Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #1 Skrevet 20. mai 2019 Tenker på kognitive tester ( er 5 år). Betyr det at han da vil fungere dårlig kognitivt alltid eller er det en mulighet for at han vil kunne ta testene på nytt, evt komme seg opp i normalen? Anonymkode: 6312c...163
Blondzilla Skrevet 20. mai 2019 #2 Skrevet 20. mai 2019 (endret) Det trenger ikke bety det. Han kan ha hatt en dårlig dag eller samarbeidet dårlig med den som testet. Det går an å prøve å teste på nytt om en stund og se om resultatet blir bedre da. Hvor lavt scoret han? Endret 20. mai 2019 av Blondzilla
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #3 Skrevet 20. mai 2019 30 minutter siden, Blondzilla skrev: Det trenger ikke bety det. Han kan ha hatt en dårlig dag eller samarbeidet dårlig med den som testet. Det går an å prøve å teste på nytt om en stund og se om resultatet blir bedre da. Hvor lavt scoret han? Ikke fått svar ennå, får i løpet av uka. Anonymkode: 6312c...163
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #4 Skrevet 20. mai 2019 Som tommelfingerregel KAN man prestere dårligere enn man har evner til, men ikke bedre Dårlig dag etc kan selvsagt virke inn, men da har som regel testleder merket noe. Feks vanskelig samarbeid, vansker med oppmerksomhet eller konsentrasjon, vansker med å forstå instruksjoner osv osv. Som regel skal det noe til å prestere jevnt lavt pga dårlig dag. Har testet mange og de jobber som regel så godt de kan..hva er det som gjør at du mistenker at det ikke gikk bra da? Om dere ikke har fått resultater enda? Så vil jeg bare si at testing ved fem år gjerne er litt mindre "fastlagt" enn senere. Fem år er ungt og variasjonene store, krevende å sitte lenge i ro osv. Du får høre hva testleder sier først tenker jeg Anonymkode: 97b1f...499
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #5 Skrevet 20. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Som tommelfingerregel KAN man prestere dårligere enn man har evner til, men ikke bedre Dårlig dag etc kan selvsagt virke inn, men da har som regel testleder merket noe. Feks vanskelig samarbeid, vansker med oppmerksomhet eller konsentrasjon, vansker med å forstå instruksjoner osv osv. Som regel skal det noe til å prestere jevnt lavt pga dårlig dag. Har testet mange og de jobber som regel så godt de kan..hva er det som gjør at du mistenker at det ikke gikk bra da? Om dere ikke har fått resultater enda? Så vil jeg bare si at testing ved fem år gjerne er litt mindre "fastlagt" enn senere. Fem år er ungt og variasjonene store, krevende å sitte lenge i ro osv. Du får høre hva testleder sier først tenker jeg Anonymkode: 97b1f...499 Takk for svar. Grunnen til at jeg gruer meg til svaret er nok fordi det er den største frykten for meg, det at de kognitive evnene er så lave at han muligens vil kvalifisere ifht en lettere PU diagnose. Er en gutt som får til mye, er dog forsinket i utviklingen, spesielt ifht språk. Ser språket kommer seg hele tiden, men som sagt er redd for at dersom det kognitive ikke er på plass så er vi på vei til en diagnose. Ja han er beste gutten uansett og jeg er uendelig glad i ham, men tanken på fremtiden skremmer meg og det at han vil kunne oppleve utfordringer på veien. Anonymkode: 6312c...163
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #6 Skrevet 21. mai 2019 Da har vi fått foreløpig svar om at han skårer på noen av oppgavene som ikke krever språk på gjennomsnittet, mens de oppgavene som krever språk der ligger han i bekymringsområde. Dette var forventet da han er sen språklig. Blir nok en henvisning til habilitering som skal ta en overblikk. Noen som har noen formening om dette gjør at jeg ikke bør være veldig bekymret for kognitiv fungering og en eventuell PU diagnose. Anonymkode: 6312c...163
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #7 Skrevet 21. mai 2019 Dersom han innenfor enkelte områder på den kognitive testen skårer innenfor normalområdet og omkring et aldersgjennomsnitt vil han ikke fylle kriteriene for en PU diagnose. Normale evner og vansker knyttet til språk defineres som spesifikke språkvansker. Klem til deg, jeg vet hvordan det er å bekymre seg. Anonymkode: be798...40c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dersom han innenfor enkelte områder på den kognitive testen skårer innenfor normalområdet og omkring et aldersgjennomsnitt vil han ikke fylle kriteriene for en PU diagnose. Normale evner og vansker knyttet til språk defineres som spesifikke språkvansker. Klem til deg, jeg vet hvordan det er å bekymre seg. Anonymkode: be798...40c Tusen takk for klemen❤️, det trenger jeg. Blir lettet av det du sier. Av en eller annen grunn er denne diagnosen en frykt jeg har. Språkvansker blir liksom ikke så alvorlig. Anonymkode: 6312c...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå