Gå til innhold

Barn og hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan veileder dere barna i forhold til hygiene når de er for gamle til å få hjelp?

Jeg har en datter på 10 år, og gir henne det privatlivet hun ønsker, samtidig som jeg forsøker å veilede henne til å ha god hygiene.

Jeg forklarer henne hvordan hun bør vaske seg for at det skal bli ordentlig rent, men jeg er veldig usikker på om hun følger opp slik jeg viser henne. 

Jeg hører jo at vannet renner, og hun er på badet en stund, men jeg mistenker at hun tenker på meningen med livet heller enn å faktisk vaske seg skikkelig :)

Er dette vanlig i en overgang, eller hva? Noen gode råd?

Anonymkode: e494f...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun lukter eller er synlig skitten sier du fra, ellers er det bra nok.

Anonymkode: 3e53c...6e2

Skrevet

Har ei på 11 år og her har vi innarbeidet gode vaner mens hun var liten nok til at vi fulgte henne på badet og hjalp henne. Hun er vant til å ta en dusj før hun legger seg, bytte til rent undertøy hver dag og bruker deodorant. Trenger lite oppfølging på dette nå annet enn å bli minnet på å gå og ta en dusj hvis klokka går pluss at hun har veldig tykt,langt hår og får litt hjelp til balsam og skylling av hår fremdeles. 

Anonymkode: d449b...715

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ei på 11 år og her har vi innarbeidet gode vaner mens hun var liten nok til at vi fulgte henne på badet og hjalp henne. Hun er vant til å ta en dusj før hun legger seg, bytte til rent undertøy hver dag og bruker deodorant. Trenger lite oppfølging på dette nå annet enn å bli minnet på å gå og ta en dusj hvis klokka går pluss at hun har veldig tykt,langt hår og får litt hjelp til balsam og skylling av hår fremdeles. 

Anonymkode: d449b...715

Vi har også innarbeidet gode vaner fra hun var liten, men det sklir likevel ut når hun skal ordne seg selv. 

Her dusjer hun ikke så ofte som du beskriver, pga atopisk eksem.. men jeg ser at det vil være nødvendig å øke på litt nå. 

HI

Skrevet

Men kjære, du som mamma kan vel være på badet selv om hun står i dusjen? Hvis du er usikker mener jeg

Skrevet
32 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Men kjære, du som mamma kan vel være på badet selv om hun står i dusjen? Hvis du er usikker mener jeg

Jada, det kan jeg, og det har jeg gjort. Men nå er hun så pass gammel at jeg ønsker å respektere det behovet hun har for å være alene på badet.

Lurte vel mest på om dette var noe andre hadde erfaring med, og om det ville gli naturlig over. 

Husker selv da jeg var liten, at det med å gjøre meg klar på badet var sååå kjeeedelig.. Husker blant annet at jeg skrudde på vasken og hoppet tau 😆😆😆 Og nå er jeg jo veldig opptatt av hygiene, så det går seg vel til.. 

HI

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som jeg vet tar snarveier av og til når det gjelder å vaske deg. Han er ikke sjenert, så jeg er an og til på badet når han vasker seg og da gjør han det ordentlig, men jeg lukter at han ikke alltid gjør det ellers. Jeg sier fra når han lukter svette at han må vaske seg ordentlig og bruke deo fordi han lukter svette. Ingen grunn til å pakke det inn. Jeg minner han også på at vennene hans heller ikke syns svette lukter godt og at det derfor også er viktig å huske på. 

Anonymkode: bfddd...43f

Skrevet

Sliter litt med det samme med min datter forskjellen er at hun er 13. Ser det veldig godt når jeg skal vaske trusene hennes. De stinker! Måtte faktisk kaste to stykker hvor det ikke kom ut. Hun er ellers en ekstremt pen jente opptatt av å være pen. Men hun hater å dusje jeg må tvinge henne vær gang er en kamp rett og slett. Hun holdt på å drukne når hun var ett år så kan hende det har noe med det å gjøre

Anonymkode: 62703...1fc

Skrevet

Dette er også en creepy tråd

Anonymkode: 3082e...016

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er også en creepy tråd

Anonymkode: 3082e...016

Er det det? Virkelig? 

Da har det fader meg gått langt..

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det det? Virkelig? 

Da har det fader meg gått langt..

HI

Hva har gått for langt?

Anonymkode: fd264...22a

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har gått for langt?

Anonymkode: fd264...22a

At man ikke kan snakke om barn og hygiene uten at det anses som en creepy tråd. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...