Gå til innhold

Kan man få sykmelding pga syke barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke når de er hjemme. Sykmelding er til å brukes bår du er syk. Sykt barn dager er til barna. Hvis barnet blir innlagt på sykehus, blir ofte foreldrene innlagt med de og får da sykmelding pga innleggelse

Anonymkode: c27c2...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke når de er hjemme. Sykmelding er til å brukes bår du er syk. Sykt barn dager er til barna. Hvis barnet blir innlagt på sykehus, blir ofte foreldrene innlagt med de og får da sykmelding pga innleggelse

Anonymkode: c27c2...f8d

Nei. Foreldrene kan få pleiepenger, ikke sykemelding. Det er en vanlig misforståelse. Man kan kun sykmeldes for egen sykdom, skade eller lyte, som det så pent heter i lovverket, man kan ikke sykmeldes pga andre sin tilstand. 

Anonymkode: 31b54...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Foreldrene kan få pleiepenger, ikke sykemelding. Det er en vanlig misforståelse. Man kan kun sykmeldes for egen sykdom, skade eller lyte, som det så pent heter i lovverket, man kan ikke sykmeldes pga andre sin tilstand. 

Anonymkode: 31b54...0db

Jeg ble innlagt med barnet mitt på sykehuset. Vi var der i litt over 2 uker. Jeg var også innlagt denne perioden og det fører med seg sykmelding, så jeg fikk det av sykehuset.

Anonymkode: c27c2...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble innlagt med barnet mitt på sykehuset. Vi var der i litt over 2 uker. Jeg var også innlagt denne perioden og det fører med seg sykmelding, så jeg fikk det av sykehuset.

Anonymkode: c27c2...f8d

Sikker på at det var sykmelding av deg og ikke av barnet? Hvilken diagnose brukte de da?

Anonymkode: c784c...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at det var sykmelding av deg og ikke av barnet? Hvilken diagnose brukte de da?

Anonymkode: c784c...d94

Sykehusinnleggelse

Anonymkode: c27c2...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykehusinnleggelse

Anonymkode: c27c2...f8d

Høres rart ut. Økonomisk burde det ikke gjøre noen forskjell om det er du eller barnet som er registrert syk, men formelt tror jeg ikke det er riktig.

Anonymkode: c784c...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres rart ut. Økonomisk burde det ikke gjøre noen forskjell om det er du eller barnet som er registrert syk, men formelt tror jeg ikke det er riktig.

Anonymkode: c784c...d94

Det er noen år siden nå. Ser i den andre tråden om operasjon at reglene er endret, så da blir jo mitt svar misvisende. «Skulle gått til Specsavers»😂

Anonymkode: c27c2...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykehusinnleggelse

Anonymkode: c27c2...f8d

Sykehusinnleggelse er ingen diagnose. Forbø skrive ut sykmeldingsarbeid enten sykdomsdiagnose eller symptomdiagnoe. 

Du har sannsynligvis fått en erklæring for pleiepenger. Skjema ser egentlig ganske likt ut. 

Hvis derimot sykehuslegen har fylt ut sykmelding og skrevet «sykehusinnleggelse» i diagnosefeltet, vil nav returnere erklæringen 

Anonymkode: f5ce0...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge får du sykemelding for alt du ønsker. Flere på jobben min som har hatt lange og mange sykemeldinger pga syke foreldre. Og det er ulike leger som sykemelder dem. Nada problem!

Anonymkode: bd519...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Foreldrene kan få pleiepenger, ikke sykemelding. Det er en vanlig misforståelse. Man kan kun sykmeldes for egen sykdom, skade eller lyte, som det så pent heter i lovverket, man kan ikke sykmeldes pga andre sin tilstand. 

Anonymkode: 31b54...0db

Ikkje heilt enig, når dattera mi fekk leukemi så fekk eg først pleiepenger og etter det gjekk eg over til sjukmelding... Men enn får nok ikkje sjukmelding bare barnet har spysjuka osv

Anonymkode: e8fbd...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge får du sykemelding for alt du ønsker. Flere på jobben min som har hatt lange og mange sykemeldinger pga syke foreldre. Og det er ulike leger som sykemelder dem. Nada problem!

Anonymkode: bd519...55b

Heldigvis er det strammet inn og vil bli ytterligere innstramminger. Nav avslår krav om sykepenger og arbeidsgivere motstrider dem. 

Anonymkode: d751c...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge får du sykemelding for alt du ønsker. Flere på jobben min som har hatt lange og mange sykemeldinger pga syke foreldre. Og det er ulike leger som sykemelder dem. Nada problem!

Anonymkode: bd519...55b

Da kan det jo hende at de selv har blitt syke (psykisk) av å ha syke foreldre. Jeg ble det selv da min mor for noen mnd siden fikk en alvorlig kreftsykdom, jeg ble psykisk syk av det, ble sykmeldt 1 uke for å hente meg inn igjen, hadde sykt med hjertebank, apatisk, gråt mye, klarte ikke å skjøtte jobben skikkelig. Hun er fortsatt syk, men jeg er i jobb igjen. 

Man kan/skal ikke få sykemelding fordi man har sykt barn, det har man sykt barn dager til, er de brukt opp er det velferd som er det neste tror jeg.

Anonymkode: c4e82...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikkje heilt enig, når dattera mi fekk leukemi så fekk eg først pleiepenger og etter det gjekk eg over til sjukmelding... Men enn får nok ikkje sjukmelding bare barnet har spysjuka osv

Anonymkode: e8fbd...23a

Og da har du fått sykmelding pga egen sykdom - sannsynligvis en psykisk diagnose, noe som er ganske vanlig ved traumatiske livsendringer som det å ha et svært alvorlig sykt barn er. 

Anonymkode: f5ce0...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da kan det jo hende at de selv har blitt syke (psykisk) av å ha syke foreldre. Jeg ble det selv da min mor for noen mnd siden fikk en alvorlig kreftsykdom, jeg ble psykisk syk av det, ble sykmeldt 1 uke for å hente meg inn igjen, hadde sykt med hjertebank, apatisk, gråt mye, klarte ikke å skjøtte jobben skikkelig. Hun er fortsatt syk, men jeg er i jobb igjen. 

Man kan/skal ikke få sykemelding fordi man har sykt barn, det har man sykt barn dager til, er de brukt opp er det velferd som er det neste tror jeg.

Anonymkode: c4e82...0b3

Neida ingen psykisk sykdom. De går bare til legen sin og sier at de «ikke orker» og «at det blir for mye». Flere av de har klippekort hos legen sin og tar slike pauser med jevne mellomrom. 

Anonymkode: bd519...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Neida ingen psykisk sykdom. De går bare til legen sin og sier at de «ikke orker» og «at det blir for mye». Flere av de har klippekort hos legen sin og tar slike pauser med jevne mellomrom. 

Anonymkode: bd519...55b

Orker ikke og at det blir for mye er psykisk sykdom 

Anonymkode: c27c2...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida ingen psykisk sykdom. De går bare til legen sin og sier at de «ikke orker» og «at det blir for mye». Flere av de har klippekort hos legen sin og tar slike pauser med jevne mellomrom. 

Anonymkode: bd519...55b

Ikke orker og at det blir for mye er ikke diagnoser legen kan sette i en sykemelding, så da setter han nok psykisk sykdom som diagnose. Det er vel noe som heter situasjonsbetinget psykisk sykdom, det kan man få ved dødsfall i nær familie o.l. fordi belastningen blir så stor at man ikke makter jobb. Men en diagnose må på papiret og legen må stå inne for den om den blir etterprøvd.

Anonymkode: e76bb...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...