Gå til innhold

Tips til enkel middag, for en elendig kokk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så matlei og kokkeleringslei at å lage middag har blitt et ork... Det går i de samme rettene hver uke, og jeg kommer ikke på noe som er godt, næringsrikt og samtidig kjapt og enkelt å lage(jeg er en elendig kokk).

Det vi spiser mest av nå er kjøttdeig og pasta, laks, kyllingkjøttboller, taco og hjemmelaget pizza.. der stopper det.

Jeg savner ting som smaker, lukter og ser godt ut.

Hva serverer du denne uken? :) 

 

Anonymkode: 94c34...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Superenkel suppe er jo å kjøpe en slik lapskausblanding i frysedisken og bruke som base, så kan du spe på med det du vil. Du kan ha kjøttdeig eller kjøtt eller pølser oppi. Bruk litt løk oppi også. Så kan du lage en litt mer italiensk variant med å slenge oppi en boks med tomater. En buljongterning eller to oppi, og det krydderet du liker. Noen brokkolitopper i de siste par minuttene så ser de friske og fine ut også.

Wok er jo også superenkelt.

 

Anonymkode: e99c4...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsvafler. Lager røren fra grunnen av. Egg, bakepulver, sammalt hvetemel, store havregryn, salt, finrevet gulrot, olje, melk. Stekes i vaffeljern og serveres med det du vil. Rømme, skinke, bacon, salat, syltetøy, sitron og sukker, eplemos......

Lapskaus. Fyller halve gryten med oppskåret rotgrønnsaker (gulrot, kålrot osv) og pølsebiter. Fyller resten med oppskåret potet. Salt og pepper og evn hakket persille. Vann ca opp 1/3 av gryten. La det småkoke til du har lyst å spise det. Serveres med flatbrød. 

Hjemmelaget tomatsuppe med kokt egg og flatbrød til.

Gaspachio. Kan lages dagen før og er godt på varme dager.

Hamburger med fiskekaker og salat mm i. 

 

Anonymkode: 26ec9...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østeninspirert seisuppe 

Fiskesuppe - kok opp buljong og poteter, vent litt og ha i gulerøtter og fisk, vent litt og ha i brokkoli og blomkål, ha crème fraiche i rett før servering. 

Anonymkode: 3bfcd...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet i ovnen. Den lager seg selv. Løs opp buljongterninger i vann, hell det over kyllingen. Stek på 200 grader til de er ferdige. Hell vannet i en kjele og bland med creme fraishe og mitt jevning. Server med ris og salat

Anonymkode: dc2cb...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner i tacolompe med mangosalsa og sweet chili saus er et fint alternativ til tacoen☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kyllingfilet i ovnen. Den lager seg selv. Løs opp buljongterninger i vann, hell det over kyllingen. Stek på 200 grader til de er ferdige. Hell vannet i en kjele og bland med creme fraishe og mitt jevning. Server med ris og salat

Anonymkode: dc2cb...2b8

For å løse opp buljong må man koke vannet først, for de løses ikke i kaldt? Og når vet man at kyllingen er gjennomstekt uten å måtte dele opp hundre ganger i løpet av steketiden? Jeg er såpass dårlig kokk at jeg pleier å dele opp kyllingfilet i små biter, steker i panna og enda da må jeg dele de opp mer etter en stund for å se om de er gjennomstekte. Helt elendig med andre ord. Må ha det meste inn med teskje :P 

Og takk til alle for mange fine tips :) 

Anonymkode: 94c34...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta med kjøttdeig: fres løk i panne, stek kjøttdeig, du kan ha andre grønnsaker i om du vil. Gulrot f.eks litt rød paprika, chilli paprika. Kok pasta eller tagitelle/spagetti i vann med salt. Når kjøttet er stekt ferdig putter du på en boks med hakkende tomater og en base fra Toro. se link. På linken finner du også mange andre baser, viltgryte, tikka masala osv. Chili con carne er også godt

Anonymkode: f7520...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Kutt 2-3 stk. gulrot (180 g) og 1/3 sellerirot (120 g) i terninger. 
Stek lett 400 g kjøttdeig i en kasserolle. Tilsett grønnsakene og la det surre i 2 minutter. 
Tilsett basen og bland inn på middels varme. Tilsett 1 boks hakkede tomater (400 g) og
2,5 dl vann. Kok opp under omrøring og la gryten småkoke i 10 minutter.
Server med pasta, frisk salat og foccaciabrød.
 
har laget viltgryte med elgeskav også, som vi kjøpte i Sverige. Kjempe kjempe godt 
 
 
 

Anonymkode: f7520...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å løse opp buljong må man koke vannet først, for de løses ikke i kaldt? Og når vet man at kyllingen er gjennomstekt uten å måtte dele opp hundre ganger i løpet av steketiden? Jeg er såpass dårlig kokk at jeg pleier å dele opp kyllingfilet i små biter, steker i panna og enda da må jeg dele de opp mer etter en stund for å se om de er gjennomstekte. Helt elendig med andre ord. Må ha det meste inn med teskje :P 

Og takk til alle for mange fine tips :) 

Anonymkode: 94c34...6c3

Jeg bruker vannkoker. La de stå i 30 min, så er de garantert gjennomstekt

Anonymkode: dc2cb...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker vannkoker. La de stå i 30 min, så er de garantert gjennomstekt

Anonymkode: dc2cb...2b8

Takk :)

Anonymkode: 94c34...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker vannkoker. La de stå i 30 min, så er de garantert gjennomstekt

Anonymkode: dc2cb...2b8

De blir jo ikke stekt, men kokt hvis de ligger i buljong. 

Anonymkode: be055...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker vannkoker. La de stå i 30 min, så er de garantert gjennomstekt

Anonymkode: dc2cb...2b8

De blir jo ikke stekt, men kokt hvis de ligger i buljong. 

Anonymkode: be055...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Østeninspirert seisuppe 

Fiskesuppe - kok opp buljong og poteter, vent litt og ha i gulerøtter og fisk, vent litt og ha i brokkoli og blomkål, ha crème fraiche i rett før servering. 

Anonymkode: 3bfcd...bd7

Hvor ble det av Østen? Dette hørtes ut som traust fiskesuppe (sikkert god). Kanskje du piffer den opp med noe krydder? Tips?

Anonymkode: 7b49e...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsdyrskav er hurtigmat med god viltsmak. Trenger ikke buljong da. Jeg pleier å steke løk og gulrøtter, steke reinskav, ha alt i ei gryte og slå fløte over. Kjempegodt, tar null tid og er reine søndagsmiddagen. Kremfløte er godt, men da blir det litt kaloribombe. Koker ofte noen grønne grønnsaker til. Kan serveres med brød om tiden er knapp.

Anonymkode: 7b49e...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ferdiggrillede kyllinglår og legg i langpanna og dryss masse pomfri rundt. Varm alt på varmluft 225 grader i ca 25 min. Følg med for ovnene er litt variable. Ha salat til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp wokblanding og strimlet svinkjøtt/kyllingkjøtt. Stek kjøttet i olje og litt karri. Ha i wok blandingen.  Ha soyasaus (eller en ferdigkjøpt woksaus) over. Legg lokk over. Rør av og til. Kok nudler og rør inn. Ferdig. 

Anonymkode: 26ec9...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ble det av Østen? Dette hørtes ut som traust fiskesuppe (sikkert god). Kanskje du piffer den opp med noe krydder? Tips?

Anonymkode: 7b49e...a02

To forskjellige oppskrifter :) Google den første

https://www.matoppskrift.no/oppskrift/østeninspirert-seisuppe

Og lag den andre ;)

Anonymkode: 3bfcd...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basene som Toro har fått nå er veldig gode. Mye bedre enn buljongterning, også står det oppskrift på baksiden, det skal gjerne fylles i noen grønnsaker, kjøtt, hermetiske tomater e.l.

https://www.toro.no/sok/?q=base

Anonymkode: 19fbb...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...