Gå til innhold

Hvordan er det å ha en valp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ved hvilken årstid er det best å skaffe seg valp?  Hva er fordeler ulemper med hund.  Jeg har katt er det stor forskjell på hund å katt. 

Anonymkode: 77006...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig stor forskjell på hund og katt. Årstid er en smakssak. Jeg personlig synes det er fint å få valp på våren eller tidlig om sommeren. Da er temperaturen og været gjerne slik at det er lett å være mye ute og det er lett å få valpen stueren. 

Når du får en valp får du en hundebaby. Du må regne med nattevåk og du må regne med uhell inne. De klassiske rådene er å ta valpen ut med en gang den har spist eller sovet, for da vil den gjerne gjøre fra seg.

Fordeler og ulemper er også i høy grad en smakssak. Jeg personlig synes det er en stor fordel at hunden tvinger meg til å gå ut på tur i all slags vær, alltid. Noen vil kanskje synes at det er en ulempe. Jeg likte godt å gå på valpekurs, bli kjent med andre hundeeiere og lære grunnleggende lydighetstrening. Andre vil kanskje ikke synes det er så stas.

En hund krever mer enn en katt. Jeg har begge deler. En hund krever hjernetrim og fysisk trening (som du må gi den), og dette kan også kombineres, f.eks. hvis du velger å drive med agility. Katten min er en inn- og ut-katt, og den trener seg selv. Den nekter også å motta noen form for hjernetrim og lydighetstrening, så den får i stor grad leve sitt eget liv. 

Jeg anbefaler deg å lese deg godt opp før du skaffer deg en valp. Lån noen hundebøker på biblioteket til å begynne med. Snakk med erfarne hundefolk, meld deg gjerne inn i en hundeklubb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å ha en baby. 

Det er slitsomt og mye jobb. Absolutt viktig å få valp i en periode hvor noen har mulighet til å være mye hjemme

Anonymkode: a2670...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde valp sommerstid og syntes jo det var veldig lettvint mtp lufting, få den stueren osv. Alt er jo lettere om sommeren, mindre å kle på seg for å gå ut, mindre våt og møkkete hund etter tur, deilig å være ute og mye å finne på i nærmiljøet.  Veldig enkelt og greit å kunne åpne verandadøra og gå rett ut i hagen når valpen fikk raptus og ville løpe og leke. Men det krevde jo også at vi la opp sommeren etter valpen sine behov, kunne ikke farte så mye rundt akkurat den sommeren. 

Anonymkode: aa823...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Superdolly skrev:

Det er veldig stor forskjell på hund og katt. Årstid er en smakssak. Jeg personlig synes det er fint å få valp på våren eller tidlig om sommeren. Da er temperaturen og været gjerne slik at det er lett å være mye ute og det er lett å få valpen stueren. 

Når du får en valp får du en hundebaby. Du må regne med nattevåk og du må regne med uhell inne. De klassiske rådene er å ta valpen ut med en gang den har spist eller sovet, for da vil den gjerne gjøre fra seg.

Fordeler og ulemper er også i høy grad en smakssak. Jeg personlig synes det er en stor fordel at hunden tvinger meg til å gå ut på tur i all slags vær, alltid. Noen vil kanskje synes at det er en ulempe. Jeg likte godt å gå på valpekurs, bli kjent med andre hundeeiere og lære grunnleggende lydighetstrening. Andre vil kanskje ikke synes det er så stas.

En hund krever mer enn en katt. Jeg har begge deler. En hund krever hjernetrim og fysisk trening (som du må gi den), og dette kan også kombineres, f.eks. hvis du velger å drive med agility. Katten min er en inn- og ut-katt, og den trener seg selv. Den nekter også å motta noen form for hjernetrim og lydighetstrening, så den får i stor grad leve sitt eget liv. 

Jeg anbefaler deg å lese deg godt opp før du skaffer deg en valp. Lån noen hundebøker på biblioteket til å begynne med. Snakk med erfarne hundefolk, meld deg gjerne inn i en hundeklubb. 

Her fikk du mange gode svar, HI. 
Kan anbefale følgende bok: https://www.adlibris.com/no/bok/valpen-flytter-hjemmefra-9788299753425

Lykke til med valpen/valpebabyen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som å ha en baby. 

Det er slitsomt og mye jobb. Absolutt viktig å få valp i en periode hvor noen har mulighet til å være mye hjemme

Anonymkode: a2670...389

Absolutt ikke som å ha en baby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stor forskjell på katt og hund, og valp og kattunge. 

Altså.. fordeler og ulemper med å ha hund? 

Fordeler:

- Det er koselig, og du får en venn.

- De er morsomme og gir deg selskap.

- Det kan være gøy å trene hunder. 

- De kan brukes, til f.eks. gjeting, jakt etc.

Ulemper:

- Du kan utvikle allergi, og hvis du er allergisk mot planter eller blomster, eller støv, vil det forverres ved å ha hund

 - De drar inn flått (du vet, den ekle edderkoppen som suger blod og gjør deg syk)

- De koster masse penger 

- Du MÅ øve på ALT (å ta toget, kjøre bil, gå i bånd, ikke bjeffe, være hos dyrlegen, klippe klør og ev. pels, ikke bite, sitte rolig, passere hunder og mennesker uten å snu seg en gang, tolerere bråk (trafikk, barn, fly, gressklipper, tordenvær og fyrverkeri)).

- De kan få mark og smitte den videre til deg.

- Du kan ikke ha besøk av folk som er allergiske mot hunder, og må være forsiktig med å besøke dem.

- Feriene blir lagt opp etter hva som passer hunden, ikke hva som passer deg.

- De koster masse penger: Mat, forsikring, dyrlege, medisiner, utstyr.

- Alle hjem med en hund i lukter vondt og innestengt. Alle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tøystykke skrev:

Det er stor forskjell på katt og hund, og valp og kattunge. 

Altså.. fordeler og ulemper med å ha hund? 

Fordeler:

- Det er koselig, og du får en venn.

- De er morsomme og gir deg selskap.

- Det kan være gøy å trene hunder. 

- De kan brukes, til f.eks. gjeting, jakt etc.

Ulemper:

- Du kan utvikle allergi, og hvis du er allergisk mot planter eller blomster, eller støv, vil det forverres ved å ha hund

 - De drar inn flått (du vet, den ekle edderkoppen som suger blod og gjør deg syk)

- De koster masse penger 

- Du MÅ øve på ALT (å ta toget, kjøre bil, gå i bånd, ikke bjeffe, være hos dyrlegen, klippe klør og ev. pels, ikke bite, sitte rolig, passere hunder og mennesker uten å snu seg en gang, tolerere bråk (trafikk, barn, fly, gressklipper, tordenvær og fyrverkeri)).

- De kan få mark og smitte den videre til deg.

- Du kan ikke ha besøk av folk som er allergiske mot hunder, og må være forsiktig med å besøke dem.

- Feriene blir lagt opp etter hva som passer hunden, ikke hva som passer deg.

- De koster masse penger: Mat, forsikring, dyrlege, medisiner, utstyr.

- Alle hjem med en hund i lukter vondt og innestengt. Alle ;)

Å fy da, her var det mye tull! 

Anonymkode: 04f35...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å fy da, her var det mye tull! 

Anonymkode: 04f35...813

Hva er tull, mener du? Jeg har levd med hund i 13 år. Hatt voksne hunder, valp, syk hund, frisk hund, lett hund, krevende hund. Men alle hunder stinker og driter - det kommer man ikke ifra 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tøystykke skrev:

Hva er tull, mener du? Jeg har levd med hund i 13 år. Hatt voksne hunder, valp, syk hund, frisk hund, lett hund, krevende hund. Men alle hunder stinker og driter - det kommer man ikke ifra 😂

Har du hatt så mange hunder på 13 år? 🤔

Anonymkode: b4a9f...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lengre fartstid som hundeeier enn deg, men det er ikke så interessant. 

Hund kan koste litt. Selve kjøpet av hund koster noen tusen, de skal ha fôr, forsikring og et dyrlegebesøk pr. år. 

Skal ha litt utstyr, men det trenger ikke koste all verden. 

Ang flått: Jada, de kan få flått, men det sjekkes kjapt og er enkelt å fjerne. Alle dyr og mennesker kan dra med seg flått. 

Ang øve på alt - joda, men det er nå ikke så store jobben, hvis man bare gjør det ordentlig med valp. Valpekurs er greit, i alle fall for førstegangs hundeeier. Hunden trenger forøvrig ikke å være med overalt, en hund har det som regel fredeligere og bedre hjemme enn på alle mulige aktiviteter. Noe av det dummeste jeg ser, er folk som drar med seg bikkjene sine på julemarked, på 17. mai osv. 

Våre ferier blir da så absolutt ikke lagt opp etter hunden. Skal vi ut og reise, så får også hunden ferie, på kennel. 

Besøk av allergikere: de vet vi har hund, og tar allergimedisin hvis nødvendig. 

Vår hund lukter ekstremt lite, og neiggu om det lukter verken vondt eller innestengt her i heimen. 

Du bedriver en voldsom svartmaling! 

Anonymkode: 04f35...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tøystykke skrev:

Hva er tull, mener du? Jeg har levd med hund i 13 år. Hatt voksne hunder, valp, syk hund, frisk hund, lett hund, krevende hund. Men alle hunder stinker og driter - det kommer man ikke ifra 😂

Det er vel heller ditt hundehold det er noe galt med da

Anonymkode: fe5d4...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Tøystykke skrev:

Det er stor forskjell på katt og hund, og valp og kattunge. 

Altså.. fordeler og ulemper med å ha hund? 

Fordeler:

- Det er koselig, og du får en venn.

- De er morsomme og gir deg selskap.

- Det kan være gøy å trene hunder. 

- De kan brukes, til f.eks. gjeting, jakt etc.

Ulemper:

- Du kan utvikle allergi, og hvis du er allergisk mot planter eller blomster, eller støv, vil det forverres ved å ha hund

 - De drar inn flått (du vet, den ekle edderkoppen som suger blod og gjør deg syk)

- De koster masse penger 

- Du MÅ øve på ALT (å ta toget, kjøre bil, gå i bånd, ikke bjeffe, være hos dyrlegen, klippe klør og ev. pels, ikke bite, sitte rolig, passere hunder og mennesker uten å snu seg en gang, tolerere bråk (trafikk, barn, fly, gressklipper, tordenvær og fyrverkeri)).

- De kan få mark og smitte den videre til deg.

- Du kan ikke ha besøk av folk som er allergiske mot hunder, og må være forsiktig med å besøke dem.

- Feriene blir lagt opp etter hva som passer hunden, ikke hva som passer deg.

- De koster masse penger: Mat, forsikring, dyrlege, medisiner, utstyr.

- Alle hjem med en hund i lukter vondt og innestengt. Alle ;)

Latterligste jeg har lest i dag

Anonymkode: 58c9e...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Latterligste jeg har lest i dag

Anonymkode: 58c9e...a8e

Hva er latterlig, mener du?

Anonymkode: 71b75...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tøystykke skrev:

Absolutt ikke som å ha en baby...

Nei, for det er verre med valp.

Anonymkode: a1e94...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tøystykke skrev:

Absolutt ikke som å ha en baby...

Jo.

Anonymkode: a2670...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo.

Anonymkode: a2670...389

Non syns det er like slitsomt som baby, noen syns det er mindre slitsomt. Er vel egentlig ingen fasit på det?

Jeg syns det var mye mindre slitsomt, slapp alle hormonene og de følelsene man får når man nettopp har født, jeg var heller ikke like sliten som etter et svangerskap. 

Joda, det er mye jobb, men det blir jo hva man gjør det til. Er man klar til å få seg hund, til å legge ned jobben og treningen som skal til, man har lest godt om rasen osv på forhånd trenger det ikke bli så ille. Jeg kosa meg masse. Lo godt når en liten klump prøvde så godt han kunne å gi labb, eller hodetiltingen da han endelig forstod nei, men ikke helt ville høre likevel ;)

Det er slitsomt, men det går så mye raskere over enn babytiden. Og når den først har lært har den lært. 

Anonymkode: d5429...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fire barn og to hunder, inkludert valpetiden, lurer jeg veldig på hvordan noen klarer å sammenlikne valp med menneskebaby. Joda, en valp er krevende, jeg skal ikke rosemale det, men det er nå da virkelig bare en brøkdel av ansvaret og jobben i forhold til en baby. Dessuten går det fort med valp. Maks en uke med "nattevåk", bare noen uker med litt uhell inne (med ene valpen bare to dager), 4-5 uker med litt intens sosialisering og til læring av det mest grunnleggende, noen uker der noen må være hjemme med eller ha med valpen og deretter et par måneder med korte dager alene hjemme. Vips, er valpetiden over. Og valpen kan gå selv, spise selv, leke selv osv, overhode ikke som en baby, altså!

Anonymkode: bfffd...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Etter fire barn og to hunder, inkludert valpetiden, lurer jeg veldig på hvordan noen klarer å sammenlikne valp med menneskebaby. Joda, en valp er krevende, jeg skal ikke rosemale det, men det er nå da virkelig bare en brøkdel av ansvaret og jobben i forhold til en baby. Dessuten går det fort med valp. Maks en uke med "nattevåk", bare noen uker med litt uhell inne (med ene valpen bare to dager), 4-5 uker med litt intens sosialisering og til læring av det mest grunnleggende, noen uker der noen må være hjemme med eller ha med valpen og deretter et par måneder med korte dager alene hjemme. Vips, er valpetiden over. Og valpen kan gå selv, spise selv, leke selv osv, overhode ikke som en baby, altså!

Anonymkode: bfffd...6e9

Du har helt rett. Valpetid er tøft, men ekstremt mye kortere enn babytid. Det oppveies likevel av all gleden og moroa. 

Anonymkode: 04f35...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...