Gå til innhold

konfirmasjon og bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på besøk hos ei venninne her forleden (ikke ei nær venninne, men mor til min datters venninne).

Vi har konfirmant til neste år, og snakket litt om konfirmasjon og bunad. Fortalte at min datter ønsket å ha kofte på, da vi har samisk tilhørighet, det har også denne andre jenta.
Mor forteller da hvilken bunad jenta skal ha, kanskje ikke førstevalget i mitt hode, men den er for ell del fin, og de har tilhørighet til bunaden, så for all del. Men de/vi har også tilhørighet til minst 3 andre bunader/drakter i tillegg til samekofte. Jentene kommer inn i rommet, og jenta mi forteller litt om hvilke farger og stoff hun ønsker på kofta, hvor jeg spør den andre jenta hvilken farge hun skal ha på bunaden sin. Hun ser spørrende på meg, henvender seg til mor, og sier, skal jeg ha den bunaden??

Jeg ble litt overrasket, tar man ikke 14 åringene med på slike store valg, som de "må leve med" resten av livet?

Anonymkode: d53aa...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle, tydligvis? 

For et rart spørsmål. Du har jo svaret på det selv. 

Anonymkode: ab8b7...90e

Skrevet

Enig med hun over, du sitter jo på svaret i hi. Og hva har deres valg av bunad (som du åpenbart synes er et dårlig valg) å si for spørsmålet ditt. 

Tråden kunne vært skrevet over tre linjer. 

Anonymkode: 82daa...748

Skrevet

Min mor og jeg kjøpte bunad til min datter uten at hun ble spurt om farge. Bare en bunad var aktuell, men denne finnes i tre ulike farger. Vi kjøpte den fargen hun helt klart kler best. Hun var fornøyd med det.

Anonymkode: e0127...d63

Skrevet

Glemte vel spørsmålet da, tar dere ungene med på valg av bunad?

Jeg synes ikke deres valg av bunad er et dårlig valg, men synes det er litt merkelig at jenta på 14 år ikke har vært med på valget.

HI

Anonymkode: d53aa...0b3

Skrevet

Alle fargevalg og også type bunad ble valgt av hun som skulle ha den. Som jeg fikk velge min.

Anonymkode: 94406...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...