Gå til innhold

Hvorfor er moren min overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har vært overvektig siden hun fikk meg for 35 år siden. Kan ikke huske at hun spiste mye da jeg vokste opp, og vi hadde ikke mye usunn mat. Pappa er normalvektig. Hun fikk lavt stoffskifte for noen år siden og står i fare for å utvikle diabetes 2. Da la hun om kosten og spiser nå veldig sunt (ikke sukker, speltmel, lite pasa og ris osv). Ikke spiser hun mye eller ofte heller. Vi er mye sammen, så dette er ikke bare noe jeg tror. Hun gikk ikke ned noe i vekt etter omlegging av kosthold.

Vil anslå at hun er 15-20 kilo overvektig. Hun har aldri selv sagt noe om vekten sin, og det virker ikke som det plager henne. Jeg skal selvsagt ikke si noe, men jeg merker at kiloene sniker seg på her også, så jeg er redd det er arvelig. Jeg har også fått lavt stoffskifte. Men vi er jo begge medisinert, så det skulle ikke ha noe å si så lenge vi ikke ligger for lavt?

Vi er begge i aktivitet jevnlig. 

Anonymkode: e9471...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med andre hormoner? Kortisol? Insulin? 

Jeg ble overvektig etter en ulykke. Fikk en hjerneskade. Den har tullet fælt med kroppen min. Jeg spiser sunt og går over 10 000 skritt hver dag. Er 10 -15 kg overvektig. Skal utredes for forskjellige svikt ang hormonene.  

Anonymkode: 32914...9a7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med andre hormoner? Kortisol? Insulin? 

Jeg ble overvektig etter en ulykke. Fikk en hjerneskade. Den har tullet fælt med kroppen min. Jeg spiser sunt og går over 10 000 skritt hver dag. Er 10 -15 kg overvektig. Skal utredes for forskjellige svikt ang hormonene.  

Anonymkode: 32914...9a7

Hvordan blir man overvektig av insulin? Det har jeg ikke tenkt på

Skrevet

Det er nok stoffskiftet hennes. 

Livet er urettferdig. Det handler slett ikke alltid om inntak og forbruk, enda flere kyndige klorer seg fast til kun den formelen fortsatt.

Jeg har kunne spise hva jeg vil hele livet, uten konsekvens. Andre hadde blitt svært overvektige av mitt inntak. Nå er jeg bikket 41 og fått 5 kg ekstra. Mulig det øker på om jeg ikke er litt mer nøyen. Har litt godt av det, etter aldri å måtte passet seg.

Anonymkode: f97a6...da2

Skrevet

Kropper er jo forskjellige, og 10-15 kg for mye er jo ikke akkurat sykelig overvekt.

Det at hun har lavt stoffskifte og "nesten" diabetes 2 gjør det vanskelig å slanke seg. Man må spise veldig riktig for å få riktig mengde næringstoffer og riktig mengde kalorier, antagelig kan hun ikke spise mye feil eller mange kalorier for mye uten å legge på seg.

Andre kan spise nesten hva de vil uten å legge på seg, kroppen tar den næringen den trenger og resten forbrennes. Selvfølgelig spiser ikke de som er naturlig slanke mengder av mat, de har ikke problemer med overspising, men de spiser seg mett og trenger ikke tenke på antall kalorier i alt de spiser.

Mye urettferdighet i hvordan kroppene våre virker altså.

Ser på mine to døtre på 10 og 12 år. De er begge slanke og ganske likt kosthold, men veldig forskjellig kroppsfasong. Ene ganske firkantet og kompakt, andre veldig sped og langlemmet. De er akkurat like høye og veier omtrent det samme, men ser likevel ganske forskjellig ut. Yngste ser rett og slett større ut, selv om hun også er slank.

Anonymkode: df949...8a9

Skrevet

Lavt stoffskifte utgjør max 3 kg, så det er det ikke. Selv om du ikke synes hun spiser for mye, så får hun i seg mer energi enn hun forbrenner. Det kan være porsjonene som er litt for store, mye småspising eller flytende kalorier. Hvis du merker at kg sniker seg på deg også, og du ikke ønsker det, må du ta grep. Det er lettere å holde vekten enn å gå ned, og det er ikke nødvendigvis store justeringer som skal til. Er du usikker på hvor du skal ta grep, så loggfør alt du fører i deg en periode og se om det hjelper deg noe.

Skrevet
43 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Lavt stoffskifte utgjør max 3 kg, så det er det ikke. Selv om du ikke synes hun spiser for mye, så får hun i seg mer energi enn hun forbrenner. Det kan være porsjonene som er litt for store, mye småspising eller flytende kalorier. Hvis du merker at kg sniker seg på deg også, og du ikke ønsker det, må du ta grep. Det er lettere å holde vekten enn å gå ned, og det er ikke nødvendigvis store justeringer som skal til. Er du usikker på hvor du skal ta grep, så loggfør alt du fører i deg en periode og se om det hjelper deg noe.

Hun drikker bare vann, kaffe og litt lettbrus. Til frokost spiser hun en skive veldig grovt brød med ett egg og litt lettmargarin. Ca. det samme til lunsj. Eller en salat. Så spiser hun sunn, vanlig middag. Forsyner seg aldri to ganger. Hun spiser ikke kvelds. Fordi hun må passe blodsukkeret spiser hun svært sjelden et kakestykke og nesten aldri godteri. 

Skrevet
1 time siden, den perfekte mor skrev:

Jeg er overvektig. Og har de siste 4 årene bare økt i vekt, prøvd å gå ned. La meg først på 1300 kalorier om dagen, gikk ikke ned noe, så la jeg meg på 1000 kalorier om dagen. Gikk ned 2 kg på 4 mnd. Tatt forskjellige prøver hos legen, men finner ikke noe. Jeg er kronisk syk, og går på en del medisiner. Så skjønner jo at jeg ikke kan spise mye. Men på 1000 kalorier, så er jeg jo kronisk sulten. Og 0.5 kg ned i måneden, hjelper virkelig ikke på motivasjonen. 

Anonymkode: 59843...c13

Skrevet

Det kan være hun spiser for lite og kroppen sliter med det hun får i seg. Selv er jeg småspist, spiser ganske sundt, og ikke veldig ofte. Jeg vet jeg egentlig må spise mye oftere, men så er det noe med hva man burde gjøre og gjør. Jeg fikk engang en forklaring på hva som skjer med kroppen når den ikke får nok, men jeg var totalt uengasjert så jeg husker ikke. Men jeg vet det har noe i seg, for jeg har hatt noen perioder i livet der jeg har klart å spise oftere og da har vekten gått nedover uten at jeg har endret på maten eller aktivitetsnivået utover at jeg har spist flere måltider hver dag. Nå trives jeg med noen kilo for mye enn hva bmi sier jeg skal trives med, så det er vel kanskje derfor jeg ikke engasjerer meg stort med å spise så ofte som jeg burde. 

Min mor er helt lik meg i matveien, men har noen kilo mer enn meg. Da hun ble lenket til rullestol ett halvt år begynte hun å spise oftere, for hun kjedet seg så. En skulle tro hun skulle legge på seg siden hun er veldig aktiv til vanlig, men hun raste ned i vekt. 

Men det er mange ulike grunner til at kiloene ikke går av, at en har for mange kilo osv. 

Anonymkode: 96286...606

Skrevet

Hun spiser mer enn hun forbrenner. Kanskje hun er veldig rolig av seg. Det er faktisk mange som ikke trenger mer enn ca 1600 kcal om dagen for å holde vekta.

Prøv å registrere skritt i noen uker. Det kan gi en gpd indikasjon på hvpr aktiv du egentlig er.

Anonymkode: 4cc59...ffe

Skrevet
På 25.5.2019 den 14.07, Anonym bruker skrev:

Hvordan blir man overvektig av insulin? Det har jeg ikke tenkt på

Insulin er lagringshormon.

Anonymkode: 43bb4...93a

Skrevet

Det er store forskjeller på kroppene våre.  Svogeren min spiser "hele dagen". Skikkelige måltider ca hver 3. time. Hadde jeg forsøkt å spise de mengder hadde jeg trillet i stedet for å gå. Det er gjerne også øll og potetgull på kvelden. Han er tynn som en strek og legger aldri på seg. Min kropp lagrer tilsynelatende alt som kommer inn. 

Du må finne ut hva som fungerer for deg. 

Anonymkode: f6dcc...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...