Gå til innhold

Stress i livet. Ett valg man tar


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som sutrer over hvor travel hun er. Jobb, barn ,hund og kjøring hit og dit med aktiviteter med barna. Men hun har jo valgt det selv. Begge har en jobb der dem reiser mye . Dem kunne ha byttet jobb, men da måtte dem ha forandret livsstil. Kunne ikke kjøpt alt ungene ønsker seg, bytte bil hvert 3 år, ikke reist på dyre(100 000kr) hver sommer, spise ute ofte, dra på spa osv. Men dem vil ha den livsstilen. Og ungene trenger heller ikke å være med på 3 fritidsaktiviteter hver. Blir litt lei av at hun klager på at hun er sliten hver gang vi møtes 

Anonymkode: 9afe5...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et sånt par kjenner jeg og. De jobber kjempe mye, er knapt hjemme, og er veldig slitne pga det, hun har 125 % stilling fast. De tjener minst 1,5 mill i året, og klager stadig på at de ikke har råd til ting, samtidig som de kjøper nye biler, reiser hit og dit, kjøper masse klær og stæsj, har hytte, båt, campingvogn. De fornyer noe hele tiden.

Anonymkode: 741ff...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ei venninne som sutrer over hvor travel hun er. Jobb, barn ,hund og kjøring hit og dit med aktiviteter med barna. Men hun har jo valgt det selv. Begge har en jobb der dem reiser mye . Dem kunne ha byttet jobb, men da måtte dem ha forandret livsstil. Kunne ikke kjøpt alt ungene ønsker seg, bytte bil hvert 3 år, ikke reist på dyre(100 000kr) hver sommer, spise ute ofte, dra på spa osv. Men dem vil ha den livsstilen. Og ungene trenger heller ikke å være med på 3 fritidsaktiviteter hver. Blir litt lei av at hun klager på at hun er sliten hver gang vi møtes 

Anonymkode: 9afe5...f4f

Hva svarer du henne, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pashla skrev:

Hva svarer du henne, da?

Jeg sier: du må ta vare på deg selv. Kanskje jobbe litt mindre? La ungene få velge 2 aktiviteter, i stedet for 3. 

Anonymkode: 9afe5...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier: du må ta vare på deg selv. Kanskje jobbe litt mindre? La ungene få velge 2 aktiviteter, i stedet for 3. 

Anonymkode: 9afe5...f4f

🙄 Jeg hadde neppe vært like diplomatisk...😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

🙄 Jeg hadde neppe vært like diplomatisk...😂

Hva hadde du sagt? 😉

Anonymkode: 9afe5...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde du sagt? 😉

Anonymkode: 9afe5...f4f

"Åh, det må være et slit for deg! Skjønner såååå godt, jeg tenker noen ganger at de som jobber på filetbåndet har det lett, altså!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun for ørtende gang begynte å klage så ville jeg sagt rett ut til henne: "Jeg forstår du er sliten, men det er jo ikke noe rart, for du velger selv å kjøre deg selv i grøfta med all denne jobbingen. Hva har du tenkt å gjøre med det?"

I det tilfellet du forteller om, HI, så er jeg helt enig i at stress er noe hun/de velger selv. Og det er ingen tvil om at mange absolutt velger det selv.

Men det er ingen generell sannhet at stress er noe man velger selv, for det er mange typer stress man dessverre ikke kan gjøre like mye med selv, som f.eks. sykdom, å bli forlatt eller at ens partner dør, at man mister jobben, at ens partner er økonomisk utro, at økonomien av slike grunner blir helt skakkjørt osv. Mye stress kan man jo rydde opp i og dermed redusere eller unngå, men tror det er viktig at det ikke er alle som har et valg.

Anonymkode: 967a2...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 23.50, Anonym bruker skrev:

Når hun for ørtende gang begynte å klage så ville jeg sagt rett ut til henne: "Jeg forstår du er sliten, men det er jo ikke noe rart, for du velger selv å kjøre deg selv i grøfta med all denne jobbingen. Hva har du tenkt å gjøre med det?"

I det tilfellet du forteller om, HI, så er jeg helt enig i at stress er noe hun/de velger selv. Og det er ingen tvil om at mange absolutt velger det selv.

Men det er ingen generell sannhet at stress er noe man velger selv, for det er mange typer stress man dessverre ikke kan gjøre like mye med selv, som f.eks. sykdom, å bli forlatt eller at ens partner dør, at man mister jobben, at ens partner er økonomisk utro, at økonomien av slike grunner blir helt skakkjørt osv. Mye stress kan man jo rydde opp i og dermed redusere eller unngå, men tror det er viktig at det ikke er alle som har et valg.

Anonymkode: 967a2...08d

Bra skrevet. 

Anonymkode: a4b59...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som venninnen din, hi. Er klar over at vi velger dette selv, men det er vanskelig å endre kurs. Tenker alltid "bare vi blir ferdige med..." Men så er det et nytt prosjekt. Og vi får muligheter på jobb som det er vanskelig å si nei til. Ofte er det de flinkeste med mest overskudd som blir mest stresset, fordi vi blir spurt om alt mulig fordi vi er gode til det meste. 

Anonymkode: cd4ad...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsken din får meg til å ville stikke en gaffel i øyet og vri. DE! DE tar et valg, DE har jobber, DE stresser. Du kan da ikke som voksent menneske skrive "Dem har valgt det selv", du virker jo tilbakestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er som venninnen din, hi. Er klar over at vi velger dette selv, men det er vanskelig å endre kurs. Tenker alltid "bare vi blir ferdige med..." Men så er det et nytt prosjekt. Og vi får muligheter på jobb som det er vanskelig å si nei til. Ofte er det de flinkeste med mest overskudd som blir mest stresset, fordi vi blir spurt om alt mulig fordi vi er gode til det meste. 

Anonymkode: cd4ad...f70

Kødder du? Virkelig, de som er flinkest er mest stresset?  Jeg er utrolig flink i jobben min og det gjør at jeg kan jobbe mindre. Dvs. jeg jobber 60 % og får betalt 100 % på grunn av dyktighet. Men jeg klarer å se lenger enn min egen nese og at dette er noe som gjelder min jobb.

Anonymkode: 914d7...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sug lut skrev:

Norsken din får meg til å ville stikke en gaffel i øyet og vri. DE! DE tar et valg, DE har jobber, DE stresser. Du kan da ikke som voksent menneske skrive "Dem har valgt det selv", du virker jo tilbakestående.

Og ett vs. et.

Anonymkode: 38c14...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å si at  jeg skjønner du er sliten, men dette livet velger du selv kan fint gå ned i forbruk og jobbe mindre. 

Anonymkode: ecd68...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sug lut skrev:

Norsken din får meg til å ville stikke en gaffel i øyet og vri. DE! DE tar et valg, DE har jobber, DE stresser. Du kan da ikke som voksent menneske skrive "Dem har valgt det selv", du virker jo tilbakestående.

Du må gjerne påpeke at folk skriver feil, det irriterer meg også. Men måten du gjør det på er ufyselig. Vær høflig, så kanskje folk tar det til seg.

Anonymkode: a4dd6...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kødder du? Virkelig, de som er flinkest er mest stresset?  Jeg er utrolig flink i jobben min og det gjør at jeg kan jobbe mindre. Dvs. jeg jobber 60 % og får betalt 100 % på grunn av dyktighet. Men jeg klarer å se lenger enn min egen nese og at dette er noe som gjelder min jobb.

Anonymkode: 914d7...628

Hun mener nok en kombinasjon av dyktighet og vanskelighet med å si nei. Dessuten skriver hun gode i det meste. Kanskje er du veldig god i jobben din, men ikke like god til å organisere og planlegge feks? Noen blir bedt om alt fra ansvar for dugnader til store prosjekter på jobb (de blir jo gjerne spurt fordi de som spør vet at da blir det gjort på en god måte). 

Sier man ja til alt, blir det stress (jeg har det på samme måte). Jeg er elendig på å si nei, men veldig dyktig på å gjennomføre. Når folk spør og ber om hjelp sliter jeg med å si nei, selv om det er det jeg har mest lyst til. 

 

Anonymkode: a4dd6...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun mener nok en kombinasjon av dyktighet og vanskelighet med å si nei. Dessuten skriver hun gode i det meste. Kanskje er du veldig god i jobben din, men ikke like god til å organisere og planlegge feks? Noen blir bedt om alt fra ansvar for dugnader til store prosjekter på jobb (de blir jo gjerne spurt fordi de som spør vet at da blir det gjort på en god måte). 

Sier man ja til alt, blir det stress (jeg har det på samme måte). Jeg er elendig på å si nei, men veldig dyktig på å gjennomføre. Når folk spør og ber om hjelp sliter jeg med å si nei, selv om det er det jeg har mest lyst til. 

 

Anonymkode: a4dd6...d84

Takk! Var det jeg mente ja. Akkurat slik er jeg også, men hovedgrunnen til at jeg ikke sier nei er at jeg liker å hjelpe. Men stresset,  ja det blir jeg!

Anonymkode: cd4ad...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...