Gå til innhold

Om å ha barn som ikke tåler mat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Flere som av og til blir skikkelig lei og oppgitt? Vi har to som må ha spesialmat, men ulik type mat. En har cøliaki og en har (sterkt symptomgivende) fruktosemalabsorpsjon, og disse to slår hverandre litt i hjel også. F.eks. kan jeg kjøpe fiskegrateng og steke, men det kan ikke han med cøliaki spise, altså må jeg lage selv, men jeg må lage to ulike fordi de glutenfrie produktene er basert på mais(mel) og det tåler ikke det andre barnet så godt. Eller så kunne vi laget diverse gryter, (glutenfri) lasagne osv, men det kan ikke barnet med fruktosemalabsorpsjon spise fordi det er for mye løk, tomater osv. i. Det er rett og slett et lite mareritt å planlegge middager av og til, og nesten alt må jeg lage fra bunnen av.

Sukk, dagens utblåsing! Flere som kjenner seg igjen? Og ja, det kunne vært mye, mye verre, jeg vet det.

Anonymkode: 0600d...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun én med cøliaki. Stort sett så lager jeg en middag som alle kan spise, men med tilpasninger til henne. Noen ganger lager jeg to middager som deg, og det er kun fordi det blir for dyrt om hele familien skal spise glutenfritt. Så jeg lager også to fiskegratenger, to typer pasta hvis vi har det (du må lage to typer saus skjønner jeg), ogjeg synes ikke det er stress i det hele tatt. Det at det blir ekstra mye oppvask irriterer egentlig mer 😬

Anonymkode: cd560...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kun én med cøliaki. Stort sett så lager jeg en middag som alle kan spise, men med tilpasninger til henne. Noen ganger lager jeg to middager som deg, og det er kun fordi det blir for dyrt om hele familien skal spise glutenfritt. Så jeg lager også to fiskegratenger, to typer pasta hvis vi har det (du må lage to typer saus skjønner jeg), ogjeg synes ikke det er stress i det hele tatt. Det at det blir ekstra mye oppvask irriterer egentlig mer 😬

Anonymkode: cd560...a13

Nei, bare cøliaki var ikke så mye stress når det kom til middager, der er det mer mengden med baking. Men med en som nesten ikke tåler grønnsaker ble det plutselig mye mer jobb. Så er mest at det er dobbelt opp.

HI

Anonymkode: 0600d...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner du blir sliten og lei. Det er mye logistikk!

Når familien min samles i ferier/høytider osv er det en laktoseintolerant, en fruktosemalabsorbant og en nøtteallergiker. Det er ganske krevende å lage rimelige og ok middager som alle kan spise/hvor alle har et alternativ. Og vi har det bare slik i korte perioder. Har full forståelse for at det kan bli mye å stå med  når det er altid!

Anonymkode: 32528...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror løsningen er så skrive lange lister over det begge/alle kan spise og så se hva man kan lage ut av det. Og så kan man heller legge til noen ting utenom for den enkelte.

Anonymkode: 52898...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...