Gå til innhold

Flere med 5 åringer som er totalt uinteresser i skolerelaterte ting


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skolegutt neste år. Helt uinteressert i tegning, fargelegging, tall og bokstaver. 

Flere der ute?

Anonymkode: df007...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp. Men min begynner på skolen nå 👍🏼😊😅

Anonymkode: ae6bb...9fb

Godt å høre. Merker blir litt frustrert over det. Prøver å motivere, men nei da. Lastet nå en app med tall. Klarer å telle, men kjenner ikke igjen tallene. 

Anonymkode: df007...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var sånn, hun ville ikke holde i en blyant engang i førsteklasse. Tror egentlig ikke hun var moden for skolestart, hadde mer behov for å leke og bruke kroppen sin, ikke sitte stille. Men det har gått seg til etterhvert og innen 4.klasse var hun blitt en av de beste i tegning og ellers helt ok i lesing, skriving og annet. Min yngste er 5 år nå og helt motsatt, hun har lenge vært interessert i tall og bokstaver, spør og øver seg på egenhånd og vil gjerne begynne på skolen NÅ! 

Anonymkode: 5f1ec...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min eldste var sånn, hun ville ikke holde i en blyant engang i førsteklasse. Tror egentlig ikke hun var moden for skolestart, hadde mer behov for å leke og bruke kroppen sin, ikke sitte stille. Men det har gått seg til etterhvert og innen 4.klasse var hun blitt en av de beste i tegning og ellers helt ok i lesing, skriving og annet. Min yngste er 5 år nå og helt motsatt, hun har lenge vært interessert i tall og bokstaver, spør og øver seg på egenhånd og vil gjerne begynne på skolen NÅ! 

Anonymkode: 5f1ec...23f

Godt å høre. Gutten min er også ganske umoden. Strever også med språk så jeg må nok ikke stresse for mye men kanskje gi ham tid. 

Man blir stresset når sndre skryter av sine barn som skriver/ tegner ol🙈

Anonymkode: df007...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var ikke intressert i det hele tatt. De få gangene hun tegnet/fargelegget i førskolegruppen ble hun ertet fordi hun fortsatt bare rabblet. Snart ferdig med 1 klasse nå og fargelegger/tegner mye. Klarer ikke fargelegge innenfor strekene eller tegne annet enn pinnemennesker men interessen er iallefall der nå. Hun sliter ennå med å skrive tall/bokstaver.

Anonymkode: b4ccd...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tella og Poio er to lekbasert apper hvor barna kan bli kjent med matematikk og bokstaver 😊

Veldig gode apper! Min elsker de.

Anonymkode: 6f213...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre. Gutten min er også ganske umoden. Strever også med språk så jeg må nok ikke stresse for mye men kanskje gi ham tid. 

Man blir stresset når sndre skryter av sine barn som skriver/ tegner ol🙈

Anonymkode: df007...2dd

Mange flinke barn når foreldrene forteller (og på Instagram, der skriver jo fireåringer lange handlelister 😜). 

Men i realiteten er vel de fleste bare sånn passe interessert, men lærer likevel det de skal i 1. klasse.  

Anonymkode: ae6bb...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange flinke barn når foreldrene forteller (og på Instagram, der skriver jo fireåringer lange handlelister 😜). 

Men i realiteten er vel de fleste bare sånn passe interessert, men lærer likevel det de skal i 1. klasse.  

Anonymkode: ae6bb...9fb

Sant👍🏻😀

Anonymkode: df007...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver, en som ikke var interessert og en som var veldig interessert. Han som knapt skrev sitt eget navn da han begynte, leste før jul og var raskt langt fremme i matte. Nå er han snart ferdig med barneskolen og bortsett fra at han har problemer med rettskrivning henger han godt med i alle fag og han ligger fortsatt godt an i matte. 

Han andre har nesten vært et større problem fordi det å lese godt og kunne mye når man begynner på skolen ikke er normalen , så mye har måttet bli tilrettelagt for at han ikke skulle bli lei. 

Anonymkode: 4df60...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skolegutt neste år. Helt uinteressert i tegning, fargelegging, tall og bokstaver. 

Flere der ute?

Anonymkode: df007...2dd

Ikke stress med det enda iallfall!

Han er 5 år og skal bruke dagene sine til å leke! De begynner altfor tidlig på skolen, og jeg ser at det er mye skole allerede siste året i barnehagen! Snart begynner de vel i 1.klasse når de er 4😖

Anonymkode: 6fc7c...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enorm variasjon på hvor interesserte barn er i lesing, skriving og tegning når de begynner i 1. klasse. Noen kan tegne detaljert, med farger fint innenfor streken. Noen kan alfabetet, både store og små bokstaver. Andre klarer så vidt hodefotinger, og husker, på en god dag, bare «sin» bokstav. Din gutt, hi, er helt normal!

- Hilsen 1. klasselærer! 😊

Anonymkode: 81d2c...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er enorm variasjon på hvor interesserte barn er i lesing, skriving og tegning når de begynner i 1. klasse. Noen kan tegne detaljert, med farger fint innenfor streken. Noen kan alfabetet, både store og små bokstaver. Andre klarer så vidt hodefotinger, og husker, på en god dag, bare «sin» bokstav. Din gutt, hi, er helt normal!

- Hilsen 1. klasselærer! 😊

Anonymkode: 81d2c...9aa

Takk for ditt svar. Blir beroliget.😉

Anonymkode: df007...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for ditt svar. Blir beroliget.😉

Anonymkode: df007...2dd

Husk: er det grunn til bekymring, vil bhg/skole ta kontakt. Mulig han vil slite med lesing og skriving resten av livet. Eller kanskje ikke. Det er like stor sannsynlighet for at han blir den nye Frode Øverli! 

Det er absolutt en fordel å kunne tegne og skrive før skolestart, men det er for mye å kreve at alle 5-åringer skal klare det. Vi lærere for tilpasse oss de barna vi får til høsten!

Anonymkode: 81d2c...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som læreren her skriver, det er enorme forskjeller. 

Uavhengig av nivå tenker jeg det er viktig at man leser for barna sine, og at man leser varierte bøker. På den måten blir barna vant med både tall og bokstaver, språk og språkbilder, selv om de ikke behersker dem når de begynner på skolen. Og nei, lydbok er ikke det samme. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn, og egentlig hatt to av hver. Nr en og nr tre var overhodet ikke opptatt av bokstaver, tegning osv og kunne "ingenting" da de begynte på skolen. Nr to og fire var begge veldig opptatt av slike ting, kunne hele alfabetet, knakk lesekoden, tegnet detaljerte tegninger og ikke minst kunne alle tallene og regnet både pluss og minus, før de begynte på skolen.

Men når de har blitt eldre har det lite å si. De to eldste her er nå 15 og 18 år, og de har hatt ganske like karakterer på ungdomskkolen. Ingen av dem er skolelys, men ligger litt over middels liksom. Han som var veldig opptatt av tall og bokstaver og kunne lese før han begynte på skolen hadde jo en veldig enkel start på skolelivet og kunne bruke alle sine ressurser på det sosiale, men videre på skolen er han helt gjennomsnittlig, akkurat som storebror som ikke kunne noenting før skolestart.

Anonymkode: 8c6d4...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg når barnet ditt er født på året. Men jeg tenker at det kan være stor forskjell på om man er skolemoden eller ikke om man er født i januar eller desember. Det utgjør jo faktisk et helt år!

 

Ellers er jeg enig med de andre: uansett når man er født på året, er det jo også helt normalt å ikke være skolemoden når man begynner. Det går seg vel stort sett til uansett. 

Anonymkode: 9a77a...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har vert intressert siden han var 4, skrevet selv, leser, kan en del matte ,masse bokstaver , tall, kan klokka og er sterk faglig, så er redd han vil få det kjedelig på skolen de første par årene

Anonymkode: 18335...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...