Gå til innhold

Fødsel med nummer 2


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Første fødsel for 4,5 år siden tok 4 timer fra riene startet og til babyen var født. Flere jordmødre har sagt til meg at de tror det blir styrtfødsel denne gangen og at det slett ikke er sikkert vi rekker sykehuset. Samboer har sagt at han kommer til å bli traumatisert dersom han må ta i mot babyen..

Jeg er i uke 37+4 nå og merker spenningen stiger. 

Dere som hadde rask første fødsel, hvor lang tid tok fødsel nummer to?

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Første fødsel for 4,5 år siden tok 4 timer fra riene startet og til babyen var født. Flere jordmødre har sagt til meg at de tror det blir styrtfødsel denne gangen og at det slett ikke er sikkert vi rekker sykehuset. Samboer har sagt at han kommer til å bli traumatisert dersom han må ta i mot babyen..

Jeg er i uke 37+4 nå og merker spenningen stiger. 

Dere som hadde rask første fødsel, hvor lang tid tok fødsel nummer to?

Anonymkode: 6de99...8ad

At han blir traumatisert? Hva er han for en mann som skal skremme deg på den måten? Hva HAN er redd for å føle er heller uviktig og han bør absolutt IKKE ordlegge seg på den måten... Så det skal du faktisk ikke tenke på. Han må være mann nok til å ta imot en unge altså. 

Bor du langt unna sykehuset? Hadde spurt om igangsettelse, på Ahus var de MER enn villige til å gjøre det 😛

Anonymkode: 19cac...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo ingen garantier for noe som helst, søsteren min fødte sin første veldig fort og ble forespeilet en styrtfødsel med neste, ble en gedigen nedtur for henne at den fødselen tok 13 timer, mye lenger tid enn første fødsel.

Men jeg har en venninne som fødte første barnet på 4-5 timer og ble forespeilet en veldig rask fødsel neste gang, de rakk frem til sykehuset men hun fødte på motaksrommet/badet med dongeribuksen rundt anklene. Tror det tok under en time fra første tegn til fødselen var over.

Det er vel sånn at det ofte tar kortere tid med nr to da, så greit at du er forberedt på at det kan gå fort og at dere må kaste dere i bilen så fort du kjenner antydning til fødsel. Mannen derimot må beholde roen, selvfølgelig blir han ikke traumatisert, han har å vise ro og evt ta imot ungen om nødvendig.

Anonymkode: 7071c...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ca 4 timer med første og ca 6 timer med andre. Fikk komme på sykehuset med en gang jeg skjønte fødselen var i gang.

Anonymkode: 771fe...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tok også 4 timer. Startet med vannavgang, og 4 timer senere ble babyen født. 

Fødsel nr 2 tok 3,5 timer fra riene tok seg opp til babyen var ute. Dvs jeg hadde det jeg trodde var kynnere i 2-3 timer før jeg begynte å tenke at fødselen var igang, og 3,5 timer i aktiv fødsel etter det. Med nr 2 gikk ikke vannet før 20 minutter før babyen ble født, og jeg tror det er en del av grunnen til at det gikk litt roligere for seg.

Vi var også bekymret for styrtfødsel med nr 2, og fikk beskjed av jordmor om at det var bare å komme med en gang jeg merket noe, og hvis vi ikke kom oss avgårde før det var for sent skulle vi ringe ambulanse først og deretter føden. Hun betrygger oss også med at ved styrtfødsler har babyen lavere risiko for komplikasjoner enn vanlig.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første tok det ca 24 timer fra første rie.

Andre tok det 10 timer fra første rie.

Spent på nr 3. Noen år siden sist.

Anonymkode: 97c38...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine fødsler tok forresten like lang tid (drøye 2 år mellom). hhv 16 og 16 t

Anonymkode: 2d1cd...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo umulig å forutsi.

Første fødsel: Styrtfødsel 

Andre fødsel: 14 timer, men riene stoppet nesten helt opp noen timer på midten.

Tredje fødsel: 7-8 timer.

Fjerde fødsel: 4 timer fra jeg kjente det var rier, men bare 15 minutter fra 4 cm til ferdig å føde.

Anonymkode: a16b9...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

At han blir traumatisert? Hva er han for en mann som skal skremme deg på den måten? Hva HAN er redd for å føle er heller uviktig og han bør absolutt IKKE ordlegge seg på den måten... Så det skal du faktisk ikke tenke på. Han må være mann nok til å ta imot en unge altså. 

Bor du langt unna sykehuset? Hadde spurt om igangsettelse, på Ahus var de MER enn villige til å gjøre det 😛

Anonymkode: 19cac...0fd

Jeg synes og det var en teit kommentar. Når andre menn har tatt i mot en baby klarer vel han også det. Han sier det nok litt på spøk også, men tror han e litt redd.

 

Igangsettelse er uaktuelt. Jeg vil ha en naturlig fødsel. Er større risiko for en fødsel som er langvarig samt komplikasjoner ved igangsettelse. 

Det tar ca 8-10 min å kjøre til sykehuset. Bilen vår må sannsynligvis vrakes så vi må ta taxi til sykehuset

 

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra første rie til førstemann var ute var 4 timer. 10 år senere brukte jeg 3.5 time fra første rie til andremann var ute. Legene og jordmødrene tenkte alle at det kom til å bli styrtfødsel (hadde forkortet livmorhals i tillegg), men kroppen min jobber rundt 3.5-4 timers estimat. Dra til sykehuset ved første rie du så er du sikker :) Lykke til med fødselen!

