Gå til innhold

Kan jeg pålegge far dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har helgesamvær. 3 netter annenhver uke. Jeg har barna resten. Han betaler ikke bidrag da han er uføretrygdet. Jeg får 2400 for 3 barn i bidragsforskudd fra NAV. Jeg sliter med at klær blir borte hos far. Han påstår at de ikke er der. Jeg jobber redusert da jeg ikke har kapasitet til å jobbe fullt,  og jeg har i realiteten mye mindre å rutte med i mnd med 3 barn enn det han har med bare seg. I tillegg har han en kjæreste som han bor sammen med så de har to uføreinntekter, men kun seg og sitt å betale på. 

Jeg har ikke råd til å kjøpe klær som bare skal forsvinne. Sender med 9 par med klær annen hver helg, og det er jo jeg som må både vaske ordne og pakke disse hver gang. Er det for urimelig av meg å be ham kjøpe inn selv slik at han har tre skift til de hver liggende? Så kan han t de klærne barna har på seg på fredag å vaske dem. Slik at de har de på mandagen også. Sko og uteklær står jo jeg for. Da slipper jeg å sende med klær hver gang og risikere å ikke få de hjem, eller at de er ødelagt. 

Så mange ganger jeg har etterspurt klær som han sier han ikke har, men så dukker det opp ved en senere anledning likevel. Gjerne etter de har blitt for små. En gang var jeg nesten helt fri for klær og ble helt fortvilet, og sa han måtte lete ekstra. Då kom han plutselig med 6 bukser som han "Ikke hadde" 

Vet jo at det er mitt ansvar siden jeg har hovedomsorgen, men jeg må jo bruke mye mer på klær nå enn det jeg gjorde tidligere, og det er ganske surt. 

Anonymkode: 7197e...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du kan ikke pålegge ham å til enhver tid ha tre skift til de hver. Jeg mener dette kan løses ved å ikke sende med så mye. Hvert barn kan ha ett skift hver på bukse og jumper, men tre par truser og sokker hver. 

Du kan oppfordre ham til å konsekvent legge skittent tøy i en egen pose som kan henge på badet. Eller hvor gamle er barna? Er de over 7-8 år kan de læres til å ta ansvar for klærne sine selv. 

Anonymkode: 1be74...498

Skrevet

Han skal selv være ansvarlig for klær. Mannen er vel ikke idiot. Han må klare å ha klær til egne barn. Eller så må han droppe samvær hvis han ikke kan klare noe så enkelt som å holde styr på klær

Anonymkode: 5dfb7...e18

Skrevet

Nei, du kan ikke pålegge han det. De fleste pappaer hadde vel som anonym over her sier tatt dette ansvaret fordi de ikke er helt idiot, men gjør han ikke det så er det faktiskt ditt ansvar. Du har hovedomsorgen og får bidragsforskudd, da skal du sende med klær til dem.

Kan du ikke gjøre det veldig billig da, kjøp brukte klær på loppemarked, byttemarkeder, facebook e.l. og la de ligge hos far. "Her har du fire sett med klær til hver av dem, det blir ditt ansvar at de er rene når de kommer. Jeg sender de til deg uten skift, for nå kan disse skiftene ligge hos deg"

Anonymkode: ddefe...7b6

Skrevet

Så lenge han ikke betaler bidrag så skal han holde klær. Utfordringen blir jo at dette trolig rammer barna. 

Anonymkode: 54a13...b21

Skrevet

Jeg gjorde som følger;

Sendte far en melding hvor jeg skrev "Jeg sender med klær. I den bagen ligger en liste over hva som ligger oppi. Når du leverer skal du komme på døra og vi skal sammen gå gjennom lista og sørge for at alle klær har kommet tilbake i retur". Da begynte han å kjøpe klær selv. Jeg var drittlei av å sende med tøy som aldri kom tilbake. En splitter ny Bergansjakke forsvant. Når den på mirakuløst vis dukket opp igjen fikk jeg den ikke tilbake for da hadde han gitt den til den andre datteren sin. Jeg ba om å få den og han sa "jammen den passer jo ikke xxxx lenger så vi kan bare ha den". Nei!

Anonymkode: 84695...788

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde som følger;

Sendte far en melding hvor jeg skrev "Jeg sender med klær. I den bagen ligger en liste over hva som ligger oppi. Når du leverer skal du komme på døra og vi skal sammen gå gjennom lista og sørge for at alle klær har kommet tilbake i retur". Da begynte han å kjøpe klær selv. Jeg var drittlei av å sende med tøy som aldri kom tilbake. En splitter ny Bergansjakke forsvant. Når den på mirakuløst vis dukket opp igjen fikk jeg den ikke tilbake for da hadde han gitt den til den andre datteren sin. Jeg ba om å få den og han sa "jammen den passer jo ikke xxxx lenger så vi kan bare ha den". Nei!

Dette er en god idé! Gjør dette, HI.

Skrevet

Jeg hadde blitt så forbannet. Hadde stått på trappa helt til han leita fram hvert eneste plagg. 

Anonymkode: 6a3b2...ab5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han skal selv være ansvarlig for klær. Mannen er vel ikke idiot. Han må klare å ha klær til egne barn. Eller så må han droppe samvær hvis han ikke kan klare noe så enkelt som å holde styr på klær

Enig. Får være måte på hvor evneveik det er lov å være, selv som far.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde som følger;

Den var lur

Anonymkode: f945a...166

Skrevet

Jeg tenkte akkurat samme som anonym 788 skrev.

Litt pes, men verdt det...

Skriv en liste over det barna har med seg. Tilby ham å gå gjennom for å sjekke at det som står på listen faktisk er med og så får du ham til å undertegne på at han har tatt med de tingene.

Mister han noe da så hadde jeg krevd at han erstatter det - det ville jeg fått med i en samværskontrakt med ham også!

Anonymkode: e2db9...d03

Skrevet

Hadde faktisk en periode der jeg skrev lister over hva jeg sendte, men jeg fikk aldri den lista tilbake , og han var alltid å leverte klærne på døra mens jeg var på jobb. Når jeg da kommer hjem hadde han reist bort og kom ikke hjem før rett før neste samvær. Da ble det bare mye pes uten at jeg fikk noe igjen for det. Hadde han møtt opp på døra år jeg er hjemme, kunne jeg ha sett over mens han var der selvfølgelig.

Joda jeg vet det er mitt ansvar, og jeg kjøper alt på billigste vis i fra før. Ingen begansjakker her i gården for å si det slik. Å ja jeg har jo bidragsforskudd, men 2400 dekker ikke en barnehagedekning en gang, og jeg har 2 i bhg og en på SFO, så man vil jo helst slippe å bruke mye ekstra mer i klær enn man må bare fordi far er en rotekopp og ikke gidder å ta en titt i huset. 

Men får kjøpe inn til ham da. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde faktisk en periode der jeg skrev lister over hva jeg sendte, men jeg fikk aldri den lista tilbake , og han var alltid å leverte klærne på døra mens jeg var på jobb. Når jeg da kommer hjem hadde han reist bort og kom ikke hjem før rett før neste samvær. Da ble det bare mye pes uten at jeg fikk noe igjen for det. Hadde han møtt opp på døra år jeg er hjemme, kunne jeg ha sett over mens han var der selvfølgelig.

Joda jeg vet det er mitt ansvar, og jeg kjøper alt på billigste vis i fra før. Ingen begansjakker her i gården for å si det slik. Å ja jeg har jo bidragsforskudd, men 2400 dekker ikke en barnehagedekning en gang, og jeg har 2 i bhg og en på SFO, så man vil jo helst slippe å bruke mye ekstra mer i klær enn man må bare fordi far er en rotekopp og ikke gidder å ta en titt i huset. 

Da blir det jo litt verre. 

Det er ganske håpløst og vi som mødre får ikke gjort noe med det 😕 føler med deg!!

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En helt annen ting, men om du er enslig mor med så lav inntekt betaler du vel ikke så mye for barnehage og sfo? Da har du vel redusert betaling og støtte til barnehageregningen?

Anonymkode: ddefe...7b6

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Far har helgesamvær. 3 netter annenhver uke. Jeg har barna resten. Han betaler ikke bidrag da han er uføretrygdet. Jeg får 2400 for 3 barn i bidragsforskudd fra NAV. Jeg sliter med at klær blir borte hos far. Han påstår at de ikke er der. Jeg jobber redusert da jeg ikke har kapasitet til å jobbe fullt,  og jeg har i realiteten mye mindre å rutte med i mnd med 3 barn enn det han har med bare seg. I tillegg har han en kjæreste som han bor sammen med så de har to uføreinntekter, men kun seg og sitt å betale på. 

Jeg har ikke råd til å kjøpe klær som bare skal forsvinne. Sender med 9 par med klær annen hver helg, og det er jo jeg som må både vaske ordne og pakke disse hver gang. Er det for urimelig av meg å be ham kjøpe inn selv slik at han har tre skift til de hver liggende? Så kan han t de klærne barna har på seg på fredag å vaske dem. Slik at de har de på mandagen også. Sko og uteklær står jo jeg for. Da slipper jeg å sende med klær hver gang og risikere å ikke få de hjem, eller at de er ødelagt. 

Så mange ganger jeg har etterspurt klær som han sier han ikke har, men så dukker det opp ved en senere anledning likevel. Gjerne etter de har blitt for små. En gang var jeg nesten helt fri for klær og ble helt fortvilet, og sa han måtte lete ekstra. Då kom han plutselig med 6 bukser som han "Ikke hadde" 

Vet jo at det er mitt ansvar siden jeg har hovedomsorgen, men jeg må jo bruke mye mer på klær nå enn det jeg gjorde tidligere, og det er ganske surt. 

Da lar du far få to skift når du sender på samvær og sier at han kan ha de to skiftene hos seg. Hvis han roter vekk får han selv kjøpe nye.

Skrevet

Du har hovedsomsorg, så allerede der er du vinneren, gratulerer!

Dersom han ikke er like flink som deg til å sortere sokker, tving han med på fvk da vel.

-"Alle fedres skrekk"!

Anonymkode: 1a782...6ea

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom han ikke er like flink som deg til å sortere sokker, tving han med på fvk da vel.

-"Alle fedres skrekk"!

Om han ønsket mer med barna sine å gjøre så hadde han vel hatt det.

Forstår at kvinnehateren har kommet seg til denne tråden også. Du forstår ikke forskjell på det å sortere sokker og det å stjele fra mor og barn? For det er det denne mannen i realiteten gjør - han betaler ikke noe som helst for sine barn, velger å ha dem lite, og har ikke en gang anstendighet nok eller omsorg nok for egne barn til å sørge for at de får med seg sine egne klær som de trenger tilbake til mor (som har kjøpt og betalt klærne).

Skrevet

Stakkars deg(!), som i likhet ned ca 90 % av mødre har fått tildelt hovedomsorg for barna.

Det er som å vinne to ganger i lotto på rad. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars deg(!), som i likhet ned ca 90 % av mødre har fått tildelt hovedomsorg for barna.

Så om kvinnen får hovedomsorgen for barna så skal far kunne drite i å gjøre barnas beste? For det er det denne faren gjør, han gidder jo ikke å prøve en gang - derimot synes han det er ok å stjele fra egne barn og deres mor.

Skrevet

I over 90 % av tilfellene ser vi fedre som prøver å overbevise til det kjedsommelige at de elsker barna sine like mye som mor.

De får selvsagt ikke hovedsomsorg, men må være takknemlig for å kunne besøke sine barn.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du bitter over at du ikke selv har det? Det skyldes nok at idioter ikke tegnes som verdig selskap for barn. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I over 90 % av tilfellene ser vi fedre som prøver å overbevise til det kjedsommelige at de elsker barna sine like mye som mor.

De elsker dem ikke høyt NOK, hvis de ikke klarer en så basal ting som å få på dem hensiktsmessig tøy som passer.

Denne faren betaler ikke engang bidrag, men bidrar gjerne til at hans egne barn blir fattigere ved at han somler vekk det de eier, sånn at deres mor må finne penger til å kjøpe nytt. Det går garantert på bekostning av mye annet fint hun kunne ha spandert på ungene.

Skrevet

Far får vel barnetillegg også om han er ufør? Det er noen tusen i mnd. (Man trenger ikke ha hovedomsorg for å få dette tillegget) 

Anonymkode: a6bc7...db1

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tar det ikke akkurat mange minuttene da! hvis du ikke har 10 minutter til dette i måneden, så står det ille til hos deg..

Anonymkode: 21610...a77

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

-"Alle fedres skrekk"!

Idiot! Det er vel forskjell på å sortere sokker og rote bort klær! Det er jo ikke rart at mødre "vinner" hovedomsorgen når fedre ikke klarer å holde styr på innholdet i en bag. Klarer man ikke det, så bør man ikke ha barn!

Anonymkode: 21610...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...