Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Jeg er overvektig, under utredning. Ting vises på blodprøver, men føler ikke jeg blir tatt seriøst pga av for mange kilo. Opplevd flere leger som er nedlatende helt til de ser blodprøvesvar og ser at det er mer enn at jeg bare er "lat." Da er de plutselig så hyggelige og hjelpsomme. Har 1 diagnose som jeg har hatt siden jeg var 15år (var ikke overvektig da). Men nå er det mer, og føler at revmatologen bare sier at jeg føler det sånn og sånn men at det ikke stemmer pga min overvekt. Fastlegen min er ikke enig med revmatologen. Har hatt samme lege siden jeg var 17år. Fikk beskjed om at mine plager var forenelig med fibro, men ville ikke gi meg den diagnosen pga den andre diagnosen. De har noe av de samme symptomene, men jeg og min lege er ikke enig i det revmatologen sier fordi jeg har vært godt medisinert og jevn på blodprøver i flere år. Til tross for det så fikk jeg plutselig smerter og spasmer i armer og bein for 5 år siden. Er så lei og fortvila pga dette og nav som ikke gjør jobben sin. Anonymkode: d254e...d0f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Hva er det nav ikke gjør da? Noen leger er dessverre sånn at de ikke klarer å se forbi en persons vekt, men forklarer alt med at det er belastningen på kroppen som er årsaken til det meste. Når det er sagt, så gjør overvekt også noe med hele kroppen, både betennelsestilstander, muskel -og leddsmerter og hormoner. Anonymkode: 8a729...408
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Hva er det som vises på blodprøver? Og hva er det nav ikke gjør? Jeg er normalvektig, men hadde for noen år siden på meg en litt løs, tykk ullgenser da jeg var på sykehuset, det var midtvinters ute og mange minus. Legen virket veldig uinteressert, rett og slett, tok meg helt tydelig ikke på alvor. Uti samtalen en gang spurte han meg etter høyden min og vekten med et sukk. Da jeg sa vekten min stivnet han litt, tenkte tydeligvis og så snudde han seg brått mot meg og sa tydelig overrasket "men, da er du jo normalvektig, ja, du er til og med slank". Jeg hadde da en bmi på litt over 20. (Tyve år tidligere hadde jeg vært overvektig, men det visste ikke han og ikke vistes det på kroppen min heller.) Da han litt senere skulle foreta en undersøkelse av meg som inkl. at jeg måtte ta av meg genser og skjorte under så kommenterte han igjen vekten min "jøss, du er virkelig slank, du". Da ble jeg ganske provosert og lurte på hva min vekt hadde med mine patologiske prøver å gjøre (jeg visste at ev. overvekt ikke ville påvirket akkurat de prøvene). Fikk aldri svar på det. Så slike idioter finnes, Hi. Man kan ikke unngå dem, dermed må du finne en måte å få konstruktive dialoger med dem likevel. Mitt råd er å holde samtalen saklig og på de patologiske prøvene. Om din vekt blir nevnt, spør da legen hvordan din vekt ev. påvirker akkurat disse prøvene. Enten kan de gi deg et fornuftig svar, eller så kan de ikke gi deg svar. Det første bør du ta til etterretning, om det er det andre så kan du si at hvis din vekt ikke påvirker akkurat de prøvene, da er det vel ingen grunn til å henge seg opp i vekten akkurat for det de prøvene representerer, selv om du vet at du må gjøre noe med vekten din pga. reumatismen din. Da viser du selvinnsikt for egen helse, men du hjelper også legen til å holde fokus på det du er der for. Men når det er sagt. Du har reumatisk sykdom, og det verste for deg da, det er å være overvektig. Ikke minst fordi overvekt også gjør at du går med konstante betennelser i kroppen som ikke har med reumatismen å gjøre, men som uten tvil påvirker reumatismen veldig negativt og får den reumatiske sykdommen til å blusse opp eller stadig være aktiv. Og det andre er at overvekt gir altfor stor belastning på leddene dine som allerede er sårbare pga. reumatismen. Så gjør en kostendring og livsstilsendring slik at du kommer i gang med vektnedgangen. Anonymkode: 4fb9b...ba0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå