Gå til innhold

Har et barn som skal operere, sjefen vil jeg skal bruke ferien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal være hjemme med han i minimum 10 dager. Dette går utover 3 arbeidsdager totalt. Hun vil da jeg skal bruke ene ferieuken min på dette? 

Jeg har rett på pleiepenger, tenkte jeg skulle bruke det? Kan hun kreve jeg bruker ferien min på det?

Anonymkode: 6002c...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du rett på pleiepenger? Har du sjekket det og fått det bekreftet av lege?

Sønnen vår var hjemme i 14 dager etter operasjon og vi måtte bruke syktbarndager. Man har ikke automatisk krav på pleiepenger selv om barnet er operert.

Anonymkode: cdd0b...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du rett på pleiepenger? Har du sjekket det og fått det bekreftet av lege?

Sønnen vår var hjemme i 14 dager etter operasjon og vi måtte bruke syktbarndager. Man har ikke automatisk krav på pleiepenger selv om barnet er operert.

Anonymkode: cdd0b...97d

Legen har sagt det ja.

Anonymkode: 6002c...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legen har sagt det ja.

Anonymkode: 6002c...1fa

Hvis du har rett på det så får din arbeidsgiver bare forholde seg til det.

Anonymkode: 7c072...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har rett på pleiepenger, hvorfor i all verden skal du ikke bruke det, men ferien din? Her er sjefen helt på jordet!

Anonymkode: e2689...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert sjefen har tekt på pleiepenger. Det betales av nav, ikke arbeidsgiver.

Anonymkode: f7728...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har rett på pleiepenger kan ikke sjefen kreve du heller tar ferie. 

Pleiepenger utløses ved innleggelse over åtte dager eller mer, i noen tilfeller kan pleiepenger også gis for videre pleie i eget hjem. 

Anonymkode: 999df...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du kan ha krav på pleiepenger. Om du har det så kan din sjef ikke krave du avvikler ferie. Da vil NAV utbetale pleiepenger fra første fraværsdag.

Hvordan kan det ha seg at du skal være borte i minimum 10 dager men kun 3 arbeidsdager. Husk at friperioder teller med så om du har friperioder eller helg mellom så kan din arbeidsgiver kreve dokumentasjon på barns sykdom etter 3 sammenhengende omsorgsdager.Er det mulig å dele fraværet med far? At dere hver tar ut noen syke barn dager, feriedager eller avspassering/hjemmekontor?

Anonymkode: 35f29...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk om du kan ha krav på pleiepenger. Om du har det så kan din sjef ikke krave du avvikler ferie. Da vil NAV utbetale pleiepenger fra første fraværsdag.

Hvordan kan det ha seg at du skal være borte i minimum 10 dager men kun 3 arbeidsdager. Husk at friperioder teller med så om du har friperioder eller helg mellom så kan din arbeidsgiver kreve dokumentasjon på barns sykdom etter 3 sammenhengende omsorgsdager.Er det mulig å dele fraværet med far? At dere hver tar ut noen syke barn dager, feriedager eller avspassering/hjemmekontor?

Anonymkode: 35f29...8de

Pappaen er offshore.  Jeg jobber turnus og på disse dagene har jeg 3 dager jeg skal på jobb. Derfor jeg tenkte jeg kunne bruke egenmelding på sykt barn disse dagene.

Anonymkode: 6002c...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pappaen er offshore.  Jeg jobber turnus og på disse dagene har jeg 3 dager jeg skal på jobb. Derfor jeg tenkte jeg kunne bruke egenmelding på sykt barn disse dagene.

Anonymkode: 6002c...1fa

Det kan du faktisk også. Sjefen din er på bærtur... Men hvis du vil dempe konfliktnivået, så søk pleiepenger. Du vet jo ennå ikke hvor langt til det vil ta med hele tilfriskningen, kanskje trenger du mer fri utover de 10 dagene.

Anonymkode: 0b93f...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du rett på pleiepenger? Har du sjekket det og fått det bekreftet av lege?

Sønnen vår var hjemme i 14 dager etter operasjon og vi måtte bruke syktbarndager. Man har ikke automatisk krav på pleiepenger selv om barnet er operert.

Anonymkode: cdd0b...97d

Joda, nye regler. Man får pleiepenger fra dag 1. 

Anonymkode: 08c8e...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du har rett på pleiepenger kan ikke sjefen kreve du heller tar ferie. 

Pleiepenger utløses ved innleggelse over åtte dager eller mer, i noen tilfeller kan pleiepenger også gis for videre pleie i eget hjem. 

Anonymkode: 999df...d3d

Nye regler på pleiepenger. Nå får man det fra dag 1.

Anonymkode: 08c8e...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke pleiepenger på disse få dagene.. 

Men det du derimot har krav på er velferdspermisjon fordi barnet ditt skal opereres.  Mitt barn har blitt operert 4 ganger. Han er nå 9. 

Så du skal ikke ta noe ferie ut av dette, men velferdspermisjon..;)

Anonymkode: dcd59...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du får ikke pleiepenger på disse få dagene.. 

Men det du derimot har krav på er velferdspermisjon fordi barnet ditt skal opereres.  Mitt barn har blitt operert 4 ganger. Han er nå 9. 

Så du skal ikke ta noe ferie ut av dette, men velferdspermisjon..;)

Anonymkode: dcd59...903

Okey.. leser at det også har blitt mye regler. Så du får pleiepenger fra dag 1. Men om ikke du får, så skal du ha velferdspermisjon.  Enig med ho over her ett sted.... sjefen din er på bærtur. Ikke la deg lure. Stå på kravene dine. ;)

Anonymkode: dcd59...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere her skriver at du kan bruke sykt barn dager. Det tror jeg faktisk ikke er lov når det gjelder operasjon. En kollega av meg kunne ikke bruke sykt barn dager da barnet ble operert. Det var visst andre regler når det er operasjon, altså planlagt.

Anonymkode: a50a7...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo også an på hvorfor barnet skal oppereres og hvor gammelt barnet er.

 

Anonymkode: f7728...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Okey.. leser at det også har blitt mye regler. Så du får pleiepenger fra dag 1. Men om ikke du får, så skal du ha velferdspermisjon.  Enig med ho over her ett sted.... sjefen din er på bærtur. Ikke la deg lure. Stå på kravene dine. ;)

Anonymkode: dcd59...903

Velferdspermisjon er vel og bra,men en har ikke automatisk krav på permisjon med lønn. Så det er ulurt å søke velferdspermisjon,og dermed risikere å bli stående uten lønn for disse dagene...

Anonymkode: 4cd54...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere her skriver at du kan bruke sykt barn dager. Det tror jeg faktisk ikke er lov når det gjelder operasjon. En kollega av meg kunne ikke bruke sykt barn dager da barnet ble operert. Det var visst andre regler når det er operasjon, altså planlagt.

Anonymkode: a50a7...c69

Det er bare tull. Der jeg jobber må man bruke opp syktbarn dager først. Fjerning av mandler er den operasjonen her som kreves lengst tid hjemme med barnet (6-10 dager) og har ennå ikke vært borti at noen trenger å bruke pleiepenger. 

Anonymkode: 2aa0d...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere her skriver at du kan bruke sykt barn dager. Det tror jeg faktisk ikke er lov når det gjelder operasjon. En kollega av meg kunne ikke bruke sykt barn dager da barnet ble operert. Det var visst andre regler når det er operasjon, altså planlagt.

Anonymkode: a50a7...c69

Joda, det er lov. Er barnet hjemme fordi det er for sykt til å gå i barnehage/skole er det opp til foreldrene om de vil bruke sykt barn dager, arbeidsgiver kan ikke nekte dem det.

Men det er idiotisk å bruke det når du kan få pleiepenger da, for da slipper du bruke opp sykt barn dagene dine på det.

Er bare å lese hva nav skriver, arbeidsgiver kan ikke nekte dette. Det er ting man har krav på som forelder. Det som står om planlagt fravær er at du ikke kan bruke sykt barn ved f.eks planlagte møter på skolen o.l. Det gjelder selvfølgelig ikke om barnet er sykt og trenger pleie etter en operasjon.

https://www.nav.no/internett/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn

Anonymkode: 58188...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...