Gå til innhold

Noen som "nekter" barna aktiviteter pga tidsklemma el.l?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nekter ikke.. men de må begrense seg til to aktiviteter. 9-åringen får lov til å øke til 3 eller 4 dager i uka nå, men da må hun sykle til noen treninger etc selv 

Anonymkode: e4d8d...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke lov å gå på fler aktiviteter enn de har bå. To hver er mer enn nok og det blir ikke nekt, det blir krasj. De er 9 og 11 og har aktiviteter 4 dager i uken

Anonymkode: e5880...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier de må velge seg en aktivitet så lenge jeg må kjøre dem, når de blir gamle nok til å sykle eller ta bussen selv vil aldri jeg nekte dem fysisk aktivitet.

Har fire barn og alle har en aktivitet hver. Men alle trener jo flere ganger i uka da, han som er eldst trener fire ganger i uka og hun som er yngst trener to ganger i uka.

Anonymkode: de3a6...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er alene med barna og jobber mye ettermiddag og kveld. Aktiviteter de kan gå til selv er ok, så lenge de stadig har tid til lekser og litt fritid. Men den ene ønsker å gå på en bestemt aktivitet og det er jeg nødt til å si nei til. Vi har lang vei og ingen buss til treningsstedet. Han må kjøres. I tillegg bor det ingen i nærheten av oss som han kan sitte på med, og treningstider/kamptider skifter så jeg har ikke mulighet for å planlegge det inn i mine arbeidstider. Besteforeldrene er ikke interessert i å følge opp dette heller. Så da er jeg nødt til å si nei. Det går bare ikke. Litt trist men foreløpig går han på en annen aktivitet han synes er ok, selvom det er andrevalget. 

Anonymkode: 05c0a...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fortell.... :)

Anonymkode: 32cc9...841

De får to ting; dvs én ting på kulturskolen, samt én idrett. Ikke mer, har jeg bestemt. Mest på grunn av deres egne tidsklemmer, det tetner jo til med treninger når de blir større, og jo lenger de er kommet på et instrument, desto mer forventes det også at man øver.

Men de får lov å bytte, da. Han som gikk lei av saksofon fikk bytte til fiolin og han som ikke trivdes med svømming fikk starte på kampsport osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Takk for svar dere :)

Noen som kan fortelle hvordan dere rekker alt dette? Hvor mange barn, hvor mange treninger, kjører dere, går de selv? Kamper og cuper i tillegg? 

Jeg er alene med 3 stk, far er ikke inni bildet. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å følge opp 3 barn med 1-2 aktiviteter hver. Er jeg kjip om jeg setter grensen på 1 aktivitet hver? Jeg har full jobb, dagtid. Barna er 2, 6 og 7. 2 åringen må selvfølgelig vente. Men jenta (7) vil turne, gutten (6) vil begynne med fotball. Dvs 2 dager i uka med trening, pluss kamp og oppvisninger. Med 2åringen på slep. Hjelpes 😐

Anonymkode: 32cc9...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Takk for svar dere :)

Noen som kan fortelle hvordan dere rekker alt dette? Hvor mange barn, hvor mange treninger, kjører dere, går de selv? Kamper og cuper i tillegg? 

Jeg er alene med 3 stk, far er ikke inni bildet. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å følge opp 3 barn med 1-2 aktiviteter hver. Er jeg kjip om jeg setter grensen på 1 aktivitet hver? Jeg har full jobb, dagtid. Barna er 2, 6 og 7. 2 åringen må selvfølgelig vente. Men jenta (7) vil turne, gutten (6) vil begynne med fotball. Dvs 2 dager i uka med trening, pluss kamp og oppvisninger. Med 2åringen på slep. Hjelpes 😐

Anonymkode: 32cc9...841

Du må ikke stresse deg opp over det, jeg tror mye av kavet er i ditt hode.

Jeg har fire barn, og det har alltid gått helt fint. Men jeg har alltid samarbeidet med andre foreldre da, det er jo ikke noe problem å ta med seg en unge eller to ekstra de dagene jeg kan kjøre, også la mine barn sitte på når det kræsjer og jeg ikke kan.

Har alltid hatt 7-seter med plass til noen ekstra barn. En nabo har blitt en god venn, for vi har to barn på samme alder (hun har tre barn og jeg som sagt fire), så vi har samarbeidet litt både med å passe barn som er igjen hjemme og å kjøre barn som skal på noe.

Når du er alene med 3 barn kan du ikke være redd for å bygge nettverk, du må rett og slett spørre om hjelp når du trenger det, og tilby deg å hjelpe når du har mulighet til det. Det er ikke sånn at man alltid kan klare alt selv.

Jeg personlig er veldig på tilbudssiden, så jeg har nok oftere med meg andres barn enn jeg spør selv, men det gjør det veldig lett å spørre de gangene jeg faktisk trenger hjelp.

Anonymkode: de3a6...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Takk for svar dere :)

Noen som kan fortelle hvordan dere rekker alt dette? Hvor mange barn, hvor mange treninger, kjører dere, går de selv? Kamper og cuper i tillegg? 

Jeg er alene med 3 stk, far er ikke inni bildet. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å følge opp 3 barn med 1-2 aktiviteter hver. Er jeg kjip om jeg setter grensen på 1 aktivitet hver? Jeg har full jobb, dagtid. Barna er 2, 6 og 7. 2 åringen må selvfølgelig vente. Men jenta (7) vil turne, gutten (6) vil begynne med fotball. Dvs 2 dager i uka med trening, pluss kamp og oppvisninger. Med 2åringen på slep. Hjelpes 😐

Anonymkode: 32cc9...841

Jeg har 3 og er alene som deg. De to som trener trener 2 dager i uken hver og så går de på en aktivitet sammen. Det blir en del samkjøring med andre foreldre, men fotballkamper er på ukedager og håndball i helger, så jeg får vært med på det. Den aktiviteten de har felles er det turneringer i skoleferier, så da får jeg vært med der også.

Anonymkode: e5880...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke stresse deg opp over det, jeg tror mye av kavet er i ditt hode.

Jeg har fire barn, og det har alltid gått helt fint. Men jeg har alltid samarbeidet med andre foreldre da, det er jo ikke noe problem å ta med seg en unge eller to ekstra de dagene jeg kan kjøre, også la mine barn sitte på når det kræsjer og jeg ikke kan.

Har alltid hatt 7-seter med plass til noen ekstra barn. En nabo har blitt en god venn, for vi har to barn på samme alder (hun har tre barn og jeg som sagt fire), så vi har samarbeidet litt både med å passe barn som er igjen hjemme og å kjøre barn som skal på noe.

Når du er alene med 3 barn kan du ikke være redd for å bygge nettverk, du må rett og slett spørre om hjelp når du trenger det, og tilby deg å hjelpe når du har mulighet til det. Det er ikke sånn at man alltid kan klare alt selv.

Jeg personlig er veldig på tilbudssiden, så jeg har nok oftere med meg andres barn enn jeg spør selv, men det gjør det veldig lett å spørre de gangene jeg faktisk trenger hjelp.

Anonymkode: de3a6...8d5

Samarbeid med andre foreldre. Og det er heller ikke feil å prøve å få de til å drive med det samme. Mine to går på skøyter om vinteren, storebror to ganger i uka og minsta en. Den dagen trener de samtidig på hvert sitt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Takk for svar dere :)

Noen som kan fortelle hvordan dere rekker alt dette? Hvor mange barn, hvor mange treninger, kjører dere, går de selv? Kamper og cuper i tillegg? 

Jeg er alene med 3 stk, far er ikke inni bildet. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å følge opp 3 barn med 1-2 aktiviteter hver. Er jeg kjip om jeg setter grensen på 1 aktivitet hver? Jeg har full jobb, dagtid. Barna er 2, 6 og 7. 2 åringen må selvfølgelig vente. Men jenta (7) vil turne, gutten (6) vil begynne med fotball. Dvs 2 dager i uka med trening, pluss kamp og oppvisninger. Med 2åringen på slep. Hjelpes 😐

Anonymkode: 32cc9...841

Jeg tenker alle gjør det som passer ens egen livssituasjon best. Vi er to om to barn, men tenker uansett at det holder med en aktivitet. Her går 7 åringen på en aktivitet som er 2 ganger i uken.  De skal også ha tid til lekser, roe ned litt etter skolen, og leke med venner. Samt fokusere på en aktivitet må da være bedre, bli god i den ene tingen man fokuserer på, enn å være halvveis Her og der... men må være rom for å finne den tingen man liker og trives med da...

Anonymkode: 72e28...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som over her, man må se hva som passer familien. Her er vi 2 om 3 barn, der minste bare er 2 år så går ikke på noe. De får ha 1 aktivitet hver, men de trener da 2 ganger i uken. De skal ha tid til lekser og venner. Vi skal ha tid til å følge opp, uten å måtte stresse hit og dit, vil spise middag sammen f.eks. og ha noen dager der det ikke er noe stress. Og med flere aktiviteter jo flere dugnader og det sier jeg nei takk til. Kanskje vi er egoistiske,men det er dette som passer oss, de har heller ikke spurt om flere aktiviteter. Jeg er og mye alene med de da mannen jobber mye overtid og er på langturer. De er 9 og 11 år.

Anonymkode: 7b04c...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Takk for svar dere :)

Noen som kan fortelle hvordan dere rekker alt dette? Hvor mange barn, hvor mange treninger, kjører dere, går de selv? Kamper og cuper i tillegg? 

Jeg er alene med 3 stk, far er ikke inni bildet. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å følge opp 3 barn med 1-2 aktiviteter hver. Er jeg kjip om jeg setter grensen på 1 aktivitet hver? Jeg har full jobb, dagtid. Barna er 2, 6 og 7. 2 åringen må selvfølgelig vente. Men jenta (7) vil turne, gutten (6) vil begynne med fotball. Dvs 2 dager i uka med trening, pluss kamp og oppvisninger. Med 2åringen på slep. Hjelpes 😐

Anonymkode: 32cc9...841

Når de er så små ser jeg ikke noe galt i at du setter grense på 1 aktivitet pr barn. De trenger å ha fritid i tillegg og dere skal få dagene til å gå opp praktisk. Om dere har andre barn i nærheten som skal på samme aktivitet kan man avtale kjøring så man kan dele på det og hjelpe hverandre.

Når barna blir større kan de lettere gå/sykle selv evn sammen med venner. De kan også være alene på aktiviteter og tåler litt ventetid om det er nødvendig for å få planene til å gå opp. 

Jeg er helt alene med 2. Den eldste har 3 treninger pr uke. Hun drar på jobben med meg på ettermiddagen og da kan hun selv gå dit hun skal, og hun bruker ventetiden på lekser. Så kjører hun hjem med en venninne eller sitter på hjem med meg når jeg er ferdig. Hun er 12.

Lillebroren på 9 har også 3 treninger. 2 dager sitter han på med en venn og den siste dagen er det bestefaren som kjører ham.

De har treninger de samme dagene, så 4 dager pr uke har vi intet fast og de kan være med venner eller vi kan slappe av.

Anonymkode: 05c0a...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre barn, og en mann som reiser mye. Da de var yngre gikk de på svømming, det var i helgene, og det var faren som fulgte opp. Sånn ellers er det én idrett og en aktivitet på kulturskolen. Nå er de 11, 14 og 18. Alle tre går på samme idrett, og vi har alltid hatt kjøregrupper med andre. Jeg er trener for den ene, så der er jeg jo alltid med, men med de andre to har det altså vært kjørgrupper. Jeg tror det på ukens sju dager er mellom 15 og 20 aktiviteter på de tre, det er jo for mye til å være med på alt. I sommerhalvåret sykler de selv når de kan. 

For både dem og meg har idretten blitt det sosiale miljøet også. Det er der de er sammen med venner, og det er med lagkamerater de går på kino, gjør lekser eller slapper av sammen. Siden jeg selv er på trening eller kamp med den midterste fem-seks ganger i uka, er det der jeg har venner og er sosial. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-åringen går på to ting. En sommer- og en vinteridrett. 

8-åringen går på en helårs, en sommer og to vinter. 

Planen er en sommeridrett til for begge, samt kulturskole i tillegg fra høsten av. 

Det er sosialt, godt for helsa og gøy! 

Anonymkode: f1d7d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fortell.... :)

Anonymkode: 32cc9...841

Nekter ikke, men presser ikke på heller. Mine barn liker ikke handball/fotball, så dermed har jeg bare ikke gjort noe mer( flere jeg kjenner presser barna til å gå på desse populære idrettene til de liker det).

Dermed har jeg sluppet mye stress med kjøring og øydelagde helger da jeg jobber annenhver helg utenom. Hos meg har de gått på dans, kulturskulen, drama, gitar osv, speider, svømming og slike ting

Anonymkode: b3165...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn som er aktive og en mann som jobber ekstremt mye så jeg er sånn sett alene om det. Vi har kjøregrupper og samarbeid mellom foreldrene. Eldste trener hver dag i 4-5 timer men hun tar buss så langt det lar seg gjøre. Mellomste går nå på en trening han går til og minste er på to ting som følges opp. Etter de begynte å gå / ta buss er det mindre kjøring men i en periode kjørte jeg 15-16 ganger i uka. Med jobb, hus og hund i tillegg var jeg ganske sliten. Men det er bare en periode og Vipps så er det flyttet hjemmefra. 

Anonymkode: 93779...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt fokus på planlegging og å se positivt på aktivitetene til barna. Har 4 barn. Når de to eldste måtte kjøres på trening måtte de to små bli med. Mens vi ventet på at de skulle bli ferdige ble vi kjent med andre foreldre og søsken, gikk litt turer ute osv. Den ene treningen er litt sent så da hadde vi matpakke med, pusset tenner i garderoben, skiftet til pysj (med fleecedress oppå) og leste bøker. Da bar de to minste leggeklar når vi kom hjem og om de sovnet i bilen kunne jeg bare bære de inn.

 

hver helg lager jeg svære porsjoner med middager som jeg fryser ned. Feks pizza med grov bunn med grønnsakssaus osv., lapskaus, fiskesuppe, fiskegrateng, kjøttkaker osv. Lager ofte 5 middager og fryser ned 4. I tillegg har jeg funnet oppskrift på middager som man kan kutte alt oppi en gryte på kvelden og så koke 15 minutter og så er middagen klar!

 

hver kveld må alle rydde i 15 minutter før leggetid. Dette inkluderer også å pakke treningstøy til neste dag slik at alt er klart. 

 

Vi har valgt å se det positive at ungene er fysisk aktive. Å tilbringe en helg på håndballcup har vi valgt å se på som gøy. Vi smører med god niste, får de minste med å heie på laget, lar de leke med ball i ventetiden og har med uteklær og finner en lekeplass om det er for lenge mellom kamper. Man får pratet med andre foreldre. Man trenger ikke ha en stresset hverdag selv om ungene er med på aktiviteter, man må bare ligge i forkant og planlegge litt.

Anonymkode: c8a71...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de bare en aktivitet, men de bruker minst to timer på den hver dag, så det er nok. Så er det stevner i helgene i tillegg. 

Anonymkode: fe6b4...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt fokus på planlegging og å se positivt på aktivitetene til barna. Har 4 barn. Når de to eldste måtte kjøres på trening måtte de to små bli med. Mens vi ventet på at de skulle bli ferdige ble vi kjent med andre foreldre og søsken, gikk litt turer ute osv. Den ene treningen er litt sent så da hadde vi matpakke med, pusset tenner i garderoben, skiftet til pysj (med fleecedress oppå) og leste bøker. Da bar de to minste leggeklar når vi kom hjem og om de sovnet i bilen kunne jeg bare bære de inn.

 

hver helg lager jeg svære porsjoner med middager som jeg fryser ned. Feks pizza med grov bunn med grønnsakssaus osv., lapskaus, fiskesuppe, fiskegrateng, kjøttkaker osv. Lager ofte 5 middager og fryser ned 4. I tillegg har jeg funnet oppskrift på middager som man kan kutte alt oppi en gryte på kvelden og så koke 15 minutter og så er middagen klar!

 

hver kveld må alle rydde i 15 minutter før leggetid. Dette inkluderer også å pakke treningstøy til neste dag slik at alt er klart. 

 

Vi har valgt å se det positive at ungene er fysisk aktive. Å tilbringe en helg på håndballcup har vi valgt å se på som gøy. Vi smører med god niste, får de minste med å heie på laget, lar de leke med ball i ventetiden og har med uteklær og finner en lekeplass om det er for lenge mellom kamper. Man får pratet med andre foreldre. Man trenger ikke ha en stresset hverdag selv om ungene er med på aktiviteter, man må bare ligge i forkant og planlegge litt.

Anonymkode: c8a71...888

Helt enig med deg. Holdningen har mye å si! Det samme gjelder for feks dugnader. Hvis en går inn i det med en positiv holdning og tenker en skal gjøre det beste ut av det, bli kjent med nye folk og kose seg så blir det som regel kjekt. 

 

Anonymkode: df838...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...