Gå til innhold

Trygt sted å vokse opp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bor i Oslo med to gutter på 9 og 12. Har alltid vært glad i Oslo, men nå ser jeg hvilken negativ påvirkning det har på barna å bo her, spesielt da han på 12. Jeg skjønner at du kan finne dårlig miljø overalt, men her i Oslo er det dessverre mye dårlig miljø (øst). Hvor bor du/ har du bodd, som virker som en fin plass å vokse opp for barn.  Eller gode skoler vi kan flytte i nærheten av. Østlandet/innlandet/Vestlandet/Sørlandet, åpen for det meste hvis det kan «redde» barna mine. 

Anonymkode: a561b...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på et mellomstort tettsted nord i Akershus, men det er for nære Oslo/Lillestrøm og det er gode muligheter for skråplanet for de som allerede titter dit. 

Jeg ville reist lenger, Hedmark/Oppland og holdt meg unna store byer/tettsteder. Velg er sted med gode tilbud i fritidsaktiviter. Det EE langt til Lesja, men må slå et slag for det likevel. 

Anonymkode: d947a...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 12-åringen din allerede er i "feil" miljø må du nok flytte et stykke for å komme unna altså. Jeg personlig er vokst opp på Jessheim og Oslo er bare en liten togtur unna... Ikke noe problem å stikke av til Oslo om de ønsker det.

Jeg synes 12 år høres veldig ungt ut å havne i galt miljø, har en 12-åring selv og de er jo bare barn enda.

Jeg ville flyttet ganske langt om jeg var deg, så langt at det er vanskelig å stikke av til Oslo på mange år enda. Hva med Gol?

 

Anonymkode: 62af6...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre og Romsdal og Sogn og fjordane er fylkene med minst mobbing i skolene. Der er det også mye flott natur, og mange med sunne interesser. Jeg ville valgt en større bygd her, med gode fritidstilbud. Men du må tåle litt regn, da.

Anonymkode: e7c56...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Møre og Romsdal og Sogn og fjordane er fylkene med minst mobbing i skolene. Der er det også mye flott natur, og mange med sunne interesser. Jeg ville valgt en større bygd her, med gode fritidstilbud. Men du må tåle litt regn, da.

Anonymkode: e7c56...da4

Jeg hadde tenkt å foreslå det samme :)

Anonymkode: e6efa...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rennesøy kommune💚❤️🧡💛! I underkant av 5000 innbyggere. De har en fantastisk ungdomsskole, med en ledelse som ser og forstår ungdommene.

Blir en del av Stavanger kommune, men er litt kronglete å komme seg dit uten å bli kjørt😉.

Anonymkode: 3eddb...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen. Utrolig flott by. Selvom det kanskje også er en storby (Norges nest største by) er den helt annerledes enn hølet Oslo. Her har vi bare hyggelige mennesker, flott kultur og vakker natur. 😁

Anonymkode: 30f27...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bergen. Utrolig flott by. Selvom det kanskje også er en storby (Norges nest største by) er den helt annerledes enn hølet Oslo. Her har vi bare hyggelige mennesker, flott kultur og vakker natur. 😁

Anonymkode: 30f27...45b

Jeg liker også Bergen, men er det nødvendig å rakke ned på Oslo for å fremheve vår egen by? 

Anonymkode: a0e42...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bergen. Utrolig flott by. Selvom det kanskje også er en storby (Norges nest største by) er den helt annerledes enn hølet Oslo. Her har vi bare hyggelige mennesker, flott kultur og vakker natur. 😁

Anonymkode: 30f27...45b

Bare hyggelige mennesker?? Virkelig? Så det er null kriminalitet, mobbing, narkotika eller behov for politi? Det er jammen ikke værst i en såpass stor by.  

Du må ikke reklamer for mye for denne flotte byen... kan hende det flytter noen skumle Oslofolk dit.

Bergen er sikkert en flott by, men å rakke totalt ned på et annet sted blir jo bare dumt. 

Du er vel kanskje den eneste som ikke er hyggelig i Bergen du da?

Anonymkode: 61d32...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Våler i Østfold. 50 minutter fra Oslo. Elsker å bo der! Rolig og stille og gode skoler. Deilig å kunne la barna leke ute uten å være redde for dem

Anonymkode: 700a1...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste steder, så finnes det jo et dårlig miljø og, selv om flertallet oppfører seg bra. Her går barnet mitt på ungdomsskole med nesten 700 elever, selvfølgelig er det noen som ruser seg, og gjør kriminelle ting. Men flertallet gjør jo ikke det. Er faktisk mange fra den skolen som kommer inn på den videregående skolen, man må ha 5 i snitt for å komme inn på. Er mange her som er opptatt av idrett og skole. 

Og de som skrev Hedmark, hadde nok holdt meg langt unna der. Er ganske mye rus der, og fyllefester starter de med da de er 13. I hvert fall der familien min bor. Og alt for mye sladder, og ikke så åpne for nye mennesker. 

Anonymkode: ff9c7...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan om jeg kommer i samme situasjon er å flytte til ei fjellbygd i Gudbrandsdalen 😊

Noe jeg gjerne skulle gjort uansett egentlig...

Anonymkode: 23ec9...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom over til oss på Frogner, hilsen mor til 13-åring som trives veldig godt!

Anonymkode: d6c14...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

https://www.ringblad.no/nyheter/almemoen/boligbygging/plutselig-hadde-de-en-halv-million-sa-na-blir-det-aktivitetspark/s/5-45-796052

Dette er mitt nabolag. Det er det mest fantastiske og inkluderende stedet jeg har bodd noen sinne. Velkommen skal du være! 

Anonymkode: 0fc4e...335

Kom på nå at den dumme lokalavisa har betalingsmur. Bor på Almemoen i Hønefoss. 

Anonymkode: 0fc4e...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarpsborg 😊 Solbyen 😊 Er innflytter selv. En alright stor by. Fin natur. Kort vei til by og fine parker. Kort vei til strender og sjø.Godt aktivitetstilbud til barn og ungdom. Gode skoler. Festivaler. Alrighte folk her. Godt samhold 😊 Jeg kommer fra en annen by i Østfold. Der var de mere stive synes jeg. Her er de så blide og hyggelige 😊

Kort vei til Oslo, Sverige og Vestfold. 

Anonymkode: 29f78...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha bodd der selv, ville jeg tenkt noe i retning av Skien/Porsgrunn.

Ellers fremstår Sørlandet som trivelig, men har også mye "grums" - spesielt Arendal.

Anonymkode: 8f14a...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Her var det mange fine tips. Også steder jeg allerede har tenkt på :) 

Anonymkode: a561b...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Askøy utenfor Bergen. Miljøet er akkurat passe stort, beste fra bygd og by. Det er fullt mulig å havne på skråplanet her, men hvis du først og fremst er ute etter et støttende og raust miljø det er godt å vokse opp i finner du det her ♥️

Anonymkode: 44eca...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor på et mellomstort tettsted nord i Akershus, men det er for nære Oslo/Lillestrøm og det er gode muligheter for skråplanet for de som allerede titter dit. 

Jeg ville reist lenger, Hedmark/Oppland og holdt meg unna store byer/tettsteder. Velg er sted med gode tilbud i fritidsaktiviter. Det EE langt til Lesja, men må slå et slag for det likevel. 

Anonymkode: d947a...ed1

Lesja er da ikke så bra. Var da mer enn nok flatfyll og tenåringsgraviditeter der allerede på ungdomsskolen da jeg vokste opp. Flere fikk kontakt med narko av ulikt slag da de ble eldre. Tror jeg heller ville anbefalt bibelbeltet eller noe.

Anonymkode: 004fb...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lesja er da ikke så bra. Var da mer enn nok flatfyll og tenåringsgraviditeter der allerede på ungdomsskolen da jeg vokste opp. Flere fikk kontakt med narko av ulikt slag da de ble eldre. Tror jeg heller ville anbefalt bibelbeltet eller noe.

Anonymkode: 004fb...29a

Lesja er et fantastisk sted. Flott bygd med folk som tar vare på hverandre og nærmiljøet sitt. Bra ungdom som engasjerer seg og har godt samhold. Mulig vi snakker om forskjellige Lesja. 

Anonymkode: d947a...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lesja er da ikke så bra. Var da mer enn nok flatfyll og tenåringsgraviditeter der allerede på ungdomsskolen da jeg vokste opp. Flere fikk kontakt med narko av ulikt slag da de ble eldre. Tror jeg heller ville anbefalt bibelbeltet eller noe.

Anonymkode: 004fb...29a

Jeg bor i det såkalte bibelbeltet. En forholdsvis liten by, men som sannsynligvis har størst narkobruk i forhold til innbyggertall i hele Norge. Velkommen til bibelbeltet

Anonymkode: 824fa...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 14.48, Anonym bruker skrev:

Bergen. Utrolig flott by. Selvom det kanskje også er en storby (Norges nest største by) er den helt annerledes enn hølet Oslo. Her har vi bare hyggelige mennesker, flott kultur og vakker natur. 😁

Anonymkode: 30f27...45b

Bergensere er så beskjedne...

Det florerer med narkotika og mobbere, så det er en flott by å flytte til når en strever litt fra før. 

Anonymkode: 3c2dd...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...