Gå til innhold

Mattemaraton og sykdom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På skolen har de nå "mattemaraton", det vil si at de skal regne flest mulig oppgaver på pc innen en viss dato. Det er premiering både nasjonalt og lokalt av beste klasse på trinnet (kake fra mattelæreren) og de beste elevene.

Datteren min er syk i dag. Vil dere se på det som juks at hun regner det meste av dagen. Hun er av de flinke i matte og vil kunne heve klassens resultat betydlig. Hun satt med med det 3 timer i går kveld også. Da løste hun like mange oppgaver som klassen ellers totalt hadde tatt på 3 dager. 

Dette er på ungdomsskolen hvis det har noen betydning.

Anonymkode: bebd8...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si.

Hvis hun selv vil det, og er i form til det, så ser jeg ikke helt hvorfor hun ikke skal kunne gjøre det, kan vel hende det er andre elever i andre klasser som også er syk og enten også gjør det, eller kunne ha gjort det, men prioriterer å spille eller sove.

Tenker at hun kanskje ikke skal oppfordres til å gjøre det, men gjøre det hvis hun vil, men oppfordres til å ta pauser, spise og gjøre andre ting som kan gjøre henne bedre.

Anonymkode: 17848...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vanskelig å si.

Hvis hun selv vil det, og er i form til det, så ser jeg ikke helt hvorfor hun ikke skal kunne gjøre det, kan vel hende det er andre elever i andre klasser som også er syk og enten også gjør det, eller kunne ha gjort det, men prioriterer å spille eller sove.

Tenker at hun kanskje ikke skal oppfordres til å gjøre det, men gjøre det hvis hun vil, men oppfordres til å ta pauser, spise og gjøre andre ting som kan gjøre henne bedre.

Anonymkode: 17848...679

Hun har omgangssyke, ikke noe alvorlig. Kastet opp i natt, men allerede vesentlig bedre. Regner medxat hun er helt ok i formen allerede i morgen. Er bareå ta tiden til hjelp.

Anonymkode: bebd8...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en problemstilling? Datteren min jobber med mattemaraton hele tiden hjemme og er ferdig med alle oppgavene for hennes trinn. Hun har nå begynt på neste trinns oppgaver. Hun var syk på onsdag med feber og hoste. Da hun var våken lå hun under dyna og gjorde mattemaraton. Det må da være bedre det enn iPad og spilling? Jeg avslutter ikke fornuftige valg basert på at det er «juks» og kan gi klassen bedre snitt. Jeg vil tro dette jevner seg Ut nasjonalt uansett da et eller annet barn i en klasse alltid er syk og mange av de vil at gjøre mattemaraton. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat en slik form for "juks" synes jeg er helt innafor. Bedre å bruke tiden på mattestykker enn å spille ipad.

Anonymkode: 3e29c...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gemini77/ skrev:

Er dette en problemstilling? Datteren min jobber med mattemaraton hele tiden hjemme og er ferdig med alle oppgavene for hennes trinn. Hun har nå begynt på neste trinns oppgaver. Hun var syk på onsdag med feber og hoste. Da hun var våken lå hun under dyna og gjorde mattemaraton. Det må da være bedre det enn iPad og spilling? Jeg avslutter ikke fornuftige valg basert på at det er «juks» og kan gi klassen bedre snitt. Jeg vil tro dette jevner seg Ut nasjonalt uansett da et eller annet barn i en klasse alltid er syk og mange av de vil at gjøre mattemaraton. 

I den nasjonale konkuransen har de uansett ingen sjanse. Det er ikke noe å tenke på. Det er bare den interne konkuransen på skolen som kan bli påvirket. Jeg synes det er fint at hun holder på. Det gir veldig god mengdetrening.  Spørsmålet er mest hvordan de andre vil se på det.

Anonymkode: bebd8...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I den nasjonale konkuransen har de uansett ingen sjanse. Det er ikke noe å tenke på. Det er bare den interne konkuransen på skolen som kan bli påvirket. Jeg synes det er fint at hun holder på. Det gir veldig god mengdetrening.  Spørsmålet er mest hvordan de andre vil se på det.

Anonymkode: bebd8...c4c

Datteren min sa det var 3 stykker som var ferdige med trinnets oppgaver allerede for over en uke siden da de hadde vært syke og fått mer tid. Verken jeg eller datteren min reagerte negativt på det. Flott tenkte jeg. Mattemaraton er for å lære matte først og fremst. Mengdetrening og de gjør dette for at det skal bli moro. Ikke legg for mye regler rundt konkurransen inn i det og ødelegg grunnen til at de i det hele tatt har dette maratonet. Spiller vel ingen rolle hvem som vinner egentlig. Barna har det gøy samtidig som de lærer. Ville aldri ha bedt barna mine gjøre mindre skolearbeid for at det skal være mer «rettferdig». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gemini77/ skrev:

Datteren min sa det var 3 stykker som var ferdige med trinnets oppgaver allerede for over en uke siden da de hadde vært syke og fått mer tid. Verken jeg eller datteren min reagerte negativt på det. Flott tenkte jeg. Mattemaraton er for å lære matte først og fremst. Mengdetrening og de gjør dette for at det skal bli moro. Ikke legg for mye regler rundt konkurransen inn i det og ødelegg grunnen til at de i det hele tatt har dette maratonet. Spiller vel ingen rolle hvem som vinner egentlig. Barna har det gøy samtidig som de lærer. Ville aldri ha bedt barna mine gjøre mindre skolearbeid for at det skal være mer «rettferdig». 

Jeg kunne bett henne lese engelsk i steden. Det er hun mye dårligere i, men motivasjonen er større på matte nå.

Anonymkode: bebd8...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne bett henne lese engelsk i steden. Det er hun mye dårligere i, men motivasjonen er større på matte nå.

Anonymkode: bebd8...c4c

Skjønner hva du mener. Når barna er syke her så presser jeg ikke på med skolearbeid. Lar de gjøre hva de har lyst til å de slapper av og blir raskere friske. Hvis matte er noe de har lyst til istedenfor å se på TV eller iPad, så Gjerne for meg. 😃 når jeg er syk ønsker jeg heller ikke at andre skal fortelle meg hva jeg skal underholde meg selv med for å få tiden til å gå. 

Gid bedring til datteren din! La henne gjøre matte på sykedagen sin uten dårlig samvittighet. Alle andre som har vært syke her har gjort det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er syk og gjør mattemaraton akkurat nå, har ikke tenkt på at det skulle være juks, synes bare det er positivt. :)

Anonymkode: 5386e...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...