Gå til innhold

Finnes det forskning på dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis det er noen som er dødelig allergisk mot gress, og de spiser en ku som har spist gress, kan allergenene "manifestere seg" i kjøttet? 

Eller hvis noen er allergiske mot mais, og kuene blir fôret med mais, finnes det forskning på om det kan komme mais i kjøttet eller ikke? Eller i melka? 

Anonymkode: 34bd4...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg kommer på i farten er morsmelk og kumelksproteinallergi hos nyfødte, men det er som regel en ikke IgE-mediert allergi, og sannsynligvis noe annet enn det du tenker på. Hvis personen var så allergisk/opplevde slike reaksjoner på en IgE-mediert allergi ville jeg heller tenkt psykolog, og jobbet med angstreaksjoner, og gjennomført en blindet provokasjon. Selv hyperallergiske som blir utsatt for nøttestøv i luft reagerer mindre enn de tror (forskning fra OUS). Tenker du IgE-mediert eller mer hypersensitivitetsreaksjon/mer uavklart reaksjon? 

Anonymkode: 7528e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste jeg kommer på i farten er morsmelk og kumelksproteinallergi hos nyfødte, men det er som regel en ikke IgE-mediert allergi, og sannsynligvis noe annet enn det du tenker på. Hvis personen var så allergisk/opplevde slike reaksjoner på en IgE-mediert allergi ville jeg heller tenkt psykolog, og jobbet med angstreaksjoner, og gjennomført en blindet provokasjon. Selv hyperallergiske som blir utsatt for nøttestøv i luft reagerer mindre enn de tror (forskning fra OUS). Tenker du IgE-mediert eller mer hypersensitivitetsreaksjon/mer uavklart reaksjon? 

Anonymkode: 7528e...96c

Samme det, bare det kommer en reaksjon. La oss si at den reaksjonen er at det knyter seg i halsen og at man får pustebesvær, blodtrykksfall, skjelvinger, kløe eller hva det måtte være. Symptomer man kan klassifisere som teoretisk alvorlige.

Passerer maisen kroppen til kua slik at den er å finne i melk og/eller kjøtt?

Anonymkode: 34bd4...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme det, bare det kommer en reaksjon. La oss si at den reaksjonen er at det knyter seg i halsen og at man får pustebesvær, blodtrykksfall, skjelvinger, kløe eller hva det måtte være. Symptomer man kan klassifisere som teoretisk alvorlige.

Passerer maisen kroppen til kua slik at den er å finne i melk og/eller kjøtt?

Anonymkode: 34bd4...bea

Det kan både være en allergisk reaksjon, men også en klassisk angstreaksjon. I utgangspunktet vil jeg tro kua bryter ned de allergene proteinene til aminosyrer og så bygger opp igjen egne proteiner, så at de allergene proteinene skal bestå er nok svært usannsynlig (så lenge det er snakk om en IgE-mediert allergi). Anbefaler deg å lese deg opp på grunnleggende allergi-fysiologi. 

Anonymkode: 7528e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan både være en allergisk reaksjon, men også en klassisk angstreaksjon. I utgangspunktet vil jeg tro kua bryter ned de allergene proteinene til aminosyrer og så bygger opp igjen egne proteiner, så at de allergene proteinene skal bestå er nok svært usannsynlig (så lenge det er snakk om en IgE-mediert allergi). Anbefaler deg å lese deg opp på grunnleggende allergi-fysiologi. 

Anonymkode: 7528e...96c

Nei. Det er faktisk ikke en klassisk angstreaksjon 😛 Ser ut til at du behøver ørlite kunnskap på det området. 

Anonymkode: 34bd4...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig å passere allergi på den måten. Min sønn har cøliaki og blir skamdårlig om han får i seg en ørliten smule med gluten, men han kan både drikke melk og spise egg uten problemer og det er stor sjanse for at kyrne og hønene har fått i seg masse gluten. Det samme gjelder kjøtt og kylling, han kan spise det.

Anonymkode: 40aef...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg ikke altså.

Har en venninne med dødelig allergi for nøtter, belgfrukter og noen ting til, alvorlig allergi (om enn ikke dødelig) for noe annet, men hun spiser all slags kjøtt, fugl og fisk, selv om disse kan ha spist ting hun er allergisk mot.

Men det er klart, blir jo "svogerforskning" dette, bare hva jeg har sett i min nærhet.

Anonymkode: 6e2bc...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er faktisk ikke en klassisk angstreaksjon 😛 Ser ut til at du behøver ørlite kunnskap på det området. 

Anonymkode: 34bd4...bea

? Hva med dette er ikke angstsymptomer og en ganske klassisk angstreaksjon? Hyperventilasjonsanfall, klump og følelse av at det er noe i halsen, følelse av at det kribler og klør i huden, skjelvinger, og besvimelse/at man føler man skal besvime er vanlig i angst. Lavt blodtrykk kan man også få. Jeg har angst, og alt du beskriver kjenner jeg på. Det er ikke noe hokus pokus ved det, det er ren fysiologi. 

Anonymkode: 7528e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er faktisk ikke en klassisk angstreaksjon 😛 Ser ut til at du behøver ørlite kunnskap på det området. 

Anonymkode: 34bd4...bea

Se under Differential Diagnosis. Angstanfall/panikkanfall er en av de tingene man må tenke på som alternativ til anafylaktisk reaksjon. Skjønner ikke hva du synes er så problematisk med det? Det er jo utrolig skummelt å tro at man har en allergisk reaksjon, særlig hvis man har kjent allergi, så det er jo ikke så rart at man kan få angstanfall av det? Problemet er jo å skille hva som er angstanfall/panikkanfall og hva som er allergisk reaksjon, siden det kan være så likt. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3245439/

Anonymkode: 7528e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

? Hva med dette er ikke angstsymptomer og en ganske klassisk angstreaksjon? Hyperventilasjonsanfall, klump og følelse av at det er noe i halsen, følelse av at det kribler og klør i huden, skjelvinger, og besvimelse/at man føler man skal besvime er vanlig i angst. Lavt blodtrykk kan man også få. Jeg har angst, og alt du beskriver kjenner jeg på. Det er ikke noe hokus pokus ved det, det er ren fysiologi. 

Anonymkode: 7528e...96c

Angst er ikke histaminutløsende og krever verken bruk av epipen eller langvarig kortison, eller antihistaminer intravenøst. Angst vil gå over, og hvis du besvimer, våkner du opp bedre. 

Dessuten er det ingen i hele verden som er så gode på å gjenkjenne matvarer at de kan få angst hver gang de spiser noe som inneholder spor av nøtter - men ikke får angst hvis de spiser noe som ikke inneholder spor av nøtter. 

Det er det ingen som greier, for det er umulig å vite om det er spor av nøtter eller ikke i en bolle.

Anonymkode: 34bd4...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Angst er ikke histaminutløsende og krever verken bruk av epipen eller langvarig kortison, eller antihistaminer intravenøst. Angst vil gå over, og hvis du besvimer, våkner du opp bedre. 

Dessuten er det ingen i hele verden som er så gode på å gjenkjenne matvarer at de kan få angst hver gang de spiser noe som inneholder spor av nøtter - men ikke får angst hvis de spiser noe som ikke inneholder spor av nøtter. 

Det er det ingen som greier, for det er umulig å vite om det er spor av nøtter eller ikke i en bolle.

Anonymkode: 34bd4...bea

Det er vi enige i. Jeg bare påpeker at angstanfall er en alternativ diagnose til allergisk reaksjon, og at det derfor er viktig å holde tungen rett i munnen. Det er også viktig å definere hvilken type reaksjon man tenker på, fordi det er så mange muligheter.

Jeg har ikke kommentert eller påstått noe av det andre. Saken her var om allergene proteiner kan gå gjennom hele fordøyelsessystemet til et dyr og gi allergisk (i mine innlegg tolket som IgE-mediert) reaksjon etterpå, noe jeg ikke tror er mulig basert på fysiologi. 

Anonymkode: 7528e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Angst er ikke histaminutløsende og krever verken bruk av epipen eller langvarig kortison, eller antihistaminer intravenøst. Angst vil gå over, og hvis du besvimer, våkner du opp bedre. 

Dessuten er det ingen i hele verden som er så gode på å gjenkjenne matvarer at de kan få angst hver gang de spiser noe som inneholder spor av nøtter - men ikke får angst hvis de spiser noe som ikke inneholder spor av nøtter. 

Det er det ingen som greier, for det er umulig å vite om det er spor av nøtter eller ikke i en bolle.

Anonymkode: 34bd4...bea

Hun påsto ikke at dette med sikkerhet var angst, men at symptomene var typisle angstsymptomer. Det er de jo.

Anonymkode: 8aca9...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om guttungen som lurte på om en kannibal med cøliaki blir syk hvis han spiser ette menneske som har spist gluten....😂

Har aldri funnet noe svar på det heller, så han lurer fremdeles.

Anonymkode: 6c6e7...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Minner meg om guttungen som lurte på om en kannibal med cøliaki blir syk hvis han spiser ette menneske som har spist gluten....😂

Har aldri funnet noe svar på det heller, så han lurer fremdeles.

Anonymkode: 6c6e7...e3e

Haha, for et spørsmål! Men som jeg skrev lenger oppe, så spiser nok både kyllinger og diverse storfe glutenholdig mat, og min med cøliaki spiser disse dyrene uten problemer. 

Anonymkode: 40aef...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok ikke merkes på kjøttet, men allergener kan havne i melka. 

Anonymkode: 84f21...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil nok ikke merkes på kjøttet, men allergener kan havne i melka. 

Anonymkode: 84f21...390

Kilde? 

Anonymkode: 7528e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, det går an! Ihvertfall i denne bittelille studien av allergikere som har spist kylling som har spist fisk med et parasitt-allergen. https://www.thermofisher.com/blog/food/can-feedstocks-trigger-allergic-reaction-in-humans-up-the-food-chain/

De skriver også at her var konsentrasjonen mye høyere enn i vanlig mat, men prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ostepop123 skrev:

Å joda, det går an! Ihvertfall i denne bittelille studien av allergikere som har spist kylling som har spist fisk med et parasitt-allergen. https://www.thermofisher.com/blog/food/can-feedstocks-trigger-allergic-reaction-in-humans-up-the-food-chain/

De skriver også at her var konsentrasjonen mye høyere enn i vanlig mat, men prinsippet er det samme.

De studerte vel egentlig zebrafisk, basert på rapporter om at mennesker hadde reagert pga tilstedeværelsen av proteiner fra parasitten (eller infeksjon med parasitten i seg selv) i kylling, ikke at kyllingen hadde spist den. Så det er prinsippielt mulig i sebrafisk, om enn i så lave konsentrasjoner at de virkelig måtte lete for å finne det, selv etter 14 dager med intens foring med kunstig høye nivåer. Interessant prinsippielt, spørs om det er veldig relevant i hverdagen!

HI, tror dette er noe som forskningen ikke har kommet så langt på. 

Anonymkode: 7528e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...