Gå til innhold

Syden under graviditet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Reise til hellas/spania når man er gravid? Tenker da på maten, varmen og bading.

Vet det finnes andre bakterier og mer man må holde seg unna ved maten i utlandet. I tillegg tenker vi all inclusive og dermed vet man veldig lite om hygiene og svært mange som tar i maten.

Finner også mye info om mange bakterier både i basseng og hav som man ikke skal ha i seg?

hva tenker dere?

Anonymkode: ebcc5...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det ikke fordi selv om sjansen er minimal så er det forferdelig om det skjer noen komplikasjoner når man er i utlandet. Jada, tipp topp helsevesen og alt det der, men utrolig kjipt å kanskje måtte ligge på sykehus feks og mannen dra hjem osv. 

Vet at det er krise tanker, men opplevde selv en abort på ferietur til Spania. Ble vel ivaretatt på sykehuset, men flyturen hjem var (jævlig) lang. 

Om du drar husk i allefall på et par ting, erfart av meg selv og av venninne som fødte prematurt og måtte være 3mnd ekstra i Sveits, se over forsikringen din og få helseattest fra lege. Hun som fødte prematurt måtte kjempe en kamp med sitt selskap fordi hun hadde hatt en blødning i uke 6 og da 20uker senere (selv om det ikke var noen tegn til det før turen) fødte. Og legg merke til kjørerute til sykehuset. Selv måtte jeg lete rundt, med rier i uke 17 og livredd, for å finne sykehuset. 

Ellers gjelder samme forhåndsregler som her når det kommer til mat. Og selv ville jeg holdt meg til flaskevann. 

Anonymkode: 4e564...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i syden i alle 4 svangerskapene, og var mellom 23-33 , gikk veldig fint.. Må ikke bli super hysterisk bare pga man er gravid

Anonymkode: 726f8...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna springvann og isbiter og salat, få i deg nok væske og mat. Unngå solen på det sterkeste og kos deg.

Var selv i syden gravid, og det var dette jeg fikk beskjed om. Men selv var jeg så dårlig at jeg var mye på hotellrommet, men mann og barn badet og koste seg

Anonymkode: 36921...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem! Var 7 mnd på vei da vi dro til Kreta på all-inclusive hotell. Det var sykehus i nærheten og en bra prematuravdeling om noe skulle skje. Holdt meg unna softis, ikke speilegg eller annet med egg som var flytende plomme/masse, ost av ulikt slag, spekemat, ting med skall på som jeg ikke fikk vasket eller skrelt, spiste ikke salat, ikke springvann (ikke til pussing heller), ikke agurk med skall og ikke isbiter. Var godt å slappe av i varmen og kjøle ned i havet eller bassenget ved behov. På de varmeste tidene slappet vi av i skyggen uansett. Husk godt med solkrem :) Drikk mye vann og bare kos deg! Husk for øvrig støttestrømper på flyet og flyplassen slik at du ikke får så mye vann i beina. Er det en lengre reise bør du holde deg litt i aktivitet på flyet. Husk trillekoffert med hjul slik at du slipper å bære noe

Anonymkode: f2720...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe problem! Var 7 mnd på vei da vi dro til Kreta på all-inclusive hotell. Det var sykehus i nærheten og en bra prematuravdeling om noe skulle skje. Holdt meg unna softis, ikke speilegg eller annet med egg som var flytende plomme/masse, ost av ulikt slag, spekemat, ting med skall på som jeg ikke fikk vasket eller skrelt, spiste ikke salat, ikke springvann (ikke til pussing heller), ikke agurk med skall og ikke isbiter. Var godt å slappe av i varmen og kjøle ned i havet eller bassenget ved behov. På de varmeste tidene slappet vi av i skyggen uansett. Husk godt med solkrem :) Drikk mye vann og bare kos deg! Husk for øvrig støttestrømper på flyet og flyplassen slik at du ikke får så mye vann i beina. Er det en lengre reise bør du holde deg litt i aktivitet på flyet. Husk trillekoffert med hjul slik at du slipper å bære noe

Anonymkode: f2720...109

Sikkert dagens dummeste spørsmål, men hvorfor kan man ikke spise egg med flytende plomme?

Anonymkode: 8a101...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert dagens dummeste spørsmål, men hvorfor kan man ikke spise egg med flytende plomme?

Anonymkode: 8a101...8bd

Salmonella. Du bør unngå dette når du er gravid eller du har nedsatt immunforsvar/sensitiv mage.

Anonymkode: f2720...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Salmonella. Du bør unngå dette når du er gravid eller du har nedsatt immunforsvar/sensitiv mage.

Anonymkode: f2720...109

Men egget er jo kokt eller stekt. Er det fordi det ikke er stekt/kokt lenge nok

Anonymkode: 8a101...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Spania i uke 15-17, og det gikk kjempefint. Vi leide eget hus og jeg var supernøye med mat/drikke og var ikke lenge i sola i gangen. Badet og koste meg. Men jeg ville nok ikke reist sent i graviditeten. 

Husk støttestrømper på flyet og ikke få i deg vann fra springen (puss tenner med flaskevann). Ikke spis salat og ikke frukt som ikke kan skrelles. Grønnsaker må varmebehandles. Egg må være hardkokt eller helt gjennomstekt. Ikke spis is fra isboder (kuleis/softis), kun pakket i plast. Vær nøye med håndvask og bruk antibac når du er på farten. 

Anonymkode: 2e339...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men egget er jo kokt eller stekt. Er det fordi det ikke er stekt/kokt lenge nok

Anonymkode: 8a101...8bd

Korrekt :) er det ikke gjennomstekt/gjennomkokt overlever salmonellaen. Glemte for øvrig å nevnte rått/rosa kjøtt i utlandet (gris, kylling, ku osv) bør unngås når man er gravid.

Anonymkode: f2720...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Spania i uke 18 ca. Hadde helt sykt vondt i beina da det var mye venting i forbindelse med å fly hjem. Satt i flyet en time mer enn det skulle pga noen var syke. Jeg hadde hovnet opp så kolossalt. 

Jeg har født i uke 31 og 32.. Glad jeg var hjemme i Norge da. Fødte nesten i Danmark 🤣

 

Anonymkode: a8a96...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Reise til hellas/spania når man er gravid? Tenker da på maten, varmen og bading.

Vet det finnes andre bakterier og mer man må holde seg unna ved maten i utlandet. I tillegg tenker vi all inclusive og dermed vet man veldig lite om hygiene og svært mange som tar i maten.

Finner også mye info om mange bakterier både i basseng og hav som man ikke skal ha i seg?

hva tenker dere?

Anonymkode: ebcc5...5e7

Hellas og Spania, altså... det er faktisk ikke SÅ ulik bakterieflora der! Skal du til Afrika eller India, okay, men så lokalt som du tenker nå, er vel neppe noe problem.

Anonymkode: 00388...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 18.09, Anonym bruker skrev:

var i syden i alle 4 svangerskapene, og var mellom 23-33 , gikk veldig fint.. Må ikke bli super hysterisk bare pga man er gravid

Anonymkode: 726f8...4e3

Handler ikke om å være hysterisk, men æ være bevisst. Man kommer ikke unna at man må ta ekstra hensyn når man er gravid. 

Anonymkode: b9017...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige graviditet var jeg i Praha da jeg var 32-33 uker på vei. Spiste kun mat som var kokt, stekt eller skrellet. Aldri rå salatblader eller sitronskiver i vannet. 

Nåværende graviditet var jeg i Barcelona fra uke 29-30. 

Jeg har vært i god form begge graviditeten og har brukt støttestrømper samt beveget meg minimum en gang per time på flyturene. I tillegg har jeg tatt med engelsk bekreftelse på svangerskapet, termin og at helsa er god.

Anonymkode: b9017...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var i Tyrkia sist jeg var gravid. Var da under 12 uker på vei og var livredd, men turen var bestilt før graviditeten. Vi var også på all inclusive-hotell. Jeg holdte meg unna alt av kjøtt egentlig med fare for at det ikke var gjennomstekt. Jeg spiser ikke noe særlig kjøtt til vanlig, så det var ikke vanskelig. Holdt meg også unna salater (pga det er vasket i vann), vann, isbiter, osv. Alt som er skyllet i vann eller laget av vann, og alt som jeg ikke var sikker på var gjennomstekt eller ei. 
Ellers må du jo bare lytte til kroppen angående varmen og bading (det tror jeg går helt fint), og ikke minst huske på å drikke nok vann! 

Anonymkode: 1a177...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jag var i Tyrkia sist jeg var gravid. Var da under 12 uker på vei og var livredd, men turen var bestilt før graviditeten. Vi var også på all inclusive-hotell. Jeg holdte meg unna alt av kjøtt egentlig med fare for at det ikke var gjennomstekt. Jeg spiser ikke noe særlig kjøtt til vanlig, så det var ikke vanskelig. Holdt meg også unna salater (pga det er vasket i vann), vann, isbiter, osv. Alt som er skyllet i vann eller laget av vann, og alt som jeg ikke var sikker på var gjennomstekt eller ei. 
Ellers må du jo bare lytte til kroppen angående varmen og bading (det tror jeg går helt fint), og ikke minst huske på å drikke nok vann! 

Anonymkode: 1a177...e7d

Herregud du har vel to øyne som ser om kjøttet er gjennomstekt eller ikke?? 

Anonymkode: 20c07...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gravide kvinner i Hellas og Spania også, de føder tom friske barn, så hvorfor de ikke kan spise frukt som ikke kan skrelles eller må bruke flaskevann (som koster en formue) er meg en gåte.

Anonymkode: 31506...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes gravide kvinner i Hellas og Spania også, de føder tom friske barn, så hvorfor de ikke kan spise frukt som ikke kan skrelles eller må bruke flaskevann (som koster en formue) er meg en gåte.

Anonymkode: 31506...488

Vi har forskjellig bakterieflora. Det en kvinne oppvokst og lever der nede tåler vs vi  har her hjemme er to helt forskjellige ting. Med allerede nedsatt immunforsvar som gravid skal man ikke spise ting det advares mot 

Anonymkode: f2720...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes gravide kvinner i Hellas og Spania også, de føder tom friske barn, så hvorfor de ikke kan spise frukt som ikke kan skrelles eller må bruke flaskevann (som koster en formue) er meg en gåte.

Anonymkode: 31506...488

Det at du er uvitende har vel lite å si? Det kan finnes bakterier/parasitter på frukt som kan føre til fosterskader og abort. Tror til og med de som bor i Hellas og Spania tar forholdsregler når de er gravide altså. Dette er ikke bare i Norge man vet ting, selv om jo endel land henger litt etter. Og tydeligvis noen nordmenn også...

Anonymkode: ba289...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Rhodos da jeg var gravid med yngste. 27 uker på vei. Gikk helt fint. Var litt ekstra nøye med hvilke mat jeg spiste, men ellers ikke noe spess..

Anonymkode: 7c306...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...