Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Har en 18 åring som stadig forteller om episoder hvor han eller kompisene har sendt snap når de kjører bil. Prøver å fortelle han at det ikke er aktuelt å bruke telefonen ved bilkjøring, og at det er en grunn til at det er ulovlig. Han kommer med argumenter som at han bare så vidt ser bort fra veien (tilnærmet at han ikke gjør det overhodet). Sier at denne regelen jo bare gjelder de som ikke kan kjøre bil samtidig med å snappe, noe han kan (joda, 18 åringer er vel somregel "verdensmestere" i trafikken). Når jeg sier til han at jeg vil ikke at han skal bli drapsmann, så avfeier han det med at det kan ikke komme verken barn eller dyr i trafikken der han er å kjører (tull selvfølgelig). Vet jo at alle 18 åringer tenker slik, og særlig gutter er kanskje ikke helt moden for å kjøre når de er på den alderen, jeg var ikke noe bedre selv, men da fantes det ikke snap, og var i grunnen heller ikke ulovlig med mobilbruk mens man kjører, jeg snakket bare i den da. Men hva kan jeg gjøre? Finnes det statistikk, eller noen skremselsvideoer jeg kan vise han? Anonymkode: f8f79...f5d
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Du kan jo starte med denne. https://www.dagbladet.no/nyheter/lastebilsjaforen-tar-opp-mobilen-sekunder-senere-har-han-drept-en-hel-familie/64044548 Anonymkode: 85be6...106
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Hvis det er din bil kan du nekte å låne ham den siden han velger å bryte loven når han kjører. Anonymkode: 33012...7da
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Slike burde ikke fått lappen før de er modne nok til å forstå konsekvenser av sine handlinger... den evnen er vel ikke fullt utviklet før man er 25... Du kan sette deg ned med ham og teoriboka igjen, og så regner dere ut hvor mange meter en bil forflytter seg pr. sekund når han kjører i 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100.... 120 km/t. Så ville jeg dratt ham med til en som har opplevd å skade seg voldsomt i en bilulykke, eller som har mistet noen i en slik ulykke. En av dem kommer til å ende opp med å skade eller drepe seg selv eller andre... https://www.nrk.no/norge/flere-tekster-mens-de-kjorer_-cecilie-ble-lam-da-hun-ble-pakjort-av-trailer-1.13637743 Han bør også huske at ved å tekste, snappe eller ringe så legger han igjen bevis, så om han kommer i en ulykke så er dette noe politiet vil sjekke, da vil han bli straffet enda strengere. Og helt ærlig - jeg hadde fortalt ham at gjør han det ene eneste gang til så vil jeg anmelde. Anonymkode: da180...674
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 Gikk det ikke en "reklame" nå nettopp om hvor langt bortover en fotballbane du kom med bilen bare på noen sekunder? Anonymkode: 4c2cf...9e7
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er din bil kan du nekte å låne ham den siden han velger å bryte loven når han kjører. Anonymkode: 33012...7da Ja, det kan jeg, er bare "redd" at det eneste jeg oppnår er at jeg ikke får vite om det. Anonymkode: f8f79...f5d
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slike burde ikke fått lappen før de er modne nok til å forstå konsekvenser av sine handlinger... den evnen er vel ikke fullt utviklet før man er 25... Du kan sette deg ned med ham og teoriboka igjen, og så regner dere ut hvor mange meter en bil forflytter seg pr. sekund når han kjører i 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100.... 120 km/t. Så ville jeg dratt ham med til en som har opplevd å skade seg voldsomt i en bilulykke, eller som har mistet noen i en slik ulykke. En av dem kommer til å ende opp med å skade eller drepe seg selv eller andre... https://www.nrk.no/norge/flere-tekster-mens-de-kjorer_-cecilie-ble-lam-da-hun-ble-pakjort-av-trailer-1.13637743 Han bør også huske at ved å tekste, snappe eller ringe så legger han igjen bevis, så om han kommer i en ulykke så er dette noe politiet vil sjekke, da vil han bli straffet enda strengere. Og helt ærlig - jeg hadde fortalt ham at gjør han det ene eneste gang til så vil jeg anmelde. Anonymkode: da180...674 Ja, tror jeg skal finne fram teoriboka. Lurt. Har ingen jeg kan dra han med til, dessverre, eller heldigvis. Skal fortelle han dette med bevis. Jeg har jo aldri sett selv at han har gjort det, og regner med at en anmeldelse kun vil føre til henleggelse når politiet ikke har noe bevis på at han har kjørt på det tidspunktet han har sendt sms eller snap. Han vil jo også slutte å fortelle meg slikt hvis jeg truer med anmeldelse, tror egentlig ikke han vil slutte på den bakgrunnen, han fortalte tidligere i dag at han ikke "kunne bli tatt" fordi han kun kikker ned, og ingen kan se at han er på telefonen. Anonymkode: f8f79...f5d
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, tror jeg skal finne fram teoriboka. Lurt. Har ingen jeg kan dra han med til, dessverre, eller heldigvis. Skal fortelle han dette med bevis. Jeg har jo aldri sett selv at han har gjort det, og regner med at en anmeldelse kun vil føre til henleggelse når politiet ikke har noe bevis på at han har kjørt på det tidspunktet han har sendt sms eller snap. Han vil jo også slutte å fortelle meg slikt hvis jeg truer med anmeldelse, tror egentlig ikke han vil slutte på den bakgrunnen, han fortalte tidligere i dag at han ikke "kunne bli tatt" fordi han kun kikker ned, og ingen kan se at han er på telefonen. Anonymkode: f8f79...f5d "Har mobilen en årsakssammenheng som følge av bilulykken, får du en avkorting i erstatning. Det vil si at forsikringsselskapet ikke vil dekke hele skaden. I et grovt tilfelle kan det hende du må betale alt selv. Desto større skade, desto mer må du betale selv, sier Setnes. – Om du forårsaker en dødsulykke, må du sannsynligvis betale erstatning til den avdødes familie også, det kan bli dyrt, fortsetter Setnes". https://www.nrk.no/trondelag/_-unge-har-blitt-sa-avhengig-av-telefonen-at-de-setter-andres-liv-i-fare-1.14133713 Anonymkode: e55eb...d87
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: han fortalte tidligere i dag at han ikke "kunne bli tatt" fordi han kun kikker ned, og ingen kan se at han er på telefonen. Det skal han ikke være for sikker på. Og kræsjer han, så finner de det ut. Artikkelen jeg linker til er fra 2012, og politiet har nok enda bedre verktøy nå enn de hadde da https://www.austagderblad.no/motor/politiet-ser-langt-mer-enn-du-tror/s/1-39-6034259 I England kjører politiet med lastebiler for å ta mobilbrukere, for da ser de ned i bilen. Det skulle de gjort her og. Anonymkode: e55eb...d87
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #10 Skrevet 29. mai 2019 Mange videoer du kan vise da, men noe han kanskje vil høre på er dette med avkorting på forsikring. Det er han som myndig sjåfør som vil bli holdt ansvarlig for evt erstatningskrav, selv om bilen og forsikringen står på deg. Politiet i dag finner fort ut om du har brukt mobilen. https://www.nrk.no/trondelag/xl/snapkjorerne-1.14122852 Ta en titt på youtube, søk på mobil bak rattet, både på norsk og engelsk. Mange videoer der. Anonymkode: 4c2cf...9e7
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #11 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: han fortalte tidligere i dag at han ikke "kunne bli tatt" fordi han kun kikker ned, og ingen kan se at han er på telefonen. Anonymkode: f8f79...f5d Uhm, ja da, han kan gjerne tro det! De ser jo hvor øya dine er, de MÅ faktisk ikke ta deg med mobilen i hånda, de kan gi deg bot på antagelser hilsen ung og dum som ble tatt for mobilbruk i bilen en gang i tiden! De satt nemlig med kikkert noen hundre meter bort, så at jeg hele tiden kikket ned og jeg fikk bot deretter. Fikk vel strengt tatt beskjed om at det er bedre å sitte med mobilen i hånda over rattet for da kan man lettere kaste blikket til siden o.l. Selv om det ikke er anbefalt det heller! Og som de andre sier, tar de han og de skjønner at det er mobilbruk kan han risikerer og måtte betale alt selv. Ikke bare skader på bil o.s.v., men også sykehusregninger for de han skader. Anonymkode: 876b7...305
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå