Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Skrevet 25. mai 2019 Ferritinnivået mitt har gått fra 21 til 8 på et år. (Hvertfall sist jeg målte det var for et år siden så når det falt vet jeg ikke) hadde en uke med mensen (eller blødning, for det var på feil tidspunkt) som var ganske kraftig i 2-3 dager. Kan ferritin falle så langt ned pga noen dager med blødning? Eller kan det ha andre årsaker? Jeg tar b12 jevnlig og ble merkbart bedre i formen etter en injeksjon, men virkninga varte bare 3 dager. Så var jeg hos legen og oppdaget jernstatus. Tok ny b12 samtidig med oppstart av jern og c-vitaminer og folsyre. Etter to uker måtte jeg ha enda en b12 for å føle meg i grei form. Så etter det lange innlegget lurer jeg på; hva er det som gjør at mineraler og vitaminer og jern blir spist opp på den måten det tilsynelatende gjør hos meg nå? Legen sa bare «ta jern» og jeg selv måtte spørre når jeg skulle ta nye prøver. «Åja. Ja. Kanskje lurt etter 2-3 mnd kanskje». Han sa heller ikke at jeg måtte ta c-vitamin for best opptak av jern, men noe kan jeg jo... Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Skrevet 25. mai 2019 Det kan være opptaket i tarmen som ikke fungerer, f.eks pga uoppdaget cøliaki e.l. Det er ikke alle som får diare, smerter osv, noe får bare et dårlig næringsopptak. Om du ikke er testet for det kan du kjøpe en cøliakitest på apoteket. Anonymkode: 216fd...29f
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan være opptaket i tarmen som ikke fungerer, f.eks pga uoppdaget cøliaki e.l. Det er ikke alle som får diare, smerter osv, noe får bare et dårlig næringsopptak. Om du ikke er testet for det kan du kjøpe en cøliakitest på apoteket. Anonymkode: 216fd...29f Okey, takk for svar er det vanlig at det bare kan dukke opp sånn plutselig? Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 Jeg tenkte også cøliaki med en gang. Jernmangel var eneste symptomet min ungdom hadde før han fikk diagnosen. Be legen teste deg for dette (blodprøve), bare pass på å spise masse glutenholdig mat i ukene før prøven. Anonymkode: 72fdb...c35
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Skrevet 25. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte også cøliaki med en gang. Jernmangel var eneste symptomet min ungdom hadde før han fikk diagnosen. Be legen teste deg for dette (blodprøve), bare pass på å spise masse glutenholdig mat i ukene før prøven. Anonymkode: 72fdb...c35 Åkey! Veldig rart han ikke foreslo noe utredning eller ba meg komme tilbake. Jeg er slankeoperert, men uten fjerning av tarmen og det var det eneste han mente var årsak. Men jern tas jo ikke opp i magesekken.... kan cøliaki «spise opp» jern og b12 på den måten da? Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #6 Skrevet 25. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åkey! Veldig rart han ikke foreslo noe utredning eller ba meg komme tilbake. Jeg er slankeoperert, men uten fjerning av tarmen og det var det eneste han mente var årsak. Men jern tas jo ikke opp i magesekken.... kan cøliaki «spise opp» jern og b12 på den måten da? Anonymkode: aa1c1...6df Cøliaki er en autoimmun sykdom som gjør at inntak av gluten skaper betennelse i tarmene og får dem til å jobbe opp. Når de hovner opp, blir tarmtottene presset ned i tarmene og framstår som avflatet i større eller mindre grad. Det er disse tarmtottene som har jobben med å fange opp næringsstoffer, og om de er avflatet, er de jo ikke der lenger og kan utføre den jobben. Det er forøvrig også tarmtottene som er med på å spalte laktose, så mange opplever (midlertidig) laktoseintoleranse ved ubehandlet cøliaki. Nå er det slett ikke sikkert du har cøliaki altså, det kan gjerne være slankeoperasjonen også, eller noe annet. Og fastleger kan ofte svært lite om cøliaki. Det et f.eks. ikke uvanlig at de ber pasientene sine om må kutte ut gluten i påvente av gastroskopi (etter positivt blodprøve), noe som er det dummeste man gjør. Man må holde seg syk til man har fått endelig diagnose. Anonymkode: 72fdb...c35
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #7 Skrevet 25. mai 2019 Slankeoperasjonen kan forklare b12-mangelen, for opptaket av den er avhengig av en faktor som produseres i magesekken. Uten den så tas det ikke opp. Operasjoner i magesekken kan også forstyrre pH-nivåene, og mange stoffer krever et surt miljø for å bli frigjort. Anonymkode: 16089...6ba
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Skrevet 25. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Cøliaki er en autoimmun sykdom som gjør at inntak av gluten skaper betennelse i tarmene og får dem til å jobbe opp. Når de hovner opp, blir tarmtottene presset ned i tarmene og framstår som avflatet i større eller mindre grad. Det er disse tarmtottene som har jobben med å fange opp næringsstoffer, og om de er avflatet, er de jo ikke der lenger og kan utføre den jobben. Det er forøvrig også tarmtottene som er med på å spalte laktose, så mange opplever (midlertidig) laktoseintoleranse ved ubehandlet cøliaki. Nå er det slett ikke sikkert du har cøliaki altså, det kan gjerne være slankeoperasjonen også, eller noe annet. Og fastleger kan ofte svært lite om cøliaki. Det et f.eks. ikke uvanlig at de ber pasientene sine om må kutte ut gluten i påvente av gastroskopi (etter positivt blodprøve), noe som er det dummeste man gjør. Man må holde seg syk til man har fått endelig diagnose. Anonymkode: 72fdb...c35 Men om det er pga operasjonen så er det rart at det kommer så lenge etter. Og jern blir vel tatt opp i tarmene? Som jeg har alle meterne jeg skal av. Legen ba meg kun ta jern. Jeg spurte selv om når jeg skulle ta ny prøve. Har også lavt erytrocyttnivå som sikkert ikke er så gunstig det heller. Får man det av cøliaki og? Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Slankeoperasjonen kan forklare b12-mangelen, for opptaket av den er avhengig av en faktor som produseres i magesekken. Uten den så tas det ikke opp. Operasjoner i magesekken kan også forstyrre pH-nivåene, og mange stoffer krever et surt miljø for å bli frigjort. Anonymkode: 16089...6ba B12 tar jeg ved behov, som er rundt hver 3-4 mnd. Men nå har jeg tatt 3 på 5 uker, så det virker som om jeg tappes på et vis... Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men om det er pga operasjonen så er det rart at det kommer så lenge etter. Og jern blir vel tatt opp i tarmene? Som jeg har alle meterne jeg skal av. Legen ba meg kun ta jern. Jeg spurte selv om når jeg skulle ta ny prøve. Har også lavt erytrocyttnivå som sikkert ikke er så gunstig det heller. Får man det av cøliaki og? Anonymkode: aa1c1...6df Kroppen har lagre, så manglene kan komme ei stund i etterkant. Ferritin er også noe som brukes hele tiden. Hvordan er kostholdet ditt da? Spiser du jernholdig mat, uten å drikke melk samtidig? Anonymkode: 16089...6ba
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #11 Skrevet 25. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men om det er pga operasjonen så er det rart at det kommer så lenge etter. Og jern blir vel tatt opp i tarmene? Som jeg har alle meterne jeg skal av. Legen ba meg kun ta jern. Jeg spurte selv om når jeg skulle ta ny prøve. Har også lavt erytrocyttnivå som sikkert ikke er så gunstig det heller. Får man det av cøliaki og? Anonymkode: aa1c1...6df Det vet jeg ikke. Jeg foreslår at du i hvert fall får testet deg, så kan du eventuelt utelukke cøliaki, for det er typisk noe som gir jernmangel, og det er noe som ofte blir oppdaget først i godt voksen alder. De fleste med cøliaki har ikke de typiske symptomene på dette. Anonymkode: 72fdb...c35
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #12 Skrevet 25. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kroppen har lagre, så manglene kan komme ei stund i etterkant. Ferritin er også noe som brukes hele tiden. Hvordan er kostholdet ditt da? Spiser du jernholdig mat, uten å drikke melk samtidig? Anonymkode: 16089...6ba Nei, jeg er ikke nødvendigvis så god på å passe på mat med jern. Melk drikker jeg kanskje to ganger i året, så der er det ikke noe. Jeg spiser helt vanlig mat. Knekkebrød med ost/kjøtt/grønt, kjøtt/fisk/kylling med grønnsaker... helt vanlig mat. Men mye mindre enn før da selvsagt, pga den lille magen.... Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #13 Skrevet 25. mai 2019 En del slankeopererte var delvis underernærte før operasjon, og selve operasjonen kan gjøre at man ikke får godt nok opptak av næringsstoffer etterpå. Du sier jo at du også har mangler på elektrolytter, så tydelig at noe ikke fungerer. En del slankeopererte får bl.a. mangel på kobber, og da vil du også få lave jernverdier fordi kroppen ikke lenger greier å ta opp jernet og nyttegjøre seg det. Så be om å få sjekket kobber! Be da om å få sjekket ceruloplasmin også, da disse bør ses sammen. Om du googler copper deficiency + navnet på operasjonen din så finner du en del om det. Å gå med lave verdier av kobber og en del andre mineraler kan på sikt få alvorlige følger, så krev at du blir godt fulgt opp. Om legen din er for tafatt - bytt lege. Anonymkode: f71f9...b58
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #14 Skrevet 25. mai 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: En del slankeopererte var delvis underernærte før operasjon, og selve operasjonen kan gjøre at man ikke får godt nok opptak av næringsstoffer etterpå. Du sier jo at du også har mangler på elektrolytter, så tydelig at noe ikke fungerer. En del slankeopererte får bl.a. mangel på kobber, og da vil du også få lave jernverdier fordi kroppen ikke lenger greier å ta opp jernet og nyttegjøre seg det. Så be om å få sjekket kobber! Be da om å få sjekket ceruloplasmin også, da disse bør ses sammen. Om du googler copper deficiency + navnet på operasjonen din så finner du en del om det. Å gå med lave verdier av kobber og en del andre mineraler kan på sikt få alvorlige følger, så krev at du blir godt fulgt opp. Om legen din er for tafatt - bytt lege. Anonymkode: f71f9...b58 Ikke elektrolytter, erytrocytrer okey, kobber it is! Men siden jeg ikke har fjerna tarmen bør det jo være godt nok opptak? Skjønner ikke.... 😕 men får vurdere å bytte lege muligens ja Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #15 Skrevet 25. mai 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke elektrolytter, erytrocytrer okey, kobber it is! Men siden jeg ikke har fjerna tarmen bør det jo være godt nok opptak? Skjønner ikke.... 😕 men får vurdere å bytte lege muligens ja Anonymkode: aa1c1...6df Ooops, beklager... det var visst en lesefeil fra min side Får du opp jernnivåene dine vil du normalt også få opp eryrocyttene, mener jeg. Men med mindre magesekk blir det vel også mindre syre, det kan spille inn på fordøyelsen. En operasjon i seg selv kan jo også forstyrre bakteriebalansen i mage-/tarmsystemet og slik påvirke næringsopptaket negativ. Kanskje du bør be om en time til ernæringsfysiolog også, som kan gå gjennom maten du spiser og se om du faktisk får i deg nok og at det du spiser gir deg en balansert næringstilgang? Anonymkode: f71f9...b58
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #16 Skrevet 25. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ooops, beklager... det var visst en lesefeil fra min side Får du opp jernnivåene dine vil du normalt også få opp eryrocyttene, mener jeg. Men med mindre magesekk blir det vel også mindre syre, det kan spille inn på fordøyelsen. En operasjon i seg selv kan jo også forstyrre bakteriebalansen i mage-/tarmsystemet og slik påvirke næringsopptaket negativ. Kanskje du bør be om en time til ernæringsfysiolog også, som kan gå gjennom maten du spiser og se om du faktisk får i deg nok og at det du spiser gir deg en balansert næringstilgang? Anonymkode: f71f9...b58 Ja det går jo an! Godt tips 👌 får se hva jeg kan gjøre for å få dette på stell Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #17 Skrevet 25. mai 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det går jo an! Godt tips 👌 får se hva jeg kan gjøre for å få dette på stell Anonymkode: aa1c1...6df Viktig at du finner ut av det, ellers blir du jo gående og hangle. Lykke til Anonymkode: f71f9...b58
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #18 Skrevet 25. mai 2019 Som flere nevner så kan det være lurt å utrede for cøliaki. Vet også at mye melkeprodukter kan hemme opptaket, mens matvarer rike på c vitaminer er motsatt. Snakk med legen om du kan teste plantebasert melk/produkter i en periode i tillegg til å få i deg mat med mye c vitamin. (Appelsin og andre citrus, jordbær, poteter, grønnkål, kiwi, persille, rødbeter osv). Så ser dere fort om det har en positiv effekt. Anonymkode: 41027...2d1
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #19 Skrevet 25. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Viktig at du finner ut av det, ellers blir du jo gående og hangle. Lykke til Anonymkode: f71f9...b58 Jeg var HELT ute de to ukene før jeg dro til legen, men etter jeg har boosta b12 og jern er jeg bare vanlig sliten igjen Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #20 Skrevet 25. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Som flere nevner så kan det være lurt å utrede for cøliaki. Vet også at mye melkeprodukter kan hemme opptaket, mens matvarer rike på c vitaminer er motsatt. Snakk med legen om du kan teste plantebasert melk/produkter i en periode i tillegg til å få i deg mat med mye c vitamin. (Appelsin og andre citrus, jordbær, poteter, grønnkål, kiwi, persille, rødbeter osv). Så ser dere fort om det har en positiv effekt. Anonymkode: 41027...2d1 Takk for tips! 😁 Anonymkode: aa1c1...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #21 Skrevet 25. mai 2019 Dette er veldig komplisert/komplekst. Har nettopp tatt et kurs hvor jeg lærte veldig mye. "MORLEY ROBBINS - ROTÅRSAKSPROTOKOLL (MAGNESIUMPROTOKOLL) FOR LITE MAGNESIUM fører til akkumulering av jern i kroppen, eks i leveren. Jern er et tungmetall. Jern er viktig for oss, men verdt å vite at det er et toksisk stoff. Litt er bra, mens for mye er dårlig. Det er alt for mye fokus på viktigheten av jern. Kobber er et veldig oversett stoff. For at jern skal fungere som det skal må også kobber fungere optimalt. EN HEL REKKE TING I KROPPEN MÅ VÆRE PÅ PLASS FOR AT KOBBER SKAL FUNGERE. KOBBER Det er mulig å ha kobbermangel og være kobbertoksisk samtidig. Kobber skal være bundet til et fraktprotein (ceruloplasmin) for å fungere optimalt. Ceruloplasmin produseres i lever og er avhengig av magnesium og vitamin A. Kobber som ikke er bundet til fraktprotein er dårlig kobber og skaper baluba i kroppen. For lite ceruloplasmin gjør at kobber flyter rundt i kroppen og gjør masse ugagn. Kobber går bananas og jern går bananas. Kobber i sin dårlige form er toksisk og kan perforere tarmen, kan bidra til lekk tarm, toksisk for kroppen og kan skape veldig mye problemer. " Anonymkode: a57d3...91f
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #22 Skrevet 25. mai 2019 Del 2: "For lite biotilgjengelig kobber = for lite godt kobber. Dette kan føre til problemer siden godt kobber er avgjørende for mange enzymprosesser i kroppen. Biotilgjengelig kobber hjelper mot overvekst av candida samt andre patogener i kroppen. Histaminer fører til allergi. Mange i dag sliter med lite energi/utmattelse. Dette kan være grunnet lite biotilgjengelig kobber i kroppen. Kobber er også viktig for produksjon av hormoner og nevrotransmittere. Nevrotransmittere påvirker psyke og mental helse. Emosjoner, følelsesliv og det mentale kan komme ut av balanse. Ifølge Morley Robbins: "Kobberubalanse er årsak til alle helseproblemer". Kobber- og jerndysregulering er underliggende årsak til det aller meste av uhelse. Stadig flere gir Morley Robbins ære, blant annet Tunsberg medisinske skole. I de aller fleste tilfeller handler det ikke om at man får for lite jern, men at jernet ikke reguleres slik det skal. RØD ALARM DERSOM LEGEN SIER DU HAR FOR LITE JERN OG BER DEG PØSE PÅ MED JERNTILSKUDD. Dette blir som å kaste bensin på bålet til en kropp som allerede har alt for mye lagret jern. Ceruloplasmin er en prøve som bør tas oftere (mange har aldri hørt om den). Man kan bestille prøvepakke fra lab 1 (Magnesiumprotokollen) Ceruloplasmin som er lav, betyr at kroppen må håndtere jernet på riktig måte. " Anonymkode: a57d3...91f
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #23 Skrevet 25. mai 2019 Del 3: "Hårmineralanalyse er lurt å ta siden blodprøver ofte kun gir et øyeblikksbilde. Hårmineralanalyse gir bedre oversikt over tid , f.eks tungmetaller. Eksempelvis: har man passe mengde natrium i forhold til kalium? Hva med magnesium i forhold til natrium? OBS: Mange stoffer i kroppen jobber sammen og skal være i riktig balanse. - mineraler - vitamin A og vitamin D (disse to skal være i balanse) Ifølge Morley Robbins er det katastrofalt å ta høye doser vitamin D. For mye vitamin D er med på å undertrykke vitamin A og vitamin A er helt avgjørende for CERULOPLASMIN i leveren. Vitamin D er et hormon og man skal IKKE pøse på med det ukritisk. Underliggende årsak til lav vitamin D er oftest at magnesium er lav. ALLE STOFFER JOBBER SAMMEN OG REGULERER HVERANDRE. DETTE GLEMMER OFTE LEGENE. SELV OM MAN MANGLER "X", "Y" OG "Z" BETYR DET IKKE AT MAN SKAL PØSE PÅ MED DET. SOL, TORSKELEVEROLJE OG NATURLIG VITAMIN D I MAT ER GODE KILDER TIL VITAMIN D. Ved tilskudd av syntetisk vitamin D så tappes kroppen for kalium... Magnesium er et mineral og elektrolytt som har/er medvirkende i over 3000 enzymfunksjoner i kroppen . Over 300 enzymer er avhengig av magnesium. Ifølge Morley Robbins er stress et viktig stikkord. Ved stress tappes kroppen særlig for magnesium. Lav magnesium bidrar til høyt kortisol (stresshormon). Inflammasjon skapes av jern og ubunden kobber. I forhold til stoffskifte er binyrene organ som er oversett. Flere forskere hevder at det er aldri stoffskifteproblemer uten binyreproblemer. KALIUM, KALSIUM MAGNESIUM OG NATRIUM -- KROPPEN STYRES AV DISSE RATIOENE. Det blir opphopning av toksiske kobber og jern i lever og derfor blir mange ikke bedre av Levaxin (medikament mot lavt stoffskifte) ved stoffskifteprøver." Etter og ha tatt dette kurset har jeg innsett hvor mye mer jeg har å lære om kosthold og helhetlig helse samt hvor vanvittig mye som må klaffe for at alt i kroppen skal være i balanse Anonymkode: a57d3...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå