Gå til innhold

Majones når en skal ned i vekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Trenger jo litt fett, kan jeg bruke litt lett majones eller er det snartere med vita hjertego lett smør på skiva?

Anonymkode: 41a2e...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme det. Så lenge du ikke overdriver, kan du fint spise litt majones. Men ikke bruk smør! 

Anonymkode: a532b...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majones med måte er fint. Jeg slanker meg og bruker majones eller remulade omtrent hver dag.. Men bruk ekte majones, den er hjertego, det er ikke lettmajones.

Anonymkode: 4c79b...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei det du bruker og regn ut kaloriinholdet. Da ser du om det er verdt det.

Anonymkode: 1c025...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme det. Så lenge du ikke overdriver, kan du fint spise litt majones. Men ikke bruk smør! 

Anonymkode: a532b...31b

Smør er sunt så det bør man spise hver dag 😊 En myte at man blir tykk av å spise fett. Er en kombinasjon av mange faktorer som bidrar til overvekt 

Anonymkode: 6b5ca...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spise både smør, majones, fløte og egg. Dette bidrar med viktige næringsstoffer som kroppen trenger. Det betyr selvfølgelig ikke at du kan stappe i deg ubegrensede mengder, kvaliteten på fettet er essensielt , og kombinasjonen av mye fett og sukker er definitivt farlig. 

Man blir ikke tjukk av å spise fett. Det har aldri vært så mange overvektige som etter at fettfobikerne fikk overtaket. Lettprodukter og mange små måltider for å holde forbrenningen oppe har også vært en komplett feilslått ernæringspolitikk! 

Ifølge lederen for senter for overvekt i Stavern, er det 3% av de som klarer å gå ned i vekt, som klarer å opprettholde vekttapet. Det betyr at 97 % feiler. Kanskje på tide å tenke nytt i forhold til retningslinjene? 

 

Anonymkode: 629f5...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange hevder blandingsprodukter som majones, dressinger osv ikke er bra. Men i hovedsak er det jo totalen inn som teller. Jeg synes ikke majones er verdt kaloriene sine. Det er MYE kalorier på svært lite. 

Anonymkode: 91693...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange hevder blandingsprodukter som majones, dressinger osv ikke er bra. Men i hovedsak er det jo totalen inn som teller. Jeg synes ikke majones er verdt kaloriene sine. Det er MYE kalorier på svært lite. 

Anonymkode: 91693...556

Det samme gjelder smør og olje. Sinnsykt mye kcal i bittelite. 

Anonymkode: a532b...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt det? Majones, olje, smør osv inneholder mye kalorier og i grunnen ganske lite næringsstoffer. Det er en prosessert matvare med alle de negative ringvirkningene det har. Ville nok valgt avocado eller mandler i stedet. Da får du med vitaminer, mineraler, fiber og masse annet bra i samme slengen. Eller spis et egg. 

Anonymkode: 1eb65...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange hevder blandingsprodukter som majones, dressinger osv ikke er bra. Men i hovedsak er det jo totalen inn som teller. Jeg synes ikke majones er verdt kaloriene sine. Det er MYE kalorier på svært lite. 

Anonymkode: 91693...556

Å fokusere på kalorier er helt feil retning å starte i. Kroppen er ingen kalkulator. Fokuser heller på næringstett mat og en varig livsstilsendring. 

Kalorier forteller ingenting om matens næringsinnhold eller kvalitet 

Anonymkode: 6b5ca...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det verdt det? Majones, olje, smør osv inneholder mye kalorier og i grunnen ganske lite næringsstoffer. Det er en prosessert matvare med alle de negative ringvirkningene det har. Ville nok valgt avocado eller mandler i stedet. Da får du med vitaminer, mineraler, fiber og masse annet bra i samme slengen. Eller spis et egg. 

Anonymkode: 1eb65...d4a

Økologisk smør inneholder naturlig vitamin D. Fett er viktig for forbrenning, hud, stoffskifte etc. Hvordan kan du påstå at det er lite næringsstoffer? Virker som du har satt deg dårlig inn i kosthold og helhetlig helse.

Avokado, mandler og egg er også bra.

Dog bør alle nøtter bløtlegges 8 timer for så og tørkes i ovn på lav varme, da blir næringa mer tilgjengelig. Jeg har alltid nøtter liggende klar som er ferdig bløtlagt og tørket 

Anonymkode: 6b5ca...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det samme gjelder smør og olje. Sinnsykt mye kcal i bittelite. 

Anonymkode: a532b...31b

Kjøpedressing er usunt pga inneholder sukker og tilsetningsstoffer. Man kan lage hjemmelaget av eks økologisk rømme med ferskpresset hvitløk 

Anonymkode: 6b5ca...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det samme gjelder smør og olje. Sinnsykt mye kcal i bittelite. 

Anonymkode: a532b...31b

Men skal ha i seg noe fett uansett om det inneholder masse kalorier

Anonymkode: 4c79b...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Økologisk smør inneholder naturlig vitamin D. Fett er viktig for forbrenning, hud, stoffskifte etc. Hvordan kan du påstå at det er lite næringsstoffer? Virker som du har satt deg dårlig inn i kosthold og helhetlig helse.

Avokado, mandler og egg er også bra.

Dog bør alle nøtter bløtlegges 8 timer for så og tørkes i ovn på lav varme, da blir næringa mer tilgjengelig. Jeg har alltid nøtter liggende klar som er ferdig bløtlagt og tørket 

Anonymkode: 6b5ca...d6b

Tydeligvis ikke satt deg veldig mye inn i ting du heller. Nøtter bør du spise i veldig små mengder, samme som majones, hvis du vil ned i vekt. Advokado har også ganske mye kalorier. Ja, sunt fett fra nøtter og kalorier, men ved slanking bør man spise lite av dette og heller velge sunne fettkilder fra fet fisk feks.

Anonymkode: 8795f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ekte majones har masse kalorier ! 

Anonymkode: 8795f...eba

Det er helt sant, men kalorier sier ingenting om hvordan maten påvirker hormonene i kroppen. Hvis det hadde vært så enkelt at kalorier inn -kalorier ut var det eneste vi trengte å tenke på, hadde ikke verden hatt et så stort overvektsproblem. 

Dette er komplekst, hormoner påvirkes av mat, av tarmbakterier, av måltidshyppighet, av søvnmønster, av stress og dette påvirker metthetsfølelse, lykkefølelse og forbrenning. Gener er også en viktig faktor, og vi påvirkes av hva mor og mormor spiste under graviditetene. 

Det er ingen som har funnet svaret, men det som er helt sikkert, er at å leve på konstant kalorirestriksjon ikke er løsningen for de aller fleste... 

Anonymkode: 629f5...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 10 kilo siden slutten av januar. Har spist ekte majones og brelett på skiva. Til og med salami. Spist det jeg har villa hatt i helgene.. hadde jeg spist helt sundt hele tiden hadde eg kansje gått ned det dobbelte, hvem vet.?? Jeg er kjempe fornøyd med å ha gått ned 10 kilo og spist og kosa meg😁 og ikke sultet!! Har gjort ting på min måte og I mitt tempo😋

Anonymkode: 28def...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å fokusere på kalorier er helt feil retning å starte i. Kroppen er ingen kalkulator. Fokuser heller på næringstett mat og en varig livsstilsendring. 

Kalorier forteller ingenting om matens næringsinnhold eller kvalitet 

Anonymkode: 6b5ca...d6b

Nå er det snakk om vektnedgang og da teller selvsagt kalorier. 

Jeg har ikke sagt noe i retning av at riktig mat ikke er viktig. 

Anonymkode: 91693...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spise hva du vil når du slanker deg.

Men bare ikke flere kalorier enn det du har beregnet skal være dagsbehovet. Hvis du vil bruke 200kcal på majones av dine totalt 1500(?) kcal er det bare å spise majo. 

Anonymkode: 4203c...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan spise hva du vil når du slanker deg.

Men bare ikke flere kalorier enn det du har beregnet skal være dagsbehovet. Hvis du vil bruke 200kcal på majones av dine totalt 1500(?) kcal er det bare å spise majo. 

Anonymkode: 4203c...795

Skal ikke spise ei hel tube da😅 Det jeg har på skiva istedenfor margarin tilsvarer 35 kcal. Men jeg er usikker på hva som er lurest å spise av margarin og majones. Brød, om det ikke er helt nybakt, trenger litt smøring. Og jeg trenger litt fett😊

Anonymkode: 41a2e...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det snakk om vektnedgang og da teller selvsagt kalorier. 

Jeg har ikke sagt noe i retning av at riktig mat ikke er viktig. 

Anonymkode: 91693...556

Kalorimodellen virker ikke på den måten! Det er ikke fysikk, det er biologi. Det som er viktigst, er hvordan de kaloriene du inntar påvirker de biologiske prosessene i kroppen din. Det er ikke likegyldig om du spiser potetgull eller avokado, uansett om kalorimengden du stapper i deg er den samme...

Anonymkode: 629f5...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kalorimodellen virker ikke på den måten! Det er ikke fysikk, det er biologi. Det som er viktigst, er hvordan de kaloriene du inntar påvirker de biologiske prosessene i kroppen din. Det er ikke likegyldig om du spiser potetgull eller avokado, uansett om kalorimengden du stapper i deg er den samme...

Anonymkode: 629f5...ae8

For noe tull. Det er en haug med mennesker som har bevist det er mulig å gå ned i vekt ved å leve på junk og annet drit så lenge de teller kalorier. Ta atkins som tok verden med storm på 60-tallet. De raste ned i vekt. Det viser seg nå at de som deltok i forskning på denne dietten har mange dødd av hjerte/karsykdommer i alderdommen, men at de gikk ned i vekt er jo fakta. 

Vektnedgang handler om underskudd av kalorier, enkel matte. 

Sunn kropp og vektnedgang er noe annet. 

Anonymkode: 91693...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kalorimodellen virker ikke på den måten! Det er ikke fysikk, det er biologi. Det som er viktigst, er hvordan de kaloriene du inntar påvirker de biologiske prosessene i kroppen din. Det er ikke likegyldig om du spiser potetgull eller avokado, uansett om kalorimengden du stapper i deg er den samme...

Anonymkode: 629f5...ae8

En kalori er en kalori. Spiser du potetgull som tilsvarer eks 1200 kalorier pr dag og ligger med underskudd av kalorier så går du ned i vekt. Men særlig sunt for kroppen er det jo ikke. 

Anonymkode: 8795f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kalorimodellen virker ikke på den måten! Det er ikke fysikk, det er biologi. Det som er viktigst, er hvordan de kaloriene du inntar påvirker de biologiske prosessene i kroppen din. Det er ikke likegyldig om du spiser potetgull eller avokado, uansett om kalorimengden du stapper i deg er den samme...

Anonymkode: 629f5...ae8

TULL!! Det er fullstendig likegyldig. 

Anonymkode: 4203c...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Økologisk smør inneholder naturlig vitamin D. Fett er viktig for forbrenning, hud, stoffskifte etc. Hvordan kan du påstå at det er lite næringsstoffer? Virker som du har satt deg dårlig inn i kosthold og helhetlig helse.

Avokado, mandler og egg er også bra.

Dog bør alle nøtter bløtlegges 8 timer for så og tørkes i ovn på lav varme, da blir næringa mer tilgjengelig. Jeg har alltid nøtter liggende klar som er ferdig bløtlagt og tørket 

Anonymkode: 6b5ca...d6b

Når du regner næringsstoffer må du også se på hvor mye du får i deg PR kalori, ikke bare sammenligne 1 gram mot 1 gram. Jeg har satt meg godt inn i ernæring, og dette er noe av det første du lærer. 

Klart du bør både bløtlegge og fermentere. 

Nødvendig fett får du fra så mange andre kilder enn en så konsentrert og prosessert variant som du finner i olje og smør. Med utrolig mye unødvendige kalorier du kunne prioritert så mye bedre. Næring PR kalori er lite å skryte av. 

Anonymkode: 1eb65...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...