Gå til innhold

Ønsker å utvide ordforrådet mitt....


KellyTaylor

Anbefalte innlegg

Og hvilke bøker kan lese for øke ordforrådet og bli veltalende?

Har fått en stilling som innbærer godt ordforråd noe jeg innehar, men ønsker å øke mer👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt å gå på har du jo helt klart 😂

Alle bøker av en viss kvalitet vil jo bedre ordforrådet. 

Anonymkode: e7fd8...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjerne litt eldre litteratur som har et litt annet ordvalg enn moderne litteratur. Les gjerne også fagartikler/bøker relatert til ditt fagfelt. 

I det hele tatt: Les mye. Men tekster som er skrevet med tid og omtanke. Avisartikler kommer ikke til å utvide ditt ordforråd videre.

Anonymkode: eeea4...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt å gå på har du jo helt klart 😂

Alle bøker av en viss kvalitet vil jo bedre ordforrådet. 

Anonymkode: e7fd8...07f

Ja dessverre,  kan nok si at har blitt speilet av omgivelsene til tider🙄

Og har ukke lagt sjela mi om å være den mest veltalende her inne. Er ikke intr å bli den blærete som stadig skal imponere med store ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les gjerne litt eldre litteratur som har et litt annet ordvalg enn moderne litteratur. Les gjerne også fagartikler/bøker relatert til ditt fagfelt. 

I det hele tatt: Les mye. Men tekster som er skrevet med tid og omtanke. Avisartikler kommer ikke til å utvide ditt ordforråd videre.

Anonymkode: eeea4...b90

Aviser??? Nei, der er det enkel standard om en leserl lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du trenger et ordforråd tilknyttet et spesielt fagfelt, bør du lese deg opp på det feltet. Hvis du ønsker et generelt større ordforråd: les mer, hør også på lydbok, podcaster, forelesninger på TED, Youtube, vimeo osv. Snakk med kunnskapsrike og interessante mennesker. Les, les les og les.

Å skrive, gjerne faglige tekster, hjelper også. 

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kvass, eller kanskje litt, men ut i fra hovedinnlegget her så virker det som du kanskje heller burde prøve litt mindre. Jeg fikk nemlig litt følelsen av at du har plottet inn en setning i en synonymordbok og plukket ut de ordene du syns høres mest ... veltalende ut.

Anonymkode: edd9f...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være kvass, eller kanskje litt, men ut i fra hovedinnlegget her så virker det som du kanskje heller burde prøve litt mindre. Jeg fikk nemlig litt følelsen av at du har plottet inn en setning i en synonymordbok og plukket ut de ordene du syns høres mest ... veltalende ut.

Anonymkode: edd9f...65a

Første setning høres helt grei ut med unntak av at subjektet mangler, det er ikke noe underlig ved den. Da gjorde andre setning litt mer vondt, mest fordi den mangler et vesentlig komma, men også her mangler det subjekt i helsetningen. 

Uansett er det alltid fint å utvide eget ordforråd, man må bare være flink til å tilpasse det til omgivelsene. 

Anonymkode: 64aa9...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Les Hamsun. Uovertruffent ordforråd.

Og lag gloseprøver til deg selv, kanskje? Som du ville ha gjort om du skulle utvide tilfanget ditt i et nytt fremmedspråk?

3 timer siden, Pæddan skrev:

Og har ukke lagt sjela mi om å være den mest veltalende her inne. Er ikke intr å bli den blærete som stadig skal imponere med store ord

Det er ikke blærete å ha godt ordforråd. Tvert om gir det deg bedre verktøy til språklig presisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være kvass, eller kanskje litt, men ut i fra hovedinnlegget her så virker det som du kanskje heller burde prøve litt mindre. Jeg fikk nemlig litt følelsen av at du har plottet inn en setning i en synonymordbok og plukket ut de ordene du syns høres mest ... veltalende ut.

Anonymkode: edd9f...65a

Beklager så meget at jeg ikke skrev helt korrekt da jeg sitter ombord i et fly og skrev innlegget i hui og hasten😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første setning høres helt grei ut med unntak av at subjektet mangler, det er ikke noe underlig ved den. Da gjorde andre setning litt mer vondt, mest fordi den mangler et vesentlig komma, men også her mangler det subjekt i helsetningen. 

Uansett er det alltid fint å utvide eget ordforråd, man må bare være flink til å tilpasse det til omgivelsene. 

Anonymkode: 64aa9...f40

Sant så sant. Tar det til meg jeg👌 når jeg skriver her inne, så slurver jeg desverre endel. Glemmer ord, komma og orntlig setningsoppbygging😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...