Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #1 Skrevet 20. mai 2019 Jeg skal vurderes til stomi og har lest meg opp en god del. Men det litteraturen sier lite om er hvordan det føles. Så har noen erfaringer å dele? Og hvordan føles det feks når man må på do? Er det noe kontroll, eller bare kommer det? Kjennes noe "forvarsel"? Er det lyder, så det kan bli pinlig? På forhånd, takk. Anonymkode: 2f2f0...06d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #2 Skrevet 20. mai 2019 Jeg har ikke stomi selv, men vet om ei som har det. Hun har en blogg, men hun er ikke veldig aktiv der. Du kan sikkert lese og lære en del: https://linniposeogsekk.blogg.no/ Jeg er sikker på at det finnes både facebook-sider, blogger og foreninger som kan svare på alle dine spørsmål og fortelle deg enda litt til. Jeg vet ikke annet enn det jeg har lest i bloggen hennes, og at jeg har hørt henne si at det var en vannvittig lettelse for henne å få det. Lykke til videre Anonymkode: 6f6e1...767
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #3 Skrevet 20. mai 2019 Hva slags stomi skal du ha? Altså hvor? Jeg jobber med mange med stomi som sykepleier, dessuten har jeg en god venn som har det. Anonymkode: 40524...492
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #4 Skrevet 20. mai 2019 Du har ikke kontroll på hva som kommer ut, og har du luft i magen kan det komme luft i posen. Det er lite lyd. Det lukter mindre enn vanlig avføring og kun når du tømmer eller skifter pose. Dette kommer til å gå så fint! Anonymkode: 40524...492
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #5 Skrevet 20. mai 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke stomi selv, men vet om ei som har det. Hun har en blogg, men hun er ikke veldig aktiv der. Du kan sikkert lese og lære en del: https://linniposeogsekk.blogg.no/ Jeg er sikker på at det finnes både facebook-sider, blogger og foreninger som kan svare på alle dine spørsmål og fortelle deg enda litt til. Jeg vet ikke annet enn det jeg har lest i bloggen hennes, og at jeg har hørt henne si at det var en vannvittig lettelse for henne å få det. Lykke til videre Anonymkode: 6f6e1...767 Tusen takk, den skal jeg se på 🙂💜 Ja, det er noe med det at plagene uten veier opp for plagene med, vil jeg tro. Anonymkode: 2f2f0...06d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #6 Skrevet 20. mai 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags stomi skal du ha? Altså hvor? Jeg jobber med mange med stomi som sykepleier, dessuten har jeg en god venn som har det. Anonymkode: 40524...492 Kolostomi. Anonymkode: 2f2f0...06d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #7 Skrevet 20. mai 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har ikke kontroll på hva som kommer ut, og har du luft i magen kan det komme luft i posen. Det er lite lyd. Det lukter mindre enn vanlig avføring og kun når du tømmer eller skifter pose. Dette kommer til å gå så fint! Anonymkode: 40524...492 Tusen takk for svar. Og takk for oppmuntring. Det trengs 🙂 Anonymkode: 2f2f0...06d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #8 Skrevet 20. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk, den skal jeg se på 🙂💜 Ja, det er noe med det at plagene uten veier opp for plagene med, vil jeg tro. Anonymkode: 2f2f0...06d Ja, ikke sant. Hun jeg vet om er også veldig opptatt av at det inntrykket mange har etter skriverier i avisen osv er at det er et tabu med stomi og folk er slemme, slenger kommentarer osv. Hun mener at de ytterst få som opplever det får spalteplass, men de aller fleste med stomi opplever ikke slike ting i det hele tatt. Verdt å ta med seg hennes synspunkter altså, hun er veldig positiv og holder foredrag osv om dette. Anonymkode: 6f6e1...767
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #9 Skrevet 20. mai 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kolostomi. Anonymkode: 2f2f0...06d Sønnen min har kolostomi. Han kjenner når det kommer masse på en gang. Det lekker litt hele tiden (får også movicol) med kolostomi er avføringen litt fastere enn tynntarmstomi. Enkelt forklart så suger tarmen opp mer og mer væske av avføringen jo lengre ned den kommer. Det kommer til tider mye luft. Poser til voksne er bedre enn de til barn, de har er kullfilter som absorberer mye lukt. De til voksne skal også være bedre på å slippe ut luft slik at den ikke blir som en ballong under klærne. Jeg hører aldri lyder fra han (type prompelyder) men merker en svak lukt om jeg lukter på genseren hans over stomien. Da om det er mye avføring eller det nylig har kommet luft. Vi bruker stomi uten plate, bruker tetningsring og pasta som jeg påfører helt inntil «knoppen» ikke hatt lekkasje på det jeg kan huske. Har uansett hørt mye bra om plate og skal nok teste det. Da går skift mye raskere. For oss er livet med stomi forutsigbart og gir oss frihet til å leve slik vi vil. Du vil få god oppfølging av stomisykepleier på sykehuset. De er helt rå. Anbefaler deg å skrive ned alt du lurer på. Ta med deg en notisbok overalt, kommer du på noe så skriv det ned Anonymkode: 035bc...dc4
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2019 #10 Skrevet 20. mai 2019 Leste om en mann som syr sånne trekk til stomi poser i mange festlige farger og mønstre, han kaller seg "drittsekken stomidesign" er på facebook. Anonymkode: 8f727...3ef
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #11 Skrevet 21. mai 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min har kolostomi. Han kjenner når det kommer masse på en gang. Det lekker litt hele tiden (får også movicol) med kolostomi er avføringen litt fastere enn tynntarmstomi. Enkelt forklart så suger tarmen opp mer og mer væske av avføringen jo lengre ned den kommer. Det kommer til tider mye luft. Poser til voksne er bedre enn de til barn, de har er kullfilter som absorberer mye lukt. De til voksne skal også være bedre på å slippe ut luft slik at den ikke blir som en ballong under klærne. Jeg hører aldri lyder fra han (type prompelyder) men merker en svak lukt om jeg lukter på genseren hans over stomien. Da om det er mye avføring eller det nylig har kommet luft. Vi bruker stomi uten plate, bruker tetningsring og pasta som jeg påfører helt inntil «knoppen» ikke hatt lekkasje på det jeg kan huske. Har uansett hørt mye bra om plate og skal nok teste det. Da går skift mye raskere. For oss er livet med stomi forutsigbart og gir oss frihet til å leve slik vi vil. Du vil få god oppfølging av stomisykepleier på sykehuset. De er helt rå. Anbefaler deg å skrive ned alt du lurer på. Ta med deg en notisbok overalt, kommer du på noe så skriv det ned Anonymkode: 035bc...dc4 Tusen takk, det ga meg gode svar 🙂 Anonymkode: 2f2f0...06d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2019 #12 Skrevet 21. mai 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Leste om en mann som syr sånne trekk til stomi poser i mange festlige farger og mønstre, han kaller seg "drittsekken stomidesign" er på facebook. Anonymkode: 8f727...3ef Stemmer, han leste jeg om i en nettavis. Må kontakte han hvis jeg får stomi 🙂 Anonymkode: 2f2f0...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå