Gå til innhold

Innsovningsproblematikk hos 4,5åring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt har vi slitt med innsovning fra hun var 8-9mnd og kunne reise seg i sengen. Hun finner ikke ro, leker, prater, tuller i evigheter. I gode perioder bruker hun 45min på å sovne, ellers opp mot 1,5 time. 

Har prøvd «alt».. rutinene er klare og forutsigbare. Ro, ingen skjerm, mørkt rom, en bok, en sang og natta. Hun er ikke redd eller sint, bare urolig og våken. Dess trøttere, dess verre. Har vært lagt tidligere, senere, over lange perioder. Prøvd søvntrener (dag/natt klokke), belønning, sitte inne med henne, osv. Ingenting fungerer og ungen er trøtt, sur og oppfarende. Helsesøster ymtet frempå melatonin/medisinering i dag, vi skulle diskutere med lege. Men så leser jeg im bivirkninger og blir skremt... noen som har noen erfaringer å dele? 

Anonymkode: aa923...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er velkjent for oss. Vårt eldste barn har slitt med det samme siden han var baby. Da han var 4,5 år fikk han også mye tics, noe som vedvarer selv om det har roet seg endel. 

Vi har brukt melatonin gjennom denne vinteren, etter ÅR med dårlig søvn. Det kom til er punkt hvor jeg fant ut at bivirkningene av kronisk søvnunderskudd nok ikke var bedre enn eventuelle bivirkninger av melatonin. Det har funket som bare det hos oss. Det hjelper ham å «skru av» den aktive hjernen. 

Nå har vi valgt å være uten en periode for å se om søvnen blir enklere etter en lang periode med sunne og stabile søvnrutiner. Så langt går det greit - selv om han ofte sovner nærmere kl 22, en time senere enn ideelt. 

Melatonin er et naturlig hormon som kroppen også produserer selv, et tilskudd er derfor ikke som annen søvnmedisinering.  Men det er forsker lite på evt. langtidsbivirkninger og det gjør det litt vanskelig synes jeg. Må veie behovet for hjelp opp mot hensynet til evt. bivirkninger. 

Snakk med fastlegen og be om hans/hennes syn, det går an å prøve en stund og deretter fase ut om man ønsker. 

Vet hvor fortvilende det er med barn som aldri får sove. 

Anonymkode: 06a76...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er velkjent for oss. Vårt eldste barn har slitt med det samme siden han var baby. Da han var 4,5 år fikk han også mye tics, noe som vedvarer selv om det har roet seg endel. 

Vi har brukt melatonin gjennom denne vinteren, etter ÅR med dårlig søvn. Det kom til er punkt hvor jeg fant ut at bivirkningene av kronisk søvnunderskudd nok ikke var bedre enn eventuelle bivirkninger av melatonin. Det har funket som bare det hos oss. Det hjelper ham å «skru av» den aktive hjernen. 

Nå har vi valgt å være uten en periode for å se om søvnen blir enklere etter en lang periode med sunne og stabile søvnrutiner. Så langt går det greit - selv om han ofte sovner nærmere kl 22, en time senere enn ideelt. 

Melatonin er et naturlig hormon som kroppen også produserer selv, et tilskudd er derfor ikke som annen søvnmedisinering.  Men det er forsker lite på evt. langtidsbivirkninger og det gjør det litt vanskelig synes jeg. Må veie behovet for hjelp opp mot hensynet til evt. bivirkninger. 

Snakk med fastlegen og be om hans/hennes syn, det går an å prøve en stund og deretter fase ut om man ønsker. 

Vet hvor fortvilende det er med barn som aldri får sove. 

Anonymkode: 06a76...6f8

Han er ni år forresten.  

Anonymkode: 06a76...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste, som nå er 15, har alltid vært slik. Og det har vel egentlig jeg også. Vi har valgt å ikke se det som noe stort problem. Hun bruker lang tid på å sovne, men sover godt når hun først sover .

Av og til virker hun sliten dagen etter, ofte ikke. 

For oss er det ikke et alternativ med melatonin eller omfattende oppfølging. Vi ser det som en normalvariant og lever greit med det. 

Anonymkode: 90438...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vår jente slitt med søvnen siden hun ble født. Hun våknet hver natt så vi var nødt å få hjelp til henne. Spesielt når hun begynte på skolen. Etter første dag med melatonin så var hun så blid og fornøyd og sa maaaaamma... jeg har sove hele natten og det gjor så godt! Nå er hun snart 8 år og hun må gå på den ennda. Her sovner hun ikke før 12 om natta og 7 t med søvn er alt for lite! Nå sovner hun fra mellom 20-21. Så hun er godt uthvilt på morningen

Anonymkode: da159...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! 

Jeg syns det er vanskelig med melatonin med tanke på bivirkninger, men jeg syns situasjonen nå er uholdbar. Det kan godt være at det er innenfor normalen for noen, men ikke her. Hun er sur, sliten, nærtagende og kommer lett i konflikter fordi hun er sliten. For ikke å snakke om kronisk blå under øynene. 

Dere som har forsøkt melatonin, opplever dere bivirkningene? 

Anonymkode: aa923...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill! 

Jeg syns det er vanskelig med melatonin med tanke på bivirkninger, men jeg syns situasjonen nå er uholdbar. Det kan godt være at det er innenfor normalen for noen, men ikke her. Hun er sur, sliten, nærtagende og kommer lett i konflikter fordi hun er sliten. For ikke å snakke om kronisk blå under øynene. 

Dere som har forsøkt melatonin, opplever dere bivirkningene? 

Anonymkode: aa923...0ca

Jeg bruker melatonin selv og har ikke hatt noen bivirkninger. Datteren min sliter også med å sovne. Har ikke prøvd melatonin på henne, men vi har god effekt av å spille rolig avslapningsmusikk etter hun har lagt seg.

Anonymkode: 208d3...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker melatonin selv og har ikke hatt noen bivirkninger. Datteren min sliter også med å sovne. Har ikke prøvd melatonin på henne, men vi har god effekt av å spille rolig avslapningsmusikk etter hun har lagt seg.

Anonymkode: 208d3...021

Takk for innspill. Har ingen erfaring selv, men leser at de kan føle seg kalde og triste, syns det var fælt å høre. 😕

Anonymkode: aa923...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min 5 - åring sov knapt fra 1-4,5 år. Fikk melatonin og sovnet etter en vi hadde lest en bok. Ingen bivirkninger . Her viste det seg at det var epileptisk aktivitet i hjernen som forstyrret søvnen hans! Så nå er det epilepsi- medisiner vi driver og prøver ut. Melatonin avventer vi litt, men ikke redd for å begynne igjen!! 

Anonymkode: 5b0bc...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...