Gå til innhold

Jeg irriterer meg over mannen min.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vert gjennom mye sammen, ting har endelig roet seg. Men irritasjonen henger igjen, han er i bunn og grunn veldig snill, raus og omsorgsfull. Men han er også utrolig lat, han gjør lite hjemme og dumper mye av hus, hjem, barn og vedlikehold rundt og i huset på meg. Han skal alltid «hvile», når som helst på døgnet kan han finne på å ta seg en hvil! Dette irriterer meg grenseløst at han tror han kan hvile i 2-3 timer hver dag, når det er så mye som «brenner» rundt oss. Jeg har kontroll inne i huset, men huset skulle vert malt osv, ting som MÅ gjøres utsettes til siste liten og det er mye frustrasjon rundt ting. Han er direkte lat, han har lagt mye på seg de siste årene.

Han meldte seg inn i treningssenter, gikk to ganger også ble han støttemedlem.... jeg går der aktivt hver uke, har prøvd få han med slik at vi kan gjøre noe sammen. Men han gidder ikke stå opp når ungene er levert og vi har mulighet til å gå sammen uten barnevakt. 

Hva kan jeg gjøre for at han skal forstå at man ikke får mer energi av å «hvile» hele tiden?? Han var akkurat på helsetest via jobb og alt er bra fysisk så det ligger ikke noen sykdommer bak dette, jeg tror bare det er latskap og giddeløs holdning. 

Anonymkode: 753b3...60d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd dessverre. Mannen min er helt lik. Det verste er at han begynner å bli tykk og usunn, og jeg har helt mistet lysten på ham. Men har er ikke interessert i å legge om livsstilen, og han blir sur og fornærmet hvis jeg forsiktig tar opp temaet. Det er en vanskelig spiral å bryte ut av. 

Anonymkode: 1cb02...c52

Skrevet

Still direkte spørsmål. Hvorfor er det rettferdig at du skal gjøre mer enn ham? Hvorfor skal han, ha mer hviletid enn deg? Hvorfor skal han, som voksen mann, få oppføre seg som en tenåring? 

 

Anonymkode: 40a0c...155

Skrevet

Akkurat samme her også. Jeg måtte dra hjem fra jobb i går full i feber. Ringte da hjem for å høre om han var der, bare klaging for han hadde vondt i magen. Greit nok da må jeg dra på butikken og få handlet det som trenges hjem og lage middag. Kjente jeg kokte både av sinne og feber. Verste at dette var ikke en engangstilfelle.. alt av husarbeid, unger er min jobb. Vi har svær hage og jeg har hofteproblemer. Men er jeg som må dra gressklipper og kantklipper rundt over alt her, for ham driver ikke med hage😳

vet jeg burde satt ned foten, men jeg har rett og slett ikke energi. Han er en dramaqueen som lager ett voldsomt til styr hvergang jeg setter ned foten.

Anonymkode: 01bcc...745

Skrevet

Jeg har ingen direkte tips sånn sett. Men tenker at det viktigste i alle forhold er god dialog og kommunikasjon hvor begge parter får sagt både hva de mener, føler og tenker. For da har man muligheten til å forstå hverandre, diskutere og bli enige, uten at det nødvendigvis blir krangel ut av det eller at en føler at den andre pirker. Men skjønner også at dette kanskje er vanskelig å få til. 

Jeg og min samboer har bodd sammen o 6 år, og vi er begge av natur flinke til å prate sammen og si hva vi mener, tenker og føler om det meste. Noe som gør at vi ofte finner løsninger og kompromisser som fungerer for begge. Vi unngår dermed de største kranglene og irritasjonsmomentene og kommer unna med smådiskusjoner og "småknuffing" i hverdagen, som er filleting og egentlig ikke betyr så mye. Skal også sies at jeg konsekvent har vært flink til å rose han når han gjør husarbeid og andre ting som skal fikses, fremfor å klage/mase når noe ikke blir gjort. Og tror faktisk det har bidratt til at han er blitt mye flinkere på hjemmefronten enn han var i starten.

Skal sies at min far høres veldig lik ut som din mann, og min mor har irritert seg over han og mast og klaga på han i alle år 😅 og det har hvert fall ikke hjulpet tror jeg.

Så kanskje god dialog og eventuelt oppmuntring er tingen :)

Anonymkode: db7a4...fc5

Skrevet

hviletid? Meld ungene på fritidsaktiviteter så må man ut. Men ned en sånn far blir det vel bare de ungene som aldri møter opp (ei heller på dugnad) og ødelegger for andre. Vil han det? Eller bryr han seg ikke. 

Vi hviler fra 2330-0630 vi. Ellers er det full fart med hus, hjem, hage, unger, jobb, trene litt selv (men det er nedprioritert og ambisjonsnivået på huset og hagen er lavt fordi ungenes aktiviteter har prioritet. Og vi har barn i småskolen). 

Anonymkode: 57baf...671

Skrevet

Jobber han? Bare så at du sa at han ikke gidder å stå opp når ungene er levert...

Anonymkode: b15ee...c76

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber han? Bare så at du sa at han ikke gidder å stå opp når ungene er levert...

Anonymkode: b15ee...c76

Det fins jobber som ikke er i kontortida. Bare nevner det.

HI - spør som hun over her foreslo: syns han at DU har for lite å gjøre? Syns han at DU skal være servicepersonalet hans? 

Anonymkode: f3c55...f2c

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår at dere kan ha det så travelt fra 06.30-22.30 Vi har barn, hus, hage og jobb og vi har god tid til å nyte livet. Jeg har også en filosofi på at jeg ikke gidder å irritere meg over mannen. Hvis det er ting jeg ikke klarer selv, så får han gjøre det når det passer ham. I tidligere forhold har jeg brukt mye tid og energi på å irritere meg over mannen, og den som har slitt mest med det er meg selv. Så hvis mannen ser på fotball eller tar seg en hvil, så er det hans valg og ikke noe jeg irriterer meg over. Både hus og hage er i fin orden og barna blir fulgt opp, så det er ikke slik at alt er på halv tolv her.

Anonymkode: 966d3...942

Skrevet

Jeg hadde ramset opp alle de gode sidene ved ham som gjorde at jeg falt for ham, så hadde jeg fortalt ham at jeg valgte ham for å ha en mann å dele livet mitt med, og at det innebærer at man også deler på arbeidsoppgaver med hus, hjem og barn. At jeg ikke ville valgt ham om han hadde fortalt meg at han mente jeg skulle være hans tjener og husholderske og mor. Og så hadde jeg spurt ham om hvorfor han mener det er greit at jeg skal gjøre alt og at han kan gi blaffen i å ta sin del av ansvaret.

Og om han ikke ser lyset, så hadde jeg ærlig talt ikke orket. Livet er for kort til å gå rundt som en tjener for en som ikke setter pris på det eller meg! Ikke er det bra eksempel for barna heller å se at mor synes det er ok å være en manns tjener og at mannen tar for gitt at det er slik det skal være.

Anonymkode: 412dc...ee2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ramset opp alle de gode sidene ved ham som gjorde at jeg falt for ham, så hadde jeg fortalt ham at jeg valgte ham for å ha en mann å dele livet mitt med, og at det innebærer at man også deler på arbeidsoppgaver med hus, hjem og barn. At jeg ikke ville valgt ham om han hadde fortalt meg at han mente jeg skulle være hans tjener og husholderske og mor. Og så hadde jeg spurt ham om hvorfor han mener det er greit at jeg skal gjøre alt og at han kan gi blaffen i å ta sin del av ansvaret.

Og om han ikke ser lyset, så hadde jeg ærlig talt ikke orket. Livet er for kort til å gå rundt som en tjener for en som ikke setter pris på det eller meg! Ikke er det bra eksempel for barna heller å se at mor synes det er ok å være en manns tjener og at mannen tar for gitt at det er slik det skal være.

Anonymkode: 412dc...ee2

Han kan gjerne lage middag, da han er glad i mat selv og ikke fornøyd med det jeg lager. Thats IT! Alt annet er en bonus. Han jobber offshore og er hjemme mye i friperioder. Jeg jobber turnus på sykehjem og går på alle hjemmekamper ift fotball og barn. Kjører, henter og den vanlige tralten der! Han har hentet i kanskje et par bursdager og vert til stede et par kamper..... 

Anonymkode: 753b3...60d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan gjerne lage middag, da han er glad i mat selv og ikke fornøyd med det jeg lager. Thats IT! Alt annet er en bonus. Han jobber offshore og er hjemme mye i friperioder. Jeg jobber turnus på sykehjem og går på alle hjemmekamper ift fotball og barn. Kjører, henter og den vanlige tralten der! Han har hentet i kanskje et par bursdager og vert til stede et par kamper..... 

Anonymkode: 753b3...60d

Han burde jo gjort langt mer enn deg de periodene han er hjemme, både fordi han da har fri og for å kompensere for at du må gjøre alt alene når han er borte.

Jeg hadde ikke orket et slikt forhold. Men jeg hadde gitt ham en sjanse - krevd endring på alle områder som angår hus, hjem, barn og forhold.

Og når han har lagt på seg såpass... da vil han stå i fare for å miste jobben pga. at han ikke lenger kvalifiserer for å jobbe offshore...

Anonymkode: 412dc...ee2

Skrevet

gå fra han da hvis det er så ille, så lei sutring over mennene ikke gjør noe hjemme eller ikke gir nok oppmerksomhet 😲

Anonymkode: a34d5...ea6

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vert gjennom mye sammen, ting har endelig roet seg. Men irritasjonen henger igjen, han er i bunn og grunn veldig snill, raus og omsorgsfull. Men han er også utrolig lat, han gjør lite hjemme og dumper mye av hus, hjem, barn og vedlikehold rundt og i huset på meg. Han skal alltid «hvile», når som helst på døgnet kan han finne på å ta seg en hvil! Dette irriterer meg grenseløst at han tror han kan hvile i 2-3 timer hver dag, når det er så mye som «brenner» rundt oss. Jeg har kontroll inne i huset, men huset skulle vert malt osv, ting som MÅ gjøres utsettes til siste liten og det er mye frustrasjon rundt ting. Han er direkte lat, han har lagt mye på seg de siste årene.

Han meldte seg inn i treningssenter, gikk to ganger også ble han støttemedlem.... jeg går der aktivt hver uke, har prøvd få han med slik at vi kan gjøre noe sammen. Men han gidder ikke stå opp når ungene er levert og vi har mulighet til å gå sammen uten barnevakt. 

Hva kan jeg gjøre for at han skal forstå at man ikke får mer energi av å «hvile» hele tiden?? Han var akkurat på helsetest via jobb og alt er bra fysisk så det ligger ikke noen sykdommer bak dette, jeg tror bare det er latskap og giddeløs holdning. 

Anonymkode: 753b3...60d

Her beskriver du min situasjon. To the point

Anonymkode: a4c44...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...