Gå til innhold

Hvordan gjør man det med neste fødsel hvis man har hatt styrtfødsler?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min forrige fødsel var en styrtfødsel. Tok 40 min fra 3 cm åpning til babyen var ute og jeg hadde bare sekunders pause mellom riene. Hadde aldri klart å sitte i bil med de riene. Vet ikke om vi skal ha en til, men hvis vi skal, er jeg redd for å føde hjemme eller i bilen. Har ca en time til kvinneklinikk (må isåfall mest sannsynlig dit pga komplikasjoner i tidligere svangerskap) og fødeavdeling 45 minutter unna (men tviler på at jeg får føde der). Dette er utenom rush og kø, så kan altså ta lengre tid. Kan man bli lagt inn på forhånd og satt i gang? Hvor tidlig isåfall? Kan man få ambulanse når man tror fødselen er i gang - og hvor raskt skal man isåfall tenke at den er i gang? Litt vonde, regelmessige kynnere som kan være rier, eller når man er helt sikker på at det er rier (isåfall kan man jo ha veldig dårlig tid)? 

Anonymkode: ee77a...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes du skal snakke med jm på fødeplassen din. 🙂 

Anonymkode: f62f4...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinna mi ble satt igang med nr 2 pga styrtfødsel med nr 1. Hun trasket rundt på føden i 2 døgn med rier før ungen kom. Nr 3 tok 8 timer, ikke igangsatt. 

Anonymkode: 238a1...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min andre fødsel var styrtfødsel. Hadde noe magekniplignende smerter i magen et par timer før jeg begynte rett på med 1 minutts lange rier med 3 min mellom. Ble aldri undersøkt, men selv tror jeg aktiv fødsel var på 1 time. Hadde 30 min til sykehuset og ble møtt av ambulanse underveis(jeg sa når jeg ringte til føden at dette ser ut til å gå fort), jeg fødte i denne.

Aktiv fase i fødsel nr 3 var på to timer. Men her gikk vannet først, så fikk et forvarsel og var rask å komme oss avgårde til sykehuset. Riene tok seg ikke opp før vi var kommet på sykehuset, så en langt mer rolig og kontrollert fødsel enn den forrige.

Min første fødsel var igangsatt og det var noe jeg overhode ikke var lysten på å måtte gjennom en gang til. Jeg hadde egentlig time til igangsetting ved fødsel nr 3, pga mistanke om stor baby og mye fostervann, samt min alder(jeg var 39). Men fødselen startet da heldigvis dagen før.

Anonymkode: f710f...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men kan si hvordan det var for meg. 

Nr 1 kom 5,5 time etter første ri. Hun satt fast, så jeg hadde en trykketid på 1 t og 15 min. Altså ganske kjapt fra jeg kjente noe som helst, og til jeg var klar for å presse/ungen kom. 

Nr 2 ble jeg satt i gang med pga icp. Jeg våknet da på natten med en lang, konstant ri. Ungen var ute 1,5 t senere. 

Det ble sagt etter nr 2 at «om du skal ha flere, vil du bli satt i gang. Du føder så fort, at vi vil ha deg her og ha kontroll på deg.» 

Så om jeg vil ha flere, blir jeg tydeligvis igangsatt. Dette i Stavanger. 

Anonymkode: 59217...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan anbefale den nyeste episoden til foreldrerådet. Den handler om styrtfødsler.

Anonymkode: 1aaf4...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...