Gå til innhold

«Du er bare misunnelig du»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som er 45 år og alene med 4 barn. Hun ble kontaktet av en mann på 23 fra Marokko på Facebook. Så spurte hun meg om råd.

Jeg svarte sannheten. Han er bare ute etter å komme til Norge. Neeeeeida. Han vil ikke det. Han har det fint der nede og vil at hun skal flytte dit. Hun skal reise dit helt alene i sommer for å besøke ham. De står begge som «i et forhold» på Facebook og med hverandre. Jeg advarte henne. Det er livsfarlig å reise ned dit alene for å møte ham for første gang. Neeeeeeida. Han er snill som et lam og elsker henne. Hun har nemlig testet han på dette med at han bare vil komme til Norge. Hun har tilbudt seg å flytte ned dit uten barna og starte et liv med han. Det vil han gjerne. Hvilken god mann lar en kvinne reise fra barna sine og flytte til en annen verdensdel? Å nei! Hun kunne sikkert ta med de, men det vil ikke fedrene akseptere (er noen av de). 

Hun har en autismediagnose. Vet ikke om det har noe å si for evt svar. 

Hun sa også «du er bare misunnelig du for at jeg har funnet den store kjærligheten» 

Kommer man gjennom til sånne på noe vis? 

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg dessverre ikke du gjør.

Hun har altså ikke møtt ham, de kjenner ikke hverandre annet enn gjennom nettet, og likevel er dette liksom den store kjærligheten...

Med tanke på at hun har den diagnosen hun har så hadde jeg vurdert å kontakte fedrene eller barnevernet, for det virker ikke som om hun er helt i vater, og når hun potensielt setter seg selv i fare på den måten så må det være lov å sette et spørsmålstegn ved hennes omsorgsevne. Hun drar dit, han gjør henne gravid, han kommer til Norge.

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er ikke en mann hun har møtt før? Han sendte mlding tilfeldig til henne, de har ikke møttes og nå er de sammen? Herregud, det er bare tragisk. Nei, du kommer nok ikke gjennom til henne. Minner meg om det amerikanske tv-programmet, er det 90 days to wed det heter?

Anonymkode: 7cea0...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det tror jeg dessverre ikke du gjør.

Hun har altså ikke møtt ham, de kjenner ikke hverandre annet enn gjennom nettet, og likevel er dette liksom den store kjærligheten...

Med tanke på at hun har den diagnosen hun har så hadde jeg vurdert å kontakte fedrene eller barnevernet, for det virker ikke som om hun er helt i vater, og når hun potensielt setter seg selv i fare på den måten så må det være lov å sette et spørsmålstegn ved hennes omsorgsevne. Hun drar dit, han gjør henne gravid, han kommer til Norge.

Anonymkode: 24528...bf3

UD har litt strengere krav enn det for at han skal komme til Norge heldigvis. De har ikke møtt hverandre, men snakker sammen hele tiden. Jeg kjenner bare den ene faren. Han er for tiden på reise i Asia hos sin flamme på 27 år. Tragisk? Ja, jeg vet. Men far har i alle fall hatt samme dame de siste 5 årene og han vil ikke ha henne hit enda, så det er noe.

Jeg har allerede kontaktet barnevernet ve mer enn en anledning. Hun har gått på cos (er det det det heter) flere ganger og får veiledning og hjelp av de. Glemte å ta med det. Men de kan ikke gjøre noe med at hun er forelsket. Det er jo lov. 

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Stakkars kvinne. Det er jo bare tragisk.

Synes det er mer trist for barna jeg da...

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så dette er ikke en mann hun har møtt før? Han sendte mlding tilfeldig til henne, de har ikke møttes og nå er de sammen? Herregud, det er bare tragisk. Nei, du kommer nok ikke gjennom til henne. Minner meg om det amerikanske tv-programmet, er det 90 days to wed det heter?

Anonymkode: 7cea0...00a

Korrekt. Og det er selvsagt ikke sånn at han har skrevet til mange andre før han fant en idiot som svarte...

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

UD har litt strengere krav enn det for at han skal komme til Norge heldigvis. De har ikke møtt hverandre, men snakker sammen hele tiden. Jeg kjenner bare den ene faren. Han er for tiden på reise i Asia hos sin flamme på 27 år. Tragisk? Ja, jeg vet. Men far har i alle fall hatt samme dame de siste 5 årene og han vil ikke ha henne hit enda, så det er noe.

Jeg har allerede kontaktet barnevernet ve mer enn en anledning. Hun har gått på cos (er det det det heter) flere ganger og får veiledning og hjelp av de. Glemte å ta med det. Men de kan ikke gjøre noe med at hun er forelsket. Det er jo lov. 

Anonymkode: ba637...d81

Da hadde jeg meldt fra igjen, for det er stor fare for at hun kommer til å blakke seg fullstendig på denne mannen og også at hun kan sette seg selv i fare.

Om hun blir gravid med ham så kan han komme til Norge på sikt.

Stakkars barn... det er virkelig noen som aldri burde fått barn!

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært på facebook på lenge, men da jeg fremdeles var der fikk jeg meldinger fra minst fire menn (som jeg kan komme på) som visstnok tilfeldig hadde kommet over profilen min og falt fullstendig og bare elsket meg så høyt noen mann kunne gjøre...

 

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg meldt fra igjen, for det er stor fare for at hun kommer til å blakke seg fullstendig på denne mannen og også at hun kan sette seg selv i fare.

Om hun blir gravid med ham så kan han komme til Norge på sikt.

Stakkars barn... det er virkelig noen som aldri burde fått barn!

Anonymkode: 24528...bf3

Jeg har meldt igjen. De sier de ikke kan nekte henne å være forelsket. 

Han kan komme til Norge på sikt selv om hun ikke blir gravid også. De må dokumentere forholdet og ha møtt hverandre over til ved mer enn 3 anledninger tror jeg det var. Sjekket på UD sine sider.

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå har ikke jeg vært på facebook på lenge, men da jeg fremdeles var der fikk jeg meldinger fra minst fire menn (som jeg kan komme på) som visstnok tilfeldig hadde kommet over profilen min og falt fullstendig og bare elsket meg så høyt noen mann kunne gjøre...

 

Anonymkode: 24528...bf3

Jeg fikk sånne daglig frem til jeg fant ut hvordan jeg sperrer profilen min

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har meldt igjen. De sier de ikke kan nekte henne å være forelsket. 

Han kan komme til Norge på sikt selv om hun ikke blir gravid også. De må dokumentere forholdet og ha møtt hverandre over til ved mer enn 3 anledninger tror jeg det var. Sjekket på UD sine sider.

Anonymkode: ba637...d81

Bra du melder fra - ikke slutt med det om hun fortsetter med ting som viser at hun ikke er en god omsorgsperson.

Bra du bryr deg om ungene hennes!

Jeg synes det likevel er litt merkelig at bv ikke kan komme inn med en veiledning, for det er jo ikke bare det at hun er forelsket, hun har en diagnose som kan bidra til at hun tar feil beslutninger for seg og barna.

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bra du melder fra - ikke slutt med det om hun fortsetter med ting som viser at hun ikke er en god omsorgsperson.

Bra du bryr deg om ungene hennes!

Jeg synes det likevel er litt merkelig at bv ikke kan komme inn med en veiledning, for det er jo ikke bare det at hun er forelsket, hun har en diagnose som kan bidra til at hun tar feil beslutninger for seg og barna.

Anonymkode: 24528...bf3

De har gitt veiledning og cos (tror det heter det) til henne. Men hun er rett og slett ikke uegnet nok til at de kan gjøre mer enn dette

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har gitt veiledning og cos (tror det heter det) til henne. Men hun er rett og slett ikke uegnet nok til at de kan gjøre mer enn dette

Anonymkode: ba637...d81

Jeg vil tro det er stor sannsynlighet for at barna hennes lider likevel.

Var borti et tilfelle nylig, der hadde mor riktignok bare ett barn, men det var helt utrolig hvor mange sjanser denne moren fikk, tross at hun gjorde helt uakseptable ting som påvirket barnet sterkt. Der er barnet heldigvis kommet i fosterhjem nå. Barnet hadde vært spart for mange traumer og langvarig omsorgssvikt om bv hadde gjort mer da de fikk de første bekymringsmeldingene.

Det ropes opp når bv går "for mye" inn eller tar ungene ut av hjemmet. Men det ropes nesten for lite om alle de tilfellene der de gjør altfor lite!

Fortsett å melde fra.

(cos har jeg forresten ikke hørt om)

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet cos nå, du har helt rett, det kalles det. Jeg har bare aldri fått med meg den forkortelsen.

Men om denne moren du kjenner har den diagnosen hun har så er det jo ikke sikkert hun evner å ta til seg det hun lærer på et slikt kurs.

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tro det er stor sannsynlighet for at barna hennes lider likevel.

Var borti et tilfelle nylig, der hadde mor riktignok bare ett barn, men det var helt utrolig hvor mange sjanser denne moren fikk, tross at hun gjorde helt uakseptable ting som påvirket barnet sterkt. Der er barnet heldigvis kommet i fosterhjem nå. Barnet hadde vært spart for mange traumer og langvarig omsorgssvikt om bv hadde gjort mer da de fikk de første bekymringsmeldingene.

Det ropes opp når bv går "for mye" inn eller tar ungene ut av hjemmet. Men det ropes nesten for lite om alle de tilfellene der de gjør altfor lite!

Fortsett å melde fra.

(cos har jeg forresten ikke hørt om)

Anonymkode: 24528...bf3

Måtte Google og fant dette: 

Barn har behov for trygge voksne for å kunne utvikle seg på en positiv måte.

Tilknytningen, det vil si det emosjonelle båndet som dannes mellom barnet og omsorgspersonene, starter i spebarnstiden og utvikler seg gjennom hele barndommen. Trygge barn er mer empatiske, opplever mer glede med foreldrene, søker foreldrene for hjelp når de har det vanskelig og har bedre selvfølelse.

COS-kurs skal støtte foreldre/foresatte til å forstå hvorfor barn oppfører seg slik de gjør, hvilke behov de har og hvordan omsorgspersonene kan møte disse behovene på en omsorgsfull måte.

Råd og hjelp til foreldrene

COS-kurset tar for seg følgende temaer:

Hvordan observere, tolke og møte barnets behov

Hvordan hjelpe barnet til å regulere egne følelser

Hvordan håndtere situasjoner hvor barnet oppfører seg utfordrende

Hvordan takle egen frustrasjon i møte med barnet

Når og hvor?

Neste kurs er tenkt høsten 2019.

Kurset er gratis.

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Googlet cos nå, du har helt rett, det kalles det. Jeg har bare aldri fått med meg den forkortelsen.

Men om denne moren du kjenner har den diagnosen hun har så er det jo ikke sikkert hun evner å ta til seg det hun lærer på et slikt kurs.

Anonymkode: 24528...bf3

Jeg kjenner henne ikke så veldig godt, men hun forteller jo alle alt. At hun har en autismediagnose er noe hun selv sier. Aldri hørt om den før og husker ikke hva den heter heller. Mye av det hun sier går inn det ene øret og ut det andre. Hun forteller så mye og har behov for å fortelle så mye at jeg ikke orker å huske alt. Men jeg tar selvsagt med det jeg mener er viktig. 

Hun satt en periode og sa til barna «har jeg fylt på i koppen din nå?» det var visst tatt fra kurset og hun forklarte poenget med det, men jeg husker ikke hva forklaringen var. 

Hun har jo helt åpent (både blandt folk irl og på nett- Facebook) fortalt at hun får 35 000 i mnd i uføretrygd og elsker å være ufør med denne diagnosen som bakgrunn. 

Men jeg har meldt henne til barnevernet av flere grunner jeg ikke tenker er ok å legge ut her. Noen bekymringer er vage og andre er av mer alvorlig art. De alvorlige har hun kvittet seg med etter hva jeg vet. Men barnevernet vet at hun betror seg til meg og ringer meg med jevne mellomrom og hører om hvordan jeg tror det går. Da svarer jeg på det og er ærlig om hva jeg mener

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner henne ikke så veldig godt, men hun forteller jo alle alt. At hun har en autismediagnose er noe hun selv sier. Aldri hørt om den før og husker ikke hva den heter heller. Mye av det hun sier går inn det ene øret og ut det andre. Hun forteller så mye og har behov for å fortelle så mye at jeg ikke orker å huske alt. Men jeg tar selvsagt med det jeg mener er viktig. 

Hun satt en periode og sa til barna «har jeg fylt på i koppen din nå?» det var visst tatt fra kurset og hun forklarte poenget med det, men jeg husker ikke hva forklaringen var. 

Hun har jo helt åpent (både blandt folk irl og på nett- Facebook) fortalt at hun får 35 000 i mnd i uføretrygd og elsker å være ufør med denne diagnosen som bakgrunn. 

Men jeg har meldt henne til barnevernet av flere grunner jeg ikke tenker er ok å legge ut her. Noen bekymringer er vage og andre er av mer alvorlig art. De alvorlige har hun kvittet seg med etter hva jeg vet. Men barnevernet vet at hun betror seg til meg og ringer meg med jevne mellomrom og hører om hvordan jeg tror det går. Da svarer jeg på det og er ærlig om hva jeg mener

Anonymkode: ba637...d81

Vi googlet visst samtidig om de kursene. Jeg har hørt om dem, men greit med en oppfriskning. Jeg har bare ikke hørt den forkortelsen du brukte, men som jeg nå har lært ;)

Slike kurs er jo supert for de som trenger en bevisstgjøring og læring av slike ting, men det hjelper lite om de har en diagnose som gjør at de ikke greier å omsette det i praksis overfor barna sine.

Det er godt du kan være en kontaktperson, for det er jo tydelig at ting ikke bare er greit der og at det bør følges opp.  Problemet i saken jeg nevnte var at mor var veldig flink til å prate for seg og tilsynelatende var positiv til alle tiltak. Derfor så ble de rundt som meldte og meldte til bv ikke tatt nok på alvor. Men bra du er så ærlig med bv om hva du mener og hva du ser og opplever.

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi googlet visst samtidig om de kursene. Jeg har hørt om dem, men greit med en oppfriskning. Jeg har bare ikke hørt den forkortelsen du brukte, men som jeg nå har lært ;)

Slike kurs er jo supert for de som trenger en bevisstgjøring og læring av slike ting, men det hjelper lite om de har en diagnose som gjør at de ikke greier å omsette det i praksis overfor barna sine.

Det er godt du kan være en kontaktperson, for det er jo tydelig at ting ikke bare er greit der og at det bør følges opp.  Problemet i saken jeg nevnte var at mor var veldig flink til å prate for seg og tilsynelatende var positiv til alle tiltak. Derfor så ble de rundt som meldte og meldte til bv ikke tatt nok på alvor. Men bra du er så ærlig med bv om hva du mener og hva du ser og opplever.

Anonymkode: 24528...bf3

Ja, det er jo greit, men jeg må prøve å komme igjennom og få henne til å forstå at denne mannen ikke elskerinnene slik hun tror. Barnevernet hjelper ikke til der. Ikle før han evt blir involvert i barnas liv

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en bekjent som er 45 år og alene med 4 barn. Hun ble kontaktet av en mann på 23 fra Marokko på Facebook. Så spurte hun meg om råd.

Jeg svarte sannheten. Han er bare ute etter å komme til Norge. Neeeeeida. Han vil ikke det. Han har det fint der nede og vil at hun skal flytte dit. Hun skal reise dit helt alene i sommer for å besøke ham. De står begge som «i et forhold» på Facebook og med hverandre. Jeg advarte henne. Det er livsfarlig å reise ned dit alene for å møte ham for første gang. Neeeeeeida. Han er snill som et lam og elsker henne. Hun har nemlig testet han på dette med at han bare vil komme til Norge. Hun har tilbudt seg å flytte ned dit uten barna og starte et liv med han. Det vil han gjerne. Hvilken god mann lar en kvinne reise fra barna sine og flytte til en annen verdensdel? Å nei! Hun kunne sikkert ta med de, men det vil ikke fedrene akseptere (er noen av de). 

Hun har en autismediagnose. Vet ikke om det har noe å si for evt svar. 

Hun sa også «du er bare misunnelig du for at jeg har funnet den store kjærligheten» 

Kommer man gjennom til sånne på noe vis? 

Anonymkode: ba637...d81

Hjelpes! 

Anonymkode: 53565...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo greit, men jeg må prøve å komme igjennom og få henne til å forstå at denne mannen ikke elskerinnene slik hun tror. Barnevernet hjelper ikke til der. Ikle før han evt blir involvert i barnas liv

Anonymkode: ba637...d81

Problemet er vel at hun har bestemt seg for at dette er kjærlighet, og at uansett om hun selv får tvil så vil hun trolig føle behov for å forsvare at det er rett, at hun ikke blir lurt - fordi det å innrømme at man blir lurt ofte er for vondt og skamfullt.

Prøv å google, du finner mange historier som ligner hennes - felles er ofte at det er mannen som har tatt kontakt ut av det blå på nettet. Kvinner blir som regel lurt ved å tro at det er en romantisk interesse eller kjærlighet.

Skriv ut flere av historiene og få henne til å lese dem, kanskje det vil gå inn etterhvert? I flere historier så står det jo også om fremgangsmåtene mennene har brukt, les deg opp på dette først og så kan du prøve å lirke detaljer om kontakten ut av henne før du gir henne kopi av artiklene. Da vil hun kanskje kjenne igjen fremgangsmåtene. Verdt et forsøk i hvert fall...

https://www.tv2.no/a/9988130/

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tove-ble-lurt-for-380000-kroner-i-dating-svindel/3423485864.html

https://www.rbnett.no/nyheter/2017/03/20/Jaktet-kjærligheten-–-kvinne-ble-svindlet-14475131.ece

https://www.dagbladet.no/kultur/trodde-hun-hadde-funnet-kjaerligheten--ble-svindlet-for-flere-hundre-tusen/68892391

https://www.dinside.no/okonomi/209-nordmenn-lurt-av-falske-kjaerester/60988319

https://e24.no/digital/oekokrim-vi-faar-henvendelser-om-datingsvindler-hver-dag/23460456

 

Kanskje finner du en del tips her også:

http://www.datingsvindel.com/

https://nettvett.no/datingsvindel/

 

FBI sier at det typiske offer for datingsvindel er en kvinne, over 40 år, skilt, enker eller som har handikap... https://www.dinside.no/okonomi/sikre-tegn-pa-datingsvindel/61280617

Jeg tror at hvis du leser deg en del opp så kan du greie å lokke en del informasjon ut av henne som hun sikkert nå ser på som uskyldig, men som er klassiske tegn på slik svindel. Så kan du heller vise henne artiklene/linkene når du har hørt henne fortelle nok.

Anonymkode: 24528...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informer henne om at han kommer til å be henne om penger direkte eller indirekte. Onkelen er dødssyk og må opereres eller lignende. Da VET hun det er lureri. 

Anonymkode: 7ccbd...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Informer henne om at han kommer til å be henne om penger direkte eller indirekte. Onkelen er dødssyk og må opereres eller lignende. Da VET hun det er lureri. 

Anonymkode: 7ccbd...8d9

Neida. For han har ikke bedt om penger enda og de har vært lykkelige sammen i et halvt år. 

Anonymkode: ba637...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når en i fam. blir sammen med en desperat kvinne fra Asia pga penger, så skal jeg legge meg opp i det og påpeke det? Hun vil ha deg for pengene? 

Neppe.... Voksne folk må ta slike avgjørelser selv og det er faktisk ikke alltid at fordommene dine stemmer. Og dessuten, om man skulle sagt noe, så hører de ikke på deg uansett for de er trollbundet.

Anonymkode: 691c2...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres nok ut som svindel. Hvor gamle er forresten barna hennes?

Nå skal det sies at det slettes ikke er alle i Marokko som ønsker å komme til Norge. Noen har god råd og har det ypperlig. ( Jeg har reist en del i landet og fikk etterhvert en del venner det.) Men det er mye svindel, eller ,som de sier, de hjelper hverandre. Snakket en del om dette, og de mente at kvinner selvsagt forstod at en ung mann, ikke var forelsket i en mye eldre/gammel kvinne. Det var en gjensidig handel, der kvinnen fikk sex og en ung mann og evt barn, i bytte mot adgang til Norge og pengegaver til å forsørge familien i Marokko.

Anonymkode: 4ea28...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...