mammaen til en jente i klassen til sønnen min er forresten også gift med en som kom til Norge som student. Tror han kom fra et land det ikke er så vanlig med arbeidsinnvandring fra, Afganistan eller noe sånt (fra en rik familie der), men han studerte her og ble maskiningeniør og fikk jobb da han var ferdig med studiene. De giftet seg også, men da hadde han fast jobb allerede. Anonymkode: 73d48...dd2
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det spørs vel hvilket land de kommer fra? En kamerat av mannen ble forelsket i ei som var her som au-pair, hun fikk seg jobb her i Norge og har etterhvert tatt mer utdanning her også. De endte med å gifte seg da, men da hadde hun vært her i flere år allerede. Vil tro det var avgjørende at hun jobbet og forsørget seg selv, og at hun kom fra et land som det er en del arbeidsinnvandring fra. Mammaen til en jente i klassen til sønnen min er forresten også gift med en som kom til Norge som student. Tror han kom fra et land det ikke er så vanlig med arbeidsinnvandring fra, Afganistan eller noe sånt (fra en rik familie der), men han studerte her og ble maskiningeniør og fikk jobb da han var ferdig med studiene. De giftet seg også, men da hadde han fast jobb allerede. Anonymkode: 73d48...dd2 Kan man bare få fast jobb her da, uten å være flyktning? Jeg vil si hn er fra et land Nordmenn typisk importerer ektefeller fra Anonymkode: 94656...2bc
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man bare få fast jobb her da, uten å være flyktning? Jeg vil si hn er fra et land Nordmenn typisk importerer ektefeller fra Anonymkode: 94656...2bc Ja, man kan søke om div arbeids og oppholdstillatelser. Men det er jo gjerne folk som er ferdig utdannet som kan søke jobber i Norge og bli her da. Dette med arbeidsinnvandring kan jeg lite om, men vet det er forskjell på folk fra EØS land og folk utenfor EØS. Du/dere må nok lese dere opp på nettsidene til UDI og regjeringen, det er så masse regler å forholde seg til. Ofte må du vel ha fått en jobb allerede så du kan bevise at du kan forsørge deg selv, men fra noen land kan du bare jobbe her i noen typer jobber (humanitert arbeid, kokker fra div land osv) Anonymkode: 73d48...dd2
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, man kan søke om div arbeids og oppholdstillatelser. Men det er jo gjerne folk som er ferdig utdannet som kan søke jobber i Norge og bli her da. Dette med arbeidsinnvandring kan jeg lite om, men vet det er forskjell på folk fra EØS land og folk utenfor EØS. Du/dere må nok lese dere opp på nettsidene til UDI og regjeringen, det er så masse regler å forholde seg til. Ofte må du vel ha fått en jobb allerede så du kan bevise at du kan forsørge deg selv, men fra noen land kan du bare jobbe her i noen typer jobber (humanitert arbeid, kokker fra div land osv) Anonymkode: 73d48...dd2 Det er et land utenfor EØS, tror jeg. Anonymkode: 94656...2bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå