Gå til innhold

Pålegg gravid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg er til vanlig ganske kresen og synes det er fryktelig vanskelig å spise generelt som gravid. Spesielt brødmat da jeg ikke finner så mange pålegg å velge mellom.

vet man ikke skal spise spekemat og spesielle oster. Skinke skal man bare spise de første dagane etter åpning.

jeg liker ikke syltetøy, hvitost, makrell i tomat, tubeost...

kan man spise leverpostei? Og hva med cottage cheese? 

har dere andre tips?

går for det meste i pianøttsmør og brunost 😕

Anonymkode: 28e60...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leverpostei er helt trygt å spise, jeg har spist masse av det i mitt svangerskap. God kilde til jern :)

Norsk Cottage Cheese er pasteurisert, så det kan du også helt fint spise :)

De aller fleste oster i Norge er faktisk pasteurisert og helt trygge å spise som gravid. Dersom et produkt er Upasteurisert så SKAL det være merket, alt annet et trygt å spise.

Du kan spise alt av kjøttpålegg så lenge det er varmebehandlet og innenfor holdbarhetsdato. Du kan også spise spekepølse som salami,chorizzo osv så lenge det er godt varmebehandlet på en pizza eller toast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelp! Jeg er til vanlig ganske kresen og synes det er fryktelig vanskelig å spise generelt som gravid. Spesielt brødmat da jeg ikke finner så mange pålegg å velge mellom.

vet man ikke skal spise spekemat og spesielle oster. Skinke skal man bare spise de første dagane etter åpning.

jeg liker ikke syltetøy, hvitost, makrell i tomat, tubeost...

kan man spise leverpostei? Og hva med cottage cheese? 

har dere andre tips?

går for det meste i pianøttsmør og brunost 😕

Anonymkode: 28e60...af7

Ja, du kan spise leverpostei. Hvorfor kan du bare spise skinke de første dagene etter åpning?

Andre pålegg du kan ha på maten
- kokt egg
- sjokoladpålegg
- banan
- eple
- påleggsalater : rekesalat, italiensk salat, kyllingsalat, sommerslat osv
- fiskekake
- prim
- hapå
- omelett eller eggerøre
- hummus
- banos
- peppermakrell
- sunda
- nøtte
- karbonade

Anonymkode: 61cac...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

var flere ting jeg liker her. Men det sies at man skal spise mat som er varmet, varm.

hva da med egg/eggerøre/omelett til niste? Samme med fiskekake og karbonade?

Anonymkode: 28e60...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :)

var flere ting jeg liker her. Men det sies at man skal spise mat som er varmet, varm.

hva da med egg/eggerøre/omelett til niste? Samme med fiskekake og karbonade?

Anonymkode: 28e60...af7

Hva mener du med det? tenker du siden du er gravid?

Anonymkode: 61cac...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :)

var flere ting jeg liker her. Men det sies at man skal spise mat som er varmet, varm.

hva da med egg/eggerøre/omelett til niste? Samme med fiskekake og karbonade?

Anonymkode: 28e60...af7

At du bare kan spise varm mat?

Du kan helt fint spise kalde egg og fiskekaker hvert fall. De har da vært varmebehandlet på forhånd. 

karbonade ville jeg kanskje ha varmebehandlet først, men du kan jo fint spise den kald etter du har varma den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Husk varm mat skal være rykende varm, og alltid gjennomstek/-kok maten. Bakterier vokser i lunken mat. Ved temperatur over 70°C drepes de fleste bakterier.

 

Står dette på matportalen som anbefalelse for gravide. Dersom man lager eggerøre eller koker egg, fiskekaker, karbonader osv vil de jo bli kalde til man skal spise nisten på formiddag? Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 28e60...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:
  • Husk varm mat skal være rykende varm, og alltid gjennomstek/-kok maten. Bakterier vokser i lunken mat. Ved temperatur over 70°C drepes de fleste bakterier.

 

Står dette på matportalen som anbefalelse for gravide. Dersom man lager eggerøre eller koker egg, fiskekaker, karbonader osv vil de jo bli kalde til man skal spise nisten på formiddag? Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 28e60...af7

Men den maten er jo ikke lunken, den er jo kald. Ingen bør spise mat som har ligget lunken i mange timer, ikke bare gravide. Du pakker eggerøren eller omeletten ned når den er kald

Anonymkode: 61cac...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg forstått det riktig at om jeg lager omelett og har den rett fra pannen til kjøleskapet og venter til den blir kald før jeg tar den i sekken og går til jobb, så vil det være ok? Den vil jo fortsatt bli lunket før den blir kald?

Anonymkode: 28e60...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så har jeg forstått det riktig at om jeg lager omelett og har den rett fra pannen til kjøleskapet og venter til den blir kald før jeg tar den i sekken og går til jobb, så vil det være ok? Den vil jo fortsatt bli lunket før den blir kald?

Anonymkode: 28e60...af7

Du tuller nå?

Anonymkode: 61cac...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmebehandlede produkter som serveres kalde (kalde karbonader,   kjøttkaker, pølser, salatkjøtt, fiskekaker, fiskepudding o.l.)

Oppbevar maten ved 4 grader eller kaldere etter at den er  varmebehandlet og helt frem til servering. Maten skal ikke ligge mer enn to dager i kjøleskap. Det er stor fare for rekontaminering og vekst av Listeria og Staphylococcus i slike produkter etter varmebehandling. Oppbevaring ved kjøletemperatur hindrer vekst av Staphylococcus, men ikke av Listeria. Derfor skal ikke slik mat bli liggende for lenge i kjøleskap før den serveres.

hentet fra denne nettsiden: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/smitte-fra-mat-vann-dyr/topp-tre/forebygging-av-matbaren-smitte-i-helseinstitusjoner/

Du kan altså spise mat som har vært varmet og så blitt kald, men du må oppbevare det i kjøleskap, og ikke la det ligge i veska de hele dagen på jobb før du spiser det. Men det tåler nok helt fint veien hjemmefra til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:
  • Husk varm mat skal være rykende varm, og alltid gjennomstek/-kok maten. Bakterier vokser i lunken mat. Ved temperatur over 70°C drepes de fleste bakterier.

 

Står dette på matportalen som anbefalelse for gravide. Dersom man lager eggerøre eller koker egg, fiskekaker, karbonader osv vil de jo bli kalde til man skal spise nisten på formiddag? Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 28e60...af7

At du helst skal kjøle den raskt ned, slik at den ikke ligger lunken i matboksen lenge før den kjøles ned. Lag f.eks på kvelden og sett i kjøleskap rett etterpå og over natten, evt i en matboks med kjøleelement når du har laget den om morgenen.

Anonymkode: 9ee9a...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei (med mindre det er Grøstad gris eller hjemmelaget) inneholder askorbinsyre og det kan gå negativt ut over produksjonen ceruloplasmin.

Rå lever er god kilde til jern, samt eggeplommer. Jeg takler ikke rå lever så jeg spiser reinleverkapslene fra reinstyrke (de er naturlig og inneholder ikke fyllstoffer og syntetiske vitaminer).

Cottage cheese kan du spise siden den er pasteurisert. Alt som er pasteurisert kan spises 😊

Jeg spiser rå eggeplommer i smoothie, god kilde til alle næringsstoffer utenom vitamin C.

 

Anonymkode: 2b683...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leverpostei (med mindre det er Grøstad gris eller hjemmelaget) inneholder askorbinsyre og det kan gå negativt ut over produksjonen ceruloplasmin.

Rå lever er god kilde til jern, samt eggeplommer. Jeg takler ikke rå lever så jeg spiser reinleverkapslene fra reinstyrke (de er naturlig og inneholder ikke fyllstoffer og syntetiske vitaminer).

Cottage cheese kan du spise siden den er pasteurisert. Alt som er pasteurisert kan spises 😊

Jeg spiser rå eggeplommer i smoothie, god kilde til alle næringsstoffer utenom vitamin C.

 

Anonymkode: 2b683...a03

Du anbefaler en gravid kvinne rå lever og rå eggeplomme? Og i samme innlegg både fraråder du og anbefaler vitamin C? Kostholdsveilederen din som har lært deg dette også? 

 

Anonymkode: aefe5...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

Hjelp! Jeg er til vanlig ganske kresen og synes det er fryktelig vanskelig å spise generelt som gravid. Spesielt brødmat da jeg ikke finner så mange pålegg å velge mellom.

vet man ikke skal spise spekemat og spesielle oster. Skinke skal man bare spise de første dagane etter åpning.

jeg liker ikke syltetøy, hvitost, makrell i tomat, tubeost...

kan man spise leverpostei? Og hva med cottage cheese? 

har dere andre tips?

går for det meste i pianøttsmør og brunost 😕

Anonymkode: 28e60...af7

spiste det jeg ville jeg :)

Anonymkode: 86d16...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

At du helst skal kjøle den raskt ned, slik at den ikke ligger lunken i matboksen lenge før den kjøles ned. Lag f.eks på kvelden og sett i kjøleskap rett etterpå og over natten, evt i en matboks med kjøleelement når du har laget den om morgenen.

Anonymkode: 9ee9a...c65

TS: matboks med kjøleelement var ikke dumt! Noen som har erfaring med det? Og lage niste som karbonader og omlett og ha den i kjøleskapet over natten (gravid)?

Anonymkode: 28e60...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelp! Jeg er til vanlig ganske kresen og synes det er fryktelig vanskelig å spise generelt som gravid. Spesielt brødmat da jeg ikke finner så mange pålegg å velge mellom.

vet man ikke skal spise spekemat og spesielle oster. Skinke skal man bare spise de første dagane etter åpning.

jeg liker ikke syltetøy, hvitost, makrell i tomat, tubeost...

kan man spise leverpostei? Og hva med cottage cheese? 

har dere andre tips?

går for det meste i pianøttsmør og brunost 😕

Anonymkode: 28e60...af7

Klarte kun nyåpnet leverpostei de første 6 mnd av mitt siste svangerskap, så det er trygt å spise😅

Anonymkode: 2913f...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du anbefaler en gravid kvinne rå lever og rå eggeplomme? Og i samme innlegg både fraråder du og anbefaler vitamin C? Kostholdsveilederen din som har lært deg dette også? 

 

Anonymkode: aefe5...2d4

Man kan trygt spise rå eggeplommer. Egg i Norden er trygge mtp salmonella. 

Jeg vet ikke om rå lever bør spises av gravide, men leverkapsler kan tas av gravide 

Det er forskjell på ekte vitamin C og syntetisk vitamin C, var nok litt uklar der 

Anonymkode: 2b683...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

spiste det jeg ville jeg :)

Anonymkode: 86d16...398

Alt mulig? Brie? Rått kjøtt?

Anonymkode: 2b683...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du anbefaler en gravid kvinne rå lever og rå eggeplomme? Og i samme innlegg både fraråder du og anbefaler vitamin C? Kostholdsveilederen din som har lært deg dette også? 

 

Anonymkode: aefe5...2d4

Det står at gravide kvinner kan spise sushi. Hvorfor er det så mye bedre å spise rå fisk enn rå eggeplomme?

Anonymkode: 2b683...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står at gravide kvinner kan spise sushi. Hvorfor er det så mye bedre å spise rå fisk enn rå eggeplomme?

Anonymkode: 2b683...a03

Sushi i Norge er ikke fersk. Den er fryst og tint. Fisk som ikke er fryst ned først, er ikke tillatt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...