Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig, og har ikke all verdens inntekt. Vi koser oss ofte i helgene med turer i skogen, baker boller og har spill- eller filmkvelder hjemme. Men jeg har lagt merke til at flere av de i vår omgangskrets som også er enslige stadig gjør ting som å dra på kino, tusenfryd, klatrepark, trampolinepark osv. Og dette er gjerne hos begge foreldre, slik at dette er hver helg for barnet. Dette har jeg tenkt litt over i det siste, og tenker at de så klart må få bruke pengene sine som de vil, men når mine barn blir invitert med, må vi ofte takke nei av økonomiske grunner. Jeg synes det føles kjipt, men det er som det er. Men må man ha heisamegrundt og masse som skjer hver helg som koster mye penger?

Hva gjør dere i helgene, og er dere to voksne i familien eller er dere enslige?

Anonymkode: e6c67...a07

Skrevet

Vi gjør mye som du vi. Vi er også med på gratis arrangement i byen osv. 

Jeg er også alene. Jeg har klart å skrape sammen penger til ei lita campingvogn i har stående på en fast plass. Har vi råd reiser vi dit en til to ganger i mnd fra april til oktober. 

Jeg har sittet i den andre enden og vært en slik forelder som hadde noe hver eneste helg. Og jeg må si helt ærlig at jeg vet ikke hvor mye det er for ungene man egentlig gjør det for. Det jeg vet er at vi har det bedre oss i mellom når vi har roet ned og bruker tid på hverandre uten masse annet stimuli. Barnet gjør fortsatt mye sammen med faren, men det betyr ikke at de har et bedre forhold. Heller tvert i mot. 

Den gang vi hadde nok penger brukte vi aldri å invitere uten å betale for de. Fordi vi visste at mange sliter økonomisk og ikke har mulighet å sende barn på slike ting. Hadde vi ikke mulighet å betale så inviterte vi ikke andre. Mulig derfor fallhøyden vår ikke ble så stor når vi fikk en annen økonomi plutselig.

Anonymkode: 8093f...688

Skrevet

vi er to foreldre og har god råd. vi gjør likevel sjeldent de tingene du nevner, og det er et verdivalg. barna skal ikke vokse opp å tro at man drar på slike dyre ting hele tiden, det syns jeg er feil. vi går tur, sykler, går i byen, spiller fotball osv. 

Anonymkode: 0c9bd...9ba

Skrevet

veldig forskjellige :) er jeg alene er jeg ute med venner eller ute og spiser og ser film, dater en del.

er barnet hjemme er vi mye ute, så lenge det ikke er iskaldt eller høler ned

Anonymkode: 80112...b88

Skrevet

Vi er med venner😍  Med venner som har barn eller barnas venner (evt deres foreldre). Det er veldig sjelden vi er bare oss en helg. Men vi er mye på tilbudssiden og inviterer klassekamerater og barnehagevenner hjem til oss. Vi er heldige som har hage, så vi er mye ute i den.

Ellers går vi på turer, baker litt, oppsøker gratis arrangementer og idrettshall, kunstutstillinger, innimellom drar vi på kafe, en sjelden gang på kino. Personlig mener jeg at barna skal ha så lite som mulig av arrangerte aktiviteter i helgene, da skal de ha FRILEK. Det er nok pes og aktiviteter i hverdagen. 

Vi har forholdsvis god råd, men tur på Leos lekeland og Akvariet er f eks noe ungene våre ønsker seg til jul ...

Skrevet

Jeg se alene med to barn, men har god råd. Men likevel er det sjeldent vi gjør så mye i helgene, iallefall som koster penger. I dag feks kledde vi godt på oss i ruskeværet og gikk lang tur i ett skogholt. Deretter gikk vi hjem og inviterte nabobarna på vafler til kvelds. Ellers er vi mye i skog og mark i helgene, sykler, inviterer folk hjem på kaffi etc. 

Skrevet

Jeg er alene, har middels med penger og vi er på tusenfryd to ganger i året. En dag i mai, og da kjøper vi dag to billett som vi bruker i august eller høstferien. 

Utenom det er vi på teltturer på øyer i oslofjorden (vi har ikke båt selv, men kjenner mange som kan svippe oss ut), turer i skogen, låner hytta til et av mine søsken, går tur til en besøksgård i nærheten, drar ut på en vindfull plass med drager (hjemmelaget), spikker og bruker pil og bue nå på våren, er på fotballbanen, pakker nistemat og stikker på biltur til fine steder i nærheten eller går lang tur langs kyststien vi har her. 

Liker ikke å bruke penger på ting når man kan få opplevelser gratis.

Anonymkode: ff654...e23

Skrevet

Vi er to voksne og har god økonomi. Vi trenger derfor ikke tenke på pengene dersom vi ønsker å gjøre noe. Likevel gjør vi svært sjeldent noe som koster mye penger i helgene. Vi er veldig mye på tur skog og ved sjøen, noe som ikke koster noe (annet enn utgifter til det utstyret vi har da). Også er vi en del i svømmehallen, hvor vi har årsabonnement. Ellers koser vi oss hjemme eller på besøk hos venner/familie.

Anonymkode: 3b5e1...412

Skrevet

Jeg ble nylig alene med to barn i skolealder. Har derfor sjeldent råd til ting som koster mye. Kanskje badeland eller en kinotur hver andre, eller tredje måned. Og da må jeg skrape sammen for å få det til. Spinke og spare på andre områder. Har kuttet ut det jeg kan. Utenom spotify, for jeg trenger musikk, daglig.

Da vi var to hadde vi god råd. Gjorde ikke noe hver helg. Men når vi først gjorde noe så tok vi den helt ut. Så når jeg først tar meg råd til å gjøre noe med barna nå, så forventer de at de skal få noe i museumsbutikken, at de kan få bade mat og kake på lekeland og lignende. Det føles litt ut som en nedtur fordi de forventer mer. Likevel prøver jeg å tenke at de på sikt får mer igjen av å noen ganger måtte avstå fra alt det lille ekstra. 

Anonymkode: 261be...904

Skrevet

Lørdager er vi som regel en snartur i byen, der vi kanskje tar en kaffe på café eller en is. Drar så hjem og er hjemme/ute i gata. 

Søndager starter vi som regel på tur til en av hyttene i marka, der vi kan unne oss en bolle eller 2. Deretter er vi som regel hjemme/ute i gata resten av dagen. 

Vi er 2 voksne og 2 barn. 

Anonymkode: bff53...6d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...