Gå til innhold

Er det normalt at NAV spør om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg mottok et brev som de har sendt til fastlegen min. Der de ber han om informasjon. 

Her er et lite utdrag av teksten og alle spørsmål. Det står alle tiltak jeg har vært i osv. Så avsluttes det med: Erfaring fra AFT tiltaket viser at en kan ikke se at hun har en arbeissevne som er omsettelig på arbeidsmarkedet. 

Jeg har gått på aap i fire år nå og mister ordningen innen juli. De mener jeg ikke kan få forlengelse og heller ikke ufør. 

De ber om svar på disse spørsmålene. 

Hvilke sykdommer/diagnose er det som gjør at hun ikke kan jobbe?

Hvilken utredning har hun hatt og er hver enkelt sykdom sykdom ferdig utredet?

Er hver sykdom ferdig behandlet? Hvilken behandling har hun fått og hva er resultatet?

Hvor stor del av funksjonstapet skyldes sykdom, og hva skyldes andre ting?

Kan du beskrive hvordan funksjonen hennes er? Beskriv gjerne hva hun kan gjøre selv om hun er syk, hva fyller hun dagene med? 

 

Jeg reagere mest på siste spørsmål. Jeg har en alvorlig sykdom og har i alle år levert papirer fra sykehus, ekspreter og fastlege på at jeg aldri vil bli frisk og ikke kan jobbe. Men NAV har hele veien sendt meg hit og dit på tiltak som alle viser samme resultat. Nå tærer det på. Jeg har måttet oppsøke psykologhjelp. Alle disse spørsmål er besvart i alle år. Problemet er at jeg følges opp av sykehus flere ganger i året og det har NAV hengt seg i opp i for de mener det er behandling. Noe både sykehus og fastlege har forklart at det ikke er. Jeg må inn til kontroll resten av livet. 

Da sykdommen min ble oppdaget ble jeg hasteoperert. Men siden jeg har gått for lenge med belastning så har jeg fått en skade i det organet som gjør at jeg ikke fungerer i arbeidslivet.

Opplever alle som er på aap dette kjøre fra NAV?

Anonymkode: a56d7...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er flere bestemmelser i lovverket som tilsier at retten til visse ytelser er avhengig av at du "helt klart" har en sykdom, og at denne skal dokumenteres. At du har en sykmelding, gir ikke ene og alene rett til ytelser fra NAV. Sykmeldingene legges deretter til vurdering opp imot lovverket, og rådgivende overleger som jobber i NAV tar til slutt en vurdering dersom dette er nødvendig.

Anonymkode: 62adf...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er dokumentert flere ganger. Av tre sykehus, tre spesialister, av fastlege og nå enda en avdeling på et sykehus. Dette er gjort flere ganger hvert år. 

Anonymkode: a56d7...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplever alle som er på aap dette kjøre fra NAV?

Jeg har ikke det. Jeg har såvidt vært ute i prøving i den jobben jeg hadde, og vært ute i tiltak 1 gang. har nå søkt uføretrygd etter nesten 3 år på AAP.

Mener de at du er arbeidsdyktig da, siden du ikke får forlenget AAP og heller ikke får søke uføretrygd?

Anonymkode: 7a5bd...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som ikke fastlege har dokumentert er hva jeg fyller dagene mine med. Men akkurat det skjønner jeg ikke hvorfor de skal vite så lenge arbeidsevnen min tilsir jeg ikke kan jobbe. 

Anonymkode: a56d7...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste som ikke fastlege har dokumentert er hva jeg fyller dagene mine med. Men akkurat det skjønner jeg ikke hvorfor de skal vite så lenge arbeidsevnen min tilsir jeg ikke kan jobbe. 

Anonymkode: a56d7...7b6

Kanskje fordi de vurderer om du kan ha rett på en annen ytelse enn AAP. Mange går videre på uføretrygd. Som hovedregel kan man få AAP i 3 år, med forlengelse dersom du pga sykdom skal begynne i behandling etter langvarig utredning eller om du pga sykdom ikke kan kombinere behandling og tiltak.

MAO er det flere tiltak/ytelser som skal vurderes, og det kreves en del dokumentasjon for at det skal tilfredsstille kravene i lovverket.

Anonymkode: 62adf...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble før jul sendt inn til NAVlege om jeg kunne søke ufør. Fikk da nei som svar, at jeg ikke fylte krav til ufør eller forlengelse av aap. 

Noe både jeg, fastlege og sykehus reagerer på. Det de tror kan være årsaken er at sykdommen min er sjelden. Snakk om bare 1-3 prosent som har en slik sykdom. Til og med spsialister på det feltet har aldri vært bortig sykdommen. 

Anonymkode: a56d7...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så uvanlig, nav har et regelverk å følge de også, så du trenger ikke henge deg opp i dette.

Nå svarer bare fastlegen, igjen, på spørsmålene, spør om nav trenger nye uttalelser fra spesialister og spør igjen om ufør er neste steg.

Jeg er 100% ufør og gikk på aap i 4 år før jeg ble det. Jeg fikk ikke noe sånt brev som du skriver om her, men jeg vet ærlig talt ikke hva slags kommunikasjon de hadde med fastlegen min. 

Før jeg søkte ufør måtte jeg ha nye attester fra spesialister, så jeg måtte runden på sykehuset og få uttalelser fra nevrolog og indremedisiner, og når de epikrisene var på plass sendte fastlegen inn sin vurdering. Da ringte nav meg og sa jeg bare kunne søke ufør, for jeg var ferdig avklart.

Jeg forsto det som at et av kriteriene for å søke ufør var uttalelse fra minst to leger, hvorav den ene må være i spesialisthelsetjenesten. Jeg hadde ikke vært hos spesialist siden begynnelsen av sykdomsperioden så jeg måtte ha en ny runde før jeg søkte ufør

Anonymkode: 547cc...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forsto det som at et av kriteriene for å søke ufør var uttalelse fra minst to leger, hvorav den ene må være i spesialisthelsetjenesten.

Hos meg er det bare hentet fra fastlege, de trengte ikke noe mer sa de.

Anonymkode: 7a5bd...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos meg er det bare hentet fra fastlege, de trengte ikke noe mer sa de.

Anonymkode: 7a5bd...be4

Det gjorde de hos meg også, men fastlegen hadde jo fått epikrisene fra sykehuset og gjengav hva som var skrevet der. At nav ikke trengte kopi av hva sykehuslegen har sagt betyr ikke at de ikke legger vekt på at flere leger har vært inne i bildet.

Anonymkode: 547cc...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjorde de hos meg også, men fastlegen hadde jo fått epikrisene fra sykehuset og gjengav hva som var skrevet der. At nav ikke trengte kopi av hva sykehuslegen har sagt betyr ikke at de ikke legger vekt på at flere leger har vært inne i bildet.

Anonymkode: 547cc...fab

Det vet jeg, men det var ganske lenge siden jeg hadde vært hos spesialist.

Anonymkode: 7a5bd...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for oss er at hvis jeg mister aap nå og ikke får søke ufør sliter vi som familie. Da jeg og min mann er gift så får vi heller ikke sosialhjelp. Vi klarer oss ikke på hannes lønn. Det er så rart at jeg møter så mye motstand når både fastlege og sykehus og alle tiltak sier jeg ikke har arbeisevne. 

Hi

Anonymkode: a56d7...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet for oss er at hvis jeg mister aap nå og ikke får søke ufør sliter vi som familie. Da jeg og min mann er gift så får vi heller ikke sosialhjelp. Vi klarer oss ikke på hannes lønn. Det er så rart at jeg møter så mye motstand når både fastlege og sykehus og alle tiltak sier jeg ikke har arbeisevne. 

Hi

Anonymkode: a56d7...7b6

Har du lest attestene legen din skriver?

Noen ganger møter man på håpløse folk hos nav, men noen ganger er det faktisk fastlegen som skriver elendige attester også.

Derfor jeg spør, kan du ha en fastlege som ikke er god på å uttrykke seg skriftlig? Da kan det hende det er nyttig for deg at noen andre skriver til nav, f.eks behandlende lege på sykehuset.

Noen leger skriver "åpne" attester hvor de liksom ikke konkluderer med noen ting, og da kan selvfølgelig ikke nav gjøre noe annet enn å prøve å tette hullene. Legen din må skrive en attest uten åpninger, du er ferdig avklart, du har de diagnosene du har, du vil være på medisiner og få oppfølging fra sykehus resten av ditt liv men tilstanden er kronisk og du vil ikke bli bedre. Det må liksom ikke ligge noen åpninger der om at du kanskje kan bli bedre i fremtiden om behandlingen blir riktig bla bla bla.

Anonymkode: 547cc...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mottok et brev som de har sendt til fastlegen min. Der de ber han om informasjon. 

Her er et lite utdrag av teksten og alle spørsmål. Det står alle tiltak jeg har vært i osv. Så avsluttes det med: Erfaring fra AFT tiltaket viser at en kan ikke se at hun har en arbeissevne som er omsettelig på arbeidsmarkedet. 

Jeg har gått på aap i fire år nå og mister ordningen innen juli. De mener jeg ikke kan få forlengelse og heller ikke ufør. 

De ber om svar på disse spørsmålene. 

Hvilke sykdommer/diagnose er det som gjør at hun ikke kan jobbe?

Hvilken utredning har hun hatt og er hver enkelt sykdom sykdom ferdig utredet?

Er hver sykdom ferdig behandlet? Hvilken behandling har hun fått og hva er resultatet?

Hvor stor del av funksjonstapet skyldes sykdom, og hva skyldes andre ting?

Kan du beskrive hvordan funksjonen hennes er? Beskriv gjerne hva hun kan gjøre selv om hun er syk, hva fyller hun dagene med? 

 

Jeg reagere mest på siste spørsmål. Jeg har en alvorlig sykdom og har i alle år levert papirer fra sykehus, ekspreter og fastlege på at jeg aldri vil bli frisk og ikke kan jobbe. Men NAV har hele veien sendt meg hit og dit på tiltak som alle viser samme resultat. Nå tærer det på. Jeg har måttet oppsøke psykologhjelp. Alle disse spørsmål er besvart i alle år. Problemet er at jeg følges opp av sykehus flere ganger i året og det har NAV hengt seg i opp i for de mener det er behandling. Noe både sykehus og fastlege har forklart at det ikke er. Jeg må inn til kontroll resten av livet. 

Da sykdommen min ble oppdaget ble jeg hasteoperert. Men siden jeg har gått for lenge med belastning så har jeg fått en skade i det organet som gjør at jeg ikke fungerer i arbeidslivet.

Opplever alle som er på aap dette kjøre fra NAV?

Anonymkode: a56d7...7b6

Men dersom du ikke kan jobbe, altså er ufør, så er jo det begynner i «sykdom, skade eller lyte». Du har jo enten skade eller lyte, og er sånn sett ferdigbehandlet, men det kan høres ut som om de vil vite om du har noen prognose om tilfriskning dersom du fortsetter å få oppfølging på sykehus.

Anonymkode: 2377b...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men dersom du ikke kan jobbe, altså er ufør, så er jo det begynner i «sykdom, skade eller lyte». Du har jo enten skade eller lyte, og er sånn sett ferdigbehandlet, men det kan høres ut som om de vil vite om du har noen prognose om tilfriskning dersom du fortsetter å få oppfølging på sykehus.

Anonymkode: 2377b...3fe

* begrunnet i sykdom, skade eller lyte

Anonymkode: 2377b...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spørsmålene er vanlige. Jeg stusser litt på den aller siste setningen, hvordan den er utformet. Hos meg har den setningen være mer noe slikt: "beskriv funksjonsnivået hennes i hverdagen".

Det ble søkt uføretrygd for meg av Nav, de beskrev tydelig og klart at jeg ikke har noen funksjon til å arbeide og legen skrev også en enda mer utfyllende erklæring. Fikk avslag. Først fordi jeg ikke har vært i utprøving, selv om leger og Nav er enige i at jeg er for syk til å jobbe noe, og at en utprøving kan forverre min tilstand. Så måtte de vurdere det på nytt, da avslag fordi jeg ikke har forsøkt noen behandling (og det kan de jo ikke gi meg så lenge de ikke finner årsaken til det som feiler meg, selv om det slår tydelig ut på div. tester). Så jeg står snart i din situasjon, Hi. Om noen få måneder må jeg søke uføretrygd på nytt, får jeg avslag da også så må jeg på sosialstønad. Jeg er alene, så vil vel få sosialstønad, men jeg vet ikke om jeg vil greie å kjempe mer om det blir resultatet.

Anonymkode: ec97d...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt vanlig. Du må samarbeide hvis du vil ha ytelser. 

Anonymkode: b295a...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...