Gå til innhold

Muskelrykninger og nervesykdom....(leamus)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med muskelrykninger (leamus) i kroppen i litt over et år. Har nettopp vært hos legen, alt så bra ut på blodprøvene. Fikk magnesium men det virker ikke på dette. Det er mest plagsomt når jeg er i ro, mye anspente muskler i bena (leggene) også. Var hos legen i går og skal til utredning hos nevrolog.

Siden vi snakker nerver, nevrolog og sykdom - hvis man googler dette så kommer MS og ALS opp først. Jeg har vært urolig, men i det siste har jeg klart å logisk slå det fra meg. Jeg føler meg frisk ellers, kun disse muskel "twitches" som er merkelige. Har vært under veldig mye stress de siste årene, mye press fra mange kanter, så det kan virke som om det er årsaken bak dette. Men siden jeg skal til nevrolog så er  jeg jo litt urolig.

Okay, sitter og leser VG i dag - kommer rett inn på en reportasje om en dame som har ALS, er 49 år, skilt, tenåringsbarn. Fuck. Det var akkurat som om det var et "hint" (vet jeg tolker svart her nå). Slo det bort fra meg igjen, da denne damens første tegn var at hun snublet og falt uten "grunn" og ikke muskelrykninger. Okay. La fra meg Pc'n og gikk for å støvsuge: satt fra meg støvsugeren, gikk tilbake over den, dro med meg foten og snubla fremover. Tok meg i mot med foten (klarte det) og hoppet tilbake i balanse. What? 

Jeg trenger litt beroligende tanker fra andre nå. Det er jeg som overdriver dette tenker jeg, men kan ikke å la være og tenke på tilfeldighetene og om dette betyr noe. Snufs.

Noen som har samme "symptomer som meg"?

Anonymkode: d9de7...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mormor fikk als. Det som skiller vanlig leamus fra als er at muskelrykningene flyttet på seg. Hun hadde en på beinet som du så flyttet seg opp og ned på beinet. Hvis din er på samme sted så tror jeg nok du kan slappe helt av. 

Vet ikke om det hjalp så mye. 

Anonymkode: 8bcb5...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv leamus i de merkeligste muskelgrupper i perioder. 

Den siste uken har jeg hatt i ene magemusklen. Hadde jeg ikke vist bedre så hadde det vært som baby spark, og magen beveger seg av det 😅🙈 

Andre ganger sitter det en periode i setemuskelen, så kinnet. 

Har riktignok aldri oppsøkt lege pga det (har aldri tenkt over at det er noe å oppsøke lege for, rett og slett 🤷‍♀️), men har ikke tenkt at det er noe alvorlig. Spesielt ettersom jeg ellers er i form, og jeg merker at det blir verre i perioder med stress. 

Anonymkode: 09cfa...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og leamus overalt. Tunga, låret, magen, til og med inni øret. Har Crohns og mangler jevnt over mye vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 5659e...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Takk for svar. Egentlig godt å høre at det er flere som sliter med dette, og at det kanskje ikke er noe farlig. Det har tross alt vart i over et år uten noen forbedring eller forverring. 

Anonymkode: d9de7...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner, mangel på div. mineraler kan være årsak (en av mange) og stress tapper jo kroppen veldig for basiske mineraler.

Jeg har hatt noe lignende. Fungerte supert å ta magnesium i noen år, men jeg hadde større ubalanser. Var ikke synlig på vanlige blodprøver, men hårmineralanalyse viste ubalansene. Begynte å ta tilskudd etter det hårmineralanalysen sa, og ble veldig mye bedre - også av stadig økende tremor og snubling og at beina sviktet under meg. Jeg er ikke frisk, for det er tydeligvis mer galt med meg, men det ga meg en mye bedre livskvalitet.

De vet fremdeles ikke hva som feiler meg, jeg begynner å få mer nevrologiske symptomer igjen, men det kommer trolig av noe annet de finner på prøver/tester, men som de ikke kan noe særlig om.

Kunne fortalt deg mye om å snuble, at beina klapper sammen, skjelvinger/tremor og leamus i hele kroppen... ;) ... men jeg har altså ikke MS, ALS eller Parkinson eller alvorlige genetiske muskelsykdommer :)

Om du skal google så må du ha et veldig bevisst forhold til det! For det første så er kildekritikk viktig. Men for din del tror jeg kanskje det viktigste er å kjenne på hvordan du skal forholde deg til det følelsesmessig om du googler. Hvis du blir redd for å ha ulike diagnoser du kommer over på nettet, da er kanskje det beste å la være å google så lenge du uansett ikke har noe særlig å basere søkene dine på. Det å ta sorger på forskudd, det er helt unyttig, og det kan til og med forsterke symptomene dine -og da kommer du lett i en negativ frykt- og symptomspiral. Inntil du har fått tatt flere prøver og undersøkelser - tenk at du skal forholde deg til hva det enn er når du får vite hva det er. Om du ikke får svar, da kan du heller begynne å google igjen, men da mer målrettet ut fra hva prøvene dine sier og ikke sier.

Siden det finnes så lite kunnskap om det som feiler meg har jeg vært nødt til å google. Innimellom leser jeg da selvfølgelig ting som lett kan skape stor frykt om jeg ikke er veldig bevisst. De gangene jeg har kjent at den spiren av frykt har kommet, da minner jeg meg selv på alle de helt ufarlige tingene som kan gi akkurat samme symptomer ;) Det realitetsorienterer meg og jeg velger å ikke gå inn i frykten. Og så tenker jeg at skulle jeg ha en virkelig alvorlig diagnose, da skal jeg i hvert fall ikke la den få ødelegge noe for meg før jeg vet med sikkerhet at jeg har den.

Som pasient er det både en velsignelse og det motsatte å ha så stor tilgang til all verdens medisinsk informasjon. Men skal man bruke det, da må man ha et veldig bevisst forhold til hvordan man bruker det for å ikke påføre seg selv unødvendige ekstrabelastninger. Slik du har det nå tenker jeg at det kanskje er like greit å ikke google mer foreløpig før du har vært hos nevrologen, for å spare deg selv.

 

Anonymkode: 57cc1...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første min nevrolog sa til meg var; IKKE Google! Jeg har MS og har aldri hørt at noens første symptomer var leamus. Fint at du skal til nevrolog for å fjerne frykten din, selv om det kanskje er litt bortkastet bruk av helsesystemet..

Anonymkode: ab6e6...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake var jeg nokså syk. Kroppen var på 0 når det gjaldt energi. Greide ikke lage et måltid engang. Da fikk jeg masse leamus. Overalt. Særlig når jeg slappet av, og det gjorde jeg mye for å si det sånn. Var bekymra for hva jeg feilte. Hver natt diagnostiserte jeg meg selv med Als. Har god kjennskap til sykdommen gjennom jobb. Har det fremdeles, særlig i stressende perioder i livet. Men har ikke als. Husk, det er ingen vanlig sykdom. Flest eldre får den. 

Anonymkode: 6eb87...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med rykking i beina....av og til er rykket så kraftig at det føles ut som beinet skal rykke ut av hoften (vet jo at det ikke skjer men det er store krefter i sving). Har vært hos lege, nevrolog og fysioterapeut uten at man finner ut av det... Selv tror jeg at dette er noe som kan stamme fra sete området.... Legger jeg meg flatt ned på ryggen så gjør det vondt på ene siden av setet. 

Bra du skal til nevrolog for å få sjekket det, selv ble skuffet der... Var der i 20 min også gav han meg en resept på Parkinson medisin 😕

Anonymkode: 522fa...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang magnesium

Det mange (inkludert leger) ikke tenker på er at det er mange typer magnesium og da mener jeg ikke merket på boksen men typer som om at det finnes forskjellige typer vitaminer. Og mengden og hvordna man tar den har så klart noe å si.

Jeg har en sjelden nevrologisk sykdom som gir meg mye muskelrykninger og jeg tar magnesium glycinate som hjelper mye. Den er best for nevrologiske plager og nevrologiske smerter. Den er anbefalt for migrene. Dessverre er det ikke så mange som selger den i Norge. Om du ikke har prøvd glycinate så burde du, og da ta minst 400 mg glycinate i døgnet. Jeg tar 200 mg om morgenen og 200 mg om kvelden, fordi kroppen klarer ikke nyttiggjøre seg av mer enn 200 mg av gangen. 

De forskjellige typene magnesium gjør litt forskjellig med kroppen, flere får man løs mage av og er anbefalt mot hard mage. Magnesium malate gir energi og er anbefalt for f.eks ME. 

Du kan enten kjøpe glycinate på iherb, urtesenteret sin hjemmeside eller på helsekost. Hos helsekost så er det bare en type og det er SuperMagnesium fra merket Shift men det står ingenting (iallefall tidligere) på pakken hvor mange mg som er glycinate. Det står kun 200 mg magnesium og at den inneholder flere typer magnesium. Jeg sendte dem mail 2 ganger hvor jeg spurte hvor mye glycinate som er i hver tablett og fikk aldri svar, så jeg kjøper ikke den. Jeg kjøper på iHerb så jeg vet hva jeg får. 

Hva som feiler deg kan være mye forskjellig så ikke heng deg opp i MS eller ALS. Jeg har IIH som er veldig sjeldent og ikke alle med IIH får muskelrykninger. Lykke til!

Anonymkode: 3970a...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På ‎26‎.‎05‎.‎2019 den 11.10, Anonym bruker skrev:

For en tid tilbake var jeg nokså syk. Kroppen var på 0 når det gjaldt energi. Greide ikke lage et måltid engang. Da fikk jeg masse leamus. Overalt. Særlig når jeg slappet av, og det gjorde jeg mye for å si det sånn. Var bekymra for hva jeg feilte. Hver natt diagnostiserte jeg meg selv med Als. Har god kjennskap til sykdommen gjennom jobb. Har det fremdeles, særlig i stressende perioder i livet. Men har ikke als. Husk, det er ingen vanlig sykdom. Flest eldre får den. 

Anonymkode: 6eb87...949

Kan jeg spørre hva det var? 

Anonymkode: 1a5c8...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 18.57, Anonym bruker skrev:

Ok, Takk for svar. Egentlig godt å høre at det er flere som sliter med dette, og at det kanskje ikke er noe farlig. Det har tross alt vart i over et år uten noen forbedring eller forverring. 

Anonymkode: d9de7...063

Søvn, stresse mindre. Ta vitamin C.

Anonymkode: b1fa7...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hva det var? 

Anonymkode: 1a5c8...377

Jeg har ikke et navn på problemet, det er bare en beskrivelse (på latin) på hva problemet er. Du har neppe det samme, for det er vist litt sært. Men jeg lever godt med det, selv om det setter noen, mest irriterende, begrensninger i dagliglivet. Det er ikke nevrologisk. 

Selv har jeg bare en norsk forklaring, men jeg ønsker ikke legge ut om det her. Beklager. 

Anonymkode: 6eb87...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke et navn på problemet, det er bare en beskrivelse (på latin) på hva problemet er. Du har neppe det samme, for det er vist litt sært. Men jeg lever godt med det, selv om det setter noen, mest irriterende, begrensninger i dagliglivet. Det er ikke nevrologisk. 

Selv har jeg bare en norsk forklaring, men jeg ønsker ikke legge ut om det her. Beklager. 

Anonymkode: 6eb87...949

Ok. Lurer på om sånt kan komme litt av angst også..

Anonymkode: 1a5c8...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...