Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Var de annerledes som baby? Manglet blikkontakt? Babling? Dårlig motorikk og utvikling? Grunnen til at jeg spør gjelder mitt eget barn. Ønsker ikke å gå nærmere inn på det... Takknemlig for svar. Anonymkode: 9aa73...f0a
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Har en niese som er det. Det var aldri noen tvil om at det var "noe" med henne, det så man tidlig. Ikke på utseende, men på motorikk, blikkontakt og etterhvert språk og utvikling. Ble tydeligere og tydeligere jo eldre hun ble, nå er hun 6 år og man ser godt at hun ikke er som alle andre. Ikke om du ser et bilde av henne, men møter du henne og hører henne snakke så hører du det med en gang. Du ser det også på oppførsel, og hun må ha noen på seg 100% av tiden, må alltid passes på. Hun bruker også bleie fremdeles, det er vanskelig for henne å lære seg gode dovaner. Det kommer nok altså, men det tar tid. Anonymkode: 5bed8...c88
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Kjenner ett barn som er utviklingshemmet og det var synlig fra hun var baby. Hun grep ikke etter leker, lærte seg ikke å gå før hun var over 2 1/2 år. Hun bablet ikke heller. Men hun klarer seg fint nå etter forholdene og er ett høyt elsket barn går på skole og har venner, men må ha en del spesialtilpasning, men det virker som det går fint. Anonymkode: ce429...ea0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Jeg passet et barn for noen år siden som etterhvert fikk diagnose psykisk utviklingshemmet. Han var liten og hadde ikke fått diagnosen ennå da jeg passet han (1-1,5 år), men han var generelt forsinket i utvikling, litt stiv og klossete i bevegelsene. Han var veldig blid, sosial og hadde fin blikk kontakt og bablet. Fikk diagnose i førskolealder. Anonymkode: 4356f...5dd
Himmel og hav Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 Sønnen min er utviklingshemmet. Han hang litt etter som baby, men lå akkurat innenfor øvre del av normalområdet på alle milepæler fram til han var mellom 1 og 2 år. Da begynte det å bli tydeligere at de jevnaldrende dro fra på alle områder.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, Himmel og hav skrev: Sønnen min er utviklingshemmet. Han hang litt etter som baby, men lå akkurat innenfor øvre del av normalområdet på alle milepæler fram til han var mellom 1 og 2 år. Da begynte det å bli tydeligere at de jevnaldrende dro fra på alle områder. Er det lov å spør hvordan du merket det? Anonymkode: ce429...ea0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 Datteren min fikk diagnose lett psykisk utviklingshemning. Idag er hun 12 år, blir 13 år til høsten. Magefølelsen min sa at det var noe tidelig, men ble avfeid. Sen språklig og motorisk. Symptomer på kiss. Skjev nakke og hatet å ligge på magen. Favorittside. Gikk da hun har 2,5 år og pratet ca 4 år. Vi brukte tegn til tale. Anonymkode: 21826...7a3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #8 Skrevet 27. mai 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner ett barn som er utviklingshemmet og det var synlig fra hun var baby. Hun grep ikke etter leker, lærte seg ikke å gå før hun var over 2 1/2 år. Hun bablet ikke heller. Men hun klarer seg fint nå etter forholdene og er ett høyt elsket barn går på skole og har venner, men må ha en del spesialtilpasning, men det virker som det går fint. Anonymkode: ce429...ea0 Du skriver at hun ikke bablet. Vet du kanskje når språket kom? Så flott at hun har venner. Anonymkode: 9aa73...f0a
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #9 Skrevet 27. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren min fikk diagnose lett psykisk utviklingshemning. Idag er hun 12 år, blir 13 år til høsten. Magefølelsen min sa at det var noe tidelig, men ble avfeid. Sen språklig og motorisk. Symptomer på kiss. Skjev nakke og hatet å ligge på magen. Favorittside. Gikk da hun har 2,5 år og pratet ca 4 år. Vi brukte tegn til tale. Anonymkode: 21826...7a3 Får jeg spørre hvordan det går med henne idag? Hvordan er kommunikasjonen? Hva vil det si at hun er lett psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: 9aa73...f0a
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #10 Skrevet 27. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skriver at hun ikke bablet. Vet du kanskje når språket kom? Så flott at hun har venner. Anonymkode: 9aa73...f0a Nei jeg er ikke sikker. Men det var før hun begynte på skole. Anonymkode: ce429...ea0
Himmel og hav Skrevet 27. mai 2019 #11 Skrevet 27. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det lov å spør hvordan du merket det? Anonymkode: ce429...ea0 Det var i grunnen bare det at han var sein. Sein til å gå, sein til å få pinsettgrep osv, men fortsatt innenfor normalen, men da de andre på hans alder satt sammen to-ordssetninger, så snakket han fortsatt i enkeltord, da de andre gikk i trapp, så krabbet han opp, og forspranget ble større og større, og han tok de på sett og vis aldri igjen. Han er i dag en velfungerende ung mann med egen leilighet, tilrettelagt jobb, gode kamerater, en av og på-kjæreste, han snakker flere språk, leser og skriver men han lærer sakte og strever med det sosiale og med andre spesifikke ting som retning, tidsfølelse og romforståelse.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #12 Skrevet 27. mai 2019 41 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det var i grunnen bare det at han var sein. Sein til å gå, sein til å få pinsettgrep osv, men fortsatt innenfor normalen, men da de andre på hans alder satt sammen to-ordssetninger, så snakket han fortsatt i enkeltord, da de andre gikk i trapp, så krabbet han opp, og forspranget ble større og større, og han tok de på sett og vis aldri igjen. Han er i dag en velfungerende ung mann med egen leilighet, tilrettelagt jobb, gode kamerater, en av og på-kjæreste, han snakker flere språk, leser og skriver men han lærer sakte og strever med det sosiale og med andre spesifikke ting som retning, tidsfølelse og romforståelse. Det høres ut som om det går kjempebra med han. Håper det kommer til å gå like bra med min datter, men frykter hun ikke kommer til å klare seg selv og må ha hjelp. Bare tiden vil vise... Men den er lang.. Og frykten er stor. Tusen takk for svar ❤ Anonymkode: 9aa73...f0a
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #13 Skrevet 27. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres ut som om det går kjempebra med han. Håper det kommer til å gå like bra med min datter, men frykter hun ikke kommer til å klare seg selv og må ha hjelp. Bare tiden vil vise... Men den er lang.. Og frykten er stor. Tusen takk for svar ❤ Anonymkode: 9aa73...f0a Men hva gjør at du bekymrer deg sånn ? Kanskje barnet ditt bare er litt sen? Der er jo store variasjoner på når de når evt milepæler. Anonymkode: ce429...ea0
Himmel og hav Skrevet 27. mai 2019 #14 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det høres ut som om det går kjempebra med han. Håper det kommer til å gå like bra med min datter, men frykter hun ikke kommer til å klare seg selv og må ha hjelp. Bare tiden vil vise... Men den er lang.. Og frykten er stor. Tusen takk for svar ❤ Anonymkode: 9aa73...f0a Ta en dag av gangen. Det hjelper ikke dagen i dag å bekymre seg for om hun vil klare å lage mat eller om hun noen gang får en kjæreste. Både jenta di og du vil ha mye mer glede av å fokusere på her og nå, de små stegene og de små gledene. En lege sa noe klok til meg da sønnen min var liten og jeg var på desperat jakt etter en fasit, en løypebeskrivelse, noe som helst som gjorde at jeg kunne se framtida hans. Ville han lære å snakke? Sykle? Legen sa: Barn som han er barn som alltid vil overraske oss. Det vil antagelig jenta di også. Bare vent og se ❤️
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #15 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Får jeg spørre hvordan det går med henne idag? Hvordan er kommunikasjonen? Hva vil det si at hun er lett psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: 9aa73...f0a 1 time siden, Anonym bruker skrev: Får jeg spørre hvordan det går med henne idag? Hvordan er kommunikasjonen? Hva vil det si at hun er lett psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: 9aa73...f0a Hun er sen motorisk, dårlig balanse. Forstår ikke ironi. Sosiale koder, lite hemninger. Sier ting rett ut. Barnslig. Rett under på iq. Misforstår endel ting, forandringer kan bli utfordringer. Idag prater hun, men har ikke samme ordforråd som andre på hennes alder. Gått epilepsi i tillegg. Forstår ikke konsekvenser. Utsatte skolestarten. Skal begynne på spesialskole på ungdomsskolen, men går på vanlig barneskole Anonymkode: 21826...7a3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #16 Skrevet 27. mai 2019 9 minutter siden, Himmel og hav skrev: Ta en dag av gangen. Det hjelper ikke dagen i dag å bekymre seg for om hun vil klare å lage mat eller om hun noen gang får en kjæreste. Både jenta di og du vil ha mye mer glede av å fokusere på her og nå, de små stegene og de små gledene. En lege sa noe klok til meg da sønnen min var liten og jeg var på desperat jakt etter en fasit, en løypebeskrivelse, noe som helst som gjorde at jeg kunne se framtida hans. Ville han lære å snakke? Sykle? Legen sa: Barn som han er barn som alltid vil overraske oss. Det vil antagelig jenta di også. Bare vent og se ❤️ Du virker som en klok og nydelig mamma. Heldige han om har deg og du som har han 😍 Anonymkode: ce429...ea0
Himmel og hav Skrevet 27. mai 2019 #17 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du virker som en klok og nydelig mamma. Heldige han om har deg og du som har han 😍 Anonymkode: ce429...ea0 Takk
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #18 Skrevet 28. mai 2019 22 timer siden, Himmel og hav skrev: Ta en dag av gangen. Det hjelper ikke dagen i dag å bekymre seg for om hun vil klare å lage mat eller om hun noen gang får en kjæreste. Både jenta di og du vil ha mye mer glede av å fokusere på her og nå, de små stegene og de små gledene. En lege sa noe klok til meg da sønnen min var liten og jeg var på desperat jakt etter en fasit, en løypebeskrivelse, noe som helst som gjorde at jeg kunne se framtida hans. Ville han lære å snakke? Sykle? Legen sa: Barn som han er barn som alltid vil overraske oss. Det vil antagelig jenta di også. Bare vent og se ❤️ Å gud det var nydelig sagt. Det skal jeg ta med meg. Takk ❤ Anonymkode: 9aa73...f0a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #19 Skrevet 28. mai 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva gjør at du bekymrer deg sånn ? Kanskje barnet ditt bare er litt sen? Der er jo store variasjoner på når de når evt milepæler. Anonymkode: ce429...ea0 Hun har dessverre fått en diagnose. Men der er forskjellen stor. Noen er hardt rammet, andre mildt. Anonymkode: 9aa73...f0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå