Gå til innhold

Base- eller avdelingsbarnehage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Avdeling, men med blandet alder på barna, ikke inndelt i småbarns- og storbarnsavdeling. 

Anonymkode: 47d9b...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdeling!

Min 1,5 åring startet i basebarnehage. Forlot han alltid med klump i halsen. Det var kaos! Unger overalt, høyt volum, oppfattelse av lite kontroll på store og små. En salig blandig av alt og alle. 

Ikke et ok miljø for de minste. Min gutt ble redd og usikker når 3-5 åringene kom løpende i hans retning. Ofte reiv de med seg en av de minste i forbifarta. Han ble livredd for å sove ute i vogn, fordi de største ungene var ute i samme område som de små lå å sov. Så han måtte etter flere uker med forsøk få sove inne. 

Noen ganger når det var som værst med kaos av ståre og små unger ble han så usikker og lei seg at han måtte få sitte i sin egen vogn inne på avdelingen for å føle seg trygg... gulvet ble for kaotisk og ukontrollerbart.

 

Han har det helt topp på avdelingsbarnehage nå! 🙌🏻

Anonymkode: fc528...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt avdeling for en rolig start på barnehagen. De på 3+ er veldig aktive og viser (som oftest) ikke hensyn til de minste der de løper av sted, kaster ting osv. Er ikke nok voksne til å passe på slikt kaos. Småbarnsavdeling og avdeling for større barn er desidert mest gunstig for en barnehagestarter. Hos oss har de små også egne områder ute, samt gule vester slik at de holdes ekstra øye med de gangene de er ute i fellesområdene.

Anonymkode: 9563e...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdeling, det er det beste for barn og forelder. 

Barnet har fast tilholdssted, de har faste voksne, gode trygge rammer, du får vite hva barnet ha gjort ila dagen/ hvordan dagen har vært. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt avdeling. 

Jeg skjønner ærlig talt ikke intensjonen med baser. Hvem skal det være godt for?

Anonymkode: 842bb...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel ikke valgt base i utgangspunktet, men det har seg sånn at mine går i basebarnehage og jeg er så utrolig fornøyd med barnehagen! 

Oppleves ikke uoversiktlig og kaotisk, barna har god tilhørighet til sin gruppe, lydnivået rr helt akseptabelt ig de voksne er stabile. Bonus er at de har venner på tvers av aldre☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil valgt avdeling. En basebarnehage KAN fungere men da må den være veldig godt drevet med stabile voksne og tydelig struktur. 

Anonymkode: b49c7...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre går i en liten basebarnehage med 50 barn. Den er privat og har valgt å ha ekstra bemanning så det er litt flere voksne enn normalt. De minste har en egen avdeling der døra kan lukkes. De har egne grupper basert på alder og primærkontakter.

 

Personalet er flinke til å ha en rolig tilvenning, de blir kjent med sine 4 voksne først. Når barna er trygge går de lengre og lengre inn i barnehagen og får tilgang til mange spennende rom og barn i ulik alder. Det er ikke bråk inne, fantastisk god stemning og de store tar hensyn til de små og passer på.

de blir raskt kjent med alle voksne. De minste har aldri hatt ukjente vikarer, da brukes de faste hos de minste og Evt vikar hos de store. Nå skal jenta mi på stor avdeling og det eneste ho egentlig merker er at ho skal gå inn en ny dør, ellers er alt kjent.

 

jeg ville helt klart valgt en liten basebarnehage framfor avdeling, men jeg ville vært skeptisk til en stor basebarnehage.

Anonymkode: 991bd...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdeling. En basebarnehage må være utrolig velorganisert for at det skal funke. Det skal så lite til før det blir mye støy og uoversiktlig. 

Endret av the amazing spidermamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdeling, definitivt. Hadde aldri villet hatt barnet mitt i basebarnehage. 

Anonymkode: cd029...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde opprinnelig avdelingsbarnehage til eldstedatteren vår, men byttet til basebarnehage i forbindelse med flytting. Vi var i utgangspunktet skeptiske til basebarnehagen som konsept, men bekymringene våre ble gjort til skamme i løpet av svært kort tid og ungene våre har stortrivdes der fra første stund (inkludert yngste som begynte der som ettåring). Vi er rett og slett vanvittig godt fornøyd med basebarnehagen vår og det til tross for at den er stor (ca 150 barn). Jeg tror det skyldes flere ting:

* ekstremt stabilt og dyktig og omsorgsfullt personale (veldig lav turnover i motsetning til den gamle avdelingsbarnehagen vår der datteren vår (den gang 1 år) hadde 14 (!) ulike ansatte å forholde seg til i løpet av året hun gikk der);

* faste og gode rutiner slik at ungene har trygghet og forutsigbarhet i hverdagen (igjen i motsetning til den gamle avdelingsbarnehagen der vi aldri visste hvordan strukturen på dagen så ut);

* fast ansatt kokk i barnehagen lager varm mat til lunsj til ungene hver dag (til tross for dette betaler vi faktisk ikke mer i matpenger i basebarnehagen enn vi gjorde i avdelingsbarnehagen der de fikk varm mat én dag i uken) - dette er mulig nettopp fordi det er en stor barnehage med stordriftsfordeler og med ordentlig kjøkken i barnehagen (kjøkkenet er dessuten tilpasset barns medvirkning slik at ungene kan ta del i matlagingen når det passer sånn - kokken er veldig populær blant ungene :)

* barnehagen er bygget for formålet og er derfor perfekt tilpasset barnehagens ønsker og behov (den drives av stiftelse som driver veldig mange andre barnehager og derfor har lang erfaring med å utforme barnehager på best mulig måte). Barnehagen har derfor, i tillegg til de faste basene som ungene er på hver dag, egne temarom som forming, puterom, basseng, osv.

* Uteområdene er store og fine og har gode muligheter for å dele inn de ulike alderstrinnene slik at det ikke blir overveldende for de minste. 

* siden det er en privat barnehage er den bare stengt to uker om sommeren og er ellers åpen alle dager utenom offentlige fridager. Den gamle avdelingsbarnehagen vår var stengt hele juli samt i romjulen og påskeuken.

* bedre åpningstider (07:30 til 17:00 vs 07:30 til 16:30 i den gamle barnehagen) - det er riktignok sjelden vi henter ungene sent i alle fall, men dersom mannen min eller jeg er bortreist er den ekstra halvtimen en god buffer å ha når samme forelder skal både levere og hente

* mye bedre systemer og rutiner for kommunikasjon med hjemmet enn i den gamle avdelingsbarnehagen

* til tross for at det er en stor barnehage, er det sjeldent kaotisk i forbindelse med henting og levering siden tavlen ved inngangspartiet viser hvor de ulike gruppene er i løpet av dagen

Ikke overraskende gitt alle disse tingene scorer barnehagen vår konsekvent veldig høyt på de årlige spørreundersøkelsene som vi foreldre fyller ut. 

Så selv om jeg i utgangspunktet hadde hørt mye negativt om basebarnehager og var veldig skeptisk, er det åpenbart mulig å drive en stor og god basebarnehage. I stedet for å skjære alle basebarnehager over en kam, vil jeg derfor heller oppfordre foreldre som vurderer en slik barnehage at de besøker barnehagen, forhører seg med foreldrene til unger som går der, og ser på resultatene av foreldrespørreundersøkelsene for å danne seg et inntrykk av en gitt barnehage (dette bør man jo ellers også gjøre med avdelingsbarnehagen da vår gamle i hvert fall ikke var stort å skryte av!)

Anonymkode: 81b94...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg mot de fleste ser jeg,men mine gutter som er ferdig i bhg nå har gått base siden de var 1 år, er så mye bedre, de ble mye tøffere enn storebroren som gikk på avd i en annen bhg, tror barna som går i base barnehager kommer sterkere ut av det

Anonymkode: b8224...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra svarene her er alle de som faktisk har prøvd basebarnehage veldig fornøyd, mens de som kun har prøvd avdelinger ikke ville valgt base. Rart man kan være så bastant på å si aldri base når man aldri har vært i en.

Anonymkode: 991bd...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra svarene her er alle de som faktisk har prøvd basebarnehage veldig fornøyd, mens de som kun har prøvd avdelinger ikke ville valgt base. Rart man kan være så bastant på å si aldri base når man aldri har vært i en.

Anonymkode: 991bd...5f1

Har vært innom en basebarnehage. Aldri mer! 

Anonymkode: ddb0e...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt barn i begge typer barnehage. Jeg hadde aldri valgt basebarnehage igjen! Totalt kaos

Anonymkode: 56b9c...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdeling. Jeg virkelig HATER base. 

Avdeling med blandet alder liker jeg best. 

Anonymkode: 191ce...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra svarene her er alle de som faktisk har prøvd basebarnehage veldig fornøyd, mens de som kun har prøvd avdelinger ikke ville valgt base. Rart man kan være så bastant på å si aldri base når man aldri har vært i en.

Anonymkode: 991bd...5f1

Hadde basebarnehage i nesten 1 år til det ene av barna grunnet flytting. Det var ikke helt heldig. Den gruppen av barn som var færrest av (i dette tilfellet de eldste) fikk lite oppmerksomhet og aktivitet. De minste ble sittende mye alene de også eller mot kantene av rommene , og de midt mellom løp hit og dit som duracellkaniner. Kastet ting hit og dit, løp rundt og lite styring. Min var stor nok til å klare en del selv, men en ettåring hadde ikke noe der å gjøre.

Anonymkode: 9563e...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...