Gå til innhold

Er dette riktig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn slo seg kraftig i hode i går. De ringte fra barnehagen og sa han måtte hentes og dra på legevakten. Så jeg sa ifra til sjefen min om hva som hadde skjedd. Da var det to timer igjen av arbeidsdagen. Sjefen sa det var greit men at det tels som sykt barn dag. Jeg ble litt paff for jeg har absolutt ikke til vane for å dra hjem og med tre barn er de dagene for meg hellige. Han sa også at uansett om det bare var snakk om ett kvarter så tels det som en hel dag! Jeg ble så satt ut men hadde selvsagt ikke noe valg. Finnes det noen regler på dette??

Anonymkode: d69d2...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn slo seg kraftig i hode i går. De ringte fra barnehagen og sa han måtte hentes og dra på legevakten. Så jeg sa ifra til sjefen min om hva som hadde skjedd. Da var det to timer igjen av arbeidsdagen. Sjefen sa det var greit men at det tels som sykt barn dag. Jeg ble litt paff for jeg har absolutt ikke til vane for å dra hjem og med tre barn er de dagene for meg hellige. Han sa også at uansett om det bare var snakk om ett kvarter så tels det som en hel dag! Jeg ble så satt ut men hadde selvsagt ikke noe valg. Finnes det noen regler på dette??

Anonymkode: d69d2...ac6

Aner ikke om det er regler på det? Må jeg dra noen få timer tidligere pga sykt barn eller at jeg selv er syk teller det iallfall ikke. 

Anonymkode: b1a10...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss teller sykt barn dagene time for time. Altså ti dager er 75 timer. Veldig greit.

Anonymkode: 44938...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har rett, men det er lovlig å avtale, hvis begge parter er enige, at man lan ta ut halve dager eøler liknende.

Anonymkode: 24df6...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart dette har aldri vert ett tema før for å si det sånn. Jobber i staten om det har noe å si. Ingen av oss har noe særlig vane for å gjøre det, måtte også vise til dokumentasjon at jeg faktisk var på legevakten 🙄

Anonymkode: d69d2...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min jobber også i staten, han måtte gå litt tidligere en gang å sjefen ga han velferdspermisjon, jeg jobber i barnehage å vi ser gjennom fingrene på sånne ting, hvis vi skal på møte eller til lege å sånn, men vi må egentlig bruke avspasering. Men vi har en avtale internt på avdelingen så ingen av oss bruker avspasering, vi er ikke mye borte eller hos legen. 

Anonymkode: d5a3c...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig, regner med sjefen din enten har ledelse på nakken eller selv har et problem med noen ansatte så han er nødt til å følge regelverket helt rigid.

Anonymkode: 50890...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har rett - hovedregelen er at syke barn-dager benyttes som hele dager. Det er imidlertid lov å inngå bedre avtaler på den enkelte arbeidsplass eller gjennom tariffavtale.

Anonymkode: d670a...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i staten. I vår avtale er fravær deler av dag som en halv dag.

Anonymkode: cf2a5...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi teller kun timer på sykehus. Registrerer det som velferdspermisjon når det er snakk om timer. 

Anonymkode: 9713c...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett svært, svært dårlig personalpolitikk. Selv om reglene sier at det er slik er det ingenting i veien for å bli enig om bedre betingelser. Men det er ikke lov å gi dårligere. Sier sitt når de flisespikkeri på dette. Jeg hadde garantert sett meg om etter ny jobb! 

Anonymkode: abe02...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sannsynligvis rett, men burde være mulig å spørre om du kan få velferdspermisjon i stedet. Evt uten lønn, da taper du jo litt penger, men har i hvert fall hele sykt-barn-dagen til en annen gang.

Anonymkode: 9052d...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel arbeidsgivers styringsrett.

På vår jobb trenger vi ikke bruke sykt barn om vi har vært to timer på jobb når vi ringes etter. Ved ulykker gjelder ikke to timer. Men det er nok et gode vi har. 

Er vi syk selv er det fire timer, da teller det ikke som egenmelding. 

Anonymkode: da00d...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så bisarr, jeg har jobbet der i 12 år. I løpet av de 12 årene har dette skjedd kanskje 5-6 ganger. Og da med tre barn. Er helt vilt synes jeg. Da hadde jeg jo vert på jobb i 6 timer. Synes det er så synd at personalpolitikken er blitt slik på jobben min :( Er jo så glad i kolleger og generelt arbeidsplassen men denne omorganiseringen av leder har virkelig ikke bidratt positivt altså

Anonymkode: d69d2...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i staten og må ikke bruke sykt barn om jeg må hente barn med skade slik at de må til lege. Da logger jeg det som «lege/tannlege» og går hjem. Jeg logger også «sykt barn/barnepasser del av dag» om barnet blir sykt i løpet av dagen

Anonymkode: ff43c...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...