Gå til innhold

Gangetabellen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i 5 trinn og han sliter litt med å lære seg gangetabellen. Så vi må øve i sommer. Hvordan skal vi gå fram? Øve på f eks 3 gangen til den sitter og så gå videre til 4 gangen? Eller sette opp gangestykker til han? 

Anonymkode: 00c92...a99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte å ta en gangetabell  på sengekanten. Byttet litt på hvilke. Om hun greide den selv vant hun litt ekstra levetid før vi slltid av lyset. Var det noe som ble feil øvde vi den sammen og så ble det en ny sjanse på samme neste kveld.

Anonymkode: 40abe...5f9

Skrevet

Jeg hengte opp gangetabellen på do. På en slik måte at alle som satt på do, så rett på den. Så øvde jeg intensivt, på litt ulike måter med ungene etter hva de trengte.

Det ene barnet trengte bevegelse, så da sparket vi fotball. Jeg sentret til barnet mens jeg ropte ut et gangestykke. Barnet sparket ballen tilbake og ropte ut svaret. Var det riktig, ropte jeg mål!

Det andre barnet likte spill, så da laget jeg en krukke med lapper med gangestykkene på. Vi trakk en lapp annenhver gang. Barnet svarte på alle gangestykkene. Var svaret rett, fikk barnet en plastbrikke. Var svaret feil, fikk jeg en brikke. 

Jeg ville ha startet med de enkleste gangetabellene, det vil si 1, 5 og 10-gangen. Så ville jeg gått videre på 2 og 4. Tatt en om gangen og øvd og øvd. Prøvd å finne på en måte som er morsom for barnet (eller, i hvert fall litt morsommere enn å sitte ved kjøkkenbordet og terpe) og jobbet sammen med barnet.

Jeg har øvd gangetabellen med tre barn. Jeg kan gangetabellen skikkelig godt 😁.

Skrevet
7 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg hengte opp gangetabellen på do. På en slik måte at alle som satt på do, så rett på den. Så øvde jeg intensivt, på litt ulike måter med ungene etter hva de trengte.

Det ene barnet trengte bevegelse, så da sparket vi fotball. Jeg sentret til barnet mens jeg ropte ut et gangestykke. Barnet sparket ballen tilbake og ropte ut svaret. Var det riktig, ropte jeg mål!

Det andre barnet likte spill, så da laget jeg en krukke med lapper med gangestykkene på. Vi trakk en lapp annenhver gang. Barnet svarte på alle gangestykkene. Var svaret rett, fikk barnet en plastbrikke. Var svaret feil, fikk jeg en brikke. 

Jeg ville ha startet med de enkleste gangetabellene, det vil si 1, 5 og 10-gangen. Så ville jeg gått videre på 2 og 4. Tatt en om gangen og øvd og øvd. Prøvd å finne på en måte som er morsom for barnet (eller, i hvert fall litt morsommere enn å sitte ved kjøkkenbordet og terpe) og jobbet sammen med barnet.

Jeg har øvd gangetabellen med tre barn. Jeg kan gangetabellen skikkelig godt 😁.

Flotte læringsmåter! 

Anonymkode: 778a7...856

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi brukte å ta en gangetabell  på sengekanten. Byttet litt på hvilke. Om hun greide den selv vant hun litt ekstra levetid før vi slltid av lyset. Var det noe som ble feil øvde vi den sammen og så ble det en ny sjanse på samme neste kveld.

Den setningen der hørtes bare fryktelig skummel ut! I overkant streng eller? 😂

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke levetid 😝 lesetid!!!

Skrevet

Vi bruker en app som heter Gangetesteren. Hver gang barnet mestrer en ny så får man diplom. Den printer vi ut. Når han har fått alle diplomene skal vi gjøre noe gøy som han har lyst til. Klatrepark eller badeland. Han har ikke bestemt seg ennå. 

Anonymkode: 8fba3...d65

Skrevet
58 minutter siden, DetYrer skrev:

Den setningen der hørtes bare fryktelig skummel ut! I overkant streng eller? 😂

Autokorrektur!!!! 😠

Skulle være lesetid! 😶

Skrevet

Superdollys fremgangsmåte høres veldig bra ut!

Ellers tenker jeg at du kan legge inn mye trening allerede nå i hverdagen, det gjelder bare å være oppmerksom på det.

F.eks. dere går over en parkeringsplass, tre steder står to biler parkert ved siden av hverandre - tre ganger to, hvor mye blir det. Lage noe med egg i - i 6-pakken med egg kan du ta både to gange tre og tre gange to, avhengig av hvilken vei du leser radene med egg. 10-pk gir lett to ganger fem eller fem ganger to, 12-pk to ganger seks eller motsatt. Lag mat sammen, doble og tredoble oppskrifter og regn ut sammen hvor mye dere da må ha. Ikke alltid man trenger å snakke om at man egentlig trener på gangetabellen. Vær oppmerksom i hverdagen, det er mange ting som kan brukes som trening uten at det blir kalt pugging eller læring. Det kan også få barnet til å bli mer nysgjerrig på det selv slik at det uten å tenke på det begynner å gi seg selv slike små utfordringer.

Å spille Yatsy er også en måte å trene noe av gangetabellene på uten at de tenker over det.

Ellers er det å skrive for å lære noe som er litt undervurdert blant noen, så det å skrive ned mange ganger kan også gi god læring, selv om det kanskje ikke er det morsomste. Men tenker man f.eks. glasset som Superdolly hadde, så kan barnet være med på å skrive noen av oppgavene.

En venninne satte melodi til gangetabellene, så hun sang dem inni seg for å lære dem, det er også en mulighet ;)

Anonymkode: 335d8...bc4

Skrevet

Tenker at det ikle bare handler om å pugge, men også å forstå prinsippet bak. Barnet må forstå at 5*7 er 5+5+5+5+5+5+5 eller 7+7+7+7+7. Bruk for eksempel nonstop til å visualisere det. Jeg har gjort det siden barna var bittesmå og de kan mye allerede i førsteklasse.

Anonymkode: 72863...097

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ugh 😣

Anonymkode: 3f0b5...bd2

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at det ikle bare handler om å pugge, men også å forstå prinsippet bak. Barnet må forstå at 5*7 er 5+5+5+5+5+5+5 eller 7+7+7+7+7. Bruk for eksempel nonstop til å visualisere det. Jeg har gjort det siden barna var bittesmå og de kan mye allerede i førsteklasse.

Anonymkode: 72863...097

Det var sånn min sønn skjønte det. Han har lært seg gangetabellen nesten på egenhånd opp til 8 men de har ikke begynt med den på skolen enda

Anonymkode: 4d5b5...679

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ugh 😣

Anonymkode: 3f0b5...bd2

Lesetid! Har rette det høyere oppe. Er ikke akkurat venn med autokorrekturen for tiden...

Forresten var det hennes egen forslag å gjøre det slik. 😉

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lesetid! Har rette det høyere oppe. Er ikke akkurat venn med autokorrekturen for tiden...

Forresten var det hennes egen forslag å gjøre det slik. 😉

På en måte vil hun jo få lengre levetid hvis hun klarer gangetabellen.  Tar det litt langt her, men klarer hun gangetabellen, er det større sannsynlighet at hun klarer seg utdanningsmessig enn de som ikke gjør det. Forskning viser at folk med god utdanning ofte får bedre betalte jobber. Bedre betalte jobber gir bedre livskvalitet, og folk med bedre livskvalitet lever lengre enn folk som ikke har det. 

Så hun får lengre levetid! 😁

Anonymkode: efa01...4e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...