Gå til innhold

Jeg blir til tider gal, beskjeder, rydding, gjelder barna..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det som er på gulvet på rommet rører jeg ikke, det tar de ved skippertak. Regner med det kommer etter hvert. Mine er 10,12 og 13. Mellomste her klarer aldri å sette skoene i gangen, rydde vekk lekser, leker osv. Og jeg finner brukte klær over alt. Med henne sluttet jeg helt å mase. Jeg tok bare og samlet alt rask og la i senga hennes. Hver kveld måtte hun sortere og rydde på plass det som havnet i senga. Vi er ikke i mål enda, men det har blitt mye bedre. 

Anonymkode: e5b0c...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma gjorde ikke noe annet enn å mase og kjase om rydding og alt vi måtte gjøre. Tror det var måten hun sa det på som gjorde at vi ble helt anti. 

Her hjemme må de rydde. Men jeg er lur, snakker ordentlig til dem, bruker ord som gjør at de gjør  alt jeg ber om. Men jeg ramser ikke opp 10 ting de skal gjøre på rappen. Jeg dropper  ord som skal og bør, og sier det hadde vært fint osv.

Anonymkode: a70aa...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har 3 jenter, de er 11, 9 og 2 år. Hun minste regnes ikke med her enda, hun synes det er gøy å rydde osv. Men spesielt hun i midten, kjære vene. Mer rotete jente skal du lete lenge etter. Rommet ser bomba ut, klesskapet like dan. Fra de var små har de vært med på å rydde og ha ting i orden, så de har lært seg dette.

Jeg kan be de om å ta de klærne som ligger slengt på badet enten i skittentøykurven eller rommet, ja får jeg til svar, men så glemmer de det på vei ut av badet, de går bare rett over det. Alt glemmes, føler jeg går å snakker til de hele tiden. Samme beskjed flere ganger, det samme hver dag osv.

Det er spesielt 9 åringen som glemmer alt. Hver dag til måltidene må det minnes på at man ikke smatter (værste lyden jeg vet), vi sitter ikke å synger eller veier med armene rundt omkring, kanskje det er strengt, men vi ønsker matro for å snakke sammen. Samme beskjed må jo gies hver dag!

Jeg kan be hun gjøre en ting,glemmer det, så blir hun sur fordi jeg sier det igjen. Hun bare tråkker over ting. "Husk å ta med de lekene opp", får ja til svar, glemt. En ting de og skal gjøre når de kommer hjem fra skolen er å ta ut matboksen, glemmes hver dag av 9 åringen. 

Ok, nå høres det ut som at det bare er 9 åringen som er sånn, er ikke det, men hun er værst. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem nå, føler jeg går å kjefter og maser hver dag, om de samme tingene, jeg blir frustrert. "Sett på korken på tannkremen,tannbørsten skal i skuffen, skift truse hver dag, skyll vasken etter deg så ikke det ligger ekle tannkremklumper igjen (gjelder begge), klærne skal ikke ligge slengt på gulvet, hvor skal de" og det kan fortsette i det uendelige.

Jeg ønsker tips og råd. Jeg mener hun/de er store nok til å kunne gjøre dette her nå. Takker for tips/råd😊

Anonymkode: bbc7a...fa5

Kjenner meg sååå igjen🙈

Har en 9-åring selv. Glemmer alltid å rydde etter seg, lar fat og kopper stå, drar ut leker, men rydder ikke. Skitne klær overalt osv.

Han er flink til å ta ut matboksen, da..:p Og så er han utrolig flink til å være med på husvask! Men jeg vil at man rydder etter seg fortløpende, ikke ta skippertak når jeg har fått nok rot... 

Eldste er veldig flink til å rydde etter seg, men må bli minnet på å dusje og bytte klær.

Mellomste kaster klær overalt, legger skitne klær ved siden av (????) skittentøyskurven HELE TIDEN!!! 

Maser på de dagen lang🙈

Nå har jeg begynt å forfølge de til de har gjort det de skal. Ligger det en sokk på gulvet skal eieren plukke den opp og legge den der den skal, med en gang!

De syns nok jeg pirker på småting, men mange småting fra tre barn blir MYE ROT! Og det er jo ikke sånn at de kommer til å rydde etter seg senere. Det kommer til å ligge der til jeg får nok av rot og alle må ta en runde. Dagen etter er det like ille, så nå skal ting taes med en gang!

Anonymkode: f3caa...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er foreldre, så jo det er faktisk din oppgave å holde hjemmet ordentlig. Barnas oppgave er å nyte barndommen den korte tiden den varer. Hvis du tror at du lærer gode verdier ved å kjefte daglig, så bommer du kraftig. Barn identifiserer seg med den voksne de er vokst opp med. De blir ikke omgjengelige eller sosiale av å ha en voksen som roper og kjefter hver dag for bagateller. 

Jeg er blitt et ansvarlig, modent individ uten kjefting, masing og konsekvenser for mangelfull rydding. Slapp av, litt. De er barn!

Anonymkode: 58627...374

Jeg roper og kjefter aldri. Jeg har ikke høye krav og strenge regler. Men litt forventer jeg faktisk at de skal bidra. Det finnes nok av eksempler på bortskjemte drittunger som sitter på ræva og får alt servert fordi deres oppgave er å «nyte barndomen»

Anonymkode: 45fe4...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en huskeliste som hun/de kan krysse av på hver kveld? Eller bruke stjerne stickers og se hvem som er flinkest til å samle stjerner på listen (krysse av) uten å trenge påminnelse ️ Etter hvert vil det forhåpentligvis bli innarbeidet til en rutine :) 

Anonymkode: e68d3...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg roper og kjefter aldri. Jeg har ikke høye krav og strenge regler. Men litt forventer jeg faktisk at de skal bidra. Det finnes nok av eksempler på bortskjemte drittunger som sitter på ræva og får alt servert fordi deres oppgave er å «nyte barndomen»

Anonymkode: 45fe4...d6d

Men greia er at de aller fleste vokser opp og blir ryddige nok unge voksne. Så det du kan spørre seg om er hvor mye masing og ugrei stemning det skal være på veien dit.

Jeg har ei venninne hvis' mantra alltid har vært noe a la ditt - "dette må man kunne forvente av et barn på xx år". Det være seg påkledning, rydding, påsmøring av mat. Det er SÅ mye gnål om oppgaver som ikke blir gjort eller ikke blir gjort ordentlig nok at selv jeg kjenner på trasselysten.

Hvis du minner 9-åringen om det samme hver dag blir det faktisk masing. 

Tenk hvilken overraskelse det kunne vært om du møtte henne med et smil og sa at du tar matboksen hennes på kjøkkenet. 

Anonymkode: 3b1be...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke veninna di (heldigvis)

Og masing er ikke det samme som roping og kjefting! 

Mine barn er ikke curlingbarn, jeg soper ikke bort alle hindringer for å behage og tilrettelegge. De skal slippe, som unge voksne, å oppdager at verden ikke bare snurrer rundt deres egen akse. 

Anonymkode: 45fe4...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke veninna di (heldigvis)

Og masing er ikke det samme som roping og kjefting! 

Mine barn er ikke curlingbarn, jeg soper ikke bort alle hindringer for å behage og tilrettelegge. De skal slippe, som unge voksne, å oppdager at verden ikke bare snurrer rundt deres egen akse. 

Anonymkode: 45fe4...d6d

Men hallo, de må jo ikke lære alt akkurat nå. Gi ungene noen få enkle oppgaver. Når de finner flyten og får til de enkle oppgavene gir du dem en oppgave til. Osv. Det tar tid å bli voksen! 9 år er alt for lite til å klare å holde kontroll på hus og hjem. 

Anonymkode: 77b77...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hallo, de må jo ikke lære alt akkurat nå. Gi ungene noen få enkle oppgaver. Når de finner flyten og får til de enkle oppgavene gir du dem en oppgave til. Osv. Det tar tid å bli voksen! 9 år er alt for lite til å klare å holde kontroll på hus og hjem. 

Anonymkode: 77b77...384

Det er jo ikke det det er snakk om, det er snakk om å kaste søpla i søpla istedet for over alt ellers, sette melka inn i kjøleskapet slik at vi slipper å tømme ut litersvis av melk, det handler om å ta matboksen ut av sekken istedet for å la maten muggle over helga, legge sure sokker i skittentøyet. Osv osv. 

Jeg er da så visst ingen inspektør og tjener. Og ungene mine er ikke tilbakestående eller  handikappede. 

Når de fint klarer å lage omelett og steke pizza, så skal de fint klare å rydde opp etter seg. 

Anonymkode: 45fe4...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke det det er snakk om, det er snakk om å kaste søpla i søpla istedet for over alt ellers, sette melka inn i kjøleskapet slik at vi slipper å tømme ut litersvis av melk, det handler om å ta matboksen ut av sekken istedet for å la maten muggle over helga, legge sure sokker i skittentøyet. Osv osv. 

Jeg er da så visst ingen inspektør og tjener. Og ungene mine er ikke tilbakestående eller  handikappede. 

Når de fint klarer å lage omelett og steke pizza, så skal de fint klare å rydde opp etter seg. 

Anonymkode: 45fe4...d6d

Enig!!!

Hører ofte om menn som ikke klarer å plukke opp sokkene etter seg og lignende, hva tror du det kommer av??

Jeg forventer at ungene mine klarer å rydde etter seg selv.. de KAN, men gjør det ikke. Ikke pokker om jeg er en tjener som skal gå rundt og plukke opp etter store barn!!

Anonymkode: f3caa...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner meg sååå igjen🙈

Har en 9-åring selv. Glemmer alltid å rydde etter seg, lar fat og kopper stå, drar ut leker, men rydder ikke. Skitne klær overalt osv.

Han er flink til å ta ut matboksen, da..:p Og så er han utrolig flink til å være med på husvask! Men jeg vil at man rydder etter seg fortløpende, ikke ta skippertak når jeg har fått nok rot... 

Eldste er veldig flink til å rydde etter seg, men må bli minnet på å dusje og bytte klær.

Mellomste kaster klær overalt, legger skitne klær ved siden av (????) skittentøyskurven HELE TIDEN!!! 

Maser på de dagen lang🙈

Nå har jeg begynt å forfølge de til de har gjort det de skal. Ligger det en sokk på gulvet skal eieren plukke den opp og legge den der den skal, med en gang!

De syns nok jeg pirker på småting, men mange småting fra tre barn blir MYE ROT! Og det er jo ikke sånn at de kommer til å rydde etter seg senere. Det kommer til å ligge der til jeg får nok av rot og alle må ta en runde. Dagen etter er det like ille, så nå skal ting taes med en gang!

Anonymkode: f3caa...e54

OMG!

Anonymkode: 42f85...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som du bare kommer med kjip kritikk og gnål ja. Da hadde jeh også lukket øra altså. Prøv en annen taktikk, uten slikt mas og ros det som er bra. 

Anonymkode: 42f85...634

Man skal rose og gi tilbakemelding på atferd man vil ha mer av. Kommer man med gnål og negative kommentarer på atferd man ikke liker, vil det bare fortsette slik 

Anonymkode: a58b3...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker at barn ikke bør rydde så mye selv, det gjør jeg når de sover

Anonymkode: 76f1f...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tenker at barn ikke bør rydde så mye selv, det gjør jeg når de sover

Anonymkode: 76f1f...894

Du har gutter, antar jeg🤣

Anonymkode: 45fe4...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Du har gutter, antar jeg🤣

Anonymkode: 45fe4...d6d

2 gutter og 2 jenter

Anonymkode: 76f1f...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er ikke veninna di (heldigvis)

Og masing er ikke det samme som roping og kjefting! 

Mine barn er ikke curlingbarn, jeg soper ikke bort alle hindringer for å behage og tilrettelegge. De skal slippe, som unge voksne, å oppdager at verden ikke bare snurrer rundt deres egen akse. 

Anonymkode: 45fe4...d6d

Så fortsett med å..gjøre hva du enn gjør. Du mener jo tydeligvis du gjør det riktig, selv om det ikke gir noen resultater. Forhåpentligvis skjerper de seg snart.

Mine barn er heller ikke curlingbstn. Og merkelig nok gjør de mer enn dine, selv om jeg ikke maser..

Anonymkode: 3b1be...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det skaper god stemning? Trusler og nedskrevne regler som i en militærleir?😱

Anonymkode: 22d8a...65d

Visste ikke at de har det så godt i militærleir 😄

Og til info: barn er faktisk lykkeligere når de har regler (kilde: forskning gjort på dette området).

 

Anonymkode: 567eb...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Visste ikke at de har det så godt i militærleir 😄

Og til info: barn er faktisk lykkeligere når de har regler (kilde: forskning gjort på dette området).

 

Anonymkode: 567eb...075

Grensesetting er nødvendig men militærstrikte regler gjør ingen lykkelig. Kanskje ocd mamma da.

Anonymkode: 42f85...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grensesetting er nødvendig men militærstrikte regler gjør ingen lykkelig. Kanskje ocd mamma da.

Anonymkode: 42f85...634

Tror ikke du vet forskjellen på grensesetting og militærstrikte regler. Men for all del, kom gjerne med dine innspill, det er jo det forum er til 😄

Anonymkode: 567eb...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...