Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 Noen som har tydd til det? Hvordan er erfaringen din med lommelegen? Jeg begynte på et «innlegg» der, men når jeg skulle sende det inn så hadde jeg for mange ord. De har visst en begrensning på 2000 ord. Hvorfor i alle dager setter de en slik begrensning? Jeg tenker jo det at når man først tyr til Lommelegen så er det vel gjerne fordi man har vært igjennom litt av hvert men fortsatt ikke helt føler man har kommet nærmere et svar til problemet. Og hvordan skal man da unnlate å ta med deler av «historien» hvis man ønsker et så korrekt/konkret svar som mulig?? Anonymkode: 6967f...667
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #2 Skrevet 30. mai 2019 Fordi de er ikke fastlegen din... Lommelegen må sette begrensninger, hvis ikke må de bruke all sin kapasitet til å lese romaner fra alle mulige rariteter. Anonymkode: fabb4...ce5
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 2000 ord er ikke akkurat knebling.. Anonymkode: 243ef...3cc
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 Trenger du mer ennn 2000 ord, så er det nok ikke lommelegen du trenger Anonymkode: a408f...b38
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 Fordi det er profitt som gjelder. Det ville rett og slett kostet for mye tid å lese gjennom lange historier - og tid er penger. De ønsker nok ikke de mer kompliserte tilfellene, for de ville de brukt for mye tid på. Og det er trolig også det eneste forsvarlige, for uansett så er det vanskelig å gi all relevant informasjon om man har en lang og uvanlig sykehistorie. Jeg har en slik historie, men også helseutdannet selv, så det kunne ikke falt meg inn å kontakte noen som lommelegen. De kunne rett og slett ikke ha hjulpet meg, så det ville vært bortkastet tid og energi, og ikke minst bortkastede penger. Til mindre problemstillinger og mer vanlige ting kan det nok være en ok tjeneste. Men den tjenesten er ikke beregnet for de mer kompliserte og uklare tilfellene. Anonymkode: 74cf8...935
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 Lommelegen er ikke for intrikate saker du ikke har fått hjelp med i det vanlige helsevesen, da vil du bare få et bla-bla svar som ender med å si at du må kontakte din fastlege. Lommelegen er for helt normale saker. Tror du bommer litt når du sier Lommelegen er for folk som har gjennomgått litt av hvert, det er ikke sånn. Lommelegen er for de som kanskje ikke gidder gå til legen om det ikke er 100% nødvendig, og som kan få et godt råd eller to på nett. Veldig ofte synes jeg de sakene som ligger åpent ute konkluderer med at fastlegen din har nok helt rett, eller kontakt legen på nytt og få en ny vurdering. Anonymkode: c1b85...8fc
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger du mer ennn 2000 ord, så er det nok ikke lommelegen du trenger Anonymkode: a408f...b38 Hva er det du mener jeg trenger da? Anonymkode: 6967f...667
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi de er ikke fastlegen din... Lommelegen må sette begrensninger, hvis ikke må de bruke all sin kapasitet til å lese romaner fra alle mulige rariteter. Anonymkode: fabb4...ce5 Nei sier du det.. At ikke Lommelegen er fastlegen min🙄 Et alternativ kunne vel vært at man betaler mer for å ikke ha en slik begrensning, eller betale mer for f.eks. 3000 ord i stedet. At man skriver hele «romanen» som du kaller det, vil også gi Lommelegen en bedre innsikt i situasjonen og lettere kunne komme med en tilbakemelding. Ser at flere som har skrevet der har fått vage tilbakemeldinger fordi Lommelegen ikke får informasjon om hva som skjedde i forkant, etterkant og hvilke undersøkelser som er gjort og ikke gjort osv. Anonymkode: 6967f...667
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #9 Skrevet 30. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det du mener jeg trenger da? Anonymkode: 6967f...667 Ikke meg du spør, men jeg svarte over her. Hvis du trenger mye mer plass for å beskrive sykehistorien din (og det kan det godt være man trenger i uvanlige/kompliserte tilfeller der man ikke har kommet frem til noe svar), da vil heller ikke en lege som ikke har møtt deg, ikke har mulig til å lese gjennom alt som er gjort og alle prøvesvar osv. ingen mulighet til å gi deg et forsvarlig svar. Om det er hos fastlegen det stopper - vurder å bytte fastlege. Er det hos spesialist det stopper, snakk med spesialisten og/eller fastlegen din - vi har alle rett på en second opinion, så du kan ha rett til å få saken din vurdert på et annet sykehus, hos en annen spesialist. Ellers - les deg godt opp på det du kan sette deg inn i selv, still direkte og relevante spørsmål til legene og ikke gi deg før du får svar. Noen ganger blir kanskje svaret at de ikke vet, det er greit, men da spør du hvem som kan vite. En nettlege kan uansett bare gjøre en overfladisk vurdering, langt mer overfladisk enn leger du har time til, så for din del vil jeg anta det bare blir en kilde til mer frustrasjon fordi du mest trolig også bare kaster bort pengene dine. Anonymkode: 74cf8...935
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #10 Skrevet 30. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det du mener jeg trenger da? Anonymkode: 6967f...667 En fysisk lege som kan se helheten. Jeg tenker at det er alt for komplekst for lommelegen å gi deg et godt svar, at lommelegen ikke er for de kompliserte tilfellene Anonymkode: a408f...b38
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #11 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei sier du det.. At ikke Lommelegen er fastlegen min🙄 Et alternativ kunne vel vært at man betaler mer for å ikke ha en slik begrensning, eller betale mer for f.eks. 3000 ord i stedet. At man skriver hele «romanen» som du kaller det, vil også gi Lommelegen en bedre innsikt i situasjonen og lettere kunne komme med en tilbakemelding. Ser at flere som har skrevet der har fått vage tilbakemeldinger fordi Lommelegen ikke får informasjon om hva som skjedde i forkant, etterkant og hvilke undersøkelser som er gjort og ikke gjort osv. Anonymkode: 6967f...667 Nei, man får "vage" tilbakemeldinger fordi det er en nettdoktor. En nettdoktor som aldri har møtt deg kan ikke uttale seg mer enn vagt om tilfeller som ikke er opplagte. Anonymkode: c1b85...8fc
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #12 Skrevet 30. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du spør, men jeg svarte over her. Hvis du trenger mye mer plass for å beskrive sykehistorien din (og det kan det godt være man trenger i uvanlige/kompliserte tilfeller der man ikke har kommet frem til noe svar), da vil heller ikke en lege som ikke har møtt deg, ikke har mulig til å lese gjennom alt som er gjort og alle prøvesvar osv. ingen mulighet til å gi deg et forsvarlig svar. Om det er hos fastlegen det stopper - vurder å bytte fastlege. Er det hos spesialist det stopper, snakk med spesialisten og/eller fastlegen din - vi har alle rett på en second opinion, så du kan ha rett til å få saken din vurdert på et annet sykehus, hos en annen spesialist. Ellers - les deg godt opp på det du kan sette deg inn i selv, still direkte og relevante spørsmål til legene og ikke gi deg før du får svar. Noen ganger blir kanskje svaret at de ikke vet, det er greit, men da spør du hvem som kan vite. En nettlege kan uansett bare gjøre en overfladisk vurdering, langt mer overfladisk enn leger du har time til, så for din del vil jeg anta det bare blir en kilde til mer frustrasjon fordi du mest trolig også bare kaster bort pengene dine. Anonymkode: 74cf8...935 Skjønner hva du mener, men akkurat i dette tilfellet så har jeg tro på at jeg kan få et svar jeg kan slå meg til ro med av en pensjonert spesialist med lang arbeidserfaring. Har bilder av hva det gjelder. Fastlegen syntes det var vanskelig å vite hva det var da hun ikke er spesialisert innenfor det området. Hun kontaktet sykehuset men fikk bare en vag tilbakemelding. Jeg har penger så føler ikke jeg «kaster bort» pengene mine på noe som er viktig for meg å få avklart. Hadde gledelig også betalt mer for et lenger innlegg hvis det hadde vært et alternativ. Anonymkode: 6967f...667
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva er det du mener jeg trenger da? Anonymkode: 6967f...667 Psykolog. Anonymkode: 60fb8...8b6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen som har tydd til det? Hvordan er erfaringen din med lommelegen? Jeg begynte på et «innlegg» der, men når jeg skulle sende det inn så hadde jeg for mange ord. De har visst en begrensning på 2000 ord. Hvorfor i alle dager setter de en slik begrensning? Jeg tenker jo det at når man først tyr til Lommelegen så er det vel gjerne fordi man har vært igjennom litt av hvert men fortsatt ikke helt føler man har kommet nærmere et svar til problemet. Og hvordan skal man da unnlate å ta med deler av «historien» hvis man ønsker et så korrekt/konkret svar som mulig?? Anonymkode: 6967f...667 Hei! Ikke så lenge siden jeg skrev til Lommelegen. Hadde over 4000 ord. Fikk ikke alt med og svaret jeg ble ikke fornøyd med. Følge ikke at jeg fikk noe gode råd eller skikkelig svar! Jeg skrev om mine bekymringer om mitt barn. Lurte på om barnet mitt kan ha autisme. Så fikk svar: mulig med med autisme. Men mye som høres normalt med barnet! At man kan se det før barnet er 3 år. Ikke noe råd eller tips. Følte bortkastet penger. Nå venter jeg på legetime. Anonymkode: 30e7f...4b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #15 Skrevet 30. mai 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Psykolog. Anonymkode: 60fb8...8b6 Du mener jeg trenger psykolog fordi jeg synes en begrensning på 2000 ord til Lommelegen er lite? Tydelig hvem som trenger psykolog her🙄 Anonymkode: 6967f...667
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #16 Skrevet 30. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei! Ikke så lenge siden jeg skrev til Lommelegen. Hadde over 4000 ord. Fikk ikke alt med og svaret jeg ble ikke fornøyd med. Følge ikke at jeg fikk noe gode råd eller skikkelig svar! Jeg skrev om mine bekymringer om mitt barn. Lurte på om barnet mitt kan ha autisme. Så fikk svar: mulig med med autisme. Men mye som høres normalt med barnet! At man kan se det før barnet er 3 år. Ikke noe råd eller tips. Følte bortkastet penger. Nå venter jeg på legetime. Anonymkode: 30e7f...4b7 Hei, så kjedelig at du ikke følte du fikk noe ut av det. Men hadde du ikke vært til fastlegen med dette før du skrev til Lommelegen? I mitt tilfelle så har jeg vært hos fastlegen, men hun er usikker på hva det er. Derfor jeg ville skrive til Lommelegen. Har også bilder av det det gjelder så tenker derfor det kan være noe en pensjonert spesialist med mye erfaring kan gi meg et svar på. Anonymkode: 6967f...667
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #17 Skrevet 30. mai 2019 Ingen nekter deg å kontakte lommelegen. Men du må være forberedt på at du mest sannsynlig får et litt ullent svar. Nettlegen kan bare svare ut fra det du skriver og må derfor ta forbehold, ikke svare alt for bastant og ved tvil anbefale deg å gå til fastlegen. Anonymkode: 9eaf8...17c
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #18 Skrevet 30. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingen nekter deg å kontakte lommelegen. Men du må være forberedt på at du mest sannsynlig får et litt ullent svar. Nettlegen kan bare svare ut fra det du skriver og må derfor ta forbehold, ikke svare alt for bastant og ved tvil anbefale deg å gå til fastlegen. Anonymkode: 9eaf8...17c What? Hvor kommer det fra?🤔 Anonymkode: 6967f...667
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #19 Skrevet 30. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei, så kjedelig at du ikke følte du fikk noe ut av det. Men hadde du ikke vært til fastlegen med dette før du skrev til Lommelegen? I mitt tilfelle så har jeg vært hos fastlegen, men hun er usikker på hva det er. Derfor jeg ville skrive til Lommelegen. Har også bilder av det det gjelder så tenker derfor det kan være noe en pensjonert spesialist med mye erfaring kan gi meg et svar på. Anonymkode: 6967f...667 Er det deg med bein i hjernen? 😂 Anonymkode: 86efe...cb6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #20 Skrevet 30. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei, så kjedelig at du ikke følte du fikk noe ut av det. Men hadde du ikke vært til fastlegen med dette før du skrev til Lommelegen? I mitt tilfelle så har jeg vært hos fastlegen, men hun er usikker på hva det er. Derfor jeg ville skrive til Lommelegen. Har også bilder av det det gjelder så tenker derfor det kan være noe en pensjonert spesialist med mye erfaring kan gi meg et svar på. Anonymkode: 6967f...667 Da er det vel bare å skrive det? Du sender bildet og skriver at de mest opplagte testene er tatt, men at fastlegen din ikke vet hva det er. Så du søker hans erfaring og ekspertise, har han noen formening om hva det kan være, hva slags tester som bør bli tatt og evt hvilken spesialist du bør henvises til Trenger ikke mer enn 2000 ord for å spørre om det, jeg klarte det jo helt fint her på under 20... Du trenger ikke skrive hele historien din, du ser jo fort om det kommer noen forslag der som ikke har vært oppe før. Anonymkode: c1b85...8fc
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #21 Skrevet 30. mai 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: What? Hvor kommer det fra?🤔 Anonymkode: 6967f...667 Når folk skriver at lommelegen ikke egner seg for slike tilfeller som ditt argumenterer du voldsomt imot. Det virker som du blir fornærmet. Men det er jo ingen som er imot deg eller nekter deg å gjøre som du vil. De skriver bare ut fra sin egen erfaring. Anonymkode: 9eaf8...17c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå