Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Får din 11 åring bruke ukepenger og penger han/hun får i bursdag til hva dem vil? Gutten min ringer meg før han bruker penger. Spørr om det er greit at han f eks kjøper en sjokolade osv. Men noen av kompisene har det ikke sånn. De kjøper mange sjokolader og deler rundt med de andre. Jeg har hatt med meg noen av kompisene på kino og tivoli. Og dem kjøper mye. Svær popcorn, brus, sjokolade og flere tinger. Min får en sliten popcorn og brus og kanskje en liten sjokolade. Disse guttene har med seg kort og betaler selv, så for meg har det ikke noe å si. Men synes det er rart at foreldrene ikke reagerer Er jeg på villspor når jeg reagerer? Anonymkode: 93a71...82d
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Min 11-åring har eget kort og bruker ukepengene som hun vil, men hun får 50 kr hver lørdag så det er ikke store summer det er snakk om... Men hun må jo lære seg å disponere litt penger selv også. Bursdagspenger settes inn på sparekontoen hennes, og den har hun ikke tilgang til. Av og til kjøper hun ting for de pengene også, f.eks kjøpte hun seg ipad i fjor sommer, men det er jo i samråd med meg. Anonymkode: 3a919...a87
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Han er tross alt såpass ung fremdeles at jeg tenker det at han må gjøre dette gjør ham langt mer bevisst både på pengebruken, hva ting koster, at man kan ta andre valg og også det at man kan ha det supert selv om man ikke overspiser godteri. Anonymkode: 44fb7...b13
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 Begge døtrene mine styrer pengene sine selv. De får 50 kr i ukepenger og så kan de jobbe hvis de vil ha mer.(60 kr/t for skikkelig jobb). Det skal dekke snop, kantine, sminke og andre ting jeg synes er unødvendig. Blir de blakke er det synd for dem. De får ikke ekstra penger til "tull". Anonymkode: b60e8...a2d
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 Nja... Jeg ser ikke problemet, hvis disse guttene har fått en pengesum til fri disposisjon. Det er helt normalt. Det får kanskje en bestemt sum i uken/mnd, som de selv må disponere. Kanskje de får halve ukelønnen inn på korten, og halve på sparing? Det samme med bursdagspenger? Når de er 11 år, lærer de mye av å holde orden på egen økonomi. Selvsagt skal foreldre stå for de viktige kjøpene, men budsjettposten «snop og kos» kan de styre selv. Får de derimot penger i hytt og pine, uten økonomisk veileding, stiller jeg spørsmålstegn til hva foreldrene tenker på. Anonymkode: 475b2...c9c
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 Barna mine får 100 kr måneden i lommepenger og tjener av å til litt ekstra for småjobber hos naboen. De spør før de bruker penger. Vi har stram økonomi, så de får ikke mye ekstra av meg. De bruker litt sammen med venner. Noe sparer de for å bruke i sommerferien (da reiser vi og går i spesialbutikker for hobbyen deres osv. ) og resten settes på sparekonto. Anonymkode: b35f7...431
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 min 11åring får 500 i mnd,han får ikke mer så bruker han det opp fort,så får han ikke mer. han får 850 i mnd,men 350 går til busskort Anonymkode: fac8b...0da
prekæs Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 Min fikk ikke det. Han måtte sette bursdagspenger på kontoen for spesielle ønsker, som ny pc, telefon og spill, evnt. ønske om ekstra lommepenger til ferie. Lommepenger går til kortkontoen og det som er igjen settes alltid på kontoen han sparer på. Han begrenser forbruket selv, med unntak av noen få smeller. Ubegrenset forbruk av snop hadde vi aldri godtatt.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 Min på straks 11 får disponere ukepengene nesten som hun vil, men hun får ikke lov til å kjøpe seg godteri og andre søtsaker mange ganger i uka. Da må hun spørre om lov. Anonymkode: afa91...fd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå