Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Ho har vært på besøk, og nå når ho skulle reise var ho veldig lei seg og snakket om at de oppførte seg dårlig. Ikke ville de ha kos og klem, ikke snakket med henne, ikke svarte henne når ho spurte om hjelp osv. Er skuffet over barnas oppførsel i dag tidlig, og skal ta en prat med de om folkeskikk osv. Har ikke merket noe spesielt dårlig oppførsel fra de resten av uka. Er litt splittet i mine tanker om mamma og barna mine. (Gutter på 9 og 11 år). Ungene bør absolutt oppføre seg fint og respektfullt. Men tenker at litt av problemet er at ho ikke prøver å møte barna rundt deres interesser og at vi ser henne kanskje 3 ganger i året. Hva tenker dere? Har mor mi rett til å føle seg dårlig behandlet eller bør ho heller gå i seg selv? Ho sa til meg at visst det var slik det skulle være ville ho leve sitt liv og så kunne vi leve vårt liv. Anonymkode: 35fa4...2dd
Sommerkroppen 2029 Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 (endret) Bare ut ifra den siste setningen din, så vil jeg si at din mor må være en meget spesiell dame! Jeg tenker kanskje hun får litt tilbake det hun utstråler og gir av seg selv? Det er vel ikke veldig vanlig av besteforeldre å foreslå å kutte kontakten med familien sin, fordi barna ikke har oppført seg slik man selv ønsker?? Her tror jeg din mor bør gå i seg selv. Og så ville jeg også tatt en liten prat med gutene og hørt litt hva de tenker rundt en eventuell dårlig oppførsel fra deres side. Endret 21. mai 2019 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #3 Skrevet 21. mai 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ho har vært på besøk, og nå når ho skulle reise var ho veldig lei seg og snakket om at de oppførte seg dårlig. Ikke ville de ha kos og klem, ikke snakket med henne, ikke svarte henne når ho spurte om hjelp osv. Er skuffet over barnas oppførsel i dag tidlig, og skal ta en prat med de om folkeskikk osv. Har ikke merket noe spesielt dårlig oppførsel fra de resten av uka. Er litt splittet i mine tanker om mamma og barna mine. (Gutter på 9 og 11 år). Ungene bør absolutt oppføre seg fint og respektfullt. Men tenker at litt av problemet er at ho ikke prøver å møte barna rundt deres interesser og at vi ser henne kanskje 3 ganger i året. Hva tenker dere? Har mor mi rett til å føle seg dårlig behandlet eller bør ho heller gå i seg selv? Ho sa til meg at visst det var slik det skulle være ville ho leve sitt liv og så kunne vi leve vårt liv. Anonymkode: 35fa4...2dd Jeg syns ikke det er rart at barna dine ikke kommer løpende inn i mormors armer. De kjenner henne ikke ! Så ikke bry deg så mye om dette du. ❤ Anonymkode: 503fc...809
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #4 Skrevet 21. mai 2019 Jeg er tante til to som ignorerer alt og alle rundt seg, og det får de lov til. De skal selv få velge hvem de snakker med, om de skal si hei eller takk eller hadet, ifølge foreldrene. Hvis guttene dine er som dette, overser bestemor og ikke får et hint om at det er vanlig å legge fra seg iPaden når man har besøk, så skjønner jeg godt moren din. Hun har nok gledet seg til å treffe dere, og hun blir lei seg når det overhode kkke er gjensidig. Anonymkode: d05e8...f27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #5 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er tante til to som ignorerer alt og alle rundt seg, og det får de lov til. De skal selv få velge hvem de snakker med, om de skal si hei eller takk eller hadet, ifølge foreldrene. Hvis guttene dine er som dette, overser bestemor og ikke får et hint om at det er vanlig å legge fra seg iPaden når man har besøk, så skjønner jeg godt moren din. Hun har nok gledet seg til å treffe dere, og hun blir lei seg når det overhode kkke er gjensidig. Anonymkode: d05e8...f27 Og jeg antar at guttenes «interesse» er spill. De er jo direkte avvisende når de ikke svarer henne når hun snakket til de engang.. Stakkars mormor! Anonymkode: d05e8...f27
Superdolly Skrevet 21. mai 2019 #6 Skrevet 21. mai 2019 Jeg tenker at barn selv skal få bestemme hvem de vil klemme og ikke klemme. Å si at det er "dårlig oppførsel" at de ikke vil klemme en mormor de møter tre ganger i året, er helt ute på feil jorde. Det er heller ikke rart de ikke tar initiativ til å snakke med henne når de ikke kjenner henne. Men at de ikke svarer henne når hun snakker til dem, det kan du ta opp med dem. Det er dårlig oppførsel. Så tenker jeg at denne mormoren høster som hun sår. Hun viser ingen interesse for barnebarna, og får ingen interesse tilbake. Hun ignorerer barnebarna, og de ignorerer henne. Det er hun som er den voksne, og hun burde ha tatt jobben med å bygge en relasjon til barnebarna. Det har hun ikke giddet å gjøre, og da kan hun ikke komme å påstå at det er dårlig oppførsel fra barnas side at de ikke har en god relasjon til henne.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #7 Skrevet 21. mai 2019 Jeg er uenig. Det er foreldrenes ansvar å slå av teknologien når man har besøk. Kreve tilstedeværelse og oppmerksomt nærvær når det er andre folk tilstede. At man sees 3 ganger i året kan ha mange årsaker, men tydeligvis besøker ikke HI moren sin for ofte. Man svarer når man blir snakket til, og man melder seg ikke ut når man har besøk. At de ikke vil klemme, er en helt annen sak. Det får enhver bestemme selv. Men gutter på 9 og 11 burde kunne være høflige og tilstede. Folkeskikk, kalles det. Anonymkode: d05e8...f27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er uenig. Det er foreldrenes ansvar å slå av teknologien når man har besøk. Kreve tilstedeværelse og oppmerksomt nærvær når det er andre folk tilstede. At man sees 3 ganger i året kan ha mange årsaker, men tydeligvis besøker ikke HI moren sin for ofte. Man svarer når man blir snakket til, og man melder seg ikke ut når man har besøk. At de ikke vil klemme, er en helt annen sak. Det får enhver bestemme selv. Men gutter på 9 og 11 burde kunne være høflige og tilstede. Folkeskikk, kalles det. Anonymkode: d05e8...f27 Enig i dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere sier at de ikke kjenner henne. Jeg så mine besteforeldre kanskje 2 ganger i året, jeg kjente de da for det. Jeg ble kjempeglaf hver gang jeg så de, de var overhodet ikke som fremmede for meg. Anonymkode: 0732f...10f
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #9 Skrevet 21. mai 2019 Er enig med dere alle sammen. Blei veldig skuffet over de i dag tidlig når de ikke var høflige da de skulle si ha det før de gikk på skolen. Begge barna var gretne siden de ikke fikk lov å se på tv slik de bruker til vanlig før de går på skolen. Og har definitivt tenkt å ta det opp med de, fortelle at bestemor ble lei seg og vekke empatien deres. Resten av uka har jeg ikke merket så mye av den dårlige oppførselen deres. Men ungene har hatt venner på besøk, besøkt andre, hoppet trampoline og spilt dataspill. Vet av egen erfaring at ene barnet ikke hører oss på første forsøk når han ser på TV. Må rope en ekstra gang på han. Har ikke merket spesiell interesse noen av veiene. Verken ungene mot bestemor eller motsatt. Men slik er det jo mot oss foreldre også no. Ungene er selvstendige. HI Anonymkode: 35fa4...2dd
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #10 Skrevet 21. mai 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er enig med dere alle sammen. Blei veldig skuffet over de i dag tidlig når de ikke var høflige da de skulle si ha det før de gikk på skolen. Begge barna var gretne siden de ikke fikk lov å se på tv slik de bruker til vanlig før de går på skolen. Og har definitivt tenkt å ta det opp med de, fortelle at bestemor ble lei seg og vekke empatien deres. Resten av uka har jeg ikke merket så mye av den dårlige oppførselen deres. Men ungene har hatt venner på besøk, besøkt andre, hoppet trampoline og spilt dataspill. Vet av egen erfaring at ene barnet ikke hører oss på første forsøk når han ser på TV. Må rope en ekstra gang på han. Har ikke merket spesiell interesse noen av veiene. Verken ungene mot bestemor eller motsatt. Men slik er det jo mot oss foreldre også no. Ungene er selvstendige. HI Anonymkode: 35fa4...2dd Hvorfor har dere ikke gjort noe sammen med mormoren? Når hun endelig var på besøk? Anonymkode: d05e8...f27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #11 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor har dere ikke gjort noe sammen med mormoren? Når hun endelig var på besøk? Anonymkode: d05e8...f27 Vi har besteforeldre ganske ofte på besøk, og da får ungene holde seg hjemme. Henge med venner kan de gjøre så mye de vil ellers. Vi spiller spill, går turer, ser på bilder, hører musikk, går på cafe osv. Anonymkode: d05e8...f27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #12 Skrevet 21. mai 2019 Vi har vært på båttur, på landstedet, feiret 17.mai sammen, og bestemor har passet de mens vi var ute. Har tilbudt de (ho har med seg en kjøreste) å dra på sightseeing, men det var ikke interessant. Det var bedre/tettere forhold før da pappa levde. Men etter pappa døde og ho har funnet ny mann, så prioriterer ho å være der han er. HI Anonymkode: 35fa4...2dd
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2019 #13 Skrevet 22. mai 2019 Viktig å skille mellom folkeskikk (hilse pent, legge vekk iPad og svare høflig) og intimitet (klemme, inngående spørsmål osv. Det første må barn tilegne seg fordi det vil gi dem sosiale evner - det andre må barn bestemme helt selv fordi de må lære seg å sette grenser for sin egen kropp og sitt privatliv. Null kos til bestemor hvis de ikke ønsker. Anonymkode: 968a1...215
Gjest Antarctica Skrevet 23. mai 2019 #14 Skrevet 23. mai 2019 Fytti katta for en primadonna mor di er... 🤣 Hvis mamma hadde truet med å ikke gidde å treffe oss mer fordi en elleveåring ikke helt trippet etter hennes pipe, så hadde jeg ledd meg fillete.
Gjest Antarctica Skrevet 23. mai 2019 #15 Skrevet 23. mai 2019 På 21.05.2019 den 14.23, Superdolly skrev: Så tenker jeg at denne mormoren høster som hun sår. Hun viser ingen interesse for barnebarna, og får ingen interesse tilbake. Hun ignorerer barnebarna, og de ignorerer henne. Det er hun som er den voksne, og hun burde ha tatt jobben med å bygge en relasjon til barnebarna. Det har hun ikke giddet å gjøre, og da kan hun ikke komme å påstå at det er dårlig oppførsel fra barnas side at de ikke har en god relasjon til henne. Dette var min første tanke også. Hvorfor skal en skolegutt ut av det blå fatte interesse for en (nesten fremmed) gammel dame?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2019 #16 Skrevet 23. mai 2019 På 21.5.2019 den 14.47, Anonym bruker skrev: Enig i dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere sier at de ikke kjenner henne. Jeg så mine besteforeldre kanskje 2 ganger i året, jeg kjente de da for det. Jeg ble kjempeglaf hver gang jeg så de, de var overhodet ikke som fremmede for meg. Anonymkode: 0732f...10f Men det er deg og din historie. Anonymkode: 503fc...809
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2019 #17 Skrevet 23. mai 2019 Mange forstår ikke at gode relasjoner må skapes. Selv om man er familie, betyr det ikke at man kan se hverandre to ganger i året og forvente at ungene skal sitte klistret på fanget. Man kan, men da må man ha mye kontakt, og man må legge seg på barnas nivå, altså prate litt om det som interesserer dem. Om det er spill, så får man sette seg ved siden av og spør om ikke de kan fortelle litt om hva det går ut på. Man kan også ringe, mår man ikke er med hverandre. Mange besteforeldre som mener siden de er besteforeldre så har de rett til alt, uten at barna egentlig kjenner dem. Og barna må også prøve litt mer. Man svarer når noen spør om noe eller snakker til en. Anonymkode: 9b47f...55f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå