Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Skrevet 25. mai 2019 Hun sliter mye med fysiske plager pga dette, som knærne. Dette ble et tema mellom oss mannen min, broren og svigerinnen min. Svigermor er ikke mer en 55år. De ble snakk om å si noe til henne om vår bekymring rundt dette! Er det innenfor? Hva kan man evt si uten å såre henne? Føler dette er et vanskelig tema å ta opp. Hun har selvtilliten til en spretten flott kvinne som hun en gang var! Anonymkode: 0cffb...67e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Skrevet 25. mai 2019 Nei, det synes jeg ikke. Hun vet det garantert selv Anonymkode: 56e37...7d9
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 Hun har speil, selvfølgelig vet hun at hun er overvektig. Overhodet ikke nødvendig å si noe om det... Skal hun ned i vekt må motivasjonen komme innenfra henne selv. Anonymkode: 4c046...ae2
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 Er i samme situasjon. Her valgte min svoger å ta det opp i en naturlig setting der hun ikke orket å gå fra bilen og til et selskap. Ville at sønnen skulle kjøre henne til døra og parkere etterpå. Han tok opp det med henne i etterkant på en hyggelig måte (han er en utrolig snill og omtenksom fyr). Hun ble så fornærmet og fortalte hele familien om hvor fæl han var som sa slikt. Min mann sa seg enig med broren. Ble sint på han også. Så kom hun til meg og jeg sa at denne kommentaren kun var sagt i kjærlighet og av bekymring. Jeg fortalte hvor glad de var i henne og hvor redd de var for å miste henne. Hun ble ikke sint på meg og var enig i at hun nok kunne gått ned litt. Nå er det ett år siden. Hun er like stor og fortsatt såret av at sønnene var så slemme. Jeg tror hun vil ned i vekt men hun klarer ikke. Dere kjenner deres svigermor best, men hun vet godt hun er overvektig, en kommentar fra de nærmeste kan være svært sårende. Selvom det er sant. Anonymkode: 0246b...a10
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Skrevet 25. mai 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det synes jeg ikke. Hun vet det garantert selv Anonymkode: 56e37...7d9 Det er ikke det at vi tror hun ikke ser/vet dette selv. Men at vi er bekymret for helsa hennes og ønsker såklart ha henne med oss så lenge som mulig. Anonymkode: 0cffb...67e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #6 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke det at vi tror hun ikke ser/vet dette selv. Men at vi er bekymret for helsa hennes og ønsker såklart ha henne med oss så lenge som mulig. Anonymkode: 0cffb...67e Det hjelper ingenting at dere kommenterer det, det kan like godt slå den andre veien. Hun må ville det det selv. Tar hun det opp selv, så er det greit å si noe, men ikke ellers. Anonymkode: 56e37...7d9
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #7 Skrevet 25. mai 2019 Sagt av en som også er overvektig. Dere kan si så mye dere vil, men det vil ikke hjelpe. Det er som med røyking, man må ville det selv og man må være motivert. Det beste dere kan gjøre er å la henne vite at dere er der for henne den dagen hun bestemmer seg for å legge om på livet. Anonymkode: 9a781...7a1
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Skrevet 25. mai 2019 Jeg er svært overvektig. Overspiser og snakker med psykolog om dette. De fleste vet ikke dette. Jeg VET jeg er overvektig. Jeg vil IKKE dø fra barna mine, men jeg klarer ikke foreløpig å gjøre noe med det. Hadde presset i tillegg kommet utenfra, ville ikke det være til hjelp men en større belastning for min psykiske helse. Hva som er riktig for din svigermor vet vel bare hun. Anonymkode: fdc71...115
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 Jeg hadde nok heller fokusert på knærne. Om hun sier det igjen at de er vonde, så spør du om hun har vært hos legen med det. Da åpner du opp for prat. Mulig hun sier selv da at det er pga vekten. Om ikke så kanskje hun får hjelp av legen. Anonymkode: e6800...52d
Himmel og hav Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har selvtilliten til en spretten flott kvinne som hun en gang var! Anonymkode: 0cffb...67e Hvorfor skulle hun ikke ha det? Har selvtillit noe med vekt å gjøre? Bør man miste selvtilliten når man blir tjukk?
sug lut Skrevet 25. mai 2019 #11 Skrevet 25. mai 2019 Dette vet hun nok veldig godt selv, det er ikke på noe vis innafor å påpeke det. Alt hun evt vil gjøre av endringer i sitt liv og med sin kropp må komme fra henne selv, ikke fra dere.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #12 Skrevet 25. mai 2019 Nei, dere skal ikke blande dere i det. Hun vet like godt som dere hva overvekt fører til av helseplager, ingen grunn til noen skal opplyse henne om det. Antagelig vil hun ikke reagere med takknemlighet for at dere viser deres bekymring, men med (enda mer) skam over å være overvektig. Anonymkode: 46fcc...f8b
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #13 Skrevet 25. mai 2019 Problemet med overvekt er at overspising er som narkotika. Forskjellen med de fleste andre droger er at man ikke kan kutte det ut i lang tid. Det man skal gjøre er å redusere inntak av det man er avhengig av. Det er uhyre vanskelig. Ingen forventer at en alkoholiker bare drikker en øl eller to eller at en røyker bare tar 2 røyk om dagen. Men en overvektig skal klare det. Det tar flere år før hjernen er reprogrammert og og nye matrutiner er innarbeidet. Det er provoserende at mange tror det er bare å kutte ut. Hva tror dere hvorfor de fleste IKKE klarer holde vekten når de har gått ned? Så nei, dette kan dere ikke ta opp med svigermor med mindre hun gir uttrykk at hun ønsker hjelp og støtte. Anonymkode: c2bfc...6ff
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #14 Skrevet 25. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke det at vi tror hun ikke ser/vet dette selv. Men at vi er bekymret for helsa hennes og ønsker såklart ha henne med oss så lenge som mulig. Anonymkode: 0cffb...67e Hvis dere sier noe, kommer dere til å bare gjøre det verre. Garantert. En intervensjon er ikke veien å gå. Kanskje en av brødrene kan si noe om at knærne blir mye belastet pga kroppen som er litt tung? Jeg prøvde å si noe til min mor ang røyking og at vi vil ha henne så lenge så mulig. På den softeste måten ETTER at hun selv sa st hun skulle slutte å røyke. Ble fly forbanna bare jeg sa at det var bra. Så skal ikke så mye til at personen blir fornærmet. Anonymkode: 07d3f...1f9
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #15 Skrevet 25. mai 2019 Nei, dere skal ikke si noe om det! Hun vet garantert selv at hun er overvektig og det er utrolig sårende å få kommentarer om det. Anonymkode: f1f4e...c7e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #16 Skrevet 25. mai 2019 Dere bør absolutt ikke si noe. Om hun klager på vondter eller energi. Da kan dere si at dere har merket dere det og spørre henne om hun har vært hos legen. Har hun ikke så be hun gå. Har hun så spør hva legen sa. Har legen sagt noe om overvekt eller mosjon pga knær så kan dere si at hun bør begynne å gå turer eller kjøpe sykkel osv. Anonymkode: a22cd...437
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #17 Skrevet 25. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Problemet med overvekt er at overspising er som narkotika. Forskjellen med de fleste andre droger er at man ikke kan kutte det ut i lang tid. Det man skal gjøre er å redusere inntak av det man er avhengig av. Det er uhyre vanskelig. Ingen forventer at en alkoholiker bare drikker en øl eller to eller at en røyker bare tar 2 røyk om dagen. Men en overvektig skal klare det. Det tar flere år før hjernen er reprogrammert og og nye matrutiner er innarbeidet. Det er provoserende at mange tror det er bare å kutte ut. Hva tror dere hvorfor de fleste IKKE klarer holde vekten når de har gått ned? Så nei, dette kan dere ikke ta opp med svigermor med mindre hun gir uttrykk at hun ønsker hjelp og støtte. Anonymkode: c2bfc...6ff Skulle ønske fleire folk skjønte dette!! Og ikkje sei noko til svigermor. Anonymkode: 3c73d...f2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå