Gå til innhold

Barnet nekter å bruke briller!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har ett barn på 3år som snubler mye blant annet (sammenlignet med søsken). Av den grunn fikk vi han henvist til øyelege. Der konstaterte de -0,5 på begge øynene. Vi fikk beskjed om å forsøke briller i ca 6mnd. 3mnd er gått å han nekter å ha de på. Eller, han har de på i noen minutter også kaster han de av seg. Vi tar de på, han tar de av. Noen med erfaring? Betyr det at han ser bedre uten briller? Den ene øyelegen mente at funnet på -0,5 ikke hadde noen betydning for snubling, den andre mente at det kunne ha betydning.

Anonymkode: fc06e...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- 0,5 er vel lesebrille, så jeg skjønner at barnet ikke gidder.

Har selv -0,75 og bruker brillene bare når jeg leser, ikke når jeg går rundt.

Mener optikeren sa at 0,25 til 0,50 regnes som lesebrille, 0,75 som jeg har er det noen som ønsker å bruke hele tiden mens andre bruker som lesebriller, litt etter hvordan de har trent opp øyet og hvor godt de føler de ser uten briller.

Anonymkode: f9483...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ett barn på 3år som snubler mye blant annet (sammenlignet med søsken). Av den grunn fikk vi han henvist til øyelege. Der konstaterte de -0,5 på begge øynene. Vi fikk beskjed om å forsøke briller i ca 6mnd. 3mnd er gått å han nekter å ha de på. Eller, han har de på i noen minutter også kaster han de av seg. Vi tar de på, han tar de av. Noen med erfaring? Betyr det at han ser bedre uten briller? Den ene øyelegen mente at funnet på -0,5 ikke hadde noen betydning for snubling, den andre mente at det kunne ha betydning.

Anonymkode: fc06e...9d4

Her må du rett å slett bare være sta. Gutten trenger brillene sine ellers kan synet forverre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ett barn på 3år som snubler mye blant annet (sammenlignet med søsken). Av den grunn fikk vi han henvist til øyelege. Der konstaterte de -0,5 på begge øynene. Vi fikk beskjed om å forsøke briller i ca 6mnd. 3mnd er gått å han nekter å ha de på. Eller, han har de på i noen minutter også kaster han de av seg. Vi tar de på, han tar de av. Noen med erfaring? Betyr det at han ser bedre uten briller? Den ene øyelegen mente at funnet på -0,5 ikke hadde noen betydning for snubling, den andre mente at det kunne ha betydning.

Anonymkode: fc06e...9d4

At han tar de av betyr IKKE at han ser bedre uten. Å ha briller på er en vanesak. Selv fikk jeg briller da jeg var 8, og var veldig nærsynt allerede da. Men det første halvåret tok jeg dem av meg så ofte jeg kunne likevel. Det tok tid å venne seg til dem. 

Anonymkode: 82fae...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

- 0,5 er vel lesebrille, så jeg skjønner at barnet ikke gidder.

Har selv -0,75 og bruker brillene bare når jeg leser, ikke når jeg går rundt.

Mener optikeren sa at 0,25 til 0,50 regnes som lesebrille, 0,75 som jeg har er det noen som ønsker å bruke hele tiden mens andre bruker som lesebriller, litt etter hvordan de har trent opp øyet og hvor godt de føler de ser uten briller.

Anonymkode: f9483...4ef

Minus er aldri lesebriller, de hjelper ikke noe du leser, men når du ser langt unna. 

Hvis han har -0,50 på begge øynene skjønner jeg at han tar den av, da hjelper de ikke i det hele tatt på korte avstander og ting blir bare litt skarpere på lang avstand. Jeg syns det er rart at en øyelege har anbefalt briller.

Anonymkode: 3d931...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Minus er aldri lesebriller, de hjelper ikke noe du leser, men når du ser langt unna. 

Hvis han har -0,50 på begge øynene skjønner jeg at han tar den av, da hjelper de ikke i det hele tatt på korte avstander og ting blir bare litt skarpere på lang avstand. Jeg syns det er rart at en øyelege har anbefalt briller.

Anonymkode: 3d931...90c

Dette! -0,5 vil si at han er litt nærsynt. Så alt som er nær ham ser han godt, men på avstand kan det bli litt tåkete. Det forklarer ikke snubling, med andre ord. Jeg har -0,5 selv og bruker briller når jeg kjører bil. Ellers ikke, jeg ser bedre på nært hold uten.

Anonymkode: 72a78...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 3 åring har briller. Avtalen er at brillene SKAL være på i barnehagen. De ansatte måtte ta brillene  på igjen de 3 første dagene, men nå har hun de på fra  hun går ut døra hjemme og ofte helt til middag hjemme. Hjemme får hun velge. Men skal hun se TV Evt spille litt iPad må brillene på.

Anonymkode: 58c59...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår heller ikke hvorfor barnet må bruke briller, da det bare er 0.5. 

Anonymkode: 697a8...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye ukunnskap... optiker/øyelege gir aldri briller med fullkorreksjon. Så hvis brukeren får briller på -0,5 så betyr det at de har målt et avvik på minst -0,75 og gjerne mer. Faktisk har jeg alltid fått briller der korreksjonen er 0,5 MINDRE enn det jeg «egentlig» trenger. Så barnet kan ha et syn som trenger -1 i korreksjon. Briller på - 0,5 er likevel lurere enn fullkorreksjon. Barnet vil bli fortere vant når endringen er liten, og øyet vil degenerere langsommere.

Anonymkode: 82fae...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her var det mye ukunnskap... optiker/øyelege gir aldri briller med fullkorreksjon. Så hvis brukeren får briller på -0,5 så betyr det at de har målt et avvik på minst -0,75 og gjerne mer. Faktisk har jeg alltid fått briller der korreksjonen er 0,5 MINDRE enn det jeg «egentlig» trenger. Så barnet kan ha et syn som trenger -1 i korreksjon. Briller på - 0,5 er likevel lurere enn fullkorreksjon. Barnet vil bli fortere vant når endringen er liten, og øyet vil degenerere langsommere.

Anonymkode: 82fae...97a

Det her er helt feil og det er ingen forskning som viser at det er fornuftig å underkorrigere hvis man først skal gi korreksjon. Og av artikler jeg har lest om dette (senest i dag), er det ingen forskning som tyder på at det er fornuftig å gi en korreksjon på -0,50D til enn på 3 år, hvis ikke det er skjeling i tillegg og det er det ingenting sin tyder på ut fra HI sitt innlegg. 

Anonymkode: 3d931...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd heller ikke å bruke briller så ofte med 0.5. Og jeg var 25...

Anonymkode: 1c3e8...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her var det mye ukunnskap... optiker/øyelege gir aldri briller med fullkorreksjon. Så hvis brukeren får briller på -0,5 så betyr det at de har målt et avvik på minst -0,75 og gjerne mer. Faktisk har jeg alltid fått briller der korreksjonen er 0,5 MINDRE enn det jeg «egentlig» trenger. Så barnet kan ha et syn som trenger -1 i korreksjon. Briller på - 0,5 er likevel lurere enn fullkorreksjon. Barnet vil bli fortere vant når endringen er liten, og øyet vil degenerere langsommere.

Anonymkode: 82fae...97a

Og dessuten, hvis du leser hi skikkelig, står det ingenting om brillestyrken der. Det står at synet er målt til -0,5. 

Anonymkode: 72a78...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 13.57, Anonym bruker skrev:

Det her er helt feil og det er ingen forskning som viser at det er fornuftig å underkorrigere hvis man først skal gi korreksjon. Og av artikler jeg har lest om dette (senest i dag), er det ingen forskning som tyder på at det er fornuftig å gi en korreksjon på -0,50D til enn på 3 år, hvis ikke det er skjeling i tillegg og det er det ingenting sin tyder på ut fra HI sitt innlegg. 

Anonymkode: 3d931...90c

Merkelig. Jeg har time med øyelege med det ene barnet mitt jevnlig.

De fullkorrigerer aldri. Vi får alltid underkorrigerte glass fordi synet kan bedre seg med underkorrigerte glass, men aldri med fullkorrigerte. 

Stol på fagfolk og la være å høre på folk som har lest noe på nett!

HI: Vi hadde samme problem med vårt barn som måtte ha briller fra 2-års alderen. Vi satte jevnlig på briller på barnet men han hev de av etter en liten stund. Beskjeden vi fikk var å ikke presse han til å ha de på (så lenge han ikke plutselig begynte å skjele, da måtte man intensivere) men prøve av og til. De fleste barn bruker å godta brillene en gang mellom 3 og 5 år fordi de da kjenner at det er godt å gå med. Vårt barn godtok brillene litt etter 3-årsalderen.

Anonymkode: ba12e...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.5.2019 den 7.49, Anonym bruker skrev:

Minus er aldri lesebriller, de hjelper ikke noe du leser, men når du ser langt unna. 

Hvis han har -0,50 på begge øynene skjønner jeg at han tar den av, da hjelper de ikke i det hele tatt på korte avstander og ting blir bare litt skarpere på lang avstand. Jeg syns det er rart at en øyelege har anbefalt briller.

Anonymkode: 3d931...90c

Jeg har lesebrille på -1,75 😝

Anonymkode: ba05c...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere må bli mer bestemt , en liten 3åring bestemmer ikke dette

Anonymkode: 5c748...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk briller da han var 11 mnd. Men han hadde styrke +3,5 på begge øyne og han skjeler og har skjeve hirnhinner i tillegg, så han MÅTTE bruke de. De gikk av og på den første uken, så ble han vant til de. Øyelapper var et mye større strev. 

Men nå har han + ikke - da. Men det ble av og på med brillene. Når barn skjeler får de også den styrken som gjør at skjelingen opphører. Andre barnet mitt var 4 da brikkene kom på. Styrken på synet var/er + 1,5 og +1,75, men brillene har styrke 2,5 på begge øyne for å korrigere skjelingen. 

Han som har hatt briller fra han var ett år har i dag styrke 6,5 og 6,75, men synet hans har «bare» 6 på begge øyne.

sånn etter den unødvendige tilleggsinformasjonen: ta de på hver gang han tar de av. Briller er bare i veien når du er 3 år, men sier legen at de skal brukes, så ta de på hver gang han tar de av.

Anonymkode: 918fa...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...