Gå til innhold

Bli gravid med endometriose?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger vårt første barn litt frem i tid og lurer på en del praktiske ting.

Ideelt sett ønsker vi ikke barn før om tidligst 2 år. Da vil jeg være 34 når prøvingen starter. Vi ønsker kun ett barn. 

Jeg har endometriose og leser at 30% av de med endometriose ikke vil bli gravide naturlig.

Bør jeg allerede nå teste min fruktbarhet for å forsikre meg om at vi ikke venter for lenge ved å begynne prøvingen ved 34 års alder? Min samboer har samme alder, bør han også testes?

 

Jeg har også veldig store plager med sterke smerter gjennom hele syklusen dersom jeg ikke går på p-piller. Verking og skarpe stikkende smerter f.eks når jeg ler, beveger meg, går på toalettet eller hoster - verst i forbindelse med eggløsning og mens. Det er så ille at sex ofte er umulig å gjennomføre pga smerter. Et kort samleie kun av praktiske årsaker skal være mulig å få til og min samboer er veldig forståelsesfull, men tanken på å kanskje måtte prøve på den måten i lang tid er ganske stusselig...

Er det andre som har hatt det slik og som har fått til å bli gravide? Finnes det andre typer smertelindring som går an å ta gjennom prøvetiden sånn at prøvetiden faktisk kan bli litt hyggelig og ikke bare smertefull? Hvor lang tid har dere med endometriose brukt på å få barn?

Hvor raskt bør vi ta kontakt med lege dersom vi ikke blir gravide? Tenker både med tanke på alder og endometriose som begge kan gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Anonymkode: daa00...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Fertilitetsklinikken sa en gang at jeg har endimetriose. Men jeg har ingen symptomer på det, så det forstår jeg ikke. Jeg er 31 nå og har nett fått et barn via ivf. Tok to år med prøving og ivf før det gikk vår vei. Vi tok kontakt med lege etter ca 6.mnd med prøving sjølv om vi ikke visste at det var noe galt. Du kan sikkert ta kontakt med en gang dere skal begynne å prøve ettersom du allerede har en grunn til at det kan være problematisk å få til 

Endret av leahr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ev. IVF får dere ikke før dere har prøvd å bli gravide i ett år. Problemet med endometriose er jo betennelsen i kroppen din. Hvor vanskelig det blir for deg å bli gravid kan man ikke vite på forhånd. Så selv om du tar hormonprøver osv, vil det ikke si så mye om endometriosen og fertiliteten din.

Anonymkode: 62c4e...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har mild endo, brukte 3 år på å bli gravid. Ble til slutt ivf. Min kusine har kraftig endo og hun ble gravid på noen mnd. Det er nok litt forskjellig. 

 

lykke til 😊

Anonymkode: 0df41...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...