Gå til innhold

Hva ville du gjort, om butikkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

To tenkte scenarioer:

1. Du er på salg i klesbutikk og finner mye du liker. Du gjør et overslag i hodet og kommer fram til at totalsummen blir ca. 1200 kr. Når varene blir slått inn blir ekspeditøren distrahert og glemmer å slå inn en bukse, dette ser du. Du får oppgitt at totalsummen er 900 kr.

2. Helt likt som over, men i dette tilfellet blir du distrahert av noe som gjør at du også brått får dårlig tid, type har med deg en unge som plutselig må tisse nå(!). Du registrere at totalsummen er mye lavere enn forventet, men rekker ikke å tenke mer over det der og da. Først når du er hjemme og ser på kvitteringen, fordi du lurte litt på hvorfor det ble mye billigere, oppdager du at den ene buksen ikke har blitt slått inn.

Hva gjør du i de to ulike situasjonene?

Anonymkode: 0ba46...b03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Sier ifra der og da. 

2) Drar tilbake i butikken og sier ifra. 

Anonymkode: f4df5...cc0

Skrevet

1) Sier fra med det samme

2) Grunnet avstand drar jeg ikke tilbake (handler sjeldent), men har vært i tilsvarende situasjon hvor jeg tok en tlf og fikk beskjed om å beholde plagget med god samvittighet. Tilbød meg å overføre summen. 

Anonymkode: 768af...ef1

Skrevet

I første situasjonen sier jeg noe.

I den andre situasjonen hadde jeg ikke gjort noe som helst. Ikke min feil, og ikke mitt problem. Og ikke søren om jeg gidder å slepe meg tilbake for å påpeke at jeg ikke fikk betalt for den. I verste tilfelle, så kan de jo anklage meg for å stjele den. 

Anonymkode: 177b0...bdf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I den andre situasjonen hadde jeg ikke gjort noe som helst. Ikke min feil, og ikke mitt problem. Og ikke søren om jeg gidder å slepe meg tilbake for å påpeke at jeg ikke fikk betalt for den. I verste tilfelle, så kan de jo anklage meg for å stjele den. 

Det er omtrent min innstilling også. Diskuterte dette med noen kollegaer, og alle svarte som de to første, så begynte å lure på om det bare var meg med den tenkemåten, men da er vi i hvert fall to. Jeg har vært i begge situasjonene, eller tilsvarende da, noen ganger. Gir beskjed der og da dersom jeg oppdager det, hvis ikke anser jeg det ikke som mitt problem lenger. 

HI

Anonymkode: 0ba46...b03

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe i noen av de gitte situasjonene 🙈

Anonymkode: 380a4...a96

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme her

Anonymkode: d3ada...3ad

Skrevet

Jeg hadde sagt i fra uansett. Lite å gjøre seg til kjeltring for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...