Anonymkode: a4d32...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel: 16 timer fra 4-5 cm

Andre fødsel: 15 min fra 3 cm. Var heldigvis og tilfeldigvis på sykehuset. 

Tredje fødsel: Ble igangsatt pga lang vei til sykehuset. Tok ca 8 timer fra modning til barnet var ute. Drømmefødsel og etter boken.

Anonymkode: bac9f...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine fødsler tok forresten like lang tid (drøye 2 år mellom). hhv 16 og 16 t

Anonymkode: 2d1cd...74d

Håper det samme skjer meg 😊

Trenger jo ikke være raskere selv om det er 2.fødsel 

 

 

HI

 

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fra første rie til førstemann var ute var 4 timer. 10 år senere brukte jeg 3.5 time fra første rie til andremann var ute. Legene og jordmødrene tenkte alle at det kom til å bli styrtfødsel (hadde forkortet livmorhals i tillegg), men kroppen min jobber rundt 3.5-4 timers estimat. Dra til sykehuset ved første rie du så er du sikker :) Lykke til med fødselen!

Anonymkode: a4d32...d9e

 

3,5 timer høres ut som en grei andregangsfødsel.

Ja, jeg får dra ved første rie. Det sa jordmor også. 

Tusen takk 😊

 

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Første fødsel: 16 timer fra 4-5 cm

Andre fødsel: 15 min fra 3 cm. Var heldigvis og tilfeldigvis på sykehuset. 

Tredje fødsel: Ble igangsatt pga lang vei til sykehuset. Tok ca 8 timer fra modning til barnet var ute. Drømmefødsel og etter boken.

Anonymkode: bac9f...deb

Oi... 15 min. Flaks du var på sykehuset. Begynte det bare rett på pressrier eller?

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man har jo ingen garantier for noe som helst, søsteren min fødte sin første veldig fort og ble forespeilet en styrtfødsel med neste, ble en gedigen nedtur for henne at den fødselen tok 13 timer, mye lenger tid enn første fødsel.

Men jeg har en venninne som fødte første barnet på 4-5 timer og ble forespeilet en veldig rask fødsel neste gang, de rakk frem til sykehuset men hun fødte på motaksrommet/badet med dongeribuksen rundt anklene. Tror det tok under en time fra første tegn til fødselen var over.

Det er vel sånn at det ofte tar kortere tid med nr to da, så greit at du er forberedt på at det kan gå fort og at dere må kaste dere i bilen så fort du kjenner antydning til fødsel. Mannen derimot må beholde roen, selvfølgelig blir han ikke traumatisert, han har å vise ro og evt ta imot ungen om nødvendig.

Anonymkode: 7071c...d11

Oi, så andre fødsel kan bli mye lengre . Mange varianter altså 😊

Ja, mannen min bør beholde roen. Tror bare han er litt redd. Satser på det ordner seg og at vi rekker sykehuset. Uansett hva som skjer så takler vi det 

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel 3,5 timer, andre fødsel 1 time. 

Har du vurdert hjemmefødsel med hjemmefødseljordmor tilstede?

Anonymkode: 59fff...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5,5 timer med første, 7 timer med nr to og 1,5 med nummer tre her. Her var altså nummer to tregest.

Anonymkode: 75f0d...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første: 3 timer fra første ri

Andre: 3 timer fra første ri. Men jeg var syk de siste månedene før fødslen og i veldig dårlig form.  Fødslen stoppet opp et par ganger underveis. Hadde jeg vært i god form tenker jeg det kanskje hadde vært raskere.

Anonymkode: a1d2c...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1  fødsel tok 35t fra første rie.

2 fødsel vet jeg ikke. Startet smått ca kl 17, kl 20 ble hun født på E6 på vei til sykehuset. Merket ikke riene skikkelig før pressriene kom. Mannen rakk heldigvis ikke å bli jordfar, han hadde jo panikk😂. Klarte virkelig ikke å fokusere . 

Anonymkode: 3e6b3...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første fødsel 3,5 timer, andre fødsel 1 time. 

Har du vurdert hjemmefødsel med hjemmefødseljordmor tilstede?

Anonymkode: 59fff...245

Og du tror sannsynligheten at en jordmor kommer til henne på under 10 minutter hvis det er en styrtfødsel er realistisk? Det tar tid  å komme dit såfremt de ikke bor rett ved siden av hverandre (og selv da kan det ta et par minutter) og ved en styrtfødsel ville jordmoren ikke ha rukket frem. Har man potensiale for styrtfødsel er første prio å komme seg til sykehuset og preppe partneren i å ta imot om det skulle knipe og man har lengre reisevei (10 min burde gå helt fint). Ingen grunn å stresse Hi

Anonymkode: a4d32...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første fødsel 3,5 timer, andre fødsel 1 time. 

Har du vurdert hjemmefødsel med hjemmefødseljordmor tilstede?

Anonymkode: 59fff...245

Nei, det har jeg ikke tenkt på. Det er vel for sent nå? Koster det noe ekstra for hjemmefødsel?

 

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har jeg ikke tenkt på. Det er vel for sent nå? Koster det noe ekstra for hjemmefødsel?

 

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

 Jordmor vil bruke lengre tid på å komme seg til dere enn dere bruker på å komme dere til sykehuset. 

Anonymkode: 771fe...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Jordmor vil bruke lengre tid på å komme seg til dere enn dere bruker på å komme dere til sykehuset. 

Anonymkode: 771fe...46c

Ok, da tenker jeg at det er uaktuelt 

 

HI

Anonymkode: 6de99...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...