Gå til innhold

ADHD på barn hvor vi ikke tror barnet har diagnosen,slutte med medisiner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har en sønn som fikk diagnosen for 6 år siden da han bodde mest hos mor, nå bor han her fast og vi har krevd ny utredning da vi ikke tror han har denne diagnosen. Han får ikke medisin i helger og er en helt annen gutt,blid og utadvendt og ikke minst spiser masse. Han er underernært og spiser lite på medisinene i tillegg til at han blir innadvent. Mor mener han MÅ ha medisiner, men vi synes han er så mye bedre uten. Han bor fast hos oss 90%, noen som vet om vi kan ta beslutningen med å slutte på medisinene?vi venter på henvisning til bup. 

Anonymkode: ee4ac...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er normalt at de spiser mindre på medisiner det er en sv bivirkningene.

om diagnosen var feil så ville han blitt overaktiv på medisin og ikke innesluttet. Kanskje dosen er litt høy? Det er bare å slutte på medisin , men ville involvert skolen så de kan melde om evt endringer i adferden på skolen. Helger er noe annet enn skolehverdagen.

Anonymkode: 9ebbf...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lege. Få en ny vurdering av barnet. Ikke hør på tilfeldige mennesker på internett som uttaler seg om medisinske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem følger opp medisiner nå da? Fastlege? Ville drøftet matinntak, vekt, andre evt. virkninger/bivirkninger med lege.

Anonymkode: d6c3e...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn med ADHD diagnose.Eldste testes ut medisin,forskjellige typer og doser.

Hun ble et skall av seg selv ,underernært,innesluttet og ‘levde’ikke.

vi tok prøver som viste at hun ikke tåler melk.Sluttet med alt som inneholder melk.Det er litt hopp og sprett men de har livskvalitet.

Anonymkode: 87693...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min har en sønn som fikk diagnosen for 6 år siden da han bodde mest hos mor, nå bor han her fast og vi har krevd ny utredning da vi ikke tror han har denne diagnosen. Han får ikke medisin i helger og er en helt annen gutt,blid og utadvendt og ikke minst spiser masse. Han er underernært og spiser lite på medisinene i tillegg til at han blir innadvent. Mor mener han MÅ ha medisiner, men vi synes han er så mye bedre uten. Han bor fast hos oss 90%, noen som vet om vi kan ta beslutningen med å slutte på medisinene?vi venter på henvisning til bup. 

Anonymkode: ee4ac...dab

Vi har også en gutt som fikk diagnosen pga at bhg mente han hadde det. Var til utredning hos bup og de ville kaste medisiner etter oss, men vi nektet å gi ham det. Mye pga at han er ikke hyperaktiv i det hele, men kan vær litt urolig og plutselig sitte å drømme ( type add). 

Jobber nært på slike medisiner og ser hvilke bivirkninger de kan gi. Bup var ikke blide på meg.... 

Men gutten lærer det han skal, lærer er enig med at han absolutt ikke trenger medisin.

At mitt barn skal være en prøvekanin med medisiner når han bare er 7 år, blir heilt feil, hvertfall når det ikke er behov for det. Slutt med medisiner til gutten deres, og da ser en viss dette virkelig trengs

Anonymkode: 882af...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fastlege som følger opp medisiner nå, og jeg tror ikke han har ADHD diagnosen, da hadde han vært aktiv uten medisin også,men er helt normal som alle andre.  Vi venter på ny utredning av bup nå,men det kan jo ta litt tid. Mor nekter å slutte med medisin så om vi slutter vil mor fortsatt gi han høy dose. 

Anonymkode: ee4ac...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min har en sønn som fikk diagnosen for 6 år siden da han bodde mest hos mor, nå bor han her fast og vi har krevd ny utredning da vi ikke tror han har denne diagnosen. Han får ikke medisin i helger og er en helt annen gutt,blid og utadvendt og ikke minst spiser masse. Han er underernært og spiser lite på medisinene i tillegg til at han blir innadvent. Mor mener han MÅ ha medisiner, men vi synes han er så mye bedre uten. Han bor fast hos oss 90%, noen som vet om vi kan ta beslutningen med å slutte på medisinene?vi venter på henvisning til bup. 

Anonymkode: ee4ac...dab

Bare å slutte, det. Mor kan mene hva hun vil, han bor jo ikke der.

Jeg har sett det samme hos en liten slektning av meg, medisinene hjalp ikke. De var vel heller kontraproduktive. Da jenta en gang hadde 14 dager hos mormor, ble ikke pillene tatt, og det viste seg at hun hadde det mye bedre uten. Selv lærerne på skolen påpekte det (uten at de visste at medisinene ikke var i bruk). Det ble et incentiv til å slutte helt. '

Piller har lenge vært en "lettvint" løsning for å passivisere barn som egentlig trenger noe annet.

Anonymkode: ea444...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker uten adhd vil reagere helt annerledes på medisin enn de med adhd. De fleste medisinene er sentralstimulerende og dermed med amfetaminliknende stoffer i bunn, noe som vil gjøre "vanlige" mennesker mer giret, mens de med adhd blir roligere og mer fokuserte. Vi har selv en med adhd, og det et ikke tvil om at han har svært god effekt av medisin, men han bruker den også kun på skolen. Hadde han ikke hatt så god effekt, hadde han naturligvis ikke fått denne medisinen. Jeg liker jo ikke å la ham ta sentralstimulerende midler, men jeg ser hvor utrolig positivt det er for ham i skolesammenheng og derfor utligner det det bivirkningene. I deres tilfelle ser det ikke ut som denne effekten oppstår, og da er det overhode ingen grunn til å ta medisin heller. Prøv uten i noen uker og hør hva lærerne opplever. Merker de forskjell, negativt, bør dere kanskje revurdere, hvis ikke ville jeg dropper det helt.

Anonymkode: 7faf7...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...