Gå til innhold

Kloke, kreative flergansmødre/fedre- et spørsmål!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 3-åring og en 11 uker gammel baby. 

3-åringen går i bhg, og stortrives der. Jeg har ofte lyst til å hente henne tidligere, men opplever at tiden fra da, til far kommer hjem fra jobb blir urolig. 

Hun krever jo sitt, og det gjør også baby. Det blir jo til at hun må vente mye på meg. Tanken er jo å få litt tid sammen, men hvis vi leker sammen eller leser blir den alltid avbrutt av Baby på et eller annet tidspunkt. Det kan også bli mye irettesettelse fra meg da hun kan være voldsom rundt baby osv. Ettermiddagene blir rett og slett ikke så hyggelige som det er tenkt. 

Jeg får jo dårlig samvittighet, for jeg synes hun får lange dager. Men, de blir så urolige allikevel. Ofte når jeg kommer i bhg før å hente vil hun ikke hjem heller fordi hun leker og koser seg. Da tenker jeg at hun kanskje har det bedre i bhg, så kan jeg korrespondere hentingen med  når far kommer fra jobb. Dette skjer forøvrig også hvis jeg drøyer med å levere på morgenen også, så det blir ikke noe kos allikevel. Blir bare mas og kjas. Jeg begynner å tenke at det blir mer mulig å gi ho kortere dager når baby er blitt litt større. 

 

Ble litt rotete, men håper dere skjønner.

Spørsmålet mitt er helt enkelt, hva gjør dere i hverdagen? 

 

Anonymkode: 5bbc6...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lar det/de store barna bli i barnehagen. Der hadde de rutiner, venner og kunne være masse ute. Hjemme med meg og baby ble det mye inne og slik du beskriver. Nå er mine eldste tenåringer og veldig kjekke ungdommer, de bærer ikke akkurat preg av å ha vært i barnehage et par timer ekstra. Vi har god kommunikasjon, de forteller meg om alt og viser ingen tegn til andre ting enn at vi står hverandre nær. 

Anonymkode: 952f8...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Jeg har en 3-åring og en 11 uker gammel baby. 

3-åringen går i bhg, og stortrives der. Jeg har ofte lyst til å hente henne tidligere, men opplever at tiden fra da, til far kommer hjem fra jobb blir urolig. 

Hun krever jo sitt, og det gjør også baby. Det blir jo til at hun må vente mye på meg. Tanken er jo å få litt tid sammen, men hvis vi leker sammen eller leser blir den alltid avbrutt av Baby på et eller annet tidspunkt. Det kan også bli mye irettesettelse fra meg da hun kan være voldsom rundt baby osv. Ettermiddagene blir rett og slett ikke så hyggelige som det er tenkt. 

Jeg får jo dårlig samvittighet, for jeg synes hun får lange dager. Men, de blir så urolige allikevel. Ofte når jeg kommer i bhg før å hente vil hun ikke hjem heller fordi hun leker og koser seg. Da tenker jeg at hun kanskje har det bedre i bhg, så kan jeg korrespondere hentingen med  når far kommer fra jobb. Dette skjer forøvrig også hvis jeg drøyer med å levere på morgenen også, så det blir ikke noe kos allikevel. Blir bare mas og kjas. Jeg begynner å tenke at det blir mer mulig å gi ho kortere dager når baby er blitt litt større. 

 

Ble litt rotete, men håper dere skjønner.

Spørsmålet mitt er helt enkelt, hva gjør dere i hverdagen? 

 

Anonymkode: 5bbc6...084

De store barna var i bhg, men de ble typisk levert 0930, og hentet 1430, så ganske korte dager da. Lengre dager iblandt ved behov. 

Har aldri levert unger før 830 i bhg tror jeg. 

Anonymkode: f5220...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, babyen er jo enda liten så la storesøster bli i barnehagen! Der koser hun seg :)  Det blir bare kjas og mas med babyen, så da er det bedre at hun er en stund i barnehagen hvor hun får kose seg. Så kan kanskje heller du og 3-åringen ta litt tid for dere selv på ettermiddagen med lese/kosestund mens pappaen passer baby? Så får dere god kvalitetstid uten avbrudd. 

Anonymkode: 3ce3b...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Året i permisjon med nr. 2 var utrolig deilig. Vi hadde rolige morgener og ruslet til barnehagen i 9-tiden (de vil vi skal være der senest kl. 9.15). Derimot var det ingen suksess å hente for tidlig. Da ble hun bare forstyrret i dagens rutine. Så hun ble hentet mellom 15.30 og 16. Det var litt større forskjell i alder, eldste var 4,5 år.

Etter permisjonen har det vært tidlige dager i bhg og SFO. Og for å rekke jobb har minsten vært i bhg ca 7.15. Nå har hun vært morgenfugl så vi har gjerne kost oss i 2 timer hjemme før levering. Hentes i 15-tiden.

Anonymkode: 569a5...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barnehagen blir brukt fra ca 9 til 15 for eldre søsken. 

Det passet oss perfekt, mannen jobbet fra 7 til 15.30 og var hjemem til ca 16.

Anonymkode: 9d141...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har samme aldersforskjell på barna våres (men mine er 4 år og en på 11 mnd. Jeg har hatt en baby som skulle trilles konstant. Gutten min er i bhg fra 09:00-14:30. Da er vi alle fornøyd. Han har en fridag innimellom. Ikke ha dårlig samvittighet. Ting blir lettere etterhvert. ☺️

Anonymkode: 4806d...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Godt å få bekreftelser på at det er ok å la hun være i bhg. Hun har det veldig bra der😊

HI 

Anonymkode: 5bbc6...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levert som regel eldste til 9.30 og hentet mellom 14-15. Sjelden uro på morgenen. 

Anonymkode: 7fb51...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må dere kjenne på selv. Vi hadde korte dager og mye fri på vår eldste. Jeg var alltid alene om ettermiddagen uansett så om jeg hentet kl 14 eller 16 var uvesentlig, men ønsket korte dager for eldste

Anonymkode: 94292...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var nesten 2 år da minste kom. Leverte i barnehagen 09.00 og hentet 14.30. Vi hadde hyggelige ettermiddager og babyen lå på gulvet mens vi lekte om han var våken. Sørget alltid for at det første som skjedde da vi kom hjem var at hun fikk mat. Det hjalp kanskje noe. Men jeg passet også på å tenke at babyen ikke må tas med en gang den gråter. Babyen kan vente til vi har stupt kråke en gang til eller til toget har kjørt en runde til osv. 

Men dine barn kan jo være totalt motsatt av mine

Anonymkode: e1211...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...