Gå til innhold

Hvor stor prosent av lønna di sparer du


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Null, men innen barna er voksne er vi gjeldsfrie, så da kan vi hjelpe barna med egenkapital til bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe, vi bidrar heller når/hvis de trenger det. Jeg har liten tro på at det er så heldig at barna plutselig får tilgang på en konto med store summer på i det de fyller 18 år. Vår eldste er snart 17 år og er typen som handler først og tenker etterpå. Vi jobber hardt for å snu det til motsatt, og ser forbedringer, men jeg er veldig glad for at han ikke plutselig får tilgang til f.eks. 100 000 kr om et drøyt år, de hadde nok forsvunnet fort. Da får vi heller inn med de pengene når han vil kjøpe bolig el. Nest eldste på sin side kunne sikkert fint taklet å få en større sum og brukt den fornuftig. 

Anonymkode: 2c2c1...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 kr til hvert barn. De får alle 3 50.000 av svigers når de blir 18. Og lappen får de av mamma. Nå er eldste konfirmert så pengene derfra skal inn på BSU etter hvert når hun er gammel nok til å opprette konto selv.

Anonymkode: b5b75...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, HeiteH skrev:

Null, men innen barna er voksne er vi gjeldsfrie, så da kan vi hjelpe barna med egenkapital til bolig.

Men da setter dere dere i gjeld? 

Anonymkode: 24c8e...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe, vi bidrar heller når/hvis de trenger det. Jeg har liten tro på at det er så heldig at barna plutselig får tilgang på en konto med store summer på i det de fyller 18 år. Vår eldste er snart 17 år og er typen som handler først og tenker etterpå. Vi jobber hardt for å snu det til motsatt, og ser forbedringer, men jeg er veldig glad for at han ikke plutselig får tilgang til f.eks. 100 000 kr om et drøyt år, de hadde nok forsvunnet fort. Da får vi heller inn med de pengene når han vil kjøpe bolig el. Nest eldste på sin side kunne sikkert fint taklet å få en større sum og brukt den fornuftig. 

Anonymkode: 2c2c1...be7

Det du sparer trenger aldeles ikke stå i barnets navn...

Anonymkode: 24c8e...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

250 kr til hvert barn. De får alle 3 50.000 av svigers når de blir 18. Og lappen får de av mamma. Nå er eldste konfirmert så pengene derfra skal inn på BSU etter hvert når hun er gammel nok til å opprette konto selv.

Anonymkode: b5b75...e36

Hva skal de 50 000 brukes til?..

Anonymkode: 24c8e...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sparer 1000kr.

Anonymkode: 78fbb...233

Ok. Men PROSENTEN... ;)? 

Anonymkode: 24c8e...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

250 kr til hvert barn. De får alle 3 50.000 av svigers når de blir 18. Og lappen får de av mamma. Nå er eldste konfirmert så pengene derfra skal inn på BSU etter hvert når hun er gammel nok til å opprette konto selv.

Anonymkode: b5b75...e36

Og det tilsvarer hvor stor prosent? 

Anonymkode: 24c8e...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da setter dere dere i gjeld? 

Anonymkode: 24c8e...cf3

Når vi per i dag betaler nesten 30 000 kr på lånet hver måned, så blir jo ganske mye penger frigjort når vi blir gjeldsfrie.  

Når de begynner å jobbe tenker vi at de skal spare på BSU og at vi hjelper med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sparer trenger aldeles ikke stå i barnets navn...

Anonymkode: 24c8e...cf3

Jeg ser uansett ikke poenget i å spare til barna. Vår økonomi blir mer romslig i takt med at boliglånet for ned, studielån forsvinner, inntekten øker og investeringer får bedre avkastning. Ved å heller investere overskuddslønn (minus en liten buffer som er grei å ha stående), øker kapitalen slik at det vil være uproblematisk å hjelpe barna økonomisk når den tid kommer. Det er langt bedre vilkår for å investere i aksjer og fond enn å sette av litt hver måned på en sparekonto. 

Anonymkode: 2c2c1...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og det tilsvarer hvor stor prosent? 

Anonymkode: 24c8e...cf3

Hvis du egentlig lurer på hva folk tjener så spør du heller om det. Jeg gidder ikke regne ut hvor mye prosent 750 kroner er av bruttolønna mi. Eller ville du ha netto?

Anonymkode: b5b75...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal de 50 000 brukes til?..

Anonymkode: 24c8e...cf3

Det finner vi ut når den tid kommer. Gave fra svigers, ikke mitt ansvar

Anonymkode: b5b75...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 4000 i fond pr mnd til barna. Utbetalt 36 000. Har også leieinntekter på 11 000. 

Anonymkode: 00bdb...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 5 år i september og vi har spart 300 kr per mnd siden barnet var noen måneder. Alt av bursdagspenger er blitt satt inn. Barnet har totalt 35.000 kr på konto. 

Jeg har kun jobbet full stilling 6,5 mnd siden barnet ble født pga studier, så derfor har vi ikke hatt mulighet å spare så mye. Gleder meg til jeg har mulighet å spare mer til barnet.

Anonymkode: 59fdc...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg råd til å spare til barna mine fordi jeg er alene og valgte å ta et høyt lån for å kunne sitte igjen med boligen etter brudd. Så null prosent. Før bruddet sparte jeg åtte tusen i måneden, sju tusen i fond og tusen til bufferkontoen. Ingenting til barna da heller gitt. De har likevel litt i overkant av 50000 hver seg på konto fra besteforeldre osv. 

Anonymkode: 5cbd8...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

Jeg betaler ned på eget boliglån, og sparer litt så jeg har til utgifter som regulering, konfirmasjon osv men jeg sparer ingenting i barnas navn.

Jeg skal nå alltids få hjulpet de ut på boligmarkedet når den tid kommer, men jeg tenker at de har godt av å klare seg litt selv.

De har egne sparebøssekontoer da, så de sparer bursdagspenger o.l. til ting de ønsker seg selv. Det er penger som har gått til ipad, bmx-sykkel og slike ting. Viktig at de har egne sparekontoer så de lærer seg verdien av å spare til ting.

Anonymkode: 053f7...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 500kr på høyrentekonto og 500kr i fond i mnd, pluss ca 2000kr pr bursdag, og barnetrygden - pr barn. (vi har to) 

Har vi til overs så legger vi ekstra i bufferkontoen vår, og litt ekstra til de. 

Nå er det flaut liten prosent av lønnen vår, da vi har samlet ca 1,4 men akkurat nå går mye av det til huslån de neste par årene. 

Anonymkode: 7d504...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